Jump to content

Beste anbefalte svinger/ transducer til Garmin ECHOMAP UHD 72cv?

sandman1

Recommended Posts

Godtfolk. Jeg er i den litt uheldige situasjonen at dagens svinger er hekkmontert (og jeg tenker å fortsette med det). Men; den er dessverre plassert rett ved badestigen på Bowrideren, og det er mildt sagt ørlite suboptimalt, siden badestige er litt smal (mildt sagt), og siden folk er folk og tråkker rundt, så henger svingeren nå bare i en liten flik av plastikk. Typisk nok, så er det ørene på svingeren som takker for seg, ikke selve festet i båten, noe som nok hadde vært lettere å fikse. Dagens svinger er heller ikke av den mest sofistikerte... Men siden jeg da nok må få på plass en ny svinger (hekkmontert); hvor mye kan jeg få ut av det ekkoloddet som er der? På en tidligere båt, så fikk jeg et bedre bilde i den "chirp" funksjonen som var der i det garmin ekkoloddet, mens den svingeren som er der nå, og som snart er helt fri og frank gir altså ikke et så bra bilde som det ekkoloddet jeg hadde på en tidligere båt. Dybdemålinger forsvinner helt ved 7-9 knop..  (og over). Regner med at en bedre svinger og en ørlite bedre plassering på hekken vil gjøre susen, siden jeg egentlig oppfatter skjerm og plotter som langt bedre enn de tidligere ekkoloddene/ plotterene jeg hadde. 

AI, gav meg et litt underlig svar, (og som jeg tviler på); 

"For the Garmin ECHOMAP UHD 72cv, the GT56 transducer is generally considered the best all-around option, offering excellent ClearVüSideVü, and traditional CHIRP sonar capabilities, especially for anglers. If you are primarily interested in depth finding and are less concerned with advanced imaging, the GT15 transducer might be sufficient."

Jeg trodde endelsen på plotteren "cv" eller "sv" stod for hhv "clear view" og "side view".  Noe som jeg trodde gjorde at 
Garmin ECHOMAP UHD 72cv ikke ville kunne vise "side view"... Men når jeg prøver å søke det opp på Garmins sine hjemmesider, så blir jeg fremdeles ikke så opplyst om dette som jeg ønsker... Altså..; kan jeg kjøpe en svinger som gir meg "side view"? på den plotteren? og i tilfelle hvilken? Og i tilfelle ikke; hvilken svinger er best for best bilde og oppløsning i "clear view"... 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

sandman1 skrev for 3 timer siden:

Jeg trodde endelsen på plotteren "cv" eller "sv" stod for hhv "clear view" og "side view".  Noe som jeg trodde gjorde at Garmin ECHOMAP UHD 72cv ikke ville kunne vise "side view"... Men når jeg prøver å søke det opp på Garmins sine hjemmesider, så blir jeg fremdeles ikke så opplyst om dette som jeg ønsker... Altså..; kan jeg kjøpe en svinger som gir meg "side view"? på den plotteren? og i tilfelle hvilken? Og i tilfelle ikke; hvilken svinger er best for best bilde og oppløsning i "clear view"... 

Det stemmer, 72cv kan ikke vise "Side Vü", selv om svingeren støtter det.

Endelsen på svingerne er slik, etter som hva jeg har forstått:

TM: Transom mount / hekkmontert

TH: Thru-hull / gjennomgående

THP: Thru-hull Pair / gjennomgående i par, altså to svingere i pakken

IH: In-hull / innvendig montering

(+ IF, Ice Fishing)

Til Echomap UHD CV anbefaler Garmin GT24UHD-TM (hekkmontert variant), så vidt jeg kan se.

Eventuelt GT23M-TH hvis du vil ha den som en gjennomgående svinger (gjennom skroget).

Disse skal også være kompatible, med mulig du må ha en adapter-kabel mellom (tror det er pga forskjellig antall pinner):

• GT20-TM
  • GT21-TM
  • GT21-TH
  • GT22HW-TM
  • GT23M-TM
  • GT23M-TH

Se vedlegg for PDF fra Garmin som forklarer det. Det er en tabell fra side 11 og utover, den er vel egentlig ment å printes ut som en brosjyre så du må lese tabellen som om feks side 12 ligger på høyre side av side 11, hvis det ga mening..

Ser ikke ut til at jeg får lov til å laste opp en PDF her, så her er en link til min OneDrive-kopi av filen:

Transducer-Selection-Guide-2022-all-LR.pdf

(Fant den ikke online, ser at Garmin har en nyere versjon med UHD2, men du har vel v1 av UHD. Uansett, her er den nye versjonen av PDF-en, men tror ikke du kan bruke den: https://www8.garmin.com/marine/PDF/transducer_selection_guide.pdf)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...