andersb Startet 3.August Link til dette innlegget Startet 3.August Vi har vært noen år uten skikkelig båt, og har brukt siste året til å finne ny, men en overaskende stor andel av de vi har sett på, har vært rett og slett helt elendig stand, vi har havnet i delvis budrunde (og hoppet av da vi ikke orker det) på de få eksemplarene som var bra, litt statistikk tilsier at 80% av de vi har sett på har vært elendig rett og slett, såpass dårlig stand at vi egentlig ikke hadde tatt de uansett pris, vi ser på båt i segmentet 350-600k, 10-18 år gamle Slitne kalesjer/havnekalesjer uten at det opplyses om det, også når man spør, noen har hatt åpne hull og tydelige lekkasjer og ødelagte puter/interiør/div som følge av det. Ødelagte puter av solskader, ikke dekket til, tatt vare på, eller skiftet. Skrogskader, gelcoat skader, tydelige sådan, vi har også opplevd på prøvetur at selger ved flere anledninger bare kjører fort rett i metallet på båtplassen sin, og skjønner jo da hvorfor det ser ut som noen har lagt til med wolf of wallstreet lamborghini kjøre skills, vi snakker 50-100-150k fort på fler av de vi har sett på bare for å få de representative på skrogsider, og da har jeg ikke engang sett de under, og mtp på stand på propell og undervannshus, er det jo trlig mer Tydelig skeive propeller, manglende turtall, manglende fart vs hva båten skal klare, vi snakker 10-15-20% avvik. Kun én person har vært ærlige på at de visste om skaden på propellen, og han hadde kjørt sånn lenge og mente det ikke var ett problem. Teak vedlikehold... her gjøres det mye rart så vet ikke engang om jeg skal kommentere, men det er relativt kostbart å skifte teak på dekk og i hele båten og badeplattform, så ja nei. Skeive undervannshus/styrefinner/aksler, tydelig vibrasjoner ved prøvetur, dårlig tracking og går skeivt/feil Manglende service, og servicehistorikk, en ting er at man gjør service selv, det er fair, men når ting tydelig ikke er gjort blir jeg skeptisk, noe er heldigvis åpne på det, det er å foretrekke, men når impeller ikke er skiftet på 7-8 år, er det ikke ideelt. Ødelagte luker, ødelagte skroggjennomføringer, ødelagte ventiler/skrogventiler Ikke fungerende lanterner, vann, kloakk, toalett, navi, styring etc Ulyder i båt og motor Ikke fungerende instrumenter, Utdatert/ikke fungerende navigasjon Jeg har selv hatt flere eldre båter, også over 30 år, og sørger for å skifte ting etterhvert som de ryker, båt er jo og blir en evig runddans med ting som ryker, og man får småskader, men opplever manglende kunnskap og eller at de gir beng, snakket med ett firma som solgte for kunde, de innrømmet etter besiktning og litt diskusjon at kunden ikke brukte en eneste krone på service eller vedlikehold, utover opplaget, skulle gjerne hatt den infoen før jeg blåste 4-5 timer i bilen. Jeg forventer ikke @sap_2000 nivå på båtene, men hva er greia med at folk virkelig ikke engang prøver? og når jeg finner så mye galt på noen minutter, hvorfor ikke opplyse om det i annonse/på tlf Er du handy/flink, knallbra, tiden din er dyr, men bra du ordner opp er du ikke handy, betal noen for å gjøre det bra, jeg ser på @Lingefan her. Han har alltid ting strøkent og i orden. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.August Link til dette innlegget Svart 3.August Hvilken størrelse båt ser du etter, og type? Det er mye ymse i familebåt for 5 i prisklasse ca 300000 i alle fall. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lingefan Svart 3.August Link til dette innlegget Svart 3.August Det stemmer dessverre med kine inntrykk av store deler av markedet, andersb. Jeg så på mange brukte båter i 2021 etter 42 foteren ble solgt, da skulle vi ha 25-28 fot isj, da skulle alle ha koronapris (for høy) for båter med slett vedlikehold, og det var bare rusk og rask ute da. Slike båter blir ofte slett vedlikeholdt og de som skulle selge gode eksemplarer var ikke på markedet med sine båter. Mye mer bruk og kast, og kunnskapsløshet i dette segmentet tror jeg nok. Jeg så i flere i utgangspunktet flotte Windyer med fine annonser, tekst om strøkent vedlikehold og god stand. Så kommer jeg ned båter som tydelig har hatt vann i cabinen, lukter toalett/fukt inni, ødelagte teak, riper, tvilsom service historikk osv. veldig mange undervurderer hva en båt trenger av vedlikehold og gir beng. Jeg gav opp og endte med å bestille en splitter ny båt. En båt jeg ikke trivdes med og solgte etter kun et år. Så begynte båtjakten igjen året etter. Da dukket det opp mange mye bedre holdte brukte eksemplarer av «mine merker». Rentene hadde endelig steget, prisene hadde roet seg og bedre eksemplarer kom ut pp markedet. Så jeg klarte å finne en fin båt jeg er meget fornøyd med. Windy 28 Ghibli. Den får full servicepakke hvert år og har hatt det siden ny, innvendig opplag. Og jeg måtte betale mye mer for den båten enn de fleste andre, men jeg er samtidig strålende fornøyd og har ikke hatt noe plunder. Og en slik båt vil man bruke penger på og ofte få igjen pengene for videre også. Når jeg søker på en båtmodell, ser jeg først på de dyreste, og best vedlikeholdte. De med lavest pris styrer jeg unna med mindre jeg skal bytte motorpakker og mye sånt uansett. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
