JonasHR Startet 2.August Link til dette innlegget Startet 2.August Har en 3-4 år gammel mercury 25hk 4 takts motor som står på en eldre Terhi 6020, med tilsvarende gammel kontrollboks og styrekonsoll. Fra dag én har den vært utrolig treg! Turtallet når knapt 4000 med fullt pådrag og båten er ikke nærheten av å plane. Maks hastighet med kun fører er 7 knop. Skal sies at båten er gammel og tung, og har noe vann i skroget, men hadde forventet litt mer effekt. Den halvdøde motoren som stod på båten tidligere gikk betydelig bedre. Har forsøkt alle posisjonene for trim, uten at det har utgjort den store forskjellen. Noen som har noen ide om hva problemet kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Hvis motoren har vært slik siden ny vil jeg tro du har for tung propell. Prøv å gå ned et par hakk på pitchen. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Har motoren stått lenge? Høres jo ut som det så mulig dårlig bensin? Sitér dette innlegget Link to post
JonasHR Svart 2.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August Nei, den har ikke stått lenge. Den vært sånn siden dagen den var ny. Hadde i tillegg service på den for 1,5 måneder siden, uten at det bedret noe. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Er gassvaier riktig justert slik at du faktisk får gitt full gass bak på motoren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kallethekid Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Kjøpte du motoren ny? Er den installert av forhandler som har vurdert propelltype? Hvis ikke; Er du sikker på at motoren har kort stamme, som jeg tror båten din skal ha? Fulgte det ikke kontrollboks med til den nye motoren? Som Brigg sier, kan det vøre en feil her slik at du ikke får gitt full gass. Vet du hvilken størrelse og pitch du har på propellen? Det står noen tall et sted og det er mange her på BP som kan dette og kan gi et pekepinn på om den er altfor tung for motoren din å dra på den båten. Sitér dette innlegget Link to post
JonasHR Svart 2.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August Kallethekid skrev 1 time siden: Kjøpte du motoren ny? Er den installert av forhandler som har vurdert propelltype? Hvis ikke; Er du sikker på at motoren har kort stamme, som jeg tror båten din skal ha? Fulgte det ikke kontrollboks med til den nye motoren? Som Brigg sier, kan det vøre en feil her slik at du ikke får gitt full gass. Vet du hvilken størrelse og pitch du har på propellen? Det står noen tall et sted og det er mange her på BP som kan dette og kan gi et pekepinn på om den er altfor tung for motoren din å dra på den båten. Takk for gode forslag! Den er kjøpt ny og montert/installert av forhandler, etter at de hadde anbefalt meg å kjøpe ny motor da jeg hadde den gamle på service. Antok derfor at de hadde tatt stilling til både lengde på stamme (kort stamme), vekt og propellstørrelse, men har hatt overraskende mye trøbbel med hele oppsettet. Usikker på propellstørrelsen, men kan være verdt et forsøk å bytte til en mindre. Kontrollboksen er fra den forrige motoren, men det er en mercury kontrollboks. Må innrømme at jeg har tenkt tanken på om det kan være noe her. Det føles som pådraget er ca 3/4 av maks (dårlig forklart), og det er mye "dødgang" i spaken (må skyve spaken nesten 1/4 før det turtallet øker. Har som sagt hatt en del trøbbel med oppsettet, blant annet ved at "linken" (lite kuleledd i motoren) har hoppet av når jeg har tatt motoren inn og ut av gir, som har gjort at jeg har stått midtfjords noen ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August JonasHR skrev 28 minutter siden: Det føles som pådraget er ca 3/4 av maks (dårlig forklart), og det er mye "dødgang" i spaken (må skyve spaken nesten 1/4 før det turtallet øker. I første omgang er det gjerne greit å sjekke ut dødgangen her, bittelitt er ikke uvanlig, men her virker det som du har for mye slakk et sted. Har du båthenger? I så fall ville jeg tatt båten med til forhandleren som installerte motoren og bedt dem om å ta en kikk på det. Her må de ordne opp for seg og gjøre ting skikkelig. Skulle det vise seg at det ikke er der problemet (hovedsaklig) ligger bør de likevel ta deg seriøst og finne ut av hva som er feilen, du kjøpte jo en ny motor av dem for å få en forbedring i forhold til den gamle motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Hakkannen skrev 6 minutter siden: I første omgang er det gjerne greit å sjekke ut dødgangen her, bittelitt er ikke uvanlig, men her virker det som du har for mye slakk et sted. Har du båthenger? I så fall ville jeg tatt båten med til forhandleren som installerte motoren og bedt dem om å ta en kikk på det. Her må de ordne opp for seg og gjøre ting skikkelig. Skulle det vise seg at det ikke er der problemet (hovedsaklig) ligger bør de likevel ta deg seriøst og finne ut av hva som er feilen, du kjøpte jo en ny motor av dem for å få en forbedring i forhold til den gamle motoren. Helt enig i dette, men har du kjørt båten med den nye motoren i 3-4 år uten å komme over 7 knop eller få den i plan? Har du ikke hatt noe dialog med forhandler der de har kommet med noen tips? Jeg ville nok forventet at forhandler hadde prøvekjørt båt/motor for å se at alt virket etter montering. Spesielt hvis de valgte å gjenbruke en gammel kontrollboks. Sitér dette innlegget Link to post
