Jump to content

Oljelekkasje vetus m4.15 og tmc 60 girkasse

elskerseiling

Recommended Posts

Har oljelekkasje på motor og twindisc tmc60m girkasse som sitter sammen med  vetus m4.15.

Dette skjedde brått og peilepinnen er tørr. Uvisst hvor lenge det er kjørt med(siste etappe var mange timer men kassa virket normal) Er det noen som har erfaring med denne kassa og kan si noe om hvor omfattende det er å lokalisere og utbedre lekkasjen?

Gjerne forslag til hva jeg kan gjøre for å feilsøke videre. 

Er det normalt med litt lyder fra denne girkassa ved girskift osv? Mener det romler litt osv når man går ut av gir i fart.

elskerseiling skrev 1 time siden:

Gjerne forslag til hva jeg kan gjøre for å feilsøke videre. 

Har ingen erfaring med denne, men et sted å begynne kan jo være å se hvor det har blitt av olja. Om det er aksling og sommeridrett g i begge ender så sjekk hvilken ende det er søl nedover fra aksel.

Er ene enden mot motor så sjekk om oljenivået i motorolja har steget.

Er ene enden direkte mot akselhylse uten mellomrom og olja er blitt helt borte (ikke i motorolje og ikke i kjølen) så kan det være i bakkant lekkasjen er.

Hvordan er oljeskift utført, og har du peilet olje siden forrige oljeskift av noe slag på gir eller motor?

Noen kan jo tappe ut olja og så bli avbrutt av en forstyrrelse og glemme å fylle på ny olje. Og noen tapper olja og fyller på et annet sted, feks tappe girkasse og etterfylle på motor hvis de skal bytte motorolje.

Det kan jo også bære lekkasje i pakninger eller lignende som står i ro.

Har forøvrig selv opplevd at girhus på 6 hk påhengsmotor med 100 ml olje mister nesten halvparten iløpet av et oljeskiftintervall på ca 100 timer. Da var det en øvre tetning som ikke var helt tett, så denne ble byttet på garantien.

19 fot skrev 5 minutter siden:

Takker for gode innspill.

Det er olje under girkasse i kjølsvinet. Tror oljenivå på motor er uendret, ligger mellom strekene på peilepinne.

Det jeg stusser over er at denne olja som har lekket er sort. Det er en klistrelapp på girkassa som sier kun ATF olje. Men samtidig leser jeg et annet sted at tmc60M skal ha motorolje og tmc60P skal ha automatolje. Jeg har sett rester av rosa olje tidligere før den sorte oljen dukket opp i kjølsvinet. Håper ikke det er lekkasje begge steder. 

Jeg tenkte uansett å suge opp det som ligger under motor, ta oljeskift på motor og fylle olje på kassa for å følge mer med i håp om å lokalisere lekkasjen.

elskerseiling skrev 20 minutter siden:

Det jeg stusser over er at denne olja som har lekket er sort.

Girolja på min 6 hk påhengsmotor er også som regel svart etter ca 100 timers bruk, selv om den er ganske gulaktig som ny. Bruker Yamalube, som er Yamaha sin egen olje og anbefalt for denne motoren.

På to andre større påhengsmotorer er olja gul og ser omtrent ut som ny ved bytte, selv om jeg der bytter maks en gang i året og disse motorene i mange sesonger har blitt brukt mye (opptil 1500 liter bendin på en motor på en sesong og dermed på samme girolja). Disse er utafor garanti og har i alle år i mitt eie fått girolje fra Biltema.

Lurer på om svartfargen kommer av lite oljevolum (1 dl når det er riktig nivå) og dermed litt mer vannet pluss at alle urenheter samles i lite olje så det blir mer konsentrert enn om man hadde tynnet den ut med noen dl rein olje, som man i praksis gjør i girhus med mer olje.

Du har jo mens du mister olje vært innom et stadie med lite olje som skal oppta all varme og forurensning, så da er kanskje det grunnen til svartfargen. Husk også at olja skal redusere friksjonen, så uten olje alle steder blir ting varmere. Og det blir mer slitasjepartikler, som kan finne veien i det lille som er av olje, før den til slutt renner ut.

Det viser seg at den sorte oljen kommer fra motor. Det er altså to lekkasjer som har oppstått omtrent samtidig på nyinnkjøpt båt. Jackpot!

Har renset og tørket kjølsvinet og hele girkassa utvendig og tømt den for resterende olje. imorgen fyller jeg på ny atf olje og håper å finne ut hvor på girkassa det lekker.

Lekkasjen på motor er trolig simmeringen mellom motor og girkasse. I hvertfall under skjøten der det hang endel olje når jeg tørket under. Motoren er nesten ikke kjørt siste årene. Kan det være at dette går seg til? Opplevde det på en volvo md2040 som hadde stått i mange år. 

Kanskje verdt et forsøk med lurium ala lekasjestopper/ tetningsfornyer. Tilsettes oljen og skal gjøre at tetninger/simmeringer mykes opp og dermed tetter bedre. Om problemet skyldes at tetningene har blitt gamle og stive kan dette hjelpe. Om tetningene er utslitt vil det ikke hjelpe. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 11 timer siden:

Kanskje verdt et forsøk med lurium ala lekasjestopper/ tetningsfornyer. Tilsettes oljen og skal gjøre at tetninger/simmeringer mykes opp og dermed tetter bedre. Om problemet skyldes at tetningene har blitt gamle og stive kan dette hjelpe. Om tetningene er utslitt vil det ikke hjelpe. 

Så dette virker faktisk på simmeringer så lenge de ikke er ødelagt/utslitt? 

Gjorde rent alt og startet opp i brygga. Ingen synlige lekkasjer. Men dette var primært på tomgang. Giret litt og heller ingen synlige lekkasjer på kassa. 

Må det mer belastning på for å fremprovosere slike oljelekkasjer?

Om lekkasjen er i en simmering kan det være verdt et forsøk med lurium før man begynner å skru. 

Men først bør du bruke båten og følge med for å se om lekkasjen kommer igjen og forsøke å finne sikkert hvor det lekker. Oljetemperatur kan ha en betydning for en lekkasje. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...