andersb Svart 3.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August Grand Banks jr skrev 27 minutter siden: Hvilken størrelse båt ser du etter, og type? Det er mye ymse i familebåt for 5 i prisklasse ca 300000 i alle fall. er primært DC båte i 24-28 fot, og har snurpet det inn til spesielt 1 type båt vi liker, men vi liker bare ikke hvordan de er holdt. Når vi ser på samme båttyper i vår havn, er 12 av 14 strøkne (av akkuratt den typen) gikk vakt der senest denne uken, så fikk kikkert over flere nøye. Har også prøvd å kjøpe båten til 2 bryggenaboer uten hell, de er for fornøyde med båten sin ;) så båttypen er bra, er mer eierne og totale mangelen på vedlikehold av de som selges brukt. Lingefan skrev 25 minutter siden: Det stemmer dessverre med kine inntrykk av store deler av markedet, andersb. Jeg så på mange brukte båter i 2021 etter 42 foteren ble solgt, da skulle vi ha 25-28 fot isj, da skulle alle ha koronapris (for høy) for båter med slett vedlikehold, og det var bare rusk og rask ute da. Slike båter blir ofte slett vedlikeholdt og de som skulle selge gode eksemplarer var ikke på markedet med sine båter. Mye mer bruk og kast, og kunnskapsløshet i dette segmentet tror jeg nok. Jeg så i flere i utgangspunktet flotte Windyer med fine annonser, tekst om strøkent vedlikehold og god stand. Så kommer jeg ned båter som tydelig har hatt vann i cabinen, lukter toalett/fukt inni, ødelagte teak, riper, tvilsom service historikk osv. veldig mange undervurderer hva en båt trenger av vedlikehold og gir beng. Jeg gav opp og endte med å bestille en splitter ny båt. En båt jeg ikke trivdes med og solgte etter kun et år. Så begynte båtjakten igjen året etter. Da dukket det opp mange mye bedre holdte brukte eksemplarer av «mine merker». Rentene hadde endelig steget, prisene hadde roet seg og bedre eksemplarer kom ut pp markedet. Så jeg klarte å finne en fin båt jeg er meget fornøyd med. Windy 28 Ghibli. Den får full servicepakke hvert år og har hatt det siden ny, innvendig opplag. Og jeg måtte betale mye mer for den båten enn de fleste andre, men jeg er samtidig strålende fornøyd og har ikke hatt noe plunder. Og en slik båt vil man bruke penger på og ofte få igjen pengene for videre også. Når jeg søker på en båtmodell, ser jeg først på de dyreste, og best vedlikeholdte. De med lavest pris styrer jeg unna med mindre jeg skal bytte motorpakker og mye sånt uansett. 100% dette vi opplever jeg husker jo ene du hadde @Lingefan der verkstedet eier brukte hadde "inspisert" filtere istedenfor å bytte de, over 4-5 år, det eksploderte jo i trynet på deg.. Opplag inne vs ute er også en greie, ene vi så på hadde "ubrukt" kalesje, men viste seg at den var brukt til opplag ute, hele vintern, i mange år, kan man da si den er ubrukt? stenger og kalesje bar preg av dette. Jeg lagrer alltid båtene mine inne om vintern for å spare de for elementene/lys etc, opplever også at puter holder mye lenger da. Vi har is i magen og cash på konto, og venter på at bra eksemplar dukker opp, men er så utrolig lei av bomturer, og selv med tlf dialog og skriftlig dialog i forkant og veldig spesifikke spm har det ikke klaffet. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Hvilken båt er du ute etter da? er det eksteriørmessig vedlikehold eller teknisk vedlikehold du tenker på? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Strøkne 10-18 år gamle båter er det få som har. Som regel en del brukspreg da. Få bytter vel kalesje, plotter / dass, eller annet utstyr før dem må? Innendørs opplag er det få av og prisen er høy. Ikke lønner det seg heller. Skulle jeg hatt innendørs opplag ( med påtunget service etc ) så hadde det kostet meg minst 700 000 de siste 15 år. Ved salg hadde jeg kanskje fått 50-100K mere enn slik båten ser ut nå ( Viknes 880) Er det åpenbare feil og mangler ( en ripe i gelcoat eller solbleking bør man forvente på en 10-18 år gammel båt ) må man jo selvsagt si i fra. Ellers er jo vurderingen av tilstand subjektiv for både kjøper og selger, skjelden man er helt på linje her om ikke noe er fabrukknytt. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Skjønner godt at det er frustrerende med misvisende informasjon, dårlige bilder og feil opplysninger som medfører bortkastet tid. Når det gjelder tilstanden på båter, så snakker vi her om båter som ofte har hatt et verditap på over en million og koster under 1/3 av dagens nypris, gjør vi ikke? Da bør jo forventningene justeres deretter (misforstå meg rett, for meg er 10-18 år gammel veldig ny og moderne båt). For øvrig, i det segmentet du snakker om. Jeg synes ikke det er der jeg ser flest av de største båtentusiastene. Mange av disse settes ut i mai, brukes 7-8 ganger når været er på sitt beste, men blir likevel liggende ute til slutten av september. Gjerne eid av folk som også har hytte og sydentur på lista for sommeren og som ikke reflekterer så mye over vedlikehold og tilstand på båt som det gjennomsnittlige medlemmet på forumet her? Dette gjelder en viss andel av segmentet, jeg mener ikke alle. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Grønnskollingen Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Er veldig fornøyd med båten jeg har nå, men er på Finn likevel (hvem er ikke det...) Man blir jo flink til å lese mellom linjene etter hvert. For eksempel store panelovner skrudd fast på alle skottvegger + en 40 tommers TV over kartbordet i en 30foter = bobåt med stor slitasje. Hvis det er 50+ bilder av båt i solnedgang, båt med kone på fordekket, båt med bikkja på salongputene, nærbilde av champagneflaske, men ikke ett eneste bilde av motor, strømpanel eller undervannsskrog - ja, da vet man hva holdningen er til båthold. Hvis en seilbåt er lagt ut med potteplanter, stettglass og smakfulle løpere på bordet - LOL! Og så er også mange veldig fine båter som kommer ut jevnlig. Folk blir gamle og kvitter seg med smykkene de har dullet med i årtier - i hvert fall gjelder dette i seilbåtsegmentet jeg er interessert i. Kommer langt med litt is i magen tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Henger meg på. Spør etter historikk: -Brukshistorikk -Service historikk -Reparasjonshistorikk -Modifikasjonshistorikk -Originalt og oppdatert kart over elektrisk anlegg. Eske med resevedeler og lyspærer. Jeg stiller aldri spørsmål vedrørende teak da vestlending med vestlandsvær elsker bar gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August 24 minutes ago, Luske_Ludvig said: Jeg stiller aldri spørsmål vedrørende teak da vestlending med vestlandsvær elsker bar gelcoat. Før ønsket jeg meg båt med teak dekk, og synes det er utrolig vakkert de 5 første årene på en båt! Etter å ha lest alle trådene om råttent teakdekk og utskiftning av det, er jeg nok ikke interessert Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sebaldus Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Er jo gjerne en grunn til at folk vil selge en gammel båt og at enkelte bør kjøpe en ny båt... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Åpenbar feilinformasjon er selvsagt irriterende og burde være lett å unngå, men som Sandebukta sier er jo dette båter som vel koster 1,5-2 mill nye. At noen da skulle selge de for en tredjedel av prisen hvis de er helt strøkne virker jo litt mye å forlange. Som alltid er det jo markedet som setter prisen og de penest holdte båtene går nok for en høyere pris, men neppe så mye høyere at det forsvarer utskifting av dyrere komponenter om bord. Jeg vil for egen del alltid prøve å finne et litt dyrere velholdt eksemplar, hvis det finnes flere av samme type da jeg vet hvor dyrt det er å holde en båt i god stand. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August 3 minutes ago, Kallethekid said: Jeg vil for egen del alltid prøve å finne et litt dyrere velholdt eksemplar, hvis det finnes flere av samme type da jeg vet hvor dyrt det er å holde en båt i god stand. Gjorde det motsatte jeg. Det viktigste for meg var at servicer på motor var fulgt og gjort av autorisert verksted. båten var sliten utvendig, men innvendig som ny, og hverken lugar eller toalett var brukt. Kjøpte dessuten etter Covid og båten ble satt ned 100.000 på kort tid mens jeg fulgte den på Finn. Gjorde en sikkelig innsats med rens og polering av gelcoat og da spess de sortte detaljer. Når folk ser en nå tror de ikke den er så gammel som 2015! Jeg var til Tromsø og gikk gjennom hele båten, samt prøvde den en hel dag for å sjekke at alt fungerte. Alle instalasjoner var originalmontert. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
LAKA Svart 5.August Link til dette innlegget Svart 5.August Det må være helt fair og ikke holde båten i topp stand. Det kan det være veldig mange grunner til. Men jeg er enig i at man i annonsen bør være ærligst mulig slik at man ikke unødvendig opptar en potensiell kjøpers tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.