Roger jo Svart Torsdag 14:29 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:29 ttyridal skrev On 6.8.2025 at 13.54: Har du en beskrivelse av dette oppsettet noe sted? Det er mange veier til Rom har en Eber 5 kv Har 3 defrostere etter hvert.. vannet går ut av vanntanken til Eber ut av Eber forgrening,egen slange til 3 defrostere med retur i hver sin slange med ventil inn på vanntanken,. Innom hoggeren og fikk en ekspangsjonstank. har egen strøm så jeg kan kjøre sirkpumpa til eber uten å starte den og lufte en og en sløyfe . før jeg kopler til vannpumpa . og starter Emeren .( den liker ikke luft bobler da kutter den ut) Samme ned Diesel fordel å pumpe fram diesel før en starter Eberen (det er en pulspumpe så en må gi pumpa strøm støtvis) Nå kan en ved å stenge to av ventilene kjøre sirk på på en sløyfe. Etter jeg fikk der 3 defrosteren krangler de om feller retur og den siste sløyfa taper etter noen timer.og blir kald, da er det bare å stenge et av de andre løpa og få igang sirkulasjonen Så holder fred noen timer. to returer gikk fint .på tide og la den siste få egen retur til vanntanken. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart Torsdag 14:45 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:45 Roger jo skrev 9 minutter siden: Det er mange veier til Rom har en Eber 5 kv Har 3 defrostere etter hvert.. Jeg har et lignende oppsett, men jeg har alt i serie i én sløyfe. En defroster uten viften i gang tar veldig lite effekt, så om den har gjennomstrømming eller ikke betyr ikke så mye. Men om en vil koble ut en defroster helt, så kan en jo gjøre det med en 3-veisventil og en bypass. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart Torsdag 14:51 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:51 Hvis du sjekker dette innlegget så finner du kanskje noen ideer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Torsdag 15:08 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:08 J-Å skrev 12 minutter siden: eg har et lignende oppsett, men jeg har alt i serie i én sløyfe. bakdelen er at vannet blir kaldere for hver defroster. har en Eber 10KW og to Eberspächer Defroster 12V/2 Kw enda girer Eber 5Kw seg ned opg starter opp igjen i ett sett vil påstå at en Eb 2KW gir like mue varme som EB 10KW den var et fajosko kjøp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fantino Svart Torsdag 17:48 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:48 J-Å skrev for 3 timer siden: OK, jeg så på denne, men en trenger gjerne ikke 16 liter i minuttet. Men med 5 kW får en bare ca 3 liter i minuttet med vann varmet fra 20°C til 40 °C. Her er en elektrisk på 24 kW, hvor det er oppgitt data for flow og vanntemperatur. Ser de har andre også, fra 3 kW og oppover. Jeg vet ikke hvor mye vann som kommer gjennom dusjen i båten men det er adskillig mindre enn hjemme i alle fall 😄. Vil tro en slik på 3-5 kW kunne gjort jobben egentlig - en stiller jo litt andre krav i båten. Men det var nå egentlig en digresjon. Ny VVB var det jeg ville gjort. Den fjernstyres jo også enkelt om en ønsker det. Å få installert 24 kW 400V/3-fas høres litt ambisiøst ut, også hjemme. Jeg var ‘heldig’/tidlig ute som fikk 22 kW til elbillader. Andre i gata som kom til senere måtte nøye seg med 11 kW. