Jump to content

Batteriladere, hvorfor så stor prisforskjell?

Windy37GM

Recommended Posts

Hei

Jeg trenger en lader til båtens Lithium forbrukbank.  50-60A f.eks 
Hvorfor er det så stor forskjell mellom f.eks Victron 50A til 5950,-  og en fra Sparelys til 2460?
https://www.sparelys.no/ultra-charger-1260
og 
https://www.marineshop.no/victron/140389/40518-victron-phoenix-smart-ip43-batterilader-12v-50a-1-plus-1-kanaler

mvh
Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

4 minutes ago, Windy37GM said:

Hei

Hvorfor er det så stor forskjell mellom f.eks Victron 50A til 5950,-  og en fra Sparelys til 2460?
og 
https://www.marineshop.no/victron/140389/40518-victron-phoenix-smart-ip43-batterilader-12v-50a-1-plus-1-kanaler

mvh
Windy37GM

Det er nok litt kvalitetsforskjell, samt mulighet for avangsert monitorering og styring. Victron utstyr kan man sikkert koble sammen med andre victron enheter også på en enkel måte.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

De små laderene til Victron har også bluetooth tilkobling mm., og de koster bare noen hundrelapper mer enn tilsvarende uten. Jeg kan ikke se at slik tilkobling skal være avhengig av ampere. Sparelys har faktisk en enda billigere 60A lader for Lithium:

https://www.sparelys.no/batterilader-60a-automatic-1260

Som ligner veldig på denne, til mer enn dobbel pris (antagelig mest pga et ekstra forhandlerledd):

https://www.marineshop.no/1852m/141835/41973-1852m-batterilader-pro-serie-12v-60a-7-steg-2-kanaler

En forskjell er at Victron laderen kan lade startbatteriet i tillegg, men det er jo ikke verdt så mye

For lading av LiFePO4 batterier med BMS så anbefaler mange produsenter at de lades med fast spenning, strømforsyningsmodus, ikke Lithium program. Victron har strømforsyningsmodus, den rimeligere modellen ser ut til å mangle dette. Setter Victron i strømforsyningsmodus fra appen på telefonen. Fikk klar beskjed fra Scanbatt om å bruke strømforsyningsmodus på mitt LiFePO4 da jeg snakket med dem. 

abbor skrev for 15 timer siden:

For lading av LiFePO4 batterier med BMS så anbefaler mange produsenter at de lades med fast spenning, strømforsyningsmodus, ikke Lithium program. 

Hvilken spenning bruker du da? Jeg ser ikke helt hvordan du kan lade med fast spenning. Med mindre du har en veldig stor lader, så begrenses vel spenningen i første del av ladingen av strømmen laderen kan levere. Og absorption er uansett en fast spenning. Når batteriet er fulladet er det vel greit at laderen går ned på float? Normalt setter jeg float så lavt at laderen bare dekker forbruk. 

Windy37GM skrev for 20 timer siden:

Hei

og 

mvh
Windy37GM

Fordi Sparelys har gjort en deal på Alibaba og kjøpt et parti ladere med ‘egen Brand’ som du ikke finner noe sted ellers tenker jeg?

I just found this on AliExpress: US $271.00 | MJOO12V Smart Automatic Battery Charger 10-50a For Lithium/LiFePO4/GEL/SLA/AGM/WET With LCD Display Supports Dual Output
https://a.aliexpress.com/_EuHe9qS

Når det er sagt kan laderen helt sikkert fønke fint, og den _har_ strømforsyningsmodus så vidt jeg kan se. Settes den på 13.8V for lading av Lithium er det bortimot perfekt - den vil da lade til ca 99% fulle batterier og aldri pushe grensa for cellespenning. Den mangler vel dog alle smarte funksjoner som Victron har, om de er viktige for deg. 

Uten å kjenne til akkurat disse batteriladerne så er det mange grunner til at pris varierer.

