Jump to content

Tanker rundt horn på seilbåt

Maika

Recommended Posts

Jeg har i dag et slikt håndholdt horn som går på gass. Det har kraftig lyd og fungerer jo dermed forsåvidt greit, men jeg er ikke så glad i å ha dingser jeg plutselig trenger slengende løst.
Jeg er derfor i tenkeboksen rundt det å ha et hornet plassert et annet sted, som stures med en knapp i cockpit.
Denne gir krafig lyd, og er relativt kort, så den kunne potensielt monteres på mast, i salingshorn e.l., men jeg er litt bekymret for at et fall eller annet tauverk skal vikle seg inn i den:
https://www.marineshop.no/marinco/132260/32346-marinco-kompressor-horn-i-forkr-messing-dobbel-12v-10108
Fins det andre kraftige løsninger for seilbåt som fungerer bedre?

Sikker på at det funker på de du ønsker å signalisere til? Får inntrykk av at pottit-gutta i cabincruiserne bare kan kontaktes via app.

https://tv.vg.no/nyheter/drama-i-oslofjorden-herregud?id=238892&utm_source=portal-share-button 

Tror de horna du lenker til vil være en taumagnet, Ville heller gått for en slik: https://www.marineshop.no/afi/132096/32182-afi-horn-mini-kompakt-12v

Eventuelt en slik: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=406464277&ci=4 

Hvis du vil ha et kompressorhorn som varer, men som har små byggemål, så er dette et svært godt alternativ https://marineengineparts.com/maricno-10104-white-epoxy-coated-single-trumpet-mini-air-horn/

Har hatt samme hornet i 15 år, og det tuter fortsatt :-)

El. horn har som regel kort levetid på en båt.

Er naturligvis viktig  plassere med omtanke, f.eks vertikalt montert på masten eventuelt beskyttet av bøyle eller en kappe.

Litt plunder å montere kanskje, men da har du noe som virker når du trenger det.

Grønnskollingen skrev for 22 timer siden:

Tror de horna du lenker til vil være en taumagnet, Ville heller gått for en slik: https://www.marineshop.no/afi/132096/32182-afi-horn-mini-kompakt-12v

Jeg har lest at elektriske horn gir temmelig lite lyd sammenlignet med de som bruker kompressor, og denne oppgir heller ikke dB, så til den prisen mistenker jeg at den er temmelig svak. Men formen er jo definitivt mer tau-vennlig.

Framtia skrev for 22 timer siden:

Denne er oppgitt til 112 dB, det gir bare halvparten så sterkt opplevd lyd som den håndholdte jeg har, https://nettbutikk.rs.no/produkt/signalhorn-gass/, så igjen temmelig slapt dessverre.

Johannes skrev for 22 timer siden:

Hvis du vil ha et kompressorhorn som varer, men som har små byggemål, så er dette et svært godt alternativ https://marineengineparts.com/maricno-10104-white-epoxy-coated-single-trumpet-mini-air-horn/

Har hatt samme hornet i 15 år, og det tuter fortsatt :-)

El. horn har som regel kort levetid på en båt.

Er naturligvis viktig  plassere med omtanke, f.eks vertikalt montert på masten eventuelt beskyttet av bøyle eller en kappe.

Litt plunder å montere kanskje, men da har du noe som virker når du trenger det.

Se der ja, omtrent samme som jeg linket til opprinnelig, men med bare étt horn blir den litt lettere å plassere og "pakke inn"...

Maika skrev 3 minutter siden:

Manuelt "blåsehorn" er vel det enkleste rent teknisk, men jeg vil påstå det er lettere fysisk å trykke ned en knapp.

Det er det. Ulempen er at du bruker det kanskje hvert femte år, og ting som står ute og forvitrer i vær og sjøsprøyt ruster i stykker på kortere tid enn det. Så sjansen er stor for at det ikke kommer en lyd når du trykker. Da klarer du i det minste å lage lyd med lungehornet. Mest sannsynlig høyere enn du klarer å rope. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Maika skrev for 23 timer siden:

Jeg har i dag et slikt håndholdt horn som går på gass. Det har kraftig lyd og fungerer jo dermed forsåvidt greit, men jeg er ikke så glad i å ha dingser jeg plutselig trenger slengende løst.

