TTbåt Startet Fredag 13:27 Link til dette innlegget Startet Fredag 13:27 Hei, Vi har en Bavaria cruiser 30 med en Volvo penta d1-20 motor som går varm etter 10-20 min kjøring på 1.5 knop. Forrige dagen kjørte vi den noe hardt så motoren stoppet og det røk og boblet fra kjølevæske-beholderen. Etter dette har vi trykkblåst sjøvannsystemet, skrudd ut sylinderen og rengjort (ikke noe særlig å bemerke), samt sjekket at impelleren er intakt. Båten gikk noe lenger før den alarmerte at kjølesystemet var for varmt igjen, men likevel tåler motoren kun 1.5-2 knop i 30-40 min. Vi har observert at det siver fra topplokket på kjølevæske-beholderen. Vi er helt ferske båteiere og er litt blanke på hva problemet kan være. Skjønner at det er mange kloke hoder inne her, så vi prøver oss! Tonje&Tor Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart Fredag 14:53 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:53 Kan det være at sjøvannsinntaket er tett av skjell eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart Fredag 15:47 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:47 På den motoren er det ofte eksos bendet som gror igjen der slik at du får for lite gjennomstrømning,du har vel eksos over vannlinjen slik at det er enkelt å sjekke om det er redusert.Neste steg blir å rengjøre varmeveksler som er veldig enkelt på den motoren.Hardu sjøvann filter? Sitér dette innlegget Link to post
TTbåt Svart Fredag 19:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 19:29 Kallethekid skrev for 4 timer siden: Kan det være at sjøvannsinntaket er tett av skjell eller noe annet? Vil det hjelpe å trykkblåse gjennom systemet? Eller må vi rense på en annen måte, f.eks. ved å ta opp båten? Sitér dette innlegget Link to post
TTbåt Svart Fredag 19:35 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 19:35 mawilu skrev for 3 timer siden: På den motoren er det ofte eksos bendet som gror igjen der slik at du får for lite gjennomstrømning,du har vel eksos over vannlinjen slik at det er enkelt å sjekke om det er redusert.Neste steg blir å rengjøre varmeveksler som er veldig enkelt på den motoren.Hardu sjøvann filter? Takk for svar! Vi tok ut sylinderen inni der det er markert rødt og gult. Ved det røde merket så vi ned mot eksosen tror jeg? Det var ikke gjennomgrodd. Må vi ta ut hele eksosbendet for å få flere svar av tilstanden? Den ene gangen motoren stoppet pga for varm kom det en del hvit eksos. Det gjør det ikke når vi kjører i 2 knop. Dog er det lite forskjell på hvor mye vann som kommer ut uavhengig av farten. Har dere noe peiling på termostaten i en sånn type motor, og om det kan være feilen? Sitér dette innlegget Link to post
TTbåt Svart Fredag 19:36 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 19:36 TTbåt skrev Just now: Takk for svar! Vi tok ut sylinderen inni der det er markert rødt og gult. Ved det røde merket så vi ned mot eksosen tror jeg? Det var ikke gjennomgrodd. Må vi ta ut hele eksosbendet for å få flere svar av tilstanden? Den ene gangen motoren stoppet pga for varm kom det en del hvit eksos. Det gjør det ikke når vi kjører i 2 knop. Dog er det lite forskjell på hvor mye vann som kommer ut uavhengig av farten. Har dere noe peiling på termostaten i en sånn type motor, og om det kan være feilen? Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart Fredag 19:45 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:45 Selve bennet gror ikke igjenn men der den sorte slangen på toppen som kjølevannet (saltvann)går ut nedi der det det blir tett, ellers kan du sette vannslangen ned i kjølevannsinntaket på drevet og sette på vanntrykk så opner du for groe i kanalen der.Det er som regel det som skjer ved dårig kjøling Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart Fredag 19:50 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:50 TTbåt skrev 18 minutter siden: Vil det hjelpe å trykkblåse gjennom systemet? Eller må vi rense på en annen måte, f.eks. ved å ta opp båten? Nå vet jeg ikke hvor du holder til, men hvis du har badetemperatur der du er får du gjort mye med en kraftig børste, eventuelt en spiker eller lignende for å stake opp. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Fredag 19:51 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:51 Det du kaller sylinderen,kan det være varmeveksleren du mener? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart Fredag 20:07 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:07 På den motoren er det ofte eksos bendet som gror igjen der slik at du får for lite gjennomstrømning,du har vel eksos over vannlinjen slik at det er enkelt å sjekke om det er redusert.Neste steg blir å rengjøre varmeveksler som er veldig enkelt på den motoren.Hardu sjøvann filter? Da har du tydeligvis sjekket ut varmeveksler.det er som en nevnte ikke eksos delen men vann delen du må stake opp det er en enkel operasjon .Hvit røyk tyder på for lite sjøvann slik du beskriver det Sitér dette innlegget Link to post
TTbåt Svart igår klokken 08:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:44 Takk for svar. Da blir det å dykke under båten som neste steg! Sitér dette innlegget Link to post
TTbåt Svart igår klokken 08:45 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:45 Lazyjack skrev for 12 timer siden: Det du kaller sylinderen,kan det være varmeveksleren du mener? Ja det kan nok stemme! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart igår klokken 08:47 Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:47 Har du sjekket impelleren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