JonasHR Svart Mandag 07:37 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 07:37 Kallethekid skrev On 2.8.2025 at 17.54: Helt enig i dette, men har du kjørt båten med den nye motoren i 3-4 år uten å komme over 7 knop eller få den i plan? Har du ikke hatt noe dialog med forhandler der de har kommet med noen tips? Jeg ville nok forventet at forhandler hadde prøvekjørt båt/motor for å se at alt virket etter montering. Spesielt hvis de valgte å gjenbruke en gammel kontrollboks. Høres ut som jeg må "tvinge" dem ned for en prøvetur. Har som nevnt hatt en del småtrøbbel med både motor og oppsett, så den har vært inne til reklamasjon, service og rep. mer enn én gang i løpet av de siste 3 årene. Hver gang jeg får den tilbake sier de at alt er i orden, og at det nok er båten som er skyld i at det går så treg. Begynner å bli smålei både motoren og forhandleren, så hadde håpet å kommet til bunns i dette før jeg svir av enda mer penger på en ny båt Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart Mandag 09:47 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:47 OK. Høres merkelig ut at de reparerer og feilsøker på motoren uten å teste den på båten. Hva hadde du for motor tidligere og hva fikk du for hastighet med den? Har du kvar den gamle motoren? I så fall kan du jo se hva slags propell du hadde på den. JonasHR skrev On 2.8.2025 at 17.19: Har som sagt hatt en del trøbbel med oppsettet, blant annet ved at "linken" (lite kuleledd i motoren) har hoppet av når jeg har tatt motoren inn og ut av gir, som har gjort at jeg har stått midtfjords noen ganger. Har forhandler ordnet dette? Jeg kjenner ikke disse Mercurymotorene, men dette kan kanskje tyde på at den gamle kontrollboksen ikke funker optimalt med den nye motoren. Sitér dette innlegget Link to post
fritidsfiskeren Svart Torsdag 10:50 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:50 Hvis du har mulighet til å ta båten opp på henger feks, og legger ut et bilde av motoren på båten her, så kan de kunnskapsrike her inne se om kavitasjonsplaten er plassert der den burde i forhold til bunnen av båten. Hvordan ligger den i vannet når du ikke er oppi den? Baktung? Hvordan er vannlinjen, er det ca der som bunnstoffet slutter/begynner, eller står det opp der hvor det ikke er bunnstoff? Hvis vannlinjen ligger høyt/båten ligger lavt i vannet så kan jo det også indikere at båten er tyngre nå enn den har vært originalt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Torsdag 13:30 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:30 JonasHR skrev On 2.8.2025 at 17.19: Antok derfor at de hadde tatt stilling til både lengde på stamme (kort stamme), vekt og propellstørrelse, men har hatt overraskende mye trøbbel med hele oppsettet. som det heter på "nynorsk" - Assumptions is the mother of all fuck-ups. Det er forbausende mange forhandlere som selger motor helt uten tanke på å tilpasse propell til båten motoren skal brukes på.. JonasHR skrev On 2.8.2025 at 11.35: Den halvdøde motoren som stod på båten tidligere gikk betydelig bedre. Var den gamle motoren en totakter? ofte om man sammenligner en 2t og en 4t på samme hk antall så kan man oppleve at 2-takteren har et høyere maks dreiemoment (men i et smalere turtallsregister) enn 4-takteren. 2-takt vil derfor kunne oppleves sterkere dersom propellen er for stor, mens 4-takt sliter med å komme opp i rett turtall for å komme til sin rett. Så jeg tenker at propell sikkert er alt for tung. Har du sjekket propell for merking? Mulig du må av med propell for å lese av dimensjon Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ballistic Svart Torsdag 15:53 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:53 Er det 25 hk EFI, disse er jo ganske tung ca 75 kg og oppover alt etter el start /powertrim. Er 3 sylindret motor med ca 500cc så burde være greit moment til å få opp båten i plan. Som nevnt av andre her ville jeg sjekket om du virkelig får fullt utslag når du gir full gass. Om du gjør det vil jeg tro at du har alt for stor stigning på propeller. Denne motoren har jo anbefalt maks turtall på 6000 rpm så du ligger langt under nå. Ville også ha sjekket skrog for groe samt sett på mulighet til å få ut vann fra skroget, er det skum i Terhi? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.