Jump to content

Montere fjernkontroll til ankervinsj - hva betyr denne målingen?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Nabobåten monterer fjernkontroll til ankervinsj. Samme som Flak og andre selger. 4 utganger på den, der 1 og 2 er til hhv å styre vinsj ned eller opp. 

Ut fra det jeg kan se er den rett montert,  men fungerer ikke. 

Knappene i Dashbord fungerer.

Men fjernkontrollen fungerer ikke. 

Jeg har målt mottaker til den trådløse fjernkontrollen, og det er 12,3 V inn på den. Det klikker i den, men når den sender signal så vises det 1,1V mellom utgang (out1) og minus, og det rare er at den viser det også på out2. Out 1 og 2 er for ankervinsj. 

Skulle jeg ikke målt 12,3V mellom out1 og minus når den er aktivert?

https://www.flak.no/produkter/tauverk-og-fortoeyning/ankervinsj/fjernkontroll-til-ankervinsj-og-baugpropell-p1046435

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det var en lawmar eller hva de heter.

Da han trykket på knappene i dashbord så målte jeg 10,8V ca på polene på ankervinsjen (altså der kablene fra knappepanelet i dashbord er koplet inn).

Jeg er ikke i båten hans lå, så får ikke sjekket modellen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Ut fra hvordan han hadde koplet, og hva jeg målte, mener jeg AG det var 12 V inn på 2 og 5, målt mot 1.

Mellom 1 og 3, og 1 og 4 målte jeg med DC V kun 1,1V når man prøvde å trykke på anker ned og anker opp på fjernkontrollen.  Da klikket det i de små releene inne i mottaker.

Jeg får liksom ikke til å forstå at det kun skal komme 1,1V, da jeg heller forventet 12V.

Er det to eller flere adskilte batteribanker i båten, hvor mottager til fjernkontroll og styringen til vinsjen er koblet til forskjellige batteribanker?

Altså at mottagerboksen til fjernkontrollen og styringen til vinsjen ikke har felles "+", men er koblet til hver sin batteribank som er adskilt/har isolert "+" ?

Du har ikke beskrevet oppsettet, men på min båt, med tre adskilte batteribanker og felles fjernkontroll for to vinsjer (baug/akter - Quick + Lewmar) samt baugtruster (Sidepower), må styringsboksene for disse tre enhetene ha samme felles "+" som mottageren til Sidepower-fjernkontrollen som styrer disse tre.

TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden:

Men hva ser du?😊

Jeg så at det var pluss inn på 2 og 5. Minus inn på 1. Glemte å ta bilde.

3 gikk til enten opp eller ned på vinsj, og 4 til den andre. 

Jeg var i båten hans noen minutter for å måle, da jeg har ok multimeter i min båt og jeg traff ham på bryggen.

J-Å skrev for 3 timer siden:

Får du ikke åpnet denne?

Jo, den fikk jeg åpnet. Men fikk ikke åpnet PDF fil de hadde linket til fra produktsiden på Flak.no. så enten var filserver nede, eller dette er en annen URL. Jeg fikk heller ikke åpnet PDF jeg fant via Google søk.

TideRace skrev for 3 timer siden:

Er det to eller flere adskilte batteribanker i båten, hvor mottager til fjernkontroll og styringen til vinsjen er koblet til forskjellige batteribanker?

Altså at mottagerboksen til fjernkontrollen og styringen til vinsjen ikke har felles "+", men er koblet til hver sin batteribank som er adskilt/har isolert "+" ?

Jeg så at det var to batterier og et skillerele der, så det er nok 2 batteribanker. Jeg så ikke etter hvilke batteribank som er koplet til vinsj kg hvilke som var koplet til fjernstyring. 

Godt tips! Jeg skal be han undersøke det.

Grand Banks jr skrev Just now:

@TrikkerN Lønning, takk! Jeg får bare en blank side, uten feilmelding, og får hverken laste ned eller se.

Rart. 

Høres ut som det kan være noe med nettleseren du benytter på telefonen og hvordan den åpner pdf. 😊 

Det er på mange måter synd at ikke disse fjernkontrollene er potensialfri, som Sleipner 😊 (da er i hverfall den utfordringen eliminert)

Måler du på utgang i det du trykker?

