Komlo Startet 1.August Link til dette innlegget Startet 1.August Kabelen rauk sjølvsagt i det båten var fylt opp med bagasje og ungar. Er det nokon som veit kor lang styrekabel det skal vera på denne, kvar ein kan bestilla det og korleis ein skifter den? Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Vet ikke hvor i Hordaland du holder til,og lengden på kabelen vet jeg ikke, men noen år tilbake fikk jeg tak i alt hos Bildøy Båt og Motor. De hadde akt som trengtes på lager, og gode tips og råd på kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Å bytte kabel er relativt enkelt, forutsett at du ikke må flytte på motoren for å fjerne/tre inn kabel. Å skru den løs på motor sier stort sett seg selv. Løsne fra styrearmen og skru av den store mutteren der kabelen går inn i motorbraketten. Bak rattet sitter det en styresnekke. Der kabelen går inn i styresnekken sitter det 2 skruer, disse er der for å holde kabelen på plass. Skru ut disse, så kan du «ratte» ut kabelen av styresnekken. Gjør alt i motsatt rekkefølge når ny skal installeres. MRK : Husk å fest en litt kraftig tråd/tau i den gamle kabelen FØR du tar den ut, så fester du den nye i kabelen og drar denne inn med tråden. Når kabelen er ute kan du måle denne, og bestille ny fra f.eks. Maritim.no. Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 3.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August Takker for gode tips! Då kontaktar eg Bildøy båt og forsøker å få ut den gamle kabelen. Eg har ingen erfaring med dette, så eg anar ikkje kva som er galt. Motoren rørte seg ikkje når eg vridde på rattet. Ved styresnekka er røyret til kabelen svakt gjennomsiktig. Inni der kunne eg sjå at kabelen bevegde på seg når eg vridde på rattet. Eg kunne vri unormalt mykje på rattet, så då har egberre antatt det er kabelen inni røyret som rauk. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 4.August Link til dette innlegget Svart 4.August Byttet wire på lik båt for 2-3 år siden. Var forferdelig vanskelig å få tredd den gjennom ved rattet. Det er fylt med skum og vinkelen hullet er ikke mer enn akkurat stort nok. Jeg brukte hullsag og lagde et hull noe foran gassen for å få det til. Må legge til at jeg installerte en litt kraftigere wire enn den som stod originalt. Kanskje det hadde gått lettere med den mindre. Nå røk wiren forrige uke, så da installerte jeg hydraulisk styring. Den var mye lettere å trekke, og er også bedre å kjøre med. Var noe søl å installere, men det var gjerne helst min feil😀 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August Link til dette innlegget Svart 4.August Lengden pleier å stå preget inn i den svarte plasten på strømpen. Det er nok lurt å feste et tau i den gamle før du drar den ut, så du har noe til å hjelpe den nye inn igjen med. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.