Jump to content

Manglende vedlikehold/slitne båter med dårlige bilder/beskrivelse på finn.no

andersb

Recommended Posts

Vi har vært noen år uten skikkelig båt, og har brukt siste året til å finne ny, men en overaskende stor andel av de vi har sett på, har vært rett og slett helt elendig stand, vi har havnet i delvis budrunde (og hoppet av da vi ikke orker det) på de få eksemplarene som var bra, litt statistikk tilsier at 80% av de vi har sett på har vært elendig rett og slett, såpass dårlig stand at vi egentlig ikke  hadde tatt de uansett pris, vi ser på båt i segmentet 350-600k, 10-18 år gamle

Slitne kalesjer/havnekalesjer uten at det opplyses om det, også når man spør, noen har hatt åpne hull og tydelige lekkasjer og ødelagte puter/interiør/div som følge av det.

Ødelagte puter av solskader, ikke dekket til, tatt vare på, eller skiftet. 

Skrogskader, gelcoat skader, tydelige sådan, vi har også opplevd på prøvetur at selger ved flere anledninger bare kjører fort rett i metallet på båtplassen sin, og skjønner jo da hvorfor det ser ut som noen har lagt til med wolf of wallstreet lamborghini kjøre skills, vi snakker 50-100-150k fort på fler av de vi har sett på bare for å få de representative på skrogsider, og da har jeg ikke engang sett de under, og mtp på stand på propell og undervannshus, er det jo trlig mer

Tydelig skeive propeller, manglende turtall, manglende fart vs hva båten skal klare, vi snakker 10-15-20% avvik. Kun én person har vært ærlige på at de visste om skaden på propellen, og han hadde kjørt sånn lenge og mente det ikke var ett problem. 

Teak vedlikehold... her gjøres det mye rart så vet ikke engang om jeg skal kommentere, men det er relativt kostbart å skifte teak på dekk og i hele båten og badeplattform, så ja nei. 
Skeive undervannshus/styrefinner/aksler, tydelig vibrasjoner ved prøvetur, dårlig tracking og går skeivt/feil

Manglende service, og servicehistorikk, en ting er at man gjør service selv, det er fair, men når ting tydelig ikke er gjort blir jeg skeptisk, noe er heldigvis åpne på det, det er å foretrekke, men når impeller ikke er skiftet på 7-8 år, er det ikke ideelt. 
Ødelagte luker, ødelagte skroggjennomføringer, ødelagte ventiler/skrogventiler
Ikke fungerende lanterner, vann, kloakk, toalett, navi, styring etc

Ulyder i båt og motor

Ikke fungerende instrumenter,

Utdatert/ikke fungerende navigasjon

Jeg har selv hatt flere eldre båter, også over  30 år, og sørger for å skifte ting etterhvert som de ryker, båt er jo og blir en evig runddans med ting som ryker, og man får småskader, men opplever manglende kunnskap og eller at de gir beng, snakket med ett firma som solgte for kunde, de innrømmet etter besiktning og litt diskusjon at kunden ikke brukte en eneste krone på service eller vedlikehold, utover opplaget, skulle gjerne hatt den infoen før jeg blåste 4-5 timer i bilen. 

Jeg forventer ikke @sap_2000 nivå på båtene, men hva er greia med at folk virkelig ikke engang prøver? og når jeg finner så mye galt på noen minutter, hvorfor ikke opplyse om det i annonse/på tlf

Er du handy/flink, knallbra, tiden din er dyr, men bra du ordner opp
er du ikke handy, betal noen for å gjøre det bra, jeg ser på @Lingefan her. Han har alltid ting strøkent og i orden. 

Det stemmer dessverre med kine inntrykk av store deler av markedet, andersb.

Jeg så på mange brukte båter i 2021 etter 42 foteren ble solgt, da skulle vi ha 25-28 fot isj, da skulle alle ha koronapris (for høy) for båter med slett vedlikehold, og det var bare rusk og rask ute da. Slike båter blir ofte slett vedlikeholdt og de som skulle selge gode eksemplarer var ikke på markedet med sine båter. Mye mer bruk og kast, og kunnskapsløshet i dette segmentet tror jeg nok. Jeg så i flere i utgangspunktet flotte Windyer med fine annonser, tekst om strøkent vedlikehold og god stand. Så kommer jeg ned båter som tydelig har hatt vann i cabinen, lukter toalett/fukt inni, ødelagte teak, riper, tvilsom service historikk osv. veldig mange undervurderer hva en båt trenger av vedlikehold og gir beng.

