Jump to content

Volvo Penta d1-20 går varm ved lav motstand


TTbåt

Recommended Posts

Hei,

 

Vi har en Bavaria cruiser 30 med en Volvo penta d1-20 motor som går varm etter 10-20 min kjøring på 1.5 knop. Forrige dagen kjørte vi den noe hardt så motoren stoppet og det røk og boblet fra kjølevæske-beholderen.

 

Etter dette har vi trykkblåst sjøvannsystemet, skrudd ut sylinderen og rengjort (ikke noe særlig å bemerke), samt sjekket at impelleren er intakt.
 

Båten gikk noe lenger før den alarmerte at kjølesystemet var for varmt igjen, men likevel tåler motoren kun 1.5-2 knop i 30-40 min. Vi har observert at det siver fra topplokket på kjølevæske-beholderen.

 

Vi er helt ferske båteiere og er litt blanke på hva problemet kan være. Skjønner at det er mange kloke hoder inne her, så vi prøver oss! 

 

 

Tonje&Tor

Link to post
mawilu skrev for 3 timer siden:

På den motoren er det ofte eksos bendet som gror igjen der slik at du får for lite gjennomstrømning,du har vel eksos over vannlinjen slik at det er enkelt å sjekke om det er redusert.Neste steg blir å rengjøre varmeveksler som er veldig enkelt på den motoren.Hardu sjøvann filter?

 

Takk for svar! Vi tok ut sylinderen inni der det er markert rødt og gult. Ved det røde merket så vi ned mot eksosen tror jeg? Det var ikke gjennomgrodd. Må vi ta ut hele eksosbendet for å få flere svar av tilstanden?

 

Den ene gangen motoren stoppet pga for varm kom det en del hvit eksos. Det gjør det ikke når vi kjører i 2

knop. Dog er det lite forskjell på hvor mye vann som kommer ut uavhengig av farten.

 

Har dere noe peiling på termostaten i en sånn type motor, og om det kan være feilen?

Link to post
TTbåt skrev Just now:

 

Takk for svar! Vi tok ut sylinderen inni der det er markert rødt og gult. Ved det røde merket så vi ned mot eksosen tror jeg? Det var ikke gjennomgrodd. Må vi ta ut hele eksosbendet for å få flere svar av tilstanden?

 

Den ene gangen motoren stoppet pga for varm kom det en del hvit eksos. Det gjør det ikke når vi kjører i 2

knop. Dog er det lite forskjell på hvor mye vann som kommer ut uavhengig av farten.

 

Har dere noe peiling på termostaten i en sånn type motor, og om det kan være feilen?

 

IMG_8579.jpeg

Link to post

På den motoren er det ofte eksos bendet som gror igjen der slik at du får for lite gjennomstrømning,du har vel eksos over vannlinjen slik at det er enkelt å sjekke om det er redusert.Neste steg blir å rengjøre varmeveksler som er veldig enkelt på den motoren.Hardu sjøvann filter? Da har du tydeligvis sjekket ut varmeveksler.det er som en nevnte ikke eksos delen men vann delen du må stake opp det er en enkel operasjon .Hvit røyk tyder på for lite sjøvann slik du beskriver det 

Link to post
CR 33 skrev for 13 timer siden:

Selve bennet gror ikke igjenn men der den sorte slangen på toppen som kjølevannet (saltvann)går ut nedi der det det blir tett, ellers kan du sette vannslangen ned i kjølevannsinntaket på drevet og sette på vanntrykk så opner du for groe i kanalen der.Det er som regel det som skjer ved dårig kjøling


Sånn der det ut under den sorte slangen.

IMG_C40C5E3978BC-1.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...