Jump to content

Båtbutikker i Kiel

bare lek(k)er

Recommended Posts

Du spørr om båtbutikk? Det kan jeg ikke si jeg vet om direkte. Men du kan gå til Busse's nettsider og ringe for å bestille så kommer han til fergekaia med varene, med mindre du har bare tenkt å kjøpe for 500 kr.

http://www.busse-yachtshop.de/

Ellers så kan du sende meg en SMS på 92846642 hvis du trenger hjelp med språket så ringer jeg tilbake. (snakker flytende tysk)

Redigert av lank (see edit history)

Det er mogleg eg tenker på same butikk som Gunga Din:

Men så vidt eg hugsar går du over gangbrua over elva og tar så til høgre og følger vegen som går paralellt med elva. I det du kjem over mot "Red Light District" (sjølv på lyse dagen ser ein skilta...) ligg det ein bra båtutstyrsbutikk på venstre hand.

Kjøpte voks og diverse båtpleiemidler der i samband med ein Color Fantasy-tur i fjor vår. Butikken ser ikkje så imponerande ut på gateplan, men oppe i andre etasje er det mykje "snop". Ein del var billeg, men mykje heldt normale norske prisar.

God tur, men forvent ikkje for mykje av Color Fantasy. Det er ein flott båt, men etter mi meining oppskrytt (med mindre du likar glorete design og høg Las Vegas-faktor). Fekk til tider meir følelse av å vera på eit shoppingsenter enn eit skip.

Men å sitta øverst oppe i "Observation lounge", med fantastisk utsikt i dei fleste retningar, litt godt i glaset, og med melodiøs levande jazz frå den vesle scena, - det var verdt heile turen (som eg forøvrig ikkje betalte sjølv... ) :wink:

Redigert: Eg tek atterhald om minnet mitt stemmer heilt når det gjeld plasseringa av butikken...

Redigert av janb (see edit history)

Det blir feil hvis en tror at båtutstyr er billigere i andre land, eksempelvis Tyskland......Tror at nærmeste vi kommer er Sverige, der er det gjennomgående billigere. Tror du fort sparer rundt 20-25 % med dagens kronekurs.

Hei

Husk at du kan trekke fra merwertsteuer når du handler på utførsel.

mvh

giver

Prøv

www.awn-watersports.com

De skal ha butikk i Kiel

Jarle

:yesnod:

http://www.awn-watersports.com

Går inn på linken INSIDE og så FILIALEN, så må du rulle en del nedover. Der står adresse, åpningstider m m

City-Shop Kiel

Wall 42

24103 Kiel

Tel.: 0431/97 41 70

Fax: 0431/974 17 50

E-Mail:

awn_kiel@awniemeyer.de

Öffnungszeiten:

Mo.-Fr.: 10.00 - 19.00

Sa.: 9.00 - 14.00

Hei!

Når du kommer av båten går du over broen mot sentrum, og tar til høyre. Følg hovedveien utover langs kaiene mot Stena, og når du kommer til de mere suspekte barene ser du butikken på venstre side av veien. To etager med båtutstyr! Kjøpte nytt Origo 3000 der i fjor og sparte 1200 kr!

Det er endel å spare på enkelte art. men elektronikk ligger på samme pris, men i disse dager er jo euroen fordelaktig!

Be om moms frei og ta med pass, så får du igjen litt penger i resepejonen ombord!

Redigert av ne26 (see edit history)

Hvis man får momsfritak på båten, hvordan er da muligheten for å putte utstyret i kofferten å plystre kjekt når du går forbi tollen i Norge? Det skal vel betales norsk moms for varene. Har de kontakt med hverandre?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det finnes en grense når du selv hentet varene som turist (og var utenfor Riket i minst 24 timer). Tror den er på kr 6000, sjekk med tollen. Sålenge du holder deg under denne grensen, så trenger du ikke å plustre, selv om du fikk refundert momsen på båten.

Legger til: Husk at godsakene i glassemballasje også teller med i det fribeløpet og alt annet du tar inn. Og dersom du skulle komme over beløpsgrensen så må du betale norsk moms uansett; også dersom du IKKE fikk refundert momsen i utlandet. Da blir det norsk moms på utenlandsk moms

Det blir feil hvis en tror at båtutstyr er billigere i andre land, eksempelvis Tyskland......Tror at nærmeste vi kommer er Sverige, der er det gjennomgående billigere. Tror du fort sparer rundt 20-25 % med dagens kronekurs.

Har nettopp blad i katalogen til Toplicht, f.eks. Coelan var halve prisen i forhold til dette avgiftskåte landet vi bor i.

Jeg tror heller man skal få problemer med å finne noe som koster mer.

tusen takk for alle svar :flag:

Har sammenliknet litt priser, og ser at noe er litt dyrere. det meste er noe billigere, og noe er mye billigere. Jeg trodde imidlertid at utvalget skulle være veldig mye større. Det ser det ikke ut til at det er :blush:

Vet fra før at det er vanskelig å generellt sammenlikne priser. Som Andreas skriver er vel grensen på 6000.

