Jump to content

Kjøpt brukt båt. Med strømproblemer

Krabbeklo32

Recommended Posts

Vi har hatt problemer med strøm siden vi overtok båt i år og kunne trengt litt veiledning om noen har erfaring.

Det er en Maxum 2800 

Fikk beskjed fra selger at alt var i orden og at det ikke skulle være noe problem å være ute flere dager på tur. (Har også solcellepanel)

Etter vi kjørte den til oss så fikk vi ikke start allerede første gang vi skulle starte opp i vår hjemmehavn.

Kjøpte da nytt startbatteri og den starter nå helt fint.

Deretter sluttet først vannpumpe og septikpumpe å fungere når vi var på tur.
Da løste vi det med startkabel imellom start og forbruksbatteri.

Byttet da batteri fra 120ah 800a biltema batteri til et nytt Sønnak 115amp 760a

Dette førte til samme problem og vi måtte bruke startkabel imellom her også.

Kjøpte da et likt batteri som har vært i båten fra tidligere og parallell koblet dette med Sønnak batteriet, det hjalp heller ikke og pumper og lys slutter og fungere fortløpende.

Koblet så startkabler over til startbatteriet og da fungerer alt perfekt.

Noen som vet hva årsaken til at det kun fungerer med kobling over til startbatteri kan være?

Eller noe annet som bør sjekkes/byttes?

Start med å sjekke spenningen på de to batteribankene med et multimeter før du starter motoren. Mål så spenningene med rask tomgang etter start av motor. Med disse tallene kan vi gå videre med å løse problemet. 

Hvis du ikke har et multimeteret vil jeg foreslå å anskaffe et med inkludert tangamperemeter. (Eks et fra Biltema) 

Følg plussledningene fra begge batterier. De går sannsynligvis til en batterivelger-bryter hvor du kan velge mellom 1, 2, 1+2 og 0. Start motoren og flytt deretter bryteren til 1+2. Kjør så en god og lang tur. Prøv deg så frem med bryteren til hvilket batteri som er start og forbruk. Hvis feks 1 er start, så starter du båten på 1 og skrur deretter bryteren til 1+2. Når du har fortøyd slår du den over på 2, så bruker du bare forbruksbatteriet i havn. 

Bertramsen skrev for 8 timer siden:

Følg plussledningene fra begge batterier. De går sannsynligvis til en batterivelger-bryter hvor du kan velge mellom 1, 2, 1+2 og 0. Start motoren og flytt deretter bryteren til 1+2. Kjør så en god og lang tur. Prøv deg så frem med bryteren til hvilket batteri som er start og forbruk. Hvis feks 1 er start, så starter du båten på 1 og skrur deretter bryteren til 1+2. Når du har fortøyd slår du den over på 2, så bruker du bare forbruksbatteriet i havn. 

Ikke vri på en "1,2,1+2,0" bryter med motor igang, Det kan ødelegge dynamoen om det er dårlig kontakt i bryteren, som det gjerne er om det er noen år gammel bryter. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

finnarne skrev for 9 timer siden:

Ikke vri på en "1,2,1+2,0" bryter med motor igang, Det kan ødelegge dynamoen om det er dårlig kontakt i bryteren, som det gjerne er om det er noen år gammel bryter. 

Jeg har også hørt den storyen flere ganger, men gjør det selv hele tiden. Båt og bryter er fra 1981, jeg har hatt båten siden 1991, og gjør alltid et skifte fra startbatteri til forbruksbatteri med motoren i gang (via 0-posisjonen på bryteren), typisk 10-15 min etter oppstart. De første 21 årene var det VP-motor med Marchal dynamo, de siste fire har det vært Yanmar-motor med Yanmar dynamo. Aldri hatt problemer med lading eller dynamo, så derfor er jeg ikke overbevist om at dette er en reell problemstilling. Har du opplevd det selv, eller bare "hørt om det" - slik jeg hadde?

Jeg vil komme med det vanlige kjedelige rådet om å feilsøke før du begynner å skifte ut ting. Det kan jo virke enkelt å skifte ut deler til problemet forsvinner, men det blir både dyrere og mer arbeidskrevende enn å feilsøke først. Et multimeter bør man uansett ha ombord, og det kan avsløre det meste av elektriske feil. Et fulladet batteri uten belastning skal ligge på ca 12,8 volt, under lading vil man se tall mellom 13,8 og 14,5 volt et sted. Mål spenning på batteriene før og etter start, om du ikke har mer enn 12,8 etter start så er det null lading. Årsaken kan være litt av hvert, det vanligste pleier å være dårlig kontakt på kabelsko og andre koplinger underveis eller defekte hovedbrytere. Begge deler ting som koster nesten ingenting å fikse. Det er jo litt dumt å kaste en håndfull tusenlapper etter motoren i form av nye batterier, ny dynamo og andre dyre ting om feilen viser seg å være en irret og litt løs kabelsko som du kunne ha fikset helt gratis...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har hatt båt med 0-1-begge-2 bryter og dynamo med defekt diodebro. 

Byttet etterhvert til VSR og bryter av denne typen: 

https://www.maritim.no/bep-pro-installer-batterivelger-772

1 var forbruk, 2 var motor. 

Dynamo ladet forbruk, VSR ladet startbatteri. Krevde litt triksing med ledning til ladelampen. 

Nå har jeg separate brytere til start og forbruk, og Cyrix-Li-Ct for å koble sammen forbruk, start og vinsj(er)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...