Jump to content

Grimstad omegn: Betalt inspeksjon/visning av båt som planlegges kjøpt.

Recommended Posts

Hei,

Finnes det noen over snittet båt/mekanisk kyndige her inne med bostedsadresse i eller i nærheten av Grimstad? Er i sluttfasen av prosess om å kjøpe en Scand Tropic 2003 modell med VP motor. Ønsker å sjekke her om det er noen som har et ønske om å tjene noen kroner på å gjøre en uforpliktende inspeksjon av båten. Tenker da ikke grundigere enn det dere ville gjort selv på en visning i forkant av et kjøp. Dvs, visuell gjennomgang og prøvekjøring dersom det er mulig å få til. Ingenting av dette vil ha noen forpliktelser såklart og jeg tar selv på meg det hele og fulle ansvaret. Men det hadde vært betryggende med en gjennomgang. Jeg rekker ikke dette selv dessverre pga andre forpliktelser. Dette ønskes utført i løpet av utgangen av morgendagen (da kan jeg få den på transportbil torsdag) og senest innen søndag. (alternativ transportbil mandag)

Ta kontakt på PM om dette kan være interessant for deg!

båtsap skrev for 3 timer siden:

Hei,

Finnes det noen over snittet båt/mekanisk kyndige her inne med bostedsadresse i eller i nærheten av Grimstad? Er i sluttfasen av prosess om å kjøpe en Scand Tropic 2003 modell med VP motor. Ønsker å sjekke her om det er noen som har et ønske om å tjene noen kroner på å gjøre en uforpliktende inspeksjon av båten. Tenker da ikke grundigere enn det dere ville gjort selv på en visning i forkant av et kjøp. Dvs, visuell gjennomgang og prøvekjøring dersom det er mulig å få til. Ingenting av dette vil ha noen forpliktelser såklart og jeg tar selv på meg det hele og fulle ansvaret. Men det hadde vært betryggende med en gjennomgang. Jeg rekker ikke dette selv dessverre pga andre forpliktelser. Dette ønskes utført i løpet av utgangen av morgendagen (da kan jeg få den på transportbil torsdag) og senest innen søndag. (alternativ transportbil mandag)

Ta kontakt på PM om dette kan være interessant for deg!

Du har en annen tråd der fu etterlyser hjelp til å føre båten sjøveien på denne strekningen

og da er der en som spør om tilstanden på båten og du svarer:

båtsap
Svart 18 timer siden
Båten skal være i god stand uten kjente feil eller mangler med servicehistorikk og utskiftet slitedeler. 2003 modell VP motor.

Får jo da inntrykk av at du mente det var kurant for andre å bare legge ut på transportetappa sjøveien uten st det skal by å problemer.

Nå etterpå blir det til at båten fraktes på bil og du vil da ha mekaniker til å sjekke tilstand på båtens motor osv før bilturen.

Det virker som en litt rar prioritering da det er ved langturer inkludert utaskjærs det kan bli alvorlig om ting ikke er helt bra. Det kan bety at motor stopper og båten dunker inn i fjæra og synker med fare for personer og båt. Og andre mindre feil betyr "bare" at det blirekstra stopp underveis for å vente på deler og få fikset ting. Mye verre med sånne feil på en langtur enn om man er i hjemmeområdet (slik du er etter bilturen) hvor du kanskje bare trenger en halvtimes tauing fra en kamerat før du er tilbake på egen båtplass og kan slappe av hjemme hvis du må vente på deler.

Hei, 

Jeg tror de fleste skjønner at dette er relatert til båtkjøp. Jeg har selgers erklæring som sier at det er ingen kjente feil eller mangler på båten. Og tilhørende dokumentert servicehistorikk. I den sammenheng ser jeg på muligheter for å få den transportert hjem. For noen vil det være uproblematisk å ta turen sjøveien med den dokumentasjon og bekreftelser som foreligger.

I den andre tråden så gjelder det en siste inspeksjon av båten før endelig avtale signeres. Sikre at båten som er på finn faktisk eksisterer og at bildene i annonsen ikke lyver. Som sikkert alle forstår så har jeg ikke besiktet båten selv, så å ha et sett med øyne på den før avtalen signeres og båten går på trailer er vel fornuftig? 

Jeg forstår det annerledes enn deg tror jeg. 

Jeg forstår det slik:

1) Han tar selgerens ord om at alt er i god stand som sannhet.

2) Han ønsker å betale noen som er kyndige til å se over båten FØR han skriver kontrakt og betaler, slik at det faktisk er slik han oppfatter at selger sier.

3) Så jeg oppfatter det slik at han ber om tilbud på/ tips om måter å få båten hjem på. Enten på bil eller sjøvei. Og han ber i dette basert på selgerens forklaring om båtens tilstand. I tillegg ønsker han hjelp med å vurdere om tilstanden er slik selgeren sier. 

Det virker som at kjøper er litt uerfaren i å kjøpe (så stor) båt, ig det er lov. Ikke I noen av trådene får jeg i alle fall opplevelsen at han er veldig erfaren. Og det er helt ok.

(Jeg går ut fra at TS er en han, men det kan jo også være en hun. Velkommen til forumet er du uansett!)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

båtsap skrev 8 minutter siden:

Som sikkert alle forstår så har jeg ikke besiktet båten selv, så å ha et sett med øyne på den før avtalen signeres og båten går på trailer er vel fornuftig? 

Det er veldig fornuftig😊👍

Tror de fleste forsto deg riktig. I en slik situasjon der du ikke har anledning til å se på båten selv før kontrakten skrives er det fint å ha noen til å vurdere tilstanden. Gjerne spesielt hvis dette er et båtkjøp som oppfattes litt "skummelt" med tanke på alt man bør ta hensyn til for et godt kjøp. Etter noe erfaring blir det du som kan tilby deg å se på båter for ferske båtkjøpere, du kommer fort inni hva man bør se etter med et par sesonger på nakken. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...