Trygve

Jeg har tatt båtturen om sommeren til Tyskland hvert år de siste 5 år. Det er lite å "vinne" på å kjøpe ting i Kiel.

For båtfolk som ønsker å proviantere er uvtilsom MAASHOLM det rette stedet. http://www.segelkiste.de

Her får dere kjøpt varer på utførsel. Jeg pleier å bestille varene på internett før jeg ankommer og alt er ferdig pakket ved ankomst MAASHOLM

Pisene ligger langt under det vi nordmenn kjenner til.

Pris for 1 liter linje akevitt er eksempelvis 12 euro og 1 flaske Santa Cabras Sauvignon Blanc euro 3.10.

Jeg har aldri opplevd noen begrensninger i kjøpt kvantum.

Det er selvfølgelig et spørsmål om hva som ønskes tatt med tilbake til Norge.

Kjøpr av dyrere varer gjøres greit i Helgoland.

Etter en flott båttur gjennom Kielerkanalen er det en rask tur ut til Helgoland. Dette er en svært opplevelsesrik øy med mange opplevelser. Her er avgiftsnivået på diesel og andre varer svært lavt.

Redigert av roaldbj (see edit history)

<...> er det en rask tur ut til Helgoland. Dette er en svært opplevelsesrik øy med mange opplevelser. Her er avgiftsnivået på diesel og andre varer svært lavt.

Fortell, fortell!

Hvis vi ser bort fra prisnivået på diesel og andre flytende varer, hva kan Helgoland egentlig by på?

Mitt forrige besøk begrenset seg til noen få timers bunkring av vann, diesel og annen nødvendig proviantering, så jeg rakk aldri å oppleve øya.

Geir

Helgoland er et samfunn for seg selv med mange atkomstmuligheter foruten egen båt. Alle priser er avgiftsfrie. Restaurantene har fantastisk mat. Et utrolig kurbad på øya. Flotte turanlegg på øysamfunnet og en luftkvalitet som gir enorm frihetsfølelse.

Det er mange lenker til Helgoland. Jeg vil anbefale å ha med kamera/videoopptager og kjøre rundt hovedøya med egen båt. Det er nesten ikke å tro hva man ser av stupbratte klipper, fugleliv og naturherligdommer så kort vei utenfor Tyskland.

Havnevesenet følger godt med i kikkert og vet at du ankommer i god tid før du har fortøyd. Fremdeles har nordmenn et godt renome. På siste tur hadde vi planlagt opphold på 2 døgn, men ble der 7 døgn. Husk passet.

Kan komme tilbake med mer info om ønskelig. For de løpeinteresserte kan det opplyses at det er årlig maraton på øya.

Så vidt jeg kan registrere, dreier denne tråden seg om båtbutikker og ikke om billig sprit. Alle vet jo at det er billigere sprit i enten det er Tyskalnd eller "alle" andre steder........Helgoland eller ikke.....Greit å spore av men......hehe...

Skal du ha billig båtutstyr må du nødvendigvis sammenlinge produkt for produkt, og i tilfelle elektronikk så er det jo språk som gjelder....

Er usikker her jeg fordi jeg aldri handler særlig i utlandet, men hvis du kan få kjøpt varer i Tyskland avgiftsfritt, så kan du vel det i andre land også, eller? Og så ta det inn til Norge uten å betale mva?

Det finnes en grense når du selv hentet varene som turist (og var utenfor Riket i minst 24 timer). Tror den er på kr 6000, sjekk med tollen. Sålenge du holder deg under denne grensen, så trenger du ikke å plustre, selv om du fikk refundert momsen på båten.

Legger til: Husk at godsakene i glassemballasje også teller med i det fribeløpet og alt annet du tar inn. Og dersom du skulle komme over beløpsgrensen så må du betale norsk moms uansett; også dersom du IKKE fikk refundert momsen i utlandet. Da blir det norsk moms på utenlandsk moms

Stemmer at det er kr.6000 som er grensen for at det er toll og avgiftsfri. Men, husk at det er per person! Alle regler osv. finner du på Tollvesenets hjemmeside toll.no

Husk også at momsen er forskjellig fra land til land og dette må man tenke på når man skal regne ut besparelse. Dessuten får du vel heller ikke igjen hele momsen for den som betaler deg pengene tilbake skal også ha litt (sitt!).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Dessuten får du vel heller ikke igjen hele momsen for den som betaler deg pengene tilbake skal også ha litt (sitt!).

Ja, resepsjonen på Kielbåten (hele "Tax-free shopping" opplegget) gjør dette. Men i prinsippet kan du med toll-stempel på kvitteringen hente pengene - alle pengene - i butikken neste gang du er der eller gjør det pr post/giro.

Desverre har mange butikker sluttet med det og henviser til "Tax-free..." opplegget etter at TAX-free-shopping mellom EU-landene ble avskaffet for noen år siden. Nå er det bare nordmen og utenfor-europeiske turister som driver med sånt. Alle andre betaler momsen der de kjøper og har glemt at det finnes noe som heter fortolling og 'for-momsing' når de passerer grensen.

• 11 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...