Etter å ha lest tråden og vurdert alternativene faller jeg ned på denne, montert i klemme i nedgangen. Bedre å få en på plass enn å gå et par år til å grue seg for å montere i masta.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

index skrev 1 time siden:

Det er det. Ulempen er at du bruker det kanskje hvert femte år, og ting som står ute og forvitrer i vær og sjøsprøyt ruster i stykker på kortere tid enn det. Så sjansen er stor for at det ikke kommer en lyd når du trykker. Da klarer du i det minste å lage lyd med lungehornet. Mest sannsynlig høyere enn du klarer å rope. 

Enig i at det er litt mye mikk for potensielt litt lite bruk, men det i plast som @Johannes linket til vil nok klare seg i mange år. Som alt annet må det jo testes regelmessig (og tar man en tur i feks. Sotekanalen, så kan man jo kose seg med et legitimt trykk også:)
Det håndholte klarer 122 dB, som vil oppleves som ca 5 ganger så høyt som ditt mauelle, og tar jo ikke mye mer plass, så jeg ville i hvert fall anbefalt det.

Steihy skrev 1 time siden:

Etter å ha lest tråden og vurdert alternativene faller jeg ned på denne, montert i klemme i nedgangen. Bedre å få en på plass enn å gå et par år til å grue seg for å montere i masta.

Ja, det er jo alltid mye annet som står på gjøre-lista, så godt mulig jeg også lar det blir med den håndholdte.

Maika skrev 27 minutter siden:

Det håndholte klarer 122 dB, som vil oppleves som ca 5 ganger så høyt som ditt mauelle, og tar jo ikke mye mer plass, så jeg ville i hvert fall anbefalt det.

Jeg har et sånt også. Det har nok ligget nede i en cockpitbenk i over 20 år nå. Jeg ville nok ha blitt svært forundret om det i det hele tatt var trykk i det nå. Sikkert ikke så dumt å skifte det ut nå og da nei. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Johannes skrev 28 minutter siden:

Hornet i linken min er i messing, men er malt med holdbar hvit epoxy.
Med en slik bøyle over skulle det være noenlunde trygg for tauverk 

:tommel_opp: Link til denne bøylen: https://www.navinordic.com/luckor-och-ventilation/ventilation/dacksventilation-ovrig/skyddsbage-rf-for-doradeventil-stroml

Burde vel også lage en liten dings som registrerer trykk, deler disse på kost og arbeidstimer, så jeg kan se hvordan pris og arbeid blir mindre for hver gang jeg bruker den...men da blir det vel fort italia-tilstander :ler:

Maika skrev for 5 timer siden:

pris og arbeid blir mindre for hver gang jeg bruker den

Interessant regnestykke. Hvor ofte har du behøvd å bruke den? Den bøylen skal jeg for øvrig merke meg, til motorlanterna og et kamera jeg ønsker meg. Til tåkelur?

Biltemas gassdrevne gir 115 DB, og koster en hundrelapp. Ny gassboks 80,-. Uten installasjon, ledningstrekk, fare for taukluss og ekstra beslag i masta. Noen vil kanskje overføre VHF tenkning, til at høyere gir bedre rekkevidde - det vil jeg gjerne se data på. Annen bølgelengde, akustiske forhold etc. Jeg tror 115 Db i den retningen du vil signalisere, holder. Ære være de som har gjort installasjonen "skikkelig", men for meg som enda ikke har investert noe, er valget veldig enkelt.

En annen tanke om spesifikasjoner og sammenlignbarhet, helt uavhengig av hva man går for: Biltema oppgir effekt til 115 Db målt på 2m avstand på sin håndholdte.  Et ganske presis måling, som er kontroller- og  repeterbar. Maritim oppgir på sitt tilsvarende produkt: Akustisk rekkevidde 1500 meter. Et fullstendig meningsløst mål, jeg kjenner ingen andre produkter der lydtrykk blir oppgitt i akustisk rekkevidde. Biltema - Maritim 1-0 i informasjon.

Steihy skrev 26 minutter siden:

Interessant regnestykke. Hvor ofte har du behøvd å bruke den?

Det er nok best å ikke lage det regnestykket, men det gjelder vel for det meste som omhandler fritidsbåt ;)

Steihy skrev 27 minutter siden:

En annen tanke om spesifikasjoner og sammenlignbarhet, helt uavhengig av hva man går for: Biltema oppgir effekt til 115 Db målt på 2m avstand på sin håndholdte.  Et ganske presis måling, som er kontroller- og  repeterbar. Maritim oppgir på sitt tilsvarende produkt: Akustisk rekkevidde 1500 meter. Et fullstendig meningsløst mål, jeg kjenner ingen andre produkter der lydtrykk blir oppgitt i akustisk rekkevidde. Biltema - Maritim 1-0 i informasjon.

