nomen Svart Lørdag 19:27 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:27 blue moon skrev 37 minutter siden: Er ikke hovedfunksjonen til sanitærvæske og hjelpe til å løse opp det som er i tanken samt avgi litt godlukt? Jeg har god lufting og kniver i toalett og pumpe. Aldri problemer med noe lukt eller å få tømt. Har en det så er det vel noe feil et sted? Her trengs det i hvert fall ikke 60 flasker av et spesielt produkt… Det er som @Lars H. skriver, man bruker Green viking for å nære de "gode" bakteriene. Blir det for mye av de andre bakteriene blir det lukt fordi disse bakteriene lager gassen hydrogensulfid H2S som lukter "septik" Heldig du @blue moon som ikke får lukt fra septiken uten brukt av "remedier", det er ikke jeg, så da får man ta konsekvensen av det. Det behøver ikke være noe feil med en båts dassanlegg bare fordi man får lukt, men ting er bygd forskjellig. Det er riktig som du sier at god lufting er viktig, men ikke alltid nok. Så når både produsenten, Felleskjøpet og Europris sier at dette er et utgående produkt, må en nesten tro på det, og ta konsekvensen av det. Nå har jeg ihvertfall sanitærvæske for de neste 8-10 årene😀 @Hakkannen jeg spurte ikke hvorfor de ikke lenger skulle levere GV lengere. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
dacapo Svart Søndag 12:29 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:29 Har benyttet Green Viking i alle år p.g.a. at den er sikker å benytte i aluminiumstank. Finnes det et alternativ som aluminium tåler 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Mandag 09:13 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:13 Lars H. skrev On 9.8.2025 at 20.45: I "gamle dager" hadde vi noe som kaltes "blåvann". Det inneholdt gift (faktisk formaldehyd! fy fy) pluss en spesiell lukt som skulle kamuflere bæsjelukten. Jeg husker ennå den litt godvonde lukta av det stoffet der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sandman1 Svart Tirsdag 09:21 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:21 Traale skrev On 3.8.2025 at 22.35: Men; i vår monterte jeg et kullfilter på luftingen fra septiktanken og etter det har lukten forsvunnet helt. Hvafornoe? Jeg har et forbrenningstoalett i en bod på brygga... Det har fra andre medlemmer av husholdningen blitt formidlet diverse klager på (pisse) lukta. Utluftningsrøret har etterhvert blitt forlenget til det som må betegnes som noe latterlig høyt. Allikevel så slår lukta ned innimellom. Har jo vurdert å bruke diverse tilsetningsstoffer al la Green Viking eller BT's sak... Men jeg har jo ønsket en så "ren forbrenning" som mulig.. Så har derfor utsatt det. Men et slikt filter virket plutselig som en ide. Hva slags type og hvor fikk du kjøpt det? (og ikke minst hva slags tilkoblinger/ diameter er det på disse? Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Traale Svart Tirsdag 19:24 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:24 https://www.maritim.no/aktivt-karbon-kullfilter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.