MED GOD GRUNN

I båt er det flere parametre som er viktig som ikke er nødvendig i en hytte. Tenker da på IP grad, hva den tåler av vibrasjoner, isolasjon, teknologi og viftestøy.

IP grad forteller hvilken beskyttelse den har i forhold til fukt og støv. Her finnes alt fra produkter med ulakkerte kretskort til helt vanntette produkter.

Vibrasjon, her er det også stor forskjell på hva produkter tåler , ser at Victron i dette tilfellet oppgir hvilken standard den er testet etter.

Isolajon, her finnes det produkter som kan gi galvanisk korrosjon om man ikke har skilletrafo ombord.

Teknologi, den mest moderne er basert på mosfet, som gir betydelig mindre tap en konvensjonell . Ofte slipper man vifte pga egen varmeutvikling , noe som gjør det mulig og få små lette og IP tette produkter.

J-Å skrev for 4 timer siden:

Hvilken spenning bruker du da? Jeg ser ikke helt hvordan du kan lade med fast spenning. Med mindre du har en veldig stor lader, så begrenses vel spenningen i første del av ladingen av strømmen laderen kan levere. Og absorption er uansett en fast spenning. Når batteriet er fulladet er det vel greit at laderen går ned på float? Normalt setter jeg float så lavt at laderen bare dekker forbruk. 

14,2V var det jeg fikk oppgitt av Scanbatt for det batteriet jeg bruker i båten.

Som de fleste andre lithium batterier så lades LiFePO4 først med konstant strøm (CC) og så med konstant spenning (CV). CC blir bestemt av strømkapasiteten til laderen og CV blir bestemt av ladespenningen. BMS i batteriet kutter CV når strømmen har kommet ned på et lavt nivå som er satt av produsenten. 

Men har andre batterier som skal ha andre spenninger. Har et som er spesifisert til at maks spenning under CC skal settes til 14,0 og at CV skal være på 14,6V. Jeg setter Victron IP65 12/15 til strømforsyningsmodus med 14,2V også for dette. Victron IP65 lader med 14,2V maks i lithium modus så det har sannsynligvis ingen betydning hvilken modus som brukes her. Men strømforsyningsmodus gir større fleksibilitet. 

abbor skrev 11 minutter siden:

BMS i batteriet kutter CV når strømmen har kommet ned på et lavt nivå som er satt av produsenten. 

OK, interessant. Så da sier du at det ikke er nødvendig å gå ned til "float" spenning, fordi batteriet uansett er frakoblet. Og da opererer vel laderen uansett i strømforsyningsmodus for forbruket ombord, inntil en tung forbruker drar ned spenningen, og batteriet må levere strøm igjen. 

Jeg kan ikke se at strømforsyningsmodus gir større fleksibilitet med Victron ladere, siden en kan lage sin egen ladeprofil basert på lithium verdiene.  Jeg har bl.a. forsøkt er å holde Lithiumbatteriene på 80% i opplag. Da tror jeg gjerne lithium modus fungerer bedre, siden jeg kan velge en spenning hvor jeg etter en valgt tid går over fra absorption til en lav float spenning,  som ikke lader batteriet videre, men som gjør at laderen tar seg av forbruket, uten at batteriet tappes.

Windy37GM skrev On 5.8.2025 at 12.24:

Hei

og 

mvh
Windy37GM

Som alle andre er inne på, kvalitet, funksjonalitet og merkevare..

Jeg har "billigvarianten" av den ultra-charger'en, dvs. den som J-Å lenket til.  Det er samme laderen, men uten temperaturkompensering og uten ekstra lakk på kretskortet. Den er oppgitt til å yte _inntil_ 60A ved 12V.  Det meste jeg har sett, under "fremprovoserte forhold" er 56A, og i de fleste tilfeller ligger den på 51-53A. Litt skuffende, men den funker til tiltenkt bruk så det har fått passere. Har testet og målt under mange forhold, og det er ikke batteriene som begrenser.  Ladespenningen er også oppgitt med toleranse på +/- 0.2V, som kan utgjøre forskjellen på helt ok og helt på grensen for mange Lithium batterier.  