På den ene siden er jeg enig, samtidig er jo dB en tall som ikke gir mening for de fleste, så kanskje det egentlig ikke er så galt allikevel? Maritim sitt kan nok høres på 1500 meter når det er relativt stille, men det har nok det vanlige 120dB på én meters avstand (tilsvarende 114 dB på to meters avstand).

Iflg. ChatGPT sier Sjøveisreglene Rule 33 + Annex III (identisk i Norge og internasjonalt) skal båter på 12-20 meter ha fastmontert, typegodkjent horn ≥ 120 dB som kan høres minst 0,5 nm.

Ingenting er som litt flisespikkeri på sengekanten. 

Enig eller ikke, dB er måleenhet for lydtrykk. Det behøver ikke gi mening så lenge spesifikasjonene er konsistente. Man behøver f. eks ikke å skjønne hvordan krav til utslipp regnes ut, for å lese av spesifikasjonen om bilmotoren er innefor.

Det er umulig å definere hvor sterk kilden skal være for å høres på en gitt avstand. En stille dag i tåke hører du de hviske på andre sida av fjorden, neste dag i vind og med sjøsprøyt hører du ikke om de skriker eller mimer. "Hørbart" er et fullstendig umålbart begrep.

Vi er under 12 m. Vi kan se bort fra dette med fastmontert og typegodkjent, og konsentrere oss om effekt. Regelen sier 120dB som kan høres minst 0,5 NM. Den første delen er målbar og konsistent, den andre ikke.

Biltema sier 115 dB på 2 m (tilsvarer antagelig 120 dB på 1 m som er standardavstand). Maritim sier hørbar på 1500 meter. Som bare vil stemme under gode akustiske forhold og som ikke er målbart i praksis. Nå er disse hornene helt like, så de låter sannsynligvis helt likt. Men spesifikasjonene sier bare hvor mye lyd Biltema sitt gir. 

Siden du nevner chatgpt, og den er en egen studie verdt, her er dens "mening" om saken etter litt frem og tilbake. 

• Kravet «hørbar på ½ nautisk mil» er en vag intensjonsformulering, ikke en målbar teknisk spesifikasjon.

• Det kan ikke dokumenteres eller verifiseres uten å definere omfattende testbetingelser – og det gjør regelverket ikke.

• Derfor burde kravet heller vært formulert som:
    "Lydgiver skal ha minst X dB SPL @ 1 meter", med anbefalt frekvensområde (f.eks. 250–700 Hz) – som er testbart og objektivt.

Men til syvende og sist er vi helt enige. God natt.

Steihy skrev 4 minutter siden:

Det regnestykket gjelder forhåpentligvis for det meste som omhandler sikkerhetsutstyr. Vi bruker vel de andre tingene vi kjøper, og kan regne kost/nytte.

Jeg monterte VVB i år. Det tok lang tid med planlegging (endel av det her på baatplassen), relativt kompliserte støpearbeider, slangetrekking, montering av dusjer osv. Prisen endte vel på +40K, og timeantallet totalt har jeg fortrengt. Dritfornøyd kone og døtre, og med 4 ukers båtferie gjetter jeg på at det kanskje har gått et par hundre liter.

For litt siden monterte jeg ny VVB hjemme på nesten 10 ganger kapasiteten. Prisen kom på omtrent halvparten, arbeidet var null stress, og der går det kanskje et par hundre liter hver eneste dag. Lystbåt er lyst, ikke nytte :ler:

Jeg er forøvrig ca. 12 meter, men tviler på at det noen gang stilles spørsmål om man har et fastmontert horn, så dette gjør jeg bare eventuelt fordi jeg selv har lyst. Men det er mange andre prosjekter som ligger foran på lista over ting jeg har lyst til (eller føler at jeg burde) gjøre. Øverst står nok bytte av de nå 26 år gamle drevbelgene som Volvo mener man skal bytte etter 7 år. Det blir interessant å vri på og skjære i dem og se om jeg like gjerne kunne vente lenger, alle andre sier jo etter bytte at de ser ut som nye.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...