Jump to content

Søken etter første båt: Daycruiser eller bowrider

Nicosu

Recommended Posts

Vi er på sjette året uten garderobeskap og kjøkkenet er skakt. Vi har nå allikevel landet på at vi ønsker å prioritere en båt i runddagsgave til meg neste år :D

Skulle ønske det ikke var så mange -- tilsynelatende gode -- alternativer!

I mangel av kompetanse og erfaring, søker jeg derfor hjelp her.

Sånn i utgangspunktet vet jeg bare at vi søker

• kvalitetsvare
  • ikke ny, men heller ikke så gammel (mht. varighet -- men her er jeg også uvitende)
  • noe i prisklassen 200 til 500k
  • daycruiser eller bowrider
  • plass til 8+ personer
  • mulig å kjøre i plan mht. langtur eller hastverk, men søker ikke "sportsbåt".
  • kjekt med do, men ikke nødvendig

Skal i utgangspunktet brukes langs Vestfold- og Telemarkskysten (kanskje nordlige Agder i blant).

Hva er viktige momenter eller ting jeg bør tenke på og se etter?

Jeg synes f.eks. denne ser riktig fin ut:

https://www.finn.no/mobility/item/418637896?ci=9

Til info har jeg båtførerbevis (og skal friske opp).

Takk for nyttige innspill så langt.

Kanskje vi tar turen til Båter i Sjøen, om enn bare for å få barna mer gira på båt. Jeg tviler dessverre på at tilbudene er så gode at en ny båt er aktuelt. 

Tilstand er jeg opptatt av (takk for lenken Steihy), men det er vanskelig; jeg vet ikke hva som er bra tilstand eller hva som kan forventes til hvilken pris. Derfor skrev jeg diffust "kvalitetsvare" og "ikke så gammel"

Skjønner at størrelsen kanskje ble litt liten med det jeg hadde i tankene vs. ønsket mulig antall passasjerer, men vi får heller ha det trangt i (maks) et par timer enn å kjøpe en for stor båt. 

Det kan tenkes barn eller kone dupper, men det er ikke planer om overnatting. 

Vi kommer nok til å havne i den gruppen som bruker båten noen ganger gjennom sesongen. Kose oss på sjøen i godvær, eller transport og/eller ifm. praktiske formål (fiske, teiner, dykking), men er nok være mest på hytta. Kost/nytte-tanken står sentralt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...