TTbåt Svart igår klokken 08:47 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:47 CR 33 skrev for 13 timer siden: Selve bennet gror ikke igjenn men der den sorte slangen på toppen som kjølevannet (saltvann)går ut nedi der det det blir tett, ellers kan du sette vannslangen ned i kjølevannsinntaket på drevet og sette på vanntrykk så opner du for groe i kanalen der.Det er som regel det som skjer ved dårig kjøling Sånn der det ut under den sorte slangen. Sitér dette innlegget Link to post
TTbåt Svart igår klokken 08:48 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 08:48 Brigg skrev Just now: Har du sjekket impelleren? Ja, den ser intakt ut Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart igår klokken 11:43 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:43 Full av rust anntakelig.Kan bruke kaustik soda eller saltsyre for å rense opp,legge bendet i et kar. hadde samme problem for noen år siden,men jeg kjøpte nytt. Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart igår klokken 11:45 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:45 Mitt benn var ca12 år Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart igår klokken 13:58 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:58 På den motoren er det ofte eksos bendet som gror igjen der slik at du får for lite gjennomstrømning,du har vel eksos over vannlinjen slik at det er enkelt å sjekke om det er redusert.Neste steg blir å rengjøre varmeveksler som er veldig enkelt på den motoren.Hardu sjøvann filter? Da har du tydeligvis sjekket ut varmeveksler.det er som en nevnte ikke eksos delen men vann delen du må stake opp det er en enkel operasjon .Hvit røyk tyder på for lite sjøvann slik du beskriver det .Rustflak og sot er det lite som løser opp effektivt skru av bendet og rengjør mesteparten av problemet i nederste delen.Du behøver ikke bade ihvertfall.Får du staket opp bendet er nok kjølingen ok igjen Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart igår klokken 14:41 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:41 TTbåt skrev for 5 timer siden: Takk for svar. Da blir det å dykke under båten som neste steg! Jeg ville begynt med dette som er enkelt og gratis. Selv om det kan være eksosbendet, som er tett er det greit å utelukke en og en feilkilde. Hvor lange har båten lugget ute og hvor holder du til? En annen ting ble motoren så varm at den stoppet av seg selv eller stoppet dere den på alarm? Sitér dette innlegget Link to post
TTbåt Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Kallethekid skrev 1 time siden: Jeg ville begynt med dette som er enkelt og gratis. Selv om det kan være eksosbendet, som er tett er det greit å utelukke en og en feilkilde. Hvor lange har båten lugget ute og hvor holder du til? En annen ting ble motoren så varm at den stoppet av seg selv eller stoppet dere den på alarm? Nå er skjell og annet skrapet bort fra inntaket. Var en del. Testkjørte motoren til kai (i gir), igjen alarmerte den på «coolant temperature» etter et ca. 5 minutter. Forrige eier sa han hadde den oppe i 2024, men ikke i år. Vi holder til i Oslo, men nå er vi på tur langs svenskekysten. Ligget et par dager ekstra i Grebbestad nå. Motoren stoppet av seg selv den ene dagen vi kjørte den nærmere på max. Da røk det i motorhuset (fra kjølebeholderen). Ellers har den pepet jevnt over mens vi kjører på max 2 knop uten at motoren skrur seg av. Sitér dette innlegget Link to post
TTbåt Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden mawilu skrev for 2 timer siden: På den motoren er det ofte eksos bendet som gror igjen der slik at du får for lite gjennomstrømning,du har vel eksos over vannlinjen slik at det er enkelt å sjekke om det er redusert.Neste steg blir å rengjøre varmeveksler som er veldig enkelt på den motoren.Hardu sjøvann filter? Da har du tydeligvis sjekket ut varmeveksler.det er som en nevnte ikke eksos delen men vann delen du må stake opp det er en enkel operasjon .Hvit røyk tyder på for lite sjøvann slik du beskriver det .Rustflak og sot er det lite som løser opp effektivt skru av bendet og rengjør mesteparten av problemet i nederste delen.Du behøver ikke bade ihvertfall.Får du staket opp bendet er nok kjølingen ok igjen Kanskje vi må skru løs hele og se til det. Forferdelig trangt nede ved eksosbendet bare😅 Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Hvis du ser at det er åpent ned i det hullet på toppen av bennet så er det ikke der det er tett . Du kan prøve å skru av slangen til kjølevannet fra drevet ved vannfilteret å stikke en vannslange så langt ned du kan og sette på fult vanntrykk da vil du merke motStand først og vannet renne fritt etter.Kanalen i drevet gror igjenn.(gratis å prøve). hvo mange timer har motor gått? Har bennet sitte der fra ny? Denne delen er ikke evigvarende,Kan ruste så du får kjølevann i sylinder. Har erfaring fra begge tips Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Enklest måte å feilsøke på slangen som går inn på eksos bendet putter du opp i en bøtte og starter motoren,da får du sjekket inntak vannpumpe og motor får du rikelig med vann er det kun bendet igjen at det er åpent i toppen er normalt det har jeg sett mange ganger Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Dette er foto av gjengrodd manifoil på VP D2-40 (2014), kun gått ca 800 timer. Her var det ikke mye kjølevann som passerte forbi. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.