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Torsdag 21:43 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:43 14 hours ago, Hakkannen said: Ja, har sett den episoden, det var vel dette med halvfull tank som gjorde episoden såpass seervennlig. Det er forøvrig samme prinsipp med "vannraketteksperimentet" som man kan gjøre sammen med ungene - man driller hull i en kork og installerer en sykkelventil. En solid stor flaske fylles halvfull med vann, korkes, stables opp slik at tuten peker nedover, men slik at det fortsatt er mulig å pumpe trykk i flaska ... og så er det bare å finne frem en sykkelpumpe og pumpe helt til korka faller ut. For lite luft i flaska, og det blir lite kompresjon, man får pumpet lite før korka spretter ut, og det blir dermed lite energi tilgjengelig til å dytte flaska oppover. For mye luft i flaska, og det blir for lite "reaksjonsmasse" til å dytte flaska til særlige høyder. Jeg tviler på at det er eksakt 50% vann som er det optimale blandingsforholdet, men det er neppe langt unna 50%. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Rs2-GTi Svart Torsdag 23:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 23:20 Takk for svar folkens, hadde ikke fått notifications på epost, så kom litt bardust på meg, prøver meg på et fellessvar. Jeg ser vi koker kanskje 1-4 liter vann hver dag i vannkoker for litt oppvask, ellers bruker vi ikke varmtvann. Det gjør at jeg tenker det er litt bortkastet å drive å varme opp vann 24 timer i døgnet, men som noen påpeker, man kan jo selvfølgelig koble egen bryter på VVB, og være litt i forkant. Vi ligger utelukkende i bobåthavn så langt, men med tiden kommer vi til å bruke båten også i uthavn, så derfor hadde det vært fint med noe som ikke var avhengig av strøm. Man kan jo selvfølgelig starte motoren, men en Penta fra 60-tallet som starter opp klokken 2 på natten for å få varmtvann til en dusj, det kan bli upopulært. Grunnen til at jeg tenkte på gass var egentlig fordi jeg bruker gass i båten fra før av, og at vi syntes det fungerer fint med vannvarming på gass i bobilen. Vi har en gassovn med stekeovn som er super, og etter å ha bodd i England, så er jeg glad i gass til matlaging også. Og ikke minst - når det først er der, så er det dårlig økonomi å bytte det ut. Så det ville jo ikke krevd mye opplegg om man kunne fått inn en gjennomstrømsvarmer på gass der hvor VVB i dag sitter, ute i skutesiden i et motorrom på ca 3x3 meter, med bare en enkeltinstallasjon i. Men det er kanskje der jeg møter den store utfordringen, at man kanskje ikke bør ha gassvarmeren i motorrommet. Gassanlegget som vi har i dag brukes med forsiktighet som sagt. Har gassalarm i bobilen, og det er en jævla hodepine, de gjør ikke noe annet enn å komme med falske varsler. Jeg tenker det skal litt til for at en nyere gassflaske lekker når ingenting er koblet til, men på sikt vil jeg enten få den ut på dekk, men kanskje enda bedre å få det i en lufttett gasskasse med dreneringsrør som kan gå ut igjennom skutesiden, også ha den inne i båten. Etter å ha lest innleggene så skal jeg ta en kikk om det finns Kina-varmere som varmer ikke bare luft, men også kjølevann. I så fall kunne kanskje det vært en grei løsning for uthavn. Men det kommer litt brukte VVB for båt på Finn fra tid til annen, så kanskje er den greieste løsningen 220v og bryter, samt risikere å vekke naboen en sjelden gang i uthavn. En stor batteribank og massivt solcelleanlegg har jeg ikke tenkt til å investere i, de pengene vil jeg heller bruke på andre ting. Og ja, jeg tror tanken sprakk fordi forrige eier ikke drenerte den godt nok. Jeg ser når jeg forsøker å fylle den, så renner det ut rundt hele bunnen av tanken, så den er nok too far gone. