Rs2-GTi Startet Tirsdag 14:53 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 14:53 Vi har en 33 fots veldig romslig stålbåt som vi bruker som hytte på vannet 120 mil hjemmefra, denne båten kjøpte vi nå i vår, med sprukket VVB. Vi har båten liggende i en havn med veldig gode fasaliteter, så vi benytter i all hovedsak varmvannet kun til oppvask, så vi har bare bypasset VVB, også bruker vi vannkoker ved behov. Så behovet for varmtvann er begrenset, og det virker litt uforholdsmessig å ha en VVB som konstant varmer vann til når man trenger det. Men det skal sies at vi har dusj i båten, og at vi kanskje vil ønske å benytte den en sjelden gang, kanskje særlig i uthavn, så vi ønsker oss en løsning som gjør at dusjen kan brukes. Jeg har reist en del, og på Fiji var vi borti dusjer med gjennomstrømsvarmer som gikk på gass. I Italia har jeg jo også vært borti disse store "koksverkene" i boliger som varmer vannet, men de virker litt voldsomme for meg. Jeg ser at Jula har en billig gjennomstrømsvarmer som er ment for utendørs bruk, og jeg er litt skeptisk på om det er en god ide. Dagens VVB er montert i motorrommet (dieselbåt), og når jeg fjerner den vil det være god plass til å montere noe nytt. Koketopp og stekeovn er allerede gassdrevet i båten, dessverre er gassflaksen under kjøkkenvasken, men vi er nøye på å koble den fra når den ikke er i bruk. Tanken er uansett på sikt å få den ut på dekk, eventuelt i motorrommet (veldig stort motorrom) i gasskasse med drenering ut. Poenget var uansett at det er allerede gass i båten, og det er en liten meter unna der VVB står i dag. Har noen erfaringer med dette? Alternativ dieselvarmere som kan kan bruke på samme måte? Eller noe annet smart. Tanken er å ha noe som kan funke når vi trenger det, men som ikke står å drar strøm/gass/diesel all tiden vi ikke bruker det. Vi er vant med bobil, så vi er vante med og kan vurdere løsninger som varmer en batch med vann når vi ønsker det. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart Tirsdag 17:33 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:33 Rs2-GTi skrev for 2 timer siden: dessverre er gassflaksen under kjøkkenvasken, men vi er nøye på å koble den fra når den ikke er i bruk. Tanken er uansett på sikt å få den ut på dekk, eventuelt i motorrommet (veldig stort motorrom) i gasskasse med drenering ut. Gassflaska bør ideelt sett ut så kjapt du rekker får til et opplegg for det. Gjerne i en egnet drenert boks på dekk eller i en drenert benk. Gassen synker, og vil derfor legge seg på bunnen av båten, med de farene det innebærer. Gassalarm (gjerne flere) er essensielt. Har sett litt på slike gassvarmere selv, men har ikke erfaring med dem annet enn på strømløse hytter og i Italia, der varmerne fungerer riktig greit. Så lenge luftinga og sikkerheten rundt gassanlegget er god er det en skikkelig praktisk løsning om man ikke har behov for vanlig varmtvannsbereder. Man tenner bare pilotflammen før man trenger vann, tapper det man trenger og slukker flammen etterpå. Effektivt og greit. Hadde gått for en slik løsning selv hvis jeg hadde hatt styrehus, der man kan bygge en drenert kasse på utsiden til å beskytte varmeren😊 Fordelen med kasse er at den beskytter mot elementene. Er nok også lurt å føre oppsyn med varmeren på jevn basis, dumt om ting ruster for mye😅 Hadde ikke turt å montere varmeren i motorrommet, der blir det vel ikke så lett å få til en skikkelig drenering av en potensiell gasslekkasje? Ville altså ikke ha vurdert å hatt varmeren inne i selve båten, har sett såpass når det gjelder hva gass i eksplosjon kan utføre. Bildet under viser eksplosjonen fra en 450g gassboks inni en bunkers fra andre verdenskrig. Og nei, det er ikke solnedgangen man ser til venstre, det er flammer fra eksplosjonen. Vi snakker svært store krefter i sving, selv uten ideelle blandingsforhold gass/luft, så sikkerhet i forbindelse med gass er viktig, om man ikke ønsker bli en del av statistikken🫣 Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart Tirsdag 18:35 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:35 VVB kan du jo koble til en stikk med fysisk eller wifi- bryter så du enkelt kan "varmer en batch med vann når du ønsker det", så du vurderer gassvarmer fordi du ikke vil vente 20 minutter på at vannet varmes opp? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Tirsdag 18:47 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:47 Hva med en autoterm diesel vannvarmer? Evt kinavarmer? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Roger jo Svart Tirsdag 19:02 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:02 Rs2-GTi skrev for 20 timer siden: Poenget var uansett at det er allerede gass i båten, og det er en liten meter unna der VVB står i dag. Det sikker er en på STRØM. Vet ikke om noen Gassvarmere som er godkjent for båt i dag, det var en før. Rs2-GTi skrev for 20 timer siden: dessverre er gassflaksen under kjøkkenvasken, men vi er nøye på å koble den fra når den ikke er i bruk. Vet ikke om noen Gassgjennomstrømningsvarmer som er godkjent for båt. Ser den på JULA kan brukes på dekk. og med gassflaske på dekk burde den være trygg. Og det opplegget de skiserer ligger du tynt an med tanke på Forsikkring. Skaff deg en Gasskasse med drenering ut skutesdiden. og få et godkjent gassopplegg. Tok slangen og monterte på en 5l kanne varmer vann og har på kanna holder til en dusj i uthavn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Faxen Svart Tirsdag 19:03 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:03 Gass i båt var det første jeg kasta ut. For farlig, og kan jo smelle ved en lekasje. Nei takk. Varmtvann kan du få fra motoren. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Frivakt Svart Tirsdag 19:28 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:28 Hadde dieseldrevet Autoterm vannvarmer i forrige båt. Men da trenger du å beholde VVB. Fikk nokså raskt opp varmen i tanken når vi lå i uthavn. Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart Tirsdag 20:18 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:18 Har en dieselvarmer (vann) som er koblet i loop med motoren, defroster og varmtvannsbereder. En velgeventil kan koble motoren ut av loopen og dermed varmes kun varmtvannstanken dersom defroster ikke kjøles ned med vifte. Dette medfører 50 liter varmt vann i varmtvannstanken på 20 minutter. Har fjernkontrollen med i sengen og gir den et trykk når jeg våkner om morgenen så er det deilig varmt vann i morgendusjen. Kontinuerlig varmt vann i uthavn er pri 1. for kona så det var ikke mange dagene etter overtagelse av båten før den var montert. Åpner velgeventilen ved motorgange og får da oppvarming fra motoren. Anbefales på det sterkeste. Sikkert, effektivt og tar minimalt med plass og vekt. Brenseltilgang er ubegrenset og automatisk og du har alltid varmt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart Tirsdag 20:55 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:55 Jeg har en Truma gassvannvarmer som er godkjent for båt. Tror ikke de er å få tak i lenger. Har virket upåklagelig i snart 20 år. Hadde vært fælt nå når en er vant til å ha varmtvann hele tiden å klart seg uten. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart igår klokken 06:22 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:22 19 hours ago, Maika said: VVB kan du jo koble til en stikk med fysisk eller wifi- bryter så du enkelt kan "varmer en batch med vann når du ønsker det", så du vurderer gassvarmer fordi du ikke vil vente 20 minutter på at vannet varmes opp? Jeg tenker det samme - hvorfor ikke bare bruke varmtvannsbeholderen som er der? (Edit: jeg leser nå at den er "sprukket" - men det må jo fortsatt være enklere å erstatte varmtvannsbeholder med likt i stedet for å mekke til nye løsninger). Det er trolig ikke noen stor beholder, så det er jo ikke snakk om å varme opp noen hundre liter med varmtvann for å bruke noen få liter med varmtvann til oppvasken Enten man bruker elektrisitet eller motor for å varme vannet, så tar det ikke lange tiden å varme opp tilstrekkelig til at man kan ta en dusj eller gjøre en fornuftig oppvask (i allefall ikke sommerstid). Mange varmtvannstanker fungerer slik at vannet øverst i tanken varmes opp først, slik at om man skrur på tanken kanskje 20 min før man skal vaske opp og så skrur den av igjen etter oppvasken, så er det ikke allverdens med bortkastet restvarme på tanken. Varmtvannstanken er godt isolert, det koster ikke allverden i strøm å alltid ha noe varmtvann stående på varmtvannstanken. I allefall ikke om man skrur termostaten lavt (men husk på risiko for legionella dersom tanken aldri varmes opp til 60C eller høyere). Jeg antar at varmtvannstanken