Miller Time Startet Tirsdag 10:23 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 10:23 Vi fikk oppdage at selv om man har medlemskap i Redningsselskapet så har man ikke den samme mulighet for hjelp hvis man får problemer i Sverige... Godt av vi hadde utstyr og kunne fridykke for å kappe tau i propellen. Greit at andre får vite dette på forhånd også. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Tirsdag 10:29 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:29 Tau i propell, eller tette dieselfilter er vel det mest vanlige blandt fritidsbåter. Vil tro det er forskjell i kontigent. Er det flere fritidsbåter i Sverige enn i Norge? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart Tirsdag 12:03 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:03 Prisen i Sverige er vel SEK 500/år så vidt jeg husker. Det er ikke slik at om du får tau i propellen utenfor Malmö, som kommer Redningsselskapet fra Norge og fikser opp for deg. Redningsselskapet i Sverige tar tueoppdrag til nærmeste verksted. De tar syketransport. De rykker også ut om man kommer i en uoversiktelig situasjon som kan lede til uhell. Jeg antar at med dobbel befolkning så er det ikke færre båter i Sverige. Lå en gang i Gribbestad med nedgrodd propell. Portalkranen skulle ha SEK 4000 for å løfte båten klar av vannet så jeg kunne skrape propellen. Et lokalt dykkerforetak skulle ha SEK 1000 for å skrape propellen der båten lå. Det løser seg som regel. Noe som jeg også har sett i Sverige, er at det virker som at terskelen er lav for å mobilisere 'Kustbevakningen'. Jeg har sett det i forbindelse med lense- og heveoppdrag i Strömstad. Sitér dette innlegget Link to post
Miller Time Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Ifølge redningsselskapet så har ikke redningsskøyta lov til å krysse grensen for å bistå uten at svenske myndigheter ber om assistanse... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Miller Time skrev 49 minutter siden: Ifølge redningsselskapet så har ikke redningsskøyta lov til å krysse grensen for å bistå uten at svenske myndigheter ber om assistanse... I praksis tenker jeg det holder at den svenske skøyta eller Sweden Rescue anmoder om bistand enten fordi det er behov for mer ressurser eller at en norsk ressurs er nærmere en hendelse enn en svensk. Når det gjelder å redde liv spør man ikke så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.