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Torsdag 23:33 Link til dette innlegget Svart Torsdag 23:33 19 minutes ago, Rs2-GTi said: Man kan jo selvfølgelig starte motoren, men en Penta fra 60-tallet som starter opp klokken 2 på natten for å få varmtvann til en dusj, det kan bli upopulært. Den problemstillingen ser jeg ikke helt - med en varmtvannsbereder tilkoblet motor, så får du varmtvann på vei til uthavn, så kan man bruke det til dusj når man trenger det. Med min bereder, så varer varmtvannet i opptil tre døgn dersom jeg er veldig sparsommelig med det (vel, det avhenger selvfølgelig av hvor varmt vann man trenger - på tredje døgnet er det bare lunket). Skal man være i uthavn i flere døgn på rad, så ja - da blir det et problem med varmtvann dersom man har VVB som kun får varme gjennom strøm eller motor, såfremt man ikke ønsker å kjøre motoren på tomgang. En god gassdreven gjennomgangsvarmer med pilotflamme er selvfølgelig genial når den virker og dersom installasjonen er gjort på en forsvarlig måte. Jeg velger meg allikevel VVB-løsningen over en dårlig gassdreven gjennomgangsvarmer, samt over en gassdreven gjennomgangsvarmer dersom jeg ikke kan være trygg på at sikkerheten er godt nok ivaretatt. 19 minutes ago, Rs2-GTi said: Har gassalarm i bobilen, og det er en jævla hodepine, de gjør ikke noe annet enn å komme med falske varsler. Merkelig. Jeg har aldri hatt falske varsler på min gassalarm. (Post-scriptum, etterredigert: Angående "dårlige gassvarmere", ja jeg har erfaring med noen: En variant hos mine sviger-besteforeldre hvor man må skru på vannkrana slik at vannet renner, deretter løpe og skru på gassvarmeren og tilbake til badet ... og så går ting i stykker dersom man glemmer å skru av gassvarmeren før man har stengt varmtvannskrana. Jeg regner med at dette enten var en hunngammel modell eller defekt modell En variant uten pilotflamme, med batterier, hvor det automatisk ble produsert gnist for antenning når man skrur på varmtvannskrana. Det var problemer fra ende til annen, mye støy, batteri som gikk flatt og måtte byttes ut, av og til ville den ikke tenne som den skulle, Varianter som gir ustabil temperatur på varmtvannet dersom man skrur av/på vannet. Særlig i båt er det jo viktig å spare på vannet - for min del innebærer det mye av/på med vannet ila dusjseansen) Varianter hvor temperaturen på varmtvannet faller dersom man skrur på mer varmtvann. Det blir veldig vanskelig å justere temperaturen dersom man risikerer at vanntemperaturen faller når man prøver å øke temperaturen ved å justere opp varmtvannsflyten) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart Torsdag 23:37 Link til dette innlegget Svart Torsdag 23:37 17 minutes ago, Rs2-GTi said: Jeg ser vi koker kanskje 1-4 liter vann hver dag i vannkoker for litt oppvask, ellers bruker vi ikke varmtvann. Det gjør at jeg tenker det er litt bortkastet å drive å varme opp vann 24 timer i døgnet, Jeg ser jo forsåvidt poenget - å "måtte" varme opp f.eks. 25l vann mens man egentlig bare trenger 4l vann, det er sløseri. Å dra fra båten etter helgetur med 25l varmtvann på tanken, det er også sløseri. Men at VVB'en sløser energi fordi den står på "24 timer i døgnet", det synes jeg ikke er en saklig innvending - den varmer jo bare til vannet er varmt, og man kan jo også prøve å være smart med tidspunkter for på/avskruing. Det finnes duppedingster for både tidsstyring og fjernstyring. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart Fredag 09:38 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:38 tobixen skrev for 9 timer siden: Å dra fra båten etter helgetur med 25l varmtvann på tanken, det er også sløseri. Hvis man varmer vannet med kjølevann fra motoren, mens den likevel skal gå, så gir det trolig ingen ekstra kostnad. Med elektrisk oppvarming er det ca. 2 kWh. Omrent like ille som å glemme å slukke lyset på toalettet før en drar på ferie. En dieselvarmer vil bruke ca. 0.3 l diesel for å levere det. En gassvarmer mindre enn 0.3 kg gass. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Fredag 14:59 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:59 5 hours ago, J-Å said: Hvis man varmer vannet med kjølevann fra motoren, mens den likevel skal gå, så gir det trolig ingen ekstra kostnad. Veldig enig i den. Dersom båten er tiltenkt brukt som "hytte på sjøen" hvor motoren aldri er i bruk, så er nok gassvarmer mer energieffektivt enn VVB. Dersom båten etterhvert blir brukt til korte turer, så får man "gratis" varmtvann med på kjøpet når motoren er i bruk, det er svært energiøkonomisk. 5 hours ago, J-Å said: Med elektrisk oppvarming er det ca. 2 kWh. Omrent like ille som å glemme å slukke lyset på toalettet før en drar på ferie. Også et godt poeng, energiøkonomisering er tidvis mer føleri enn rasjonelt begrunnet - regner man på det, så er den økonomiske forskjellen i bruk av VVB og gassvarmer helt insignifikant sammenlignet med alle de øvrige båtkostnadene man har. Sett at man kan spare 2 kWh for hver tur til båten ved å installere gassvarmer, så skal det svært mange båtturer til før det blir signifikant sammenlignet med installasjonskostnaden. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart Fredag 15:04 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:04 15 hours ago, Rs2-GTi said: Jeg ser vi koker kanskje 1-4 liter vann hver dag i vannkoker for litt oppvask Et par andre poeng her: Setter man termostaten på varmtvannstanken til 60 grader så er 1-4 liter kokt vann ekvivalent med 1.5-6 liter med varmtvann. Vann fra en vannkokeren er lite optimalt for å gjøre oppvask. Har man varmt vann tilgjengelig i kranen, så kan man regne med at det går adskillig mer vann for hver oppvask. Mer sløsing av vann (som formodentlig ikke er noe knapphetsressurs, da båten er mer i havn enn ute på sjøen) og strøm, til gjengjeld kanskje renere oppvask og mindre tidsbruk på oppvasken. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Rs2-GTi Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Hm! Her må jeg si dere kommer med mange gode poenger, og jeg var ikke klar over at varmtvannet holdt så lenge i tanken i uthavn. Og i tillegg så er det jo sant at energikostnaden er jo primært der med førstegangs varming, resten vil jo også varmetapet bidra til oppvarming av båten, endog i motorrommet, men det er jo likevel under oppholdsrommet vårt. Og ja - hvor ofte har man egentlig lyst til å slepe rundt på gassflasker for å bytte, det er jo også et poeng. Det blir nok fort å finne en brukt VVB på Finn og sette den inn der ja - men kanskje en noe mindre enn den som står i båten, som er en ganske så stor variant. En annen tanke som slo meg er at jeg har veldig mye plass under stekeovnen som bare brukes til lagring av panner, som jeg fint har skapplass til andre plasser. Kanskje jeg skulle sett på å sette inn en benkeoppvaskemaskin der, det er jo i grunn bare oppvask vi bruker varmtvannet til. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Rs2-GTi skrev 38 minutter siden: Det blir nok fort å finne en brukt VVB på Finn og sette den inn der ja - men kanskje en noe mindre enn den som står i båten, som er en ganske så stor variant. En annen tanke som slo meg er at jeg har veldig mye plass under stekeovnen som bare brukes til lagring av panner, som jeg fint har skapplass til andre plasser. Kanskje jeg skulle sett på å sette inn en benkeoppvaskemaskin der, det er jo i grunn bare oppvask vi bruker varmtvannet til. En VVB bør også kunne varme vannet med sløyfe fra motoren. jeg hev ur balllast i kjølen og skummet inn en 300l breder med sløyfe fra motoren kuttet ut elementet for jeg har stålbåt og det er snakkom tid før eleementet lager kryp. Benkeoppvaskemaskin krever strøm og mye vann. Varm en kjele med vann og vask opp. Har en flat pakke trillevogn, sjekker google for planlegging av gasskjøp mange havner har en 3 hjuling til utlån eller tralle til å hukepå sykkelen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.