Jump to content

Bunnkjenning - anbefaling av bra slipp/verksted i indre Oslofjord?

Popeye70

Recommended Posts

Vi kan muligens ha oppdaget en ny grunne vest/sørvest av Koster i sommer. Hadde bunnkjenning i ca 4,5 knop uten markert grunne på kartet, og har opprettet forsikringssak for å få undersøkt båten og fikse det som måtte ha oppstått av skader. Takstmannen sier vi kan velge hvor vi vil ha det gjort.

I den forbindelse lurer jeg på om noen kan anbefale et godt plastverksted for løft og inspeksjon i første omgang. Båten ligger nå på Sætre (Hurum), og verksted/slipp bør ligge i rimelig avstand om mulig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hulda skrev 5 minutter siden:

Reparasjonsverkstedet som holder til på Sonskilen Marina har vel et godt ryktee. Mulig det også er noe i Vindfangerbukten i Drøbak.

Er det de som ligger ytterst på halvøya, ved «tørkeloftet»? Det er jo et relativt praktisk sted, med bussforbindelse til Oslo (etter levering av båt).

Popeye70 skrev for 8 timer siden:

Ah, så det første bygget på høyre side, før det laaange bygget. Da vet jeg hvor det er.

Det er jo i tilfelle Sonskilen båthavn som skal få båten ut av vannet

Bussen snur rett utenfor bommen. Bare pass på at du går på bussen til Sonsveien stasjon. Moss blir jo litt omvei:frustrert:

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Popeye70 skrev for 9 timer siden:

Vi kan muligens ha oppdaget en ny grunne vest/sørvest av Koster i sommer.

Ikke svar på spørsmålet ditt, men er nysgjerrig på hvor denne grunna er. Noe du vil dele?

Er selv veldig mye i området da vi har hjemmehavn i Strömstad, og har lite lyst til å oppleve det samme som dere nå har gjort...🙈

Båten vår stikker vel også en del dypere med sine 2,25m. 

Popeye70 skrev for 13 timer siden:

Hadde bunnkjenning i ca 4,5 knop uten markert grunne på kartet, og har opprettet forsikringssak for å få undersøkt båten og fikse det som måtte ha oppstått av skader. Takstmannen sier vi kan velge hvor vi vil ha det gjort.

Kjedelig med bunnkjenning @Popeye70

Noen formening om hvor hardt det gikk for seg og om du mistenker alvorlige skader? 

Hva sa takstmannen, eller har han ikke 

Strukturelle skader på og rundt innfesting av kjøl er ikke bare bare på moderne seilbåter, så hadde valgt verksted med omhu med mindre det ikke er småskader vi snakker om.

Ett firma jeg kan anbefale som er kjent for å være gode på større skader på seilbåter er Slevikkilen båtbyggeri, Gressvik, Fredrikstad.

Lars H. skrev for 13 timer siden:

Plastverkstedet er rett innenfor porten og til høyre .

Er det nye drivere der? Mener de som har holdt på der "i all tid" trakk seg tilbake for noen år siden...?

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Noen formening om hvor hardt det gikk for seg og om du mistenker alvorlige skader? 

Det var vel rundt 8 tonn som stoppet på 3-4 meter (føltes det ut som). To-tre dunk og et bittelite «hopp» mot styrbord, og så sto vi stille. Grunnen var rett under overflaten og rimelig rett opp/ned, så vi traff trolig med skroget før kjølen. Vi stod ikke fast, så det var bare å bakke noe tilbake og gå i bue rundt og søke havn.

Inspeksjon innvendig viser ingen tegn til skade inni båten. Alle kjølbolter er fine, uten sprekker rundt disse eller andre steder der kjøl og skrog er i kontakt med hverandre. Ror og seildrev/propell var ikke i kontakt med grunnen (tror jeg :ber:), og de fremstår uskadet. Vi seilte videre dagen etter (fra Brevik på Koster til Stavern), og alt føles som normaltbåde for motor og seil. Merker ingen vibrasjoner, lyder eller andre avvik. Det er heller ikke oppdaget saltvann inne i båten i ettertid.

Takstmannen har bedt oss si ifra hvor vi vil ha båten løftet for inspeksjon og om vi har spesielle ønsker til verksted, men inspeksjon er ikke foretatt ennå. Dette skjedde på vei hjem mot slutten av seilferie, og vi dro hjem og rett videre på bilferie, så det har ikke vært tid til inspeksjon. 

Det takstmann har forberedt oss på er skader rundt kjøl som ikke er direkte synlige innenfra, samt mulighet for delaminering. Det finner vi ut ved inspeksjon, men takstmannen virket ikke veldig stresset rent tidsmessig. Så lenge alt føles normalt er det ingen umiddelbar krise så lenge vi er forsiktige med båten.