Jeg får åpnet manual fra @TrikkerN Lønning på mobil, men såvidt jeg kan se er det samme manual jeg linket til. Ihvertfall samme skjema.  Mottagerens reléer er trolig potensialfri i utgangspunktet, siden +/- V godt kan hentes fra vinsjens batteri. Men så lenge alle bankene har felles minus, så skal ikke det ha noen betydning.Kan det være programmert feil, slikat det er releene på Out3 og Out4 som klikker?

J-Å skrev 38 minutter siden:

Jeg får åpnet manual fra @TrikkerN Lønning på mobil, men såvidt jeg kan se er det samme manual jeg linket til. Ihvertfall samme skjema.  Mottagerens reléer er trolig potensialfri i utgangspunktet, siden +/- V godt kan hentes fra vinsjens batteri. Men så lenge alle bankene har felles minus, så skal ikke det ha noen betydning.Kan det være programmert feil, slikat det er releene på Out3 og Out4 som klikker?

At det er potenialtfri utganger, samsvarer ikke med tekst i beskrivelsen.

TrikkerN Lønning skrev 33 minutter siden:

At det er potenialtfri utganger, samsvarer ikke med tekst i beskrivelsen.

Jeg tror det er fordi det er forhåndskoblet fra fabrikk. Men siden reléene har egne  "com" innganger, separat for 1+2 og 3+4, så tror jeg det kan kobles potensialfritt. Men altså felles potensial for opp og ned. Og det er vel greit for de fleste vinsjer. Jeg kan ikke huske å ha sett differensielle styresignalinnganger.

J-Å skrev 2 minutter siden:

Jeg tror det er fordi det er forhåndskoblet fra fabrikk. Men siden reléene har egne  "com" innganger, separat for 1+2 og 3+4, så tror jeg det kan kobles potensialfritt. Men altså felles potensial for opp og ned. Og det er vel greit for de fleste vinsjer. Jeg kan ikke huske å ha sett differensielle styresignalinnganger.

Siste nevnte har ikke jeg heller sett.

Jeg har hatt samme fjernkontroll tidligere. Denne var pluss styrt. Jeg er forøvrig enig at det fremstår som dette har blitt endret i senere tid.😊

TrikkerN Lønning skrev for 10 timer siden:

IMG_2434.jpeg.2178e4dcbb94da7381750fb92e9127a9.jpeg

Hvis det er denne tegningen som gjelder, så er kontaktene potensialfrie.

Mating på klemme 5 og utgang på på klemme 3 og 4.  Tilvarende mating på klemme 6 for utganger 7 og 8.

Ser ut som den er levert fra produsent med pluss koblet på klemme 5 og 6. Er vinsj eller truster minus-styrt så kobles pluss bort fra klemme 5 og/eller 6 og erstattes med tilkobling til minus.

Ingenting i veien for å ha pluss-styrt vinsj og minus-styrt truster (eller omvendt).

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

TrikkerN Lønning skrev for 15 timer siden:

Høres ut som det kan være noe med nettleseren du benytter på telefonen og hvordan den åpner pdf. 😊 

Vanligvis åpnes PDF uten problemer, så da denne ikke lastet inn abtok jeg at server var nede eller fik ikke eksisterte ennå. 

Den andre PDFen som var linket il over åpnet helt fint.

TrikkerN Lønning skrev for 15 timer siden:

Måler du på utgang i det du trykker?

Målte på utgang da han trykket på knappen ja. Da var det 1,1V.

Men han løste det ved å benytte 3 og 4 nå, altså output for baugpropell. De virket på vinsjen. 

Jeg har ikke selv hatt tid til å stikke ned i båten hans, så er litt usikker på hvorfor 3 og 4 out fungerer, og ikke 1 og 2 out.

J-Å skrev for 15 timer siden:

Kan det være programmert feil, slikat det er releene på Out3 og Out4 som klikker?

Jeg målte alle utgangene da han trykket på 1 og 2, så det var ikke noe der på 3 og 4 out. 

Foreløpig er dette nå løst. Men jeg er nysgjerrig så kan hende jeg stikker hodet ned for å se mer på dette.

Takk for alle innspill!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...