I strømforsyningsmodus yter den maks 20A (gjelder både min og den ultra-charger'en), så det er en dårlig deal hvis tanken er å bruke den til LFP i strømforsyningsmodus.

Har hatt denne laderen i ca. 3 år, og brukt den noen titalls ganger totalt (kun innendørs hjemme).  På den tiden har det røket én sikring av uforklarlig grunn (men som lett kunne byttes riktignok) og én av de to interne viftene. Bortsett fra det så har den gjort jobben, og den er unektelig rimelig.

Siden 2016 ser jeg at jeg har samlet på meg totalt 11 Victron produkter i båt, bobil og hjemme.  Det er ladere, inverter, mppt kontrollere, batterimonitorer og batteriskiller.  Ingen ting av dette har kranglet noensinne, de leverer til oppgitt spec. og de kan konfigureres etter mine behov der det er relevant.  Det virker som solide produkter som gjerne har store kjøleribber for naturlig kjøling der andre kjører mindre kjøleribber med vifte.  Selv om det selvsagt også skjer feil hos VE, er det lett for meg å legge tilliten der fremfor hos billig-laderen, og så spørs det vel bare hva man legger vekt på.

StorStas skrev 13 minutter siden:

Siden 2016 ser jeg at jeg har samlet på meg totalt 11 Victron produkter i båt, bobil og hjemme.  Det er ladere, inverter, mppt kontrollere, batterimonitorer og batteriskiller.  Ingen ting av dette har kranglet noensinne, de leverer til oppgitt spec. og de kan konfigureres etter mine behov der det er relevant.  Det virker som solide produkter som gjerne har store kjøleribber for naturlig kjøling der andre kjører mindre kjøleribber med vifte.  Selv om det selvsagt også skjer feil hos VE, er det lett for meg å legge tilliten der fremfor hos billig-laderen, og så spørs det vel bare hva man legger vekt på.

Har samme erfaring med Victron og liker spesielt blåtannsystemet deres, som gir full oversikt over status. De anvender mye Mosfet som gir mindre tap og derfor mindre behov for kjölekomponenter. Derfor er alt byttet ut til Victron, da det gamle var 20 År gammelt. Men merk at de har forskjellige prisklasser for forskjellige IP klasser, noe man må ha i bakhodet med tanke på plassering i båt.

J-Å skrev for 7 timer siden:

OK, interessant. Så da sier du at det ikke er nødvendig å gå ned til "float" spenning, fordi batteriet uansett er frakoblet. Og da opererer vel laderen uansett i strømforsyningsmodus for forbruket ombord, inntil en tung forbruker drar ned spenningen, og batteriet må levere strøm igjen. 

Jeg kan ikke se at strømforsyningsmodus gir større fleksibilitet med Victron ladere, siden en kan lage sin egen ladeprofil basert på lithium verdiene.  Jeg har bl.a. forsøkt er å holde Lithiumbatteriene på 80% i opplag. Da tror jeg gjerne lithium modus fungerer bedre, siden jeg kan velge en spenning hvor jeg etter en valgt tid går over fra absorption til en lav float spenning,  som ikke lader batteriet videre, men som gjør at laderen tar seg av forbruket, uten at batteriet tappes.

Det er ikke Float i Li-ion programmet på min Victron, den går fra Absorption til Storage. 

