Jump to content

Stor forskjell ved assistanse fra Redningsselskapet i Norge og Sjöräddningssällskapet i Sverige

Miller Time

Recommended Posts

Prisen i Sverige er vel SEK 500/år så vidt jeg husker. 

Det er ikke slik at om du får tau i propellen utenfor Malmö, som kommer Redningsselskapet fra Norge og fikser opp for deg. 

Redningsselskapet i Sverige tar tueoppdrag til nærmeste verksted. De tar syketransport. De rykker også ut om man kommer i en uoversiktelig situasjon som kan lede til uhell.

Jeg antar at med dobbel befolkning så er det ikke færre båter i Sverige.

Lå en gang i Gribbestad med nedgrodd propell. Portalkranen skulle ha SEK 4000 for å løfte båten klar av vannet så jeg kunne skrape propellen. Et lokalt dykkerforetak skulle ha SEK 1000 for å skrape propellen der båten lå. Det løser seg som regel.

Noe som jeg også har sett i Sverige, er at det virker som at terskelen er lav for å mobilisere 'Kustbevakningen'. Jeg har sett det i forbindelse med lense- og heveoppdrag i Strömstad.

Miller Time skrev 49 minutter siden:

Ifølge redningsselskapet så har ikke redningsskøyta lov til å krysse grensen for å bistå uten at svenske myndigheter ber om assistanse...

I praksis tenker jeg det holder at den svenske skøyta eller Sweden Rescue anmoder om bistand enten fordi det er behov for mer ressurser eller at en norsk ressurs er nærmere en hendelse enn en svensk. Når det gjelder å redde liv spør man ikke så mye.

Å spørre chatGPT gir av og til manglende informasjon.

Sveriges Bohuslænkyst er stort sett en beskyttet kyststrekning værmessig sett. Derfor finnes det mange mindre redningsfartøy, helt ned til  vannskutere. Disse har selvfölgelig ikke dykker, derfor begrensninger, men de kan boksere om nødvendig ,om du får tau i propell eller  annen feil med fremdrift. Ellers så har reningselskapet 52 båter i Norge mens Sverige har 75.

I Norge er det vel kun de fast bemannede skøytene som har dykker. Her i ytre Oslofjord der jeg holder til har vi 4 frivillig bemannet (Fuglevik, Tønsberg, Horten og Skjeberg) og to fast bemannede (Oscarsborg og Skærhalden) Sjansen  å få hjelp av en frivillig skøyte er derfor større. 

Jeg var tidligere frivillig og min oppfatning den gangen var heller ikke at dykkeroppdrag som ikke gjaldt nød ikke var en prioritert oppgave. Hvis det ikke er en veldig rolig dag blir man som regel slept til nærmeste trygge havn med veiforbindelse. 

Miller Time skrev On 5.8.2025 at 12.23:

Vi fikk oppdage at selv om man har medlemskap i Redningsselskapet så har man ikke den samme mulighet for hjelp hvis man får problemer i Sverige...

Godt av vi hadde utstyr og kunne fridykke for å kappe tau i propellen.  Greit at andre får vite dette på forhånd også.

Dere angriper saken feil. 

Er det bråhast bruk kanal 16.

For noen år siden ved avgang Uddervalla fikk jeg noe i propellen, det jeg skulle ha glort  var å ringe  Fotsikkringen og spørre hva gjør vi.  Sol og ingen vind. kunne ha ankret.

Stoppet motoren så fort vi hadde plass til å drive på Byfjorden.
Jeg  så ingen ting fra båten merket ikke noe unormalt da jeg tørnet akslingen rundt for hand.
Vurderte det som forsvarlig å fortsette.
Så jeg startet opp igjen kjørte akterover og forover hørte på lyden at noe  unormalt antok at det var noe tau som var i propellen.

Etter tre dager kom vi til Kungshavn hvor det er dykkerklubb.

Snakket med Gjensidige  om  dykker siden jeg hadde fått noe i propellen.  Siden jeg hadde kommet meg til havn gjaldt  ikke redningsforsikringen. De hadde en dykker i Grebbestad som de brukte.

Så nå måtte jeg ta det på kaskoen og egenandelen var svaret.

Skrev et brev og spurte om systemet var å stoppe og rope på hjelp bli tauet til nærmeste by,

og la det bli en kostbar affære.  Her forsøker en og gjøre det billig og blir straffet...

Fikk telefon etter få minutter og saksnummer og kr. 2500 å bruke til dykking uten egenandel..

Og en unnskyldning om uerfaren saksbehandler,

I Kungshavn  var dykkerklubben reist til syden, men det var en klubb til på utsiden ved Smögen avtalte å komme  dagen etter.

Da vi kom dit hadde de fått et Lukrativt oppdrag og reist, skulle kome tilbake utpå kvelden.

Det kom en surfer og spurte hva som var galt og hoppet i vannet kom opp og ba om en skarp tynn kniv.

Ofret filekniven og tre dykk til og  propellen fri og en Gul støvdress på land, med en tørr snusdåse i lommen..

Spurte hva han skulle ha for jobben, snusdåsen i lomma på dressen var nok, fikk truet på han  200 kr.  også,  15 grader er ikke badevann uten litt betaling.

Skrev til bake til Gjensidige med bilde og at de 200 kr tok jeg og saken var løst.

592bff7eedcde_DSCN6435Stvdress.JPG.7fbc2ed2be44821a11d217b30d910bb8.JPG

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...