Benjamin L-M Startet Lørdag 19:08 Link til dette innlegget Startet Lørdag 19:08 Hei, jeg er en 18 år gammel gutt som har begynt å sommerjobbe. Har alltid hatt lyst på båt, men foreldrene mine har ingen erfaring eller så mye interesse for det så derfor spør jeg her. Jeg har jobbet meg opp til et budsjett på ca 80tusen og lurer på om det er nok til å få en grei båt som kan brukes til småturer, med en kompis eller to. Jeg har ikke sett meg ut noe, så jeg er åpen for forslag fra bowrider til skjærgården. Har ikke tenkt noen overnatting og bor ved Oslofjorden. Jeg er en selvstendig gutt som liker å jobbe og kan jobbe med hendene. Takk for alle svar! Benjamin Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Lørdag 19:25 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:25 Det er motorbåt og litt fart (vannski/tube) som gjelder, ikke seilbåt eller snekke? Selv om du ikke tenker overnatting kan en vindskjerm og låsbar oppbevaringsplass være kjekt. Da slipper du å ha ting liggende ulåst, og en kalesje gjør det mer behagelig om det kommer en regnskur. Om du velger åpen båt er en selvlensende båt praktisk så du slipper å måtte øse båt hver gang det har regnet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
19 fot Svart Lørdag 21:19 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:19 Benjamin L-M skrev for 2 timer siden: bor ved Oslofjorden. Husk på at du sannsynligvis må sette av endel penger til et sted å ha båten hvis du ikke tilfeldigvis kjenner noen som vil låne deg en gratis båtplass. Skal du leie båtplass ved Oslofjorden kan det nok koste endel. Hvor mye kan sikkert oslogolket svare bedre på enn meg som kun har vært med egen båt på dagstur i oslofjorden (tok den med dit på henger). Et alternativ til båtplass er å ha båten på tilhenger, men da må du ha et sted å sette den, og den må kjøpes inn og du er avhengig av tilgang på bil og korrekt førerkort, som i mange tilfelle kan bety at du må bruke noen tusen på å utvide fra klasse B til BE. Selv har jeg en båtplass til ene båten, mens den andre har jeg på båthenger. Om vinteren settes begge innendørs, det koster også noen tusenlapper. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Lørdag 21:56 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:56 Benjamin L-M skrev for 2 timer siden: …bor ved Oslofjorden. Oslofjorden er lang. Indre eller ytre, øst eller vest? Som @19 fot skriver så må du også tenke på båtplass om sommeren og opplag om vinteren. Er du i indre Oslofjord er Leangbukta en god havn med relativt billige sommerplasser til leie. Har du en hage med plass nok kan du ha båten i opplag på henger hjemme om vinteren. Når det gjelder type båt så må du tenke gjennom ønsket bruk. Kun solskinnsdager uten overnatting? Fisketurer? Vannski/tube? Dykking? Innenbords- eller utenbordsmotor? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Benjamin L-M Svart Søndag 08:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 08:10 10 hours ago, Popeye70 said: Oslofjorden er lang. Indre eller ytre, øst eller vest? Som @19 fot skriver så må du også tenke på båtplass om sommeren og opplag om vinteren. Er du i indre Oslofjord er Leangbukta en god havn med relativt billige sommerplasser til leie. Har du en hage med plass nok kan du ha båten i opplag på henger hjemme om vinteren. Når det gjelder type båt så må du tenke gjennom ønsket bruk. Kun solskinnsdager uten overnatting? Fisketurer? Vannski/tube? Dykking? Innenbords- eller utenbordsmotor? Takker for at dere svarer så raskt. Den nærmeste båtplassen er på nesset helt innerst I Bunnefjorden da jeg bor I ski. Og jeg har en stor nok hage til opplag fôr vinteren. Det jeg har tenkt å bruke båten til er egentlig mindre turer, fisking og vannski. Med en utenbords motor . Det med overnatting er litt vanskelig å si for meg da jeg aldri har gjort det før, men kanskje det er noe jeg får lyst til å gjøre etterhvert? Jeg tenker att jeg ikke har nok penger til å få en stor nok båt hvor det er praktisk å ha en seng. Da jeg også vil ha litt fart på båten. Jeg har ikke tenkt meg seilbåt ennå. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Søndag 08:26 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:26 Benjamin L-M skrev 11 minutter siden: Det med overnatting er litt vanskelig å si for meg da jeg aldri har gjort det før, men kanskje det er noe jeg får lyst til å gjøre etterhvert? Jeg tenker att jeg ikke har nok penger til å få en stor nok båt hvor det er praktisk å ha en seng. Da jeg også vil ha litt fart på båten. Jeg har ikke tenkt meg seilbåt ennå. Båter trenger ikke være så veldig store og dyre for å kunne overnattes i. Mine båter er 15 og 19 fot og jeg har mange overnattinger i dem, tenker godt over 100 tilsammen. Den største kostet 45.000 kr i 2020 og har en toppfart på litt over 30 knop. Det er en Skibsplast Familyship. Prisene har nok steget noe, men du har til tådighet nesten det dobbelte av hva jeg betalte for båt med 1 motor, dom riktignok var gammel, men fortsatt fungerer bra, men er litt tørst. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Søndag 10:55 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:55 Noen ganger når man er utpå en sen kveld, og været er godt, stemningen god og man har fire pils innenbords og fremdeles mange i kjøleboksen så kan det være fint å vite at det er en liten benk under dekk så man kan tyne kvelden maks og sove i båten. Det trenger ikke være en skikkelig seng, men en benk med en pute og en kalesje man kan dra over båten for litt privatliv. Uten at jeg kjenner akkurat denne båttypen godt, så ser det ut til at du får mye båt for pengene her, og hengeren følger med: https://www.finn.no/mobility/item/418626829 En ulempe med akkurat denne er at den er lite brukt de siste årene. Det kan virke som en fordel, men det kan også være en ulempe. Motor osv kan «stå seg i hjel», så du bør gå over motoren og ta en kombinert høst- og vårklargjøring. Bytte olje, plugger osv, kjøre den en stund i en tønne for å se at den går bra både kald og varm. Uansett: Spør noen som kan båt før du kjøper. Ta gjerne med en båtkyndig når du ser på båter. Noen som ikke bare kan vurdere en båt, men også stille de riktige spørsmålene. Lykke til! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
19 fot Svart Søndag 11:18 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:18 Popeye70 skrev 14 minutter siden: Uten at jeg kjenner akkurat denne båttypen godt, så ser det ut til at du får mye båt for pengene her, og hengeren følger med: https://www.finn.no/mobility/item/418626829 En ulempe med akkurat denne er at den er lite brukt de siste årene. Det kan virke som en fordel, men det kan også være en ulempe. Motor osv kan «stå seg i hjel», så du bør gå over motoren og ta en kombinert høst- og vårklargjøring. Bytte olje, plugger osv, kjøre den en stund i en tønne for å se at den går bra både kald og varm. Uansett: Spør noen som kan båt før du kjøper. Ta gjerne med en båtkyndig når du ser på båter. Noen som ikke bare kan vurdere en båt, men også stille de riktige spørsmålene. Lykke til! Legg merke til dette i annonsa: "Båten fikk en full service i 2020, men har ikke sett nødvendigheten av det etterpå på grunn av lite bruk." Service på påhengsmotorer skal som regel tas etter 1 år eller 100 timer, det som kommer først. Her er en som tok service for 5 år siden. Det kan også bære litt ulikt hva folk defineres som full service. Er det en storservice med impeller og anodebytte osv, eller er det rett og slett bare byttet olje og evt noe annet av det småtterier man tar på hver eneste service? Forrige uke byttet jeg oljer (motorolje og girolje) for 7. gang på 6-hesteren min som jeg kjøpte ny I 2022 (altså flere år etter den annonserte motoren fikk sin forrige service). Sitér dette innlegget Link to post
Benjamin L-M Svart Søndag 12:48 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 12:48 1 hour ago, 19 fot said: Legg merke til dette i annonsa: "Båten fikk en full service i 2020, men har ikke sett nødvendigheten av det etterpå på grunn av lite bruk." Service på påhengsmotorer skal som regel tas etter 1 år eller 100 timer, det som kommer først. Her er en som tok service for 5 år siden. Det kan også bære litt ulikt hva folk defineres som full service. Er det en storservice med impeller og anodebytte osv, eller er det rett og slett bare byttet olje og evt noe annet av det småtterier man tar på hver eneste service? Forrige uke byttet jeg oljer (motorolje og girolje) for 7. gang på 6-hesteren min som jeg kjøpte ny I 2022 (altså flere år etter den annonserte motoren fikk sin forrige service). Ok, forstår at det er lurt à spørre mange spørsmål og å ta med seg noen som kan litt mer om båt. Hva med alder pa en sann båt? Năr den nærmer seg 30 år, vill den da gå fort ned I verdi de neste årene? Hvor mye «sjø» tiler en båt som dette? Hvor kan jeg ta den? Ville det hvert bedre å spare litt lengre for en båt som dette. Da jeg skjønner at det er helt noe annet. https://www.finn.no/mobility/item/376325929?ci=1 Sitér dette innlegget Link to post
Benjamin L-M Svart Søndag 12:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 12:55 6 minutes ago, Benjamin L-M said: Ok, forstår at det er lurt à spørre mange spørsmål og å ta med seg noen som kan litt mer om båt. Hva med alder pa en sann båt? Năr den nærmer seg 30 år, vill den da gå fort ned I verdi de neste årene? Hvor mye «sjø» tiler en båt som dette? Hvor kan jeg ta den? Ville det hvert bedre å spare litt lengre for en båt som dette. Da jeg skjønner at det er helt noe annet. https://www.finn.no/mobility/item/376325929?ci=1 Ellers så ser denne veldig fin ut I mine øyne. Den er uten kalesje dessverre. https://www.finn.no/mobility/item/418775371 Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Søndag 12:58 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:58 Benjamin L-M skrev 14 minutter siden: Hvor mye «sjø» tiler en båt som dette? Her er et bølgebilde jeg tok på en tur med min båt på 19 fot. Og et par bilder jeg tok av vikingskipet Saga Oseberg forrige måned, et som viser skopet og et som ikke viser så mye av skipet pga bølger, bildene er tatt fra samme 19-foteren. Men ikke dermed sagt at jeg vet hvilke bølger alle andre båter tåler. Og mange blir vel redde før bølgene når dette nivået. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Søndag 14:41 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:41 Benjamin L-M skrev for 1 time siden: Hva med alder pa en sann båt? Năr den nærmer seg 30 år, vill den da gå fort ned I verdi de neste årene? Nei, når båten nærmer seg 30 år så er det meste av verditapet unnagjort. Selve båten er av plast og varer "evig" hvis den behandles pent. Er båten uskadd og uten grunnstøtinger så tåler de mye. Det viktige er motoren, egentlig. Den er den som får deg trygt fram og tilbake. Benjamin L-M skrev for 1 time siden: Hvor mye «sjø» tiler en båt som dette? Hvor kan jeg ta den? Jeg har kjørt åpen GH14 med 25 hk til Sverige (Koster). Satt i badebukse og redningsvest om det var litt bølger og sprut, og hadde både følgebåt og respekt for elementene. Kjøper du en båt med vindskjerm (eller overbygg), og båt og motor er i god stand og uten skader eller feil, så kan du fint dra på harrytur til Strømstad om været er OK. Samtidig kan du oppdage at du ikke bør runde Nesoddtangen om været er ille nok. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart Søndag 14:46 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:46 En ting til: Når du ser på båter på Finn, så er oppgitt pris det selger ønsker seg for båten. Det trenger ikke bety at selger får så mye for den. Sjekk hvor lenge annonsen har vært ute, og om den har ligget ute en stund kan du prøve deg med et lavere bud. Det samme om det ligger andre, tilsvarende båter ute til lavere pris. Noen selgere tror de sitter på gull, mens de i beste fall sitter på kråkesølv, og bruksverdien kan være mye høyere enn pengeverdien. Så argumenter saklig for hvorfor du mener båten er verdt mindre enn ønsket pris, og kanskje går selger med på å redusere prisen. Hvis din smertegrense nå er ca. 80.000,- så bør du se på båter opp til 100.000,- og heller prøve å prute ned til din maksgrense (eller lavere). Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Faxen Svart Søndag 14:55 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:55 Gode ord og tips. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Benjamin L-M Svart Søndag 18:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 18:29 3 hours ago, Popeye70 said: Nei, når båten nærmer seg 30 år så er det meste av verditapet unnagjort. Selve båten er av plast og varer "evig" hvis den behandles pent. Er båten uskadd og uten grunnstøtinger så tåler de mye. Det viktige er motoren, egentlig. Den er den som får deg trygt fram og tilbake. Jeg har kjørt åpen GH14 med 25 hk til Sverige (Koster). Satt i badebukse og redningsvest om det var litt bølger og sprut, og hadde både følgebåt og respekt for elementene. Kjøper du en båt med vindskjerm (eller overbygg), og båt og motor er i god stand og uten skader eller feil, så kan du fint dra på harrytur til Strømstad om været er OK. Samtidig kan du oppdage at du ikke bør runde Nesoddtangen om været er ille nok. Jeg takker igjen for super gode svar! Det hjelper mye så jeg forstår hva jeg ser etter. Har lagt til en båt fra finn. For meg så ser denne veldig fin ut og høres bra ut. Den har ikke noe kalesje som jeg har forstått kan være lurt å ha, er dette noe man kan kjøpe senere? Ser det kan være mulig å diskutere ned pris til nærmere 60 000 da lignende båter har blitt solgt for dette tidligere. https://www.finn.no/mobility/item/418775371?ci=15 Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart Søndag 22:15 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:15 19 fot skrev for 10 timer siden: Legg merke til dette i annonsa: "Båten fikk en full service i 2020, men har ikke sett nødvendigheten av det etterpå på grunn av lite bruk." Service på påhengsmotorer skal som regel tas etter 1 år eller 100 timer, det som kommer først. Her er en som tok service for 5 år siden. Det kan også bære litt ulikt hva folk defineres som full service. Er det en storservice med impeller og anodebytte osv, eller er det rett og slett bare byttet olje og evt noe annet av det småtterier man tar på hver eneste service? Forrige uke byttet jeg oljer (motorolje og girolje) for 7. gang på 6-hesteren min som jeg kjøpte ny I 2022 (altså flere år etter den annonserte motoren fikk sin forrige service). Dette er vel en gammel 2 takter så det er litt begrenset hvor mye service den trenger om den nesten ikke brukes. Det er jo ingen motorolje, og giroljen sjekkes kjapt på våren. har selv en gammel 2-takter på hytta. Har bare bytta girolje en gang siste 7-8 år. Den går i ferskvann noen timer i året og fungerer helt fint. ellers er jeg enig i at service er viktig, men alt er relativt. Vår gamle 60-hester på hytta hadde en service da den var 1 år i 1985.. så gikk den vel 15 år med bare giroljeskift.. så fikk den en ny service og skjærte seg pga feil impeller fra verkstedet👎 ble fikset og funker fortsatt uten noen service siste årene. ferskvann er fint for båter og motorer👍 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
enslagsgjest Svart Søndag 23:11 Link til dette innlegget Svart Søndag 23:11 https://www.finn.no/418366929 Uttern er gode båter i denne klassen. De har flere modeller du kan se på. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Faxen Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Men den var solgt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Benjamin L-M Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Hva synes dere om denne? Den er uten kalesje dessverre, men er det en «dealbreaker»?. https://www.finn.no/mobility/item/418775371?ci=15 Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Faxen skrev for 4 timer siden: Men den var solgt. Den var visst så godt kjøp at den ble solgt med en gang jeg la ut linken skal man ha båt til god pris må man være rask. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.