Mastiff Startet 2.August Link til dette innlegget Startet 2.August Jeg har lyst til å prøve dypriggfiske, men på grunn av skulderproblemer (når jeg fisker, holder jeg skuldra helt i ro og sveiver bare med håndleddet) tror jeg ikke jeg kan bruke en manuell, og en elektrisk koster ikke så rent lite. Så da lurte jeg på om det gikk an å lage en Petter Smart-variant av Hobbyfisher-teinehaleren. Altså bruke tau som er merket for hver femte meter og dyprigglodd, feste utløseren på tauet og senke det ned i haleren. Da kan jeg kjøre den opp igjen enkelt og greit. Problemet er at teinehaleren sitter foran på båten., med bom som rekker kanskje 30-40 cm ut. Men jeg vil jo tro at loddet gjør at den aldri vil komme opp mot propellen eller gnage mot siden av båten. Virker det som noe som kunne la seg gjøre, eller er jeg litt for optimistisk her? Jeg tenkte å kjøpe et 6-7 kilos trollinglodd til forsøket. Her er et bilde av hvordan teinehaleren står på båten. Kanskje jeg bør bruke en "winger plate" for å trekke loddet mer ut til siden, jeg ser at det gjøres når man har flere dyprigger på samme båt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August En tanke som slo meg: Kan du lage et trinsesystem som gjør at teinehaler kan stå foran, men tauet løper ut bak? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mastiff Svart 3.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August Takk for forslaget, men det blir nok upraktisk. Jeg må på grunn av teinestativ og teinebrett i så fall ha greiene på babord side, og haleren står på styrbord, så tauet måtte gått rundt halve båten. Og så blir det krøkkete ikke å ha betjeningen der jeg står. Og dessuten trenger jeg jo da å lage en arm, feste og så videre der akterut, og det ser jeg for meg er ganske vrient å få til. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 3.August Link til dette innlegget Svart 3.August Alu stang som stikker ut fra hyttetaket med blokk i enden. Og så en blokk i rekka ved siden av haleren. Alt på styrbord side. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Mastiff Svart 3.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August Takk, men igjen vil det bli problem på grunn av teinebrett og stativ. Man må kunne komme lett til lodd og utløsere og koble på snøret fra stanga for å drive med sånt. Jeg ser at det bildet jeg klarte å finne som viste teinehaleren, ikke har med havteinestativet. Det ser sånn ut, så det sperrer helt på styrbord side. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 3.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August @enslagsgjest Men det med alurøret kan være en idé hvis jeg bruker et rør til å forlenge bommen på teinehaleren en halvmeter. Da kan jeg svinge inn haleren for å sette på snøret og så svinge den ut igjen, og dermed burde den være langt nok fra båten. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 3.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August Jeg har tenkt litt til og kommet fram til at jeg skal prøve med teinehaleren som den er, og hvis det trengs sette på en "winger plate", som styrer loddet ut fra båten. Hvis det fremdeles ikke er nok, må det enkleste, raskeste og rimeligste bli å kjøpe et ekstra feste til Hobbyfisheren og montere det bak på babord side. Edit: Jeg fikse til tauet nå, så skal jeg kjøre ut med et lodd i enden en av dagene for å se hvor langt bakover det går i 3 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.