Krabbeklo32 Startet Tirsdag 20:26 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 20:26 Vi har hatt problemer med strøm siden vi overtok båt i år og kunne trengt litt veiledning om noen har erfaring. Det er en Maxum 2800 Fikk beskjed fra selger at alt var i orden og at det ikke skulle være noe problem å være ute flere dager på tur. (Har også solcellepanel) Etter vi kjørte den til oss så fikk vi ikke start allerede første gang vi skulle starte opp i vår hjemmehavn. Kjøpte da nytt startbatteri og den starter nå helt fint. Deretter sluttet først vannpumpe og septikpumpe å fungere når vi var på tur. Da løste vi det med startkabel imellom start og forbruksbatteri. Byttet da batteri fra 120ah 800a biltema batteri til et nytt Sønnak 115amp 760a Dette førte til samme problem og vi måtte bruke startkabel imellom her også. Kjøpte da et likt batteri som har vært i båten fra tidligere og parallell koblet dette med Sønnak batteriet, det hjalp heller ikke og pumper og lys slutter og fungere fortløpende. Koblet så startkabler over til startbatteriet og da fungerer alt perfekt. Noen som vet hva årsaken til at det kun fungerer med kobling over til startbatteri kan være? Eller noe annet som bør sjekkes/byttes? Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart Tirsdag 21:23 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:23 Start med å sjekke spenningen på de to batteribankene med et multimeter før du starter motoren. Mål så spenningene med rask tomgang etter start av motor. Med disse tallene kan vi gå videre med å løse problemet. Hvis du ikke har et multimeteret vil jeg foreslå å anskaffe et med inkludert tangamperemeter. (Eks et fra Biltema) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart Tirsdag 21:43 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:43 mål strømtrekk på respektive enheter, evnt monter shunt, høres ut som noe drar strøm og tømmer batteirene og dumt spm, men du har sjekket ladespenning etc? Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart Tirsdag 22:02 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 22:02 Følg plussledningene fra begge batterier. De går sannsynligvis til en batterivelger-bryter hvor du kan velge mellom 1, 2, 1+2 og 0. Start motoren og flytt deretter bryteren til 1+2. Kjør så en god og lang tur. Prøv deg så frem med bryteren til hvilket batteri som er start og forbruk. Hvis feks 1 er start, så starter du båten på 1 og skrur deretter bryteren til 1+2. Når du har fortøyd slår du den over på 2, så bruker du bare forbruksbatteriet i havn. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
bellen Svart Tirsdag 23:23 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 23:23 Det er jo tydelig at ladingen er problemet. Bruker du hovedbryterene rett? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart igår klokken 06:23 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:23 Bertramsen skrev for 8 timer siden: Følg plussledningene fra begge batterier. De går sannsynligvis til en batterivelger-bryter hvor du kan velge mellom 1, 2, 1+2 og 0. Start motoren og flytt deretter bryteren til 1+2. Kjør så en god og lang tur. Prøv deg så frem med bryteren til hvilket batteri som er start og forbruk. Hvis feks 1 er start, så starter du båten på 1 og skrur deretter bryteren til 1+2. Når du har fortøyd slår du den over på 2, så bruker du bare forbruksbatteriet i havn. Ikke vri på en "1,2,1+2,0" bryter med motor igang, Det kan ødelegge dynamoen om det er dårlig kontakt i bryteren, som det gjerne er om det er noen år gammel bryter. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Ronald Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden finnarne skrev for 9 timer siden: Ikke vri på en "1,2,1+2,0" bryter med motor igang, Det kan ødelegge dynamoen om det er dårlig kontakt i bryteren, som det gjerne er om det er noen år gammel bryter. Jeg har også hørt den storyen flere ganger, men gjør det selv hele tiden. Båt og bryter er fra 1981, jeg har hatt båten siden 1991, og gjør alltid et skifte fra startbatteri til forbruksbatteri med motoren i gang (via 0-posisjonen på bryteren), typisk 10-15 min etter oppstart. De første 21 årene var det VP-motor med Marchal dynamo, de siste fire har det vært Yanmar-motor med Yanmar dynamo. Aldri hatt problemer med lading eller dynamo, så derfor er jeg ikke overbevist om at dette er en reell problemstilling. Har du opplevd det selv, eller bare "hørt om det" - slik jeg hadde? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Jeg vil komme med det vanlige kjedelige rådet om å feilsøke før du begynner å skifte ut ting. Det kan jo virke enkelt å skifte ut deler til problemet forsvinner, men det blir både dyrere og mer arbeidskrevende enn å feilsøke først. Et multimeter bør man uansett ha ombord, og det kan avsløre det meste av elektriske feil. Et fulladet batteri uten belastning skal ligge på ca 12,8 volt, under lading vil man se tall mellom 13,8 og 14,5 volt et sted. Mål spenning på batteriene før og etter start, om du ikke har mer enn 12,8 etter start så er det null lading. Årsaken kan være litt av hvert, det vanligste pleier å være dårlig kontakt på kabelsko og andre koplinger underveis eller defekte hovedbrytere. Begge deler ting som koster nesten ingenting å fikse. Det er jo litt dumt å kaste en håndfull tusenlapper etter motoren i form av nye batterier, ny dynamo og andre dyre ting om feilen viser seg å være en irret og litt løs kabelsko som du kunne ha fikset helt gratis... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnarne Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Har hatt båt med 0-1-begge-2 bryter og dynamo med defekt diodebro. Byttet etterhvert til VSR og bryter av denne typen: https://www.maritim.no/bep-pro-installer-batterivelger-772 1 var forbruk, 2 var motor. Dynamo ladet forbruk, VSR ladet startbatteri. Krevde litt triksing med ledning til ladelampen. Nå har jeg separate brytere til start og forbruk, og Cyrix-Li-Ct for å koble sammen forbruk, start og vinsj(er) Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.