Tjodleif Startet Tirsdag 22:53 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 22:53 Hei! Planlegger båttur fra Oslo til Larvik fredag 9. august. Båten er 30 fot, marsjfart ca. 18–20 knop. Vurderer å gå indre leia via Holmestrand og ned til Verdens Ende, og derfra videre rett til Stavern og Larvik. Det var meldt ganske heftig i dag både på vind og bølgehøyde i området Verdens Ende – Stavern, så jeg antar det har vært rufsete der i dag. Er det noen som kjenner området og har erfaring med om det pleier å roe seg på bare et par dager i slike vindretninger (vest/sørvest)? Setter stor pris på erfaringer og vurderinger! Hva heter forresten området sånn på folkemunne? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Onsdag 05:48 Link til dette innlegget Svart Onsdag 05:48 Det å seile på sjøen krever at man har forståelse for vær og vind, samt bølgehøyde. Bølger i mot kan være litt mer ubehagelig i motorbåt. Litt forskjellig der altså. Lokale forhold kan også gjøre situasjonen værre i enkelte vindretninger. Eller det kan slå andre vegen. Der hvor det er fjorder kan det komme strømmer på tvers av vindretninger og man får veldig vanskelig og urolig sjø. Det veste er å høre med de som er lokalkjendt. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Blouberg Svart Onsdag 05:54 Link til dette innlegget Svart Onsdag 05:54 Er det fredag 8 eller lørdag 9 august? Ser på Windy at det er ca 1 til 1,5 meter bølger fra sør sør vest. Området fra verdens ende er ganske grunt og blir fort litt rotete og krapp sjø. Er du uerfaren på sjøen kan det nok være smart å velge en roligere dag å krysse dette området på. Krapp motsjø i motorbåt kan oppleves som ubehagelig. På søndag ser det bedre ut, og mandagen ser velig bra ut. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Krimart Svart Onsdag 06:25 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:25 Den Norske Los lister dette området som spesielt utsatt/farlig. https://www.kartverket.no/globalassets/til-sjos/nautiske-publikasjoner/den-norske-los-bind1-alminnelige-opplysninger.pdf Sitat Med bølger fra SW til SE er det flere refraksjonssentra i området. I den E-lige delen av området er det angitt at vind fra SE til SW gir grovest sjø med styrtbrenninger. Sjøen er beskrevet som urolig, med «til- bakeslag fra alle retninger». I farvannets vestligste del er det rapportert styrtbrenninger for bølger fra SW Går du på innsiden av Svenner og Rauer er det er et utsatt strekk med mye skjær og grunner som kan danne rotete og uberegnelig sjø. I tillegg har du vind mot strømmen som gir krappe bølger, så det er nok lurt å vente til det blir roligere. Når vinden har gitt seg roer det seg ganske fort, men det kan se ut som du må vente til mandag(?). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 06:53 Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:53 Strekket mellom Tønsberg Tønne og forbi Hummerberget (Hummer'n) i Larviksfjorden er vel et av de mer risikable strekkene på denne delen av kysten. Dette grunnet varierende dybdeforhold og sterke strømmer. Vi hadde familiehytte i Viksfjord i tidligere tider og har gått strekket mange ganger. Den eneste plassen jeg noen gang har opplevd at overflatespenningen i vannet holder sjøen rolig. Når man kommer med båt på flatt vann og bryter spenningen, spretter en meter bølger rett opp. Rene vaskemaskinen. Opptrer ofte etter at sjøen har lagt seg etter uvær, men bølgeenergien fremdeles er til stede. Altså slik som været er nå. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Onsdag 08:08 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:08 Som Hulda med flere skriver, verste strekket er Tønsbergfjorden til Stavern. Men etter denne kommer Rakkebåene, så gå på utsiden av grønn stake ved innseiling til Larviksfjorden. Ellers så ville jeg gått inn mot Tønsberg ved Valle marina. Så igjennom Vrengensudet og ut Tønsbergfjorden. I sørenden av denne går du ut ved Tønsberg Tønne, og her får du kjenne på bølgene, er det for mye går du bare litt tilbake til Tallakshavn. Der du kan ligge å vente på været Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Onsdag 11:04 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:04 Dersom du ikke vet om den, så er denne fin for å sjekke bølgevarsel: Bølgevarsel | Bølgevarsel - BarentsWatch I vår Bavaria 39HT Sport, så hadde vi en maks grense på 1m signifikant rett imot. På fredag får du 1,2m økende mot ettermiddagen til 2,2m (signifikant) slik som det ser ut på fredag. Da får du reelt opp imot 2m til sikkert 3,5m+ fra de største bølgene. På det aktuelle strekket her, så hadde jeg ønsket meg maks 0,5m (på vegne av mannskapet, og litt meg selv). 1 m signifikant i værmeldingen rett imot var ubehagelig nok, og vi gikk ikke i plan i slike forhold. Det ble 8-15 knop typisk og stort sett kompressorkjøring og mas. Grensen vår var en god del høyere dersom vi hadde medvind og sjøen i hekken. Gikk engang over Gule Humpen i 13 m/s mot nord i 20+ knop, og det var null stress med sjøen i hekken (vet dog ikke bølgehøyden annet enn at jeg syntes det var litt store). Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
HansH Svart Onsdag 13:23 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:23 Mange gode tips her fra alle foregående. Legger til litt for egen regning: Når du skal til Stavern fra Tønsberg/Tