Jump to content

Hvordan montere vanntank i båten?

tom Cognac

Recommended Posts

I dag mottok jeg den 60 liters vanntanken jeg tror delvis kan rette opp båten fra å krenge mot babord under fart (blir montert til styrbord for senterlinjen, og bakerst i båten under akterbenken), OG fordi jeg har tenkt å bruke båten på overnattingsturer - etter hvert :tommel_opp: Vanntanken jeg har kjøpt er denne:

https://www.baardsen.no/vanntank?variant=10670

Jeg tror jeg skjønner hvordan jeg skal fylle tanken (skru opp det midtre lokket og putte vannslangen oppi, kanskje monterer jeg påfyllingsstuss fra dollbord etter hvert), men jeg må jo ha en pumpe for å få brukt litt vann (til te-koking og saftlaging + etc) og da har jeg tenkt å kjøpe denne:

https://www.maritim.no/handpumpe-whale

Jeg skjønner jo at jeg må ha en slange mellom tank og pumpe, men skal det ikke gå en slange NED i tanken også??? Det fulgte ingen monteringsmanual-bruksanvisning med tanken :nei:

Jeg har aldri montert vanntank i båt før så jeg er takknemlig for alle råd og tips :tommel_opp:

(jada - jeg kjøpte også med spennestropper til å feste tanken i båten med)

jeg tørker ut på land....!

Jeg kjenner ikke akkurat den håndpumpa, men Whale er veldig pålitelige. Prinsippet med håndpumpe i stedet for elektrisk er jeg veldig for. Enkelt og driftsikkert, funker uten frykt for batteristatus.

Jeg regner med at det er et stigerør der Okkaby nevner. Du trenger bare en 1/2" slange mellom den nippelen og pumpa.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Okkaby skrev 26 minutter siden:

Går det ikke et Sugerør fra den svarte vinkel koplingen å ned mot bunnen av tanken? 

Joda - takk-og-pris, det går et sugerør ned i tanken (samme utførelse og farge som tanken ellers, synes det var vanskelig å se - for en med litt dårlig syn), takker for info :tommel_opp:

Steihy skrev 13 minutter siden:

Jeg kjenner ikke akkurat den håndpumpa, men Whale er veldig pålitelige. Prinsippet med håndpumpe i stedet for elektrisk er jeg veldig for. Enkelt og driftsikkert, funker uten frykt for batteristatus.

Jeg regner med at det er et stigerør der Okkaby nevner. Du trenger bare en 1/2" slange mellom den nippelen og pumpa.

Siden jeg ikke har tenkt å bruk båten som "hytte på sjøen", men bare til kortere turer (alt er relativt), ser jeg ingen grunn til å bruke elektrisk pumpe (har bare et startbatteri) så dette går nok bra. Takker for tips :tommel_opp: 

jeg tørker ut på land....!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...