EiSvIn Startet 2.August Link til dette innlegget Startet 2.August Hei godtfolk. Jeg hadde en flaske totaktsolje som ble glemt i gummibåten mens den ble slept et stykke. Og selvfølgelig klarte korken å få seg en sprekk, og jeg fikk 3-4 dl totaktsolje ned i gummibåten. Jeg har forsøkt å vaske ut med salo, men uten nevneverdig hell. Hva er det beste å bruke for å få ut denne smørja - og helst uten å ta livet av gummibåten? Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Eg bruker denne for å fjerne oljesøl. Litt utafor bruksområdet til produktet, men fjerner alt. Strø på, og støvsug etterpå. https://bondekompaniet.no/delaval-stromiddel-drymaxx-22-kg-92432692067004 Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August EiSvIn skrev for 10 timer siden: Hva er det beste å bruke for å få ut denne smørja - og helst uten å ta livet av gummibåten? 2-taktolje løser seg jo godt opp i bensin hvertfall, så kanskje det er lettere å få bort en blanding av bensin pluss olje enn bare olje? Hendt det kommer noen dråper bensin med 1% 2-taktolje på avveie i båten og da bare tørker jeg det bort med dopapir fra glassfiberbunnen. Men søl av rein olje er litt mer styr å få bort. Men hva gummibåter tåler vet jeg ikke, også blir det jo litt ekstra brannfarlig. Har nok ikke så veldig mye erfaring med å søle 2-taktolje da det som regel går bra. Har brukt over 80 liter 2-taktolje siste 17 årene. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 3.August Link til dette innlegget Svart 3.August Jeg vet ikke med olje, men jeg hadde fått noe skikkelig kliss - nesten limaktig - på min gummijolle. Prøvde det jeg hadde av båtvask og kjemi i sterke forhold. Aceton funket, men det tok overflaten også. Som et siste forsøk blandet jeg Jif båtshampo 50/50(!) i varmt vann. Det tok det. Jeg har jo alltid visst at dosering av vaskemidler justeres etter behov. Anbefalt styrke for Jif er 1-5 dl på 10 l vann. Mitt første forsøk var kanskje dobbelt så sterkt , 2 dl på 2 l vann, uten at det tok. Økte til 50/50, og det oppførte seg som en helt annen kjemi. Var veldig rask med å skylle myyye, foreløpig ingen tegn til skade. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
snekkerbod Svart 3.August Link til dette innlegget Svart 3.August Hva med isopropanol? Har det på Biltema. Hold deg ihvertfall unna tynner 😉 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.