Jeg gav opp og endte med å bestille en splitter ny båt. En båt jeg ikke trivdes med og solgte etter kun et år. Så begynte båtjakten igjen året etter. Da dukket det opp mange mye bedre holdte brukte eksemplarer av «mine merker». Rentene hadde endelig steget, prisene hadde roet seg og bedre eksemplarer kom ut pp markedet.

Så jeg klarte å finne en fin båt jeg er meget fornøyd med. Windy 28 Ghibli. Den får full servicepakke hvert år og har hatt det siden ny, innvendig opplag. Og jeg måtte betale mye mer for den båten enn de fleste andre, men jeg er samtidig strålende fornøyd og har ikke hatt noe plunder. Og en slik båt vil man bruke penger på og ofte få igjen pengene for videre også.

Når jeg søker på en båtmodell, ser jeg først på de dyreste, og best vedlikeholdte. De med lavest pris styrer jeg unna med mindre jeg skal bytte motorpakker og mye sånt uansett.

Lingefan

Grand Banks jr skrev 27 minutter siden:

Hvilken størrelse båt ser du etter, og type?

Det er mye ymse i familebåt for 5 i prisklasse ca 300000 i alle fall. 

er primært DC båte i 24-28 fot, og har snurpet det inn til spesielt 1 type båt vi liker, men vi liker bare ikke hvordan de er holdt. 

Når vi ser på samme båttyper i vår havn, er 12 av 14 strøkne (av akkuratt den typen) gikk vakt der senest denne uken, så fikk kikkert over flere nøye. Har også prøvd å kjøpe båten til 2 bryggenaboer uten hell, de er for fornøyde med båten sin ;)  så båttypen er bra, er mer eierne og totale mangelen på vedlikehold av de som selges brukt. 

Lingefan skrev 25 minutter siden:

Det stemmer dessverre med kine inntrykk av store deler av markedet, andersb.

Jeg så på mange brukte båter i 2021 etter 42 foteren ble solgt, da skulle vi ha 25-28 fot isj, da skulle alle ha koronapris (for høy) for båter med slett vedlikehold, og det var bare rusk og rask ute da. Slike båter blir ofte slett vedlikeholdt og de som skulle selge gode eksemplarer var ikke på markedet med sine båter. Mye mer bruk og kast, og kunnskapsløshet i dette segmentet tror jeg nok. Jeg så i flere i utgangspunktet flotte Windyer med fine annonser, tekst om strøkent vedlikehold og god stand. Så kommer jeg ned båter som tydelig har hatt vann i cabinen, lukter toalett/fukt inni, ødelagte teak, riper, tvilsom service historikk osv. veldig mange undervurderer hva en båt trenger av vedlikehold og gir beng.

Jeg gav opp og endte med å bestille en splitter ny båt. En båt jeg ikke trivdes med og solgte etter kun et år. Så begynte båtjakten igjen året etter. Da dukket det opp mange mye bedre holdte brukte eksemplarer av «mine merker». Rentene hadde endelig steget, prisene hadde roet seg og bedre eksemplarer kom ut pp markedet.

Så jeg klarte å finne en fin båt jeg er meget fornøyd med. Windy 28 Ghibli. Den får full servicepakke hvert år og har hatt det siden ny, innvendig opplag. Og jeg måtte betale mye mer for den båten enn de fleste andre, men jeg er samtidig strålende fornøyd og har ikke hatt noe plunder. Og en slik båt vil man bruke penger på og ofte få igjen pengene for videre også.

Når jeg søker på en båtmodell, ser jeg først på de dyreste, og best vedlikeholdte. De med lavest pris styrer jeg unna med mindre jeg skal bytte motorpakker og mye sånt uansett.

100% dette vi opplever

jeg husker jo ene du hadde @Lingefan der verkstedet eier brukte hadde "inspisert" filtere istedenfor å bytte de, over 4-5 år, det eksploderte jo i trynet på deg.. 

Opplag inne vs ute er også en greie, ene vi så på hadde "ubrukt" kalesje, men viste seg at den var brukt til opplag ute, hele vintern, i mange år, kan man da si den er ubrukt? stenger og kalesje bar preg av dette. Jeg lagrer alltid båtene mine inne om vintern for å spare de for elementene/lys etc, opplever også at puter holder mye lenger da. 

Vi har is i magen og cash på konto, og venter på at bra eksemplar dukker opp, men er så utrolig lei av bomturer, og selv med tlf dialog og skriftlig dialog i forkant og veldig spesifikke spm har det ikke klaffet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...