Jump to content

Stor forskjell ved assistanse fra Redningsselskapet i Norge og Sjöräddningssällskapet i Sverige

Miller Time

Recommended Posts

Prisen i Sverige er vel SEK 500/år så vidt jeg husker. 

Det er ikke slik at om du får tau i propellen utenfor Malmö, som kommer Redningsselskapet fra Norge og fikser opp for deg. 

Redningsselskapet i Sverige tar tueoppdrag til nærmeste verksted. De tar syketransport. De rykker også ut om man kommer i en uoversiktelig situasjon som kan lede til uhell.

Jeg antar at med dobbel befolkning så er det ikke færre båter i Sverige.

Lå en gang i Gribbestad med nedgrodd propell. Portalkranen skulle ha SEK 4000 for å løfte båten klar av vannet så jeg kunne skrape propellen. Et lokalt dykkerforetak skulle ha SEK 1000 for å skrape propellen der båten lå. Det løser seg som regel.

Noe som jeg også har sett i Sverige, er at det virker som at terskelen er lav for å mobilisere 'Kustbevakningen'. Jeg har sett det i forbindelse med lense- og heveoppdrag i Strömstad.

Miller Time skrev 49 minutter siden:

Ifølge redningsselskapet så har ikke redningsskøyta lov til å krysse grensen for å bistå uten at svenske myndigheter ber om assistanse...

I praksis tenker jeg det holder at den svenske skøyta eller Sweden Rescue anmoder om bistand enten fordi det er behov for mer ressurser eller at en norsk ressurs er nærmere en hendelse enn en svensk. Når det gjelder å redde liv spør man ikke så mye.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...