Jump to content

Erfaringer med Ecoflow Delta 2 strømstasjon i båt.

Arne2

Recommended Posts

Jeg har nå testet ut en del forskjellig elektrisk utstyr gjennom de to siste sesongene og en av dem er Ecoflow Delta 2 strømstasjon.

Det sto ikke noe om den var egnet for båt i bruksanvisningen, så jeg var nok litt spent på hvordan det ville fungere. Så langt så er erfaringene fro det meste bare positive.

Sammen med 2 stk 100 Watt solcellepaneler, så utgjør den jo et helt komplett elektrisk anlegg, som leverer både 230V, 12V og USB-C.

Til å begynne med så var jeg litt missfornøyd med den innebygde laderegulatoren for lading med solceller, men etter en oppgradering av firmware, og påfølgende sammenligning med Victron (75/15) så viser det seg nå at de yter nokså identisk likt.

Synes ikke støy ifbm bruk av 230V er noe problem, ettersom jeg jeg stort sett bare bruker 230V til Microbølgeovn og brødrister. Ellers så skjer all koking av mat vha gassoven. 

Trodde i utgangspunktet at det ville være et problem at den ser ganske høy ut, slik at det ville være problemer med "balanse" ifbm sjøgang. Det har vist seg at tyngdepunktet ligger ganske lavt slik at den har vist seg å være "stødig nok". (Men jeg setter den ned på dørken når jeg går ut i områder der det kan være litt sjø, for å være på den sikre side.)

Jeg var litt missfornøyd med ladingen vha solcellepanel i dårlig/overskyet vær, men etter oppgradering av firmware og en ganske grundig sammenligning med Victron sin laderegulator, så ser jeg nå at det fungerer nokså identisk likt.

Da jeg tok i  bruk appen som hører til, så kom alternativet "ombord i båt" fram i menyen, slik at det ikke ser ut til at den ikke er beregnet for bruk i båt.

En stor fordel med appen, det er at man har tilgang til alle data, på et oversiktlig skjermbilde, pluss at man kan fjernstyre alle utgangene.

Kjøpte også en original "bæreveske" men det er jo egentlig ingen bæreveske, men heller en slags "plastomslag" som kanskje kan beskytte mot en vannsprut og små støt.

Alt i alt, så må jeg nå si meg ganske godt fornøyd med Ecoflow Delta 2, for bruk ombord i båt, og akkurat nå så er det ingen negative faktorer som jeg kan komme på.

Mener at det kan by på ganske mange fordeler å ha et komplett elektrisk forbrukssystem på plass, uten at det er behov for å koble en eneste ledning, eller å forandre noe på båtens originale elektriske anlegg. 

Har også testet ut med forskjellige varianter av seriekoblede og parallelkoblede solcellepanler og erfaringen er vel den at 2 x 100 watt i serie er det som så langt har gitt det beste resultatet. 

Tenkte jeg ville legge ut en post når erfaringene var på plass, ettersom det tidligere var en del diskusjon omkring hva man kunne forvente. 

Takk for rapporten. Hadde tenkt å teste solcelle lading på min Delta 2, så da får jeg sørge for å oppdatere firmware først. Har et 160W sammenleggbart EcoFlow solcellepanel. Testet litt i vår i lettere overskyet vær og var ikke imponert. Hadde tidligere 2 stk 80W solcellepaneler på hytta, og de ladet mye bedre i overskyet vær og det var uten MPPT regulator. Det var integrert solcellerrguator i invertern jeg kjøpte i 2004. Hadde BP Solarex paneler som var det beste en fikk på den tiden. 

Har bare brukt Delta 2 som bærbar strømforsyning når jeg jobber med båten. Og etter at jeg kjøpte 12V 100W USB C lader med sigarettenner for å lade PC så er det mer praktisk å ta med et 100ah LiFePO4 batteri i stedet for Delta 2 på båttur. Bruker det bare til en 25l Alpicool kjøleboks og litt PC lading så det holder lengre enn jeg er på båttur. Jeg har også en Victron 15/75 MPPT regulator så jeg kan bruke EcoFlow solcellepanelet til å lade LiFePO4 batteriet hvis jeg planlegger en lengre båttur. 

Brukte appen til å gjøre noen innstillinger og oppdaterte firmware rett etter at jeg kjøpte Delta 2. Etter dette har jeg knapt brukt appen. 

Hvilken kapasitet har denne boksen? Gjerne oppgitt i Ah 12V for sammenligning med forbruksbatterier i båt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

7 hours ago, abbor said:

1024Wh, som er 85Ah ved 12V.

Ja, det stemmer vel, og så kan man vel legge til at i motsetning til blybatterier så skal denne typen LIFePo4 batterier tåle å bli tappet ned til ca 10%, slik at "tigjengelig kapasitet" skal bli sånn ca dobbelt så høy som et blybatteri med tilsvarende kapasitet. Det finnes nå også en nyere utgave/variant i Ecoflow serien med større kapasitet, 1500 Wh. Dette skulle så tilsvare "ca 2 store blybatterier" på rundt 100 Ah hver.

Den nyere Delta 3 serien skal være noe mer "sprutsikker" pluss at den også skal ha et litt lavere støynivå.

Hvis jeg skal finne på noe negativt å si om Delta 2'en så må det være at den kanskje oppleves som litt "stor og tung", så jeg ville, for mitt bruk og formål ikke ha valgt den større modellen med høyere kapasitet. Bruker den stsort sett bare til å levere 230V ombord, og når man hovedsaklig bruker gass til matlaging, så blir behovet til lagringskapasitet begrenset.

8 hours ago, abbor said:

Har et 160W sammenleggbart EcoFlow solcellepanel.

Bare for å ha nevnt det: Når jeg testet litt grundig og fikk tilsvarende resultater mellom Victron og Ecoflow Delta 2, så var det likevel en forskjell i oppkoblingen. For Victron regulatoren så hadde jeg koblet opp ett enkelt fast 160 Watt panel. For Ecoflow Delta 2 så hadde jeg koblet opp 2 stk fleksible paneler i serie. Dette ble så testet og observeet under mange forskjellige lysforhold. Delta 2 ga da hele tiden "litt mer" lading, tilsvarende forskjellen mellom 200 Watt og 160 Watt. Delta 2 ble med andre ord testet med en dobbelt så høy ladespenning som Ecoflow regulatoren. Håper at det vil fungere, like bra med ett enkelt panel.  

Du må gjerne legge en tilbakemelding om hvordan det fungerte når du testet med ett enkelt 160 watt panel. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...