TTbåt Startet igår klokken 13:27 Link til dette innlegget Startet igår klokken 13:27 Hei, Vi har en Bavaria cruiser 30 med en Volvo penta d1-20 motor som går varm etter 10-20 min kjøring på 1.5 knop. Forrige dagen kjørte vi den noe hardt så motoren stoppet og det røk og boblet fra kjølevæske-beholderen. Etter dette har vi trykkblåst sjøvannsystemet, skrudd ut sylinderen og rengjort (ikke noe særlig å bemerke), samt sjekket at impelleren er intakt. Båten gikk noe lenger før den alarmerte at kjølesystemet var for varmt igjen, men likevel tåler motoren kun 1.5-2 knop i 30-40 min. Vi har observert at det siver fra topplokket på kjølevæske-beholderen. Vi er helt ferske båteiere og er litt blanke på hva problemet kan være. Skjønner at det er mange kloke hoder inne her, så vi prøver oss! Tonje&Tor Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Kan det være at sjøvannsinntaket er tett av skjell eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden På den motoren er det ofte eksos bendet som gror igjen der slik at du får for lite gjennomstrømning,du har vel eksos over vannlinjen slik at det er enkelt å sjekke om det er redusert.Neste steg blir å rengjøre varmeveksler som er veldig enkelt på den motoren.Hardu sjøvann filter? Sitér dette innlegget Link to post
TTbåt Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Kallethekid skrev for 4 timer siden: Kan det være at sjøvannsinntaket er tett av skjell eller noe annet? Vil det hjelpe å trykkblåse gjennom systemet? Eller må vi rense på en annen måte, f.eks. ved å ta opp båten? Sitér dette innlegget Link to post
TTbåt Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden mawilu skrev for 3 timer siden: På den motoren er det ofte eksos bendet som gror igjen der slik at du får for lite gjennomstrømning,du har vel eksos over vannlinjen slik at det er enkelt å sjekke om det er redusert.Neste steg blir å rengjøre varmeveksler som er veldig enkelt på den motoren.Hardu sjøvann filter? Takk for svar! Vi tok ut sylinderen inni der det er markert rødt og gult. Ved det røde merket så vi ned mot eksosen tror jeg? Det var ikke gjennomgrodd. Må vi ta ut hele eksosbendet for å få flere svar av tilstanden? Den ene gangen motoren stoppet pga for varm kom det en del hvit eksos. Det gjør det ikke når vi kjører i 2 knop. Dog er det lite forskjell på hvor mye vann som kommer ut uavhengig av farten. Har dere noe peiling på termostaten i en sånn type motor, og om det kan være feilen? Sitér dette innlegget Link to post
TTbåt Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden TTbåt skrev Just now: Takk for svar! Vi tok ut sylinderen inni der det er markert rødt og gult. Ved det røde merket så vi ned mot eksosen tror jeg? Det var ikke gjennomgrodd. Må vi ta ut hele eksosbendet for å få flere svar av tilstanden? Den ene gangen motoren stoppet pga for varm kom det en del hvit eksos. Det gjør det ikke når vi kjører i 2 knop. Dog er det lite forskjell på hvor mye vann som kommer ut uavhengig av farten. Har dere noe peiling på termostaten i en sånn type motor, og om det kan være feilen? Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Selve bennet gror ikke igjenn men der den sorte slangen på toppen som kjølevannet (saltvann)går ut nedi der det det blir tett, ellers kan du sette vannslangen ned i kjølevannsinntaket på drevet og sette på vanntrykk så opner du for groe i kanalen der.Det er som regel det som skjer ved dårig kjøling Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden TTbåt skrev 18 minutter siden: Vil det hjelpe å trykkblåse gjennom systemet? Eller må vi rense på en annen måte, f.eks. ved å ta opp båten? Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men hvis du har badetemperatur der du er får du gjort mye med en kraftig børste, eventuelt en spiker eller lignende for å stake opp. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Det du kaller sylinderen,kan det være varmeveksleren du mener? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden På den motoren er det ofte eksos bendet som gror igjen der slik at du får for lite gjennomstrømning,du har vel eksos over vannlinjen slik at det er enkelt å sjekke om det er redusert.Neste steg blir å rengjøre varmeveksler som er veldig enkelt på den motoren.Hardu sjøvann filter? Da har du tydeligvis sjekket ut varmeveksler.det er som en nevnte ikke eksos delen men vann delen du må stake opp det er en enkel operasjon .Hvit røyk tyder på for lite sjøvann slik du beskriver det Sitér dette innlegget Link to post
TTbåt Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Takk for svar. Da blir det å dykke under båten som neste steg! Sitér dette innlegget Link to post
TTbåt Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Lazyjack skrev for 12 timer siden: Det du kaller sylinderen,kan det være varmeveksleren du mener? Ja det kan nok stemme! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Har du sjekket impelleren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
TTbåt Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden CR 33 skrev for 13 timer siden: Selve bennet gror ikke igjenn men der den sorte slangen på toppen som kjølevannet (saltvann)går ut nedi der det det blir tett, ellers kan du sette vannslangen ned i kjølevannsinntaket på drevet og sette på vanntrykk så opner du for groe i kanalen der.Det er som regel det som skjer ved dårig kjøling Sånn der det ut under den sorte slangen. Sitér dette innlegget Link to post
TTbåt Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Brigg skrev Just now: Har du sjekket impelleren? Ja, den ser intakt ut Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Full av rust anntakelig.Kan bruke kaustik soda eller saltsyre for å rense opp,legge bendet i et kar. hadde samme problem for noen år siden,men jeg kjøpte nytt. Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Mitt benn var ca12 år Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 53 minutter siden Link til dette innlegget Svart 53 minutter siden På den motoren er det ofte eksos bendet som gror igjen der slik at du får for lite gjennomstrømning,du har vel eksos over vannlinjen slik at det er enkelt å sjekke om det er redusert.Neste steg blir å rengjøre varmeveksler som er veldig enkelt på den motoren.Hardu sjøvann filter? Da har du tydeligvis sjekket ut varmeveksler.det er som en nevnte ikke eksos delen men vann delen du må stake opp det er en enkel operasjon .Hvit røyk tyder på for lite sjøvann slik du beskriver det .Rustflak og sot er det lite som løser opp effektivt skru av bendet og rengjør mesteparten av problemet i nederste delen.Du behøver ikke bade ihvertfall.Får du staket opp bendet er nok kjølingen ok igjen Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 10 minutter siden Link til dette innlegget Svart 10 minutter siden TTbåt skrev for 5 timer siden: Takk for svar. Da blir det å dykke under båten som neste steg! Jeg ville begynt med dette som er enkelt og gratis. Selv om det kan være eksosbendet, som er tett er det greit å utelukke en og en feilkilde. Hvor lange har båten lugget ute og hvor holder du til? En annen ting ble motoren så varm at den stoppet av seg selv eller stoppet dere den på alarm? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.