også kan benytte spillvarme fra motoren - dette er gratis varme som uansett må bort. Alltid enklere (og sikrere) med løsninger som allerede står der, i stedet for å rekonstruere. Jeg har tidvis selv hatt i tankene at jeg kanskje burde skaffe meg noe alternativt opplegg for varmtvann, men da fordi det ofte går mange måneder mellom hver gang jeg er koblet på landstrøm, og fordi det er meget ulønnsomt å starte opp motor bare for å generere varmtvann. I tider med overskudd fra solcellepanelene og full batteribank pleier jeg å varme opp tilstrekkelig til å ta oppvasken pluss en dusj. Det forekommer meg at noe slags løsning med direkte soloppvarming av vannet vil kunne fungere bedre enn solcellepaneler til dette formålet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart igår klokken 06:33 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:33 jake skrev for 10 timer siden: Har en dieselvarmer (vann) som er koblet i loop med motoren, defroster og varmtvannsbereder. Jeg har også tilsvarende, egentlig en Eberspächer bilvarmer med monteringssett for båt. Den fungerer greit, men det er viktig å ha en litt stor ekspansjonstank hvis en har lange slanger. Helst en med gjennomstrømning. Jeg har berederen forut og varmeren helt akterut. Jeg har lagt slangene i en sløyfe slik at de går under alle køyene. Dermed får jeg litt varme under madrassene. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Faxen skrev for 13 timer siden: Gass i båt var det første jeg kasta ut. For farlig, og kan jo smelle ved en lekasje. Nei takk. Varmtvann kan du få fra motoren. Gass er ikke farlig hvis en følger forskriften og monterer Gassalarn. Årlig sjekk av slanger og kontroll av opplegget tar ikke mange minuttene. Optimus parafin er ikke ufarlig hvis en ikke forvarmer nok. Har sett mange svidde kalesjer opp gjennom tidene, noe en ikke greier med gassbluss. Rs2-GTi skrev for 19 timer siden: dessverre er gassflaksen under kjøkkenvasken, Få oppgradert gassopplegget ditt og få det godkjent. og instaler gassalam nede ved gulvet under Koketopp og stekeovn. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580 https://lovdata.no/dokument/SFO/forskrift/1994-10-05-919 Støtter de som fåreslår dieselvarmer (vann) som er koblet i loop med motoren, defroster og varmtvannsbereder. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ttyridal Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden 15 hours ago, jake said: En velgeventil kan koble motoren ut Har du en beskrivelse av dette oppsettet noe sted? Vil ha det samme, men usikker på hvordan jeg skal løse de ventilene blant annet. Treveis-ventil på tur og retur motor? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Det finnes også elektriske vannvarmere som varmer vannet på direkten, på samme måte som gassen. De krever dog noe effekt, så du må ha tilstrekkelig tilgang på dette fra landstrøm eller inverter/batterier om bord. Slik bruken av denne båten beskrives, samt at den er stor og romslig framstår solceller+tilstrekkelig batterier/inverter+ny VVB _eller_ direkte vannvarmer som et alternativ som eliminerer utfordringen med gass (som uansett bør løses for kokeapparatet sin del). Oppesida med solceller er at båten blir autonom, sparer landstrømutgifter, evt problematikk med galvanisk korrosjon, slipper å fylle gass og er ganske pålitelig/krever lite vedlikehold/få ting med bevegelige deler etc. Men det er nå min oppfatning. Jeg varmer varmtvann fra solcellestrøm via vanlige AGM-batterier. Hadde nok kjøpt en slik elektrisk direktevarmer om inverteren min hadde vært stor nok. Har ikke vært koplet til landstrøm på årevis. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden ttyridal skrev for 9 timer siden: Har du en beskrivelse av dette oppsettet noe sted? Vil ha det samme, men usikker på hvordan jeg skal løse de ventilene blant annet. Treveis-ventil på tur og retur motor? Jeg har tre ventiler. Jeg liker å kunne skille kretsene helt. Så en ventil på hver slange inn på motoren, og en mellom de to for bypass, på varmesløyfesiden. Det er vanligvis ikke nødvendig med bypass på motorsiden. Det er viktig at elektrisk sirkualsjonspumpe pumper samme vei som motorens sirkulasjonspumpe. Det kan bli litt kluss med væskenivået på motorreservoar og ekspansjonstanken i den eksterne kretsen. Det aller beste er en varmeveksler mellom motorkrets og varmeapparatsløyfe. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden 22 hours ago, Rs2-GTi said: ... det virker litt uforholdsmessig å ha en VVB som konstant varmer vann til når man trenger det. Det er altså dette jeg ikke helt ser problemet med. Jeg regner med at det er snakk om forbruk av landstrøm siden båten står i en "havn med gode fasciliteter" og brukes som en "hytte på vannet" som det er beskrevet. Varmtvannsberedere er godt isolerte og har termostat, så det stemmer ikke at den "konstant varmer vann" - den varmer opp vannet i tanken og så skrur termostaten seg av. Noe varmetap er det selvfølgelig, men dersom båten brukes som en "hytte på vannet" og man skrur av strømmen når man forlater "hytta", så er ikke dette noe signifikant tap. Noe svinn er det jo når man forlater båten med en tank ferdig oppvarmet varmtvann. Her kan man jo spare litt og skru av strømmen i god tid før man tar siste oppvasken. Kanskje landstrømmen er dyr, man har selvfølgelig ikke noe subsidiering av elektrisk forbruk i en båthavn, og havneeier kan ha et betydelig påslag på strømprisen. Situasjonen nå med subsidiert privat strømforbruk antar jeg at er meget midlertidig - og dersom båten ikke brukes så veldig ofte, så antar jeg at de få kronene som går ut vinduet i form av varmetap og "restvarmtvann" når man forlater båten er insignifikant sammenlignet med kostnad og egeninnsats med å få i stand et sikkert opplegg med gassvarmet vann. Når varmtvannstanken er sprukket, så vil det selvfølgelig bli en kostnad å fikse VVB uansett. Alt av komponenter i en båt har en levetid, det meste slutter før eller senere å virke pga slitasje, alder, korrosjon, fuktskader eller uvøren bruk (sprukket varmtvannstank høres ut som at man ikke har drenert den godt før vinteren kom?) Det er min generelle erfaring at arbeidsinnsats med å få på plass nye løsninger er vesentlig høyere enn å bare bytte ut likt med likt (eller i allefall tilnærmet likt). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
jake Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden ttyridal skrev for 8 timer siden: Har du en beskrivelse av dette oppsettet noe sted? Vil ha det samme, men usikker på hvordan jeg skal løse de ventilene blant annet. Treveis-ventil på tur og retur motor? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden tobixen skrev for 6 timer siden: sprukket varmtvannstank høres ut som at man ikke har drenert den godt før vinteren kom? Det kommer gjerne an på materiale? Den gamle berederen hos meg var i høyst rustende stål. Lakkert eller noe. En kveld satt jeg og så film, berederen sto på (gledet meg til en varm dusj). Plutselig smalt det som et rifleskudd om bord og dampen sto ut av benken der berederen befinner seg. Jeg hoppet i sofaen der jeg satt, fikk heldigvis ikke hjerteinfarkt av sjokket. Jordfeilbryteren slo ut rimelig kjapt og brygga ble mørklagt. De viste seg at den gamle haugen av en bereder hadde rustet og blitt svak i sammenføyningene, og i kombinasjon med en (tydeligvis) defekt overtrykksventil sprakk dermed tanken og innholdet spruter ut. Ser det fremdeles selges varmtvannsberedere i såkalt emaljert stål til båt, altså ikke med syrefast tank. Ofte rimeligere modeller. Det endte opp med at jeg ikke fikk dusjet den kvelden, og dagen etter spanderte jeg på meg en syrefast tank, den har heldigvis holdt godt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden 7 hours ago, Hakkannen said: ... og i kombinasjon med en (tydeligvis) defekt overtrykksventil ... Det kan være veldig farlig. Mythbusters hadde en episode hvor de sendte en varmtvannstank ganske høyt til værs, og den ødela en ganske solid takkonstruksjon på sin vei oppover. Det var riktignok en "cosmic worst case" med helt sperret overtrykksventil, termostat som var satt ut av funksjon, halvfull tank og whatnot. :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden De dieselbaserte løsningene som er beskrevet i tråden varmer opp vann i en varmtvannsbereder. Er det slik å forstå at det ikke finnes dieselbaserte løsninger som varmer vannet "on the go" og forebygger energisvinn slik trådstarter etterspør? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
husky dane 85 Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Sjekk Kabola sine produkter forhandler i Norge Farko Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.