Jump to content

Vaske vekk totaktsolje fra gummibåt

EiSvIn

Recommended Posts

Hei godtfolk. 

Jeg hadde en flaske totaktsolje som ble glemt i gummibåten mens den ble slept et stykke. Og selvfølgelig klarte korken å få seg en sprekk, og jeg fikk 3-4 dl totaktsolje ned i gummibåten. Jeg har forsøkt å vaske ut med salo, men uten nevneverdig hell. Hva er det beste å bruke for å få ut denne smørja - og helst uten å ta livet av gummibåten? 

EiSvIn skrev for 10 timer siden:

Hva er det beste å bruke for å få ut denne smørja - og helst uten å ta livet av gummibåten? 

2-taktolje løser seg jo godt opp i bensin hvertfall, så kanskje det er lettere å få bort en blanding av bensin pluss olje enn bare olje?

Hendt det kommer noen dråper bensin med 1% 2-taktolje på avveie i båten og da bare tørker jeg det bort med dopapir fra glassfiberbunnen. Men søl av rein olje er litt mer styr å få bort.

Men hva gummibåter tåler vet jeg ikke, også blir det jo litt ekstra brannfarlig.

Har nok ikke så veldig mye erfaring med å søle 2-taktolje da det som regel går bra. Har brukt over 80 liter 2-taktolje siste 17 årene.

Jeg vet ikke med olje, men jeg hadde fått noe skikkelig kliss - nesten limaktig - på min gummijolle. Prøvde det jeg hadde av båtvask og kjemi i sterke forhold. Aceton funket, men det tok overflaten også. Som et siste forsøk blandet jeg Jif båtshampo 50/50(!) i varmt vann. Det tok det. 

Jeg har jo alltid visst at dosering av vaskemidler justeres etter behov. Anbefalt styrke for Jif er 1-5 dl på 10 l vann. Mitt første forsøk var kanskje dobbelt så sterkt , 2 dl på 2 l vann, uten at det tok. Økte til 50/50, og det oppførte seg som en helt annen kjemi. Var veldig rask med å skylle myyye, foreløpig ingen tegn til skade. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...