Li-ion batterier lades normalt med CC (det som kalles Bulk for blybatterier) og så CV (Absorption for blybatterier). Så hverken Float eller storage trengs. Har fulgt med på appen til batteriet når jeg lader, MOSFETene kan stå i lading, forbruk eller balanserings modus. Når strømmen blir lav i CV modus så åpner MOSFET for lading slik at lading avsluttes. Når Bulk er avsluttet så er et LiFePO4 normalt minst 95% så en kan vel egentlig avslutte ladingen. Selv om spenningen settes noe lavere enn spesifisert av produsenten så har det liten innvirkning på hvor mye energi som er tilgjengelig etter lading. 

Har lite erfaring med lithium batterier som lades mens de har forbruk, LiFePO4 batteriene jeg har selv og de jeg bruker på jobben lades opp uten forbrukere tilkoblet. Li-ion batteriene i produktene vi utvikler og produserer har lave strømtrekk mens de lades, og det strømtrekket vil trekkes direkte fra tilført strøm. Det er mulig det er fornuftig å ha et Storage modus med lavere strøm for en lader hvor det er mulighet for større forbruk når laderen er tilkoblet. 

Mye enklere å bruke strømforsyningsmodus på min Victron enn å konfigurere en generell ladeprofil. Float bør i såfall settes ned til samme nivå som Storage i Li-ion programmet og temperaturkompenseringen må slås av. 

abbor skrev On 5.8.2025 at 16.00:

Fikk klar beskjed fra Scanbatt om å bruke strømforsyningsmodus på mitt LiFePO4 da jeg snakket med dem. 

Var det en forhandler du snakket med, eller skanbatt teknisk?  Det rådet du har fått der høres for meg feil ut. Mine skanbatt batterier av typen HPU200 har i databladet at de ikke skal ha mer enn 13,8V når de er ladet og cellene har fått nødvendig tid til balansering.  Kort oppsummert, så er 14,2V anbefalt i 30-60 minutter etter at banken er fulladet for å balansere cellene. Deretter skal lader kunne brukes som strømforsyning med inntil 13,8V for å holde banken fulladet.  Batteriene trenger ikke denne spenningen, det handler om å ha en strømforsyning som ligger over hvile spenningen til Lifepo4 slik at disse ikke tappes. Begge mine ladere fungerer som strømforsyning i float mode, dvs. jeg kan forbruke inntil 100% av lade ytelsen før jeg tapper av banken. Det gjøres ved 13,8V, og ikke 14,2V.  

Kan du ha misforstått noe av info fra skanbatt? Se link nedenfor som bekrefter min forståelse av hvordan skanbatt anbefaler at man lader Lifepo4. 

https://skanbatt.no/files/public/a8c89017-1f68-4a4c-8754-439897546727/e48ccfaf2a30a7be586e6492063ca3c6acfd692e/Skanbatt Lithium - Informasjon og installasjon av Skanbatt lithiumbatterier.pdf

abbor skrev for 2 timer siden:

Det er ikke Float i Li-ion programmet på min Victron, den går fra Absorption til Storage. 

Ja, det stemmer nok at jeg går rett fra absorption til storage (går litt i surr, noen ladere har float som siste trinn). Jeg har absorption stående på 13.75V og storage på 13.4V nå som båten ligger stille. Da legger batteriene seg på ca. 80%. Med noen ukers intervall får batteriene en kort absorption lading automatisk. Jeg lader helt opp av og til. Jeg har en annen liten lader som er satt litt høyere, som jeg har wifi bryter på.

abbor skrev On 5.8.2025 at 16.00:

For lading av LiFePO4 batterier med BMS så anbefaler mange produsenter at de lades med fast spenning, strømforsyningsmodus, ikke Lithium program. Victron har strømforsyningsmodus, den rimeligere modellen ser ut til å mangle dette. Setter Victron i strømforsyningsmodus fra appen på telefonen. Fikk klar beskjed fra Scanbatt om å bruke strømforsyningsmodus på mitt LiFePO4 da jeg snakket med dem. 

Gjelder dette DC-DC  lader også?

Dette var nytt for meg. Min står innstilt med oppgitt verdi, som står på batteriet.(Skanbatt)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...