toholthe Startet 2.August Link til dette innlegget Startet 2.August Mener jeg leste for noen år siden at båt-diesel i Sverige var tilsatt FAME og kunne skape problemer. Er dette fremdeles tilfelle? Er det noen grunn til å ikke tanke i Sverige om man ser bort fra prisforskjellen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Stort sett ikke FAME. Den eneste plassen jeg har tanket i Sverige og ikke fått forurenset diesel er Axelsson Marin, Strömstad. Mulig det er bedre rundt om når man kommer et stykke ut i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Dette er prisene på bensin (blyfri 98) og diesel her på Knippla hvor det er kjent at det er utmerket både diesel og bensin. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NC9 Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Jeg har tanket i Sverige i mange år, på forskjellige plasser. Aldrig hatt noe problem. Har en VP D6. Har spurt på noen macker om det er Fame innblanet og alle svare nei. Det eneste negativer er at det koster mer enn i Norge Sitér dette innlegget Link to post
Lykke R Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Ettersom jeg bor i Gøteborg tanker jeg stort sett i Sverige, velger helst sjømacker jeg vet har god omsetning, har aldri fått dårlig diesel. De fleste sjømacker selger ren diesel og bensin (uten FAME/RME). Står som regel på pumpa/oppslag. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Jeg mener Axelsson kostet SEK 17:30/ liter, eller noe rundt der. Foruten bra diesel hos Axelsson i år, så er det en del år siden jeg har fylt i Sverige. Men jeg har fått møkkete diesel på Vrångö, Hönö Klova og Mollösund. Og da snakker vi virkelig møkkete diesel som tettet filteret etter få timer. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Hulda skrev 30 minutter siden: Jeg mener Axelsson kostet SEK 17:30/ liter, eller noe rundt der. Foruten bra diesel hos Axelsson i år, så er det en del år siden jeg har fylt i Sverige. Men jeg har fått møkkete diesel på Vrångö, Hönö Klova og Mollösund. Og da snakker vi virkelig møkkete diesel som tettet filteret etter få timer. Jeg tviler ikke på det du sier, men du må jo ha vært utrulig uheldig. Det er jo ikke slik at alle svenske båter med dieselmotor konstant ligger og renser tanker filter og lignede. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Det tror ikke jeg heller. På Vrångö var jeg antakeligvis den første som fylte farget diesel det året. På Hönö- Klova var jeg muligens den første som fylte etter at tankanlegget ble satt i drift. På Mollösund var jeg nok også tidlig på året. Så tidlig på året er fellesnevner. Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 2.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August Takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Lars H. skrev for 10 timer siden: Dette er prisene på bensin (blyfri 98) og diesel her på Knippla hvor det er kjent at det er utmerket både diesel og bensin. 98 oktan bendin til 17,50 eller 18,50 (står begge deler oppå hverandre) var billig. Her i Norge betaler man normalt 23 60 eller noe sånt hvis man er noenlunde heldig, og det er ikke uvanlig å se 26 heller. Vanlig 95 oktan kan man jo til tider få under 20 kr (men 98 under 20 kr tror jeg ikke jeg har sett siste året). Jeg vil kun fylle 98 oktanbpå egne motorer for å slippe problemene etanolen skaper. Men hvordan er det i Sverige angående etanol i 95 oktan og 98 oktan? Det er jo egentlig 95 oktan som er korrekt for mange av mine motorer, men jeg hår over til 98 for å slippe etanolen. Har hendt det har vært 6 kr dyrere for 98 enn for 95, men jeg har likevel fylt 98. Sånn kostnadsmesdig så er vel etanol dyrere enn bensin å produsere. Men hvertfall i Norge er det et omsetningskrav på etanolen dom gjør at dr må tyne en viss andel av svineriet gjennom pumpene og dermed kan ta seg god ekstrabetaling av oss som ikke ønsker slikt på tankene. Tenk om man kunne fått bensinog etanol separat. Altså at man kjøper 10 liter 95 oktan og da får 9 liter rein bensin og 1 liter etanol som man kunne "tømt ut" eller kvittet seg med på en bedre måte ved å levere den på avfallsmottak eller gi den bort til noen dom vil ha den (kan sikkert brukes som brensel på et vis til oppvarming). Da ville man unngått mange motorproblemer og forbruket av fossilt drivstoff ville gått ned fordi msn slipper å tilsette noe som drar opp forbruket. Sitér dette innlegget Link to post
Janne_G Svart 3.August Link til dette innlegget Svart 3.August 95 oktan bensin er egentlig E10, dvs max 10 % etanol. 98 oktan bensin har max 5 % etanol. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 3.August Link til dette innlegget Svart 3.August 98, kan være Etanol fri. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Faxen Svart 3.August Link til dette innlegget Svart 3.August Hvor finner jeg en stasjon? Få hjelp til å finne en stasjon nær deg. Vi gir deg også veibeskrivelsen. Finn stasjonen din Vår Synergy bensin Hva inneholder vår Synergy Bensin 95? Synergy Bensin 95 inneholder rensemiddel som er utviklet for å bidra til å rengjøre vitale motordeler (f.eks. inntaksventilene), beskytte mot skitne avleiringer som kan avsettes over tid og beskytte mot korrosjon. Vår Synergy Bensin 95 bidrar med dette til å ta vare på motoren din, opprettholde ytelsen og forbedre drivstofføkonomien.2 Synergy Bensin 95 er et E10-drivstoff som betyr at det inneholder opptil 10% bioetanol. Bioetanol blandes i bensin for å redusere mengden fossilt brensel, som fører til at drivstoffet har lavere livssyklus drivhusgassutslipp. Les mer om E10 her Hva inneholder Synergy Supreme+ Bensin 98? Synergy Supreme+ Bensin 98 er tilsatt dobbel mengde rensemiddel og renser dermed motoren enda bedre enn vår ordinære bensin. Rensemiddelet reduserer friksjon i motoren, noe som beskytter mot slitasje av bevegelige deler. Motoren din blir bedre tatt vare på og ytelsen opprettholdes.3 Synergy Supreme+ Bensin 98 inneholder ikke etanol hos Esso, selv om det er et E5-drivstoff. Merking av E5 er et EU-krav. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
LM 605 Svart 3.August Link til dette innlegget Svart 3.August Shell har også 98 oktan bensin (E5), uten tilsatt etanol på sine stasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.