Popeye70 skrev 3 minutter siden:

Det var vel rundt 8 tonn som stoppet på 3-4 meter (føltes det ut som). To-tre dunk og et bittelite «hopp» mot styrbord, og så sto vi stille. Grunnen var rett under overflaten og rimelig rett opp/ned, så vi traff trolig med skroget før kjølen. Vi stod ikke fast, så det var bare å bakke noe tilbake og gå i bue rundt og søke havn.

Det er enorm forskjell i påkjenning på å stoppe over 3-4 meter og 0-0,5 m. Så høres ut som det har gått relativt mykt for seg kontra å treffe en vegg av granitt 1 meter under overflaten med kjølen. Noe må gi seg om det stopper momentant og da knekker og sprekker det opp rundtomkring.

Bra det gikk fint med dere ombord. Fort gjort å gå på trynet ned trappa eller i noe hardt. Båter er ikke designet for krasj med tanke på personsikkerheten.

Siden du holder til i Leangbukta, hadde jeg hørt med Bærum Plast på Holmen slipp i første omgang for å få løftet båten og fått oversikt. De har holdt på inni fjorden her i mange år og fikset mange båter etter grunnstøtinger og andre skader.

Hadde det vært større strukturelle skader hadde jeg holdt en3 knapp på Slevikkilen.

Sidetrack: For endel år siden stoppet jeg (personen) på ca 1 meter fra 80-90 km/t i en møteulykke med bil. Det var i grenseland. Noen tidels sekunder og cm på hvordan vi traff (eller ble truffet er mer riktig å si) var det som gjorde at det ikke ble stopp på 0,5 m eller mindre, for da hadde jeg ikke vært her i dag. Det var legene rimelig klare på.

Mvh. SAP

Krefter knyttet til sammenstøt i ulike hastigheter. Hvordan ser bråstopp ut i tre knop og i 8 knop. Det var relevansen.

Men hvordan har du gjort det i Hulda da, Hulda? Overrasket over at du ikke har fortalt ennå om måten Hulda har gjort det i Hulda med grunnstøting og sånn? Det er jo alltid relevant fordi Hulda har gjort det på Huldamåten. Hulda.

Den linjetten har et senkekjølsystem som lar seg regulere mellom 2,45 og 1,9 m dypgående ved å vippe opp bakkanten av kjølen inn i en kasse som ser ut som fundamentet for bordet.

Som de skriver selv

Sitat

Vid grundstötning svänger kölen bakåt och tar upp mycket av båtens rörelseenergi. Omfattande tester visar inga skador på båt. Även rodret har konstruerats för att klara grundstötningar. Den nedersta tredjedelen är gjord för att offras vid en grundstötning.

Med andre ord en konstruksjon som er ment til å absorbere krefter ved grunnstøting og dermed spare skrog og innfesting.

Forskjellen på å kjøre den rett i granitten kontra en vanlig seilbåt er vel like stor som å kjøre en moderne bil i veggen kontra en stiv rammebil fra 60 tallet.

Grønnskollingen skrev 32 minutter siden:

Krefter knyttet til sammenstøt i ulike hastigheter. Hvordan ser bråstopp ut i tre knop og i 8 knop. Det var relevansen.

Her blir kreftene i stor grad absorbert av en bevegelig kjølkonstruksjon.

Den 8 knop testen med en vanlig masseprodusert nyere seilbåt skulle jeg likt å se, men gjetter på at den videoen hadde inkludert en redningskøyte og noen bærbare pumper...

Grønnskollingen skrev 32 minutter siden:

Men hvordan har du gjort det i Hulda da, Hulda? Overrasket over at du ikke har fortalt ennå om måten Hulda har gjort det i Hulda med grunnstøting og sånn? Det er jo alltid relevant fordi Hulda har gjort det på Huldamåten. Hulda

:tommel_ned:

Mvh. SAP

Da må du lese 'Byggingen av Hulda på oppfordring', det står der. Dessuten har verken Dufour eller Hulda svingkjøl. Hulda ville bråstoppe. Det vil ikke sprute vann opp av salongbordet. Ikke vann inn i båten. Og det ville bli malingskade på kjølen, som ville måtte bli fikset neste opplag på land. Den gangen jeg gikk på umerket skjær, så jeg trodde riggen skulle gått på sjøen. Første gang på land var det problemer med å finne treffpunktet. Det ble mer av typen 'her ser det ut som at kjølen har vært borti noe'.

På 90-tallet snakket jeg med byggeren av en alu.båt fra Tønsberg som gikk på en 1,5 meter på Syd-Koster. Bråstoppen var så kontant at motoren klippet av motorfestene og reiste forover. Da båten kom på land, var det en 'knytteneve stor bulk i kjølen'. Skader på riggen. Hulda er mye sterkere.

Så der har vel svingkjølen noe for seg. Flesker du på noe som ikke treffer skroget, blir det mykere landing. Det er fordelen. Treffer man skjevt, er risikoen skader på opplagringen, skjevheter, osv. Ikke negativ fabel, kjenner to stykker. Han ene fikk sveivet opp kjølen, men fikk den ikke mer enn halvveis ned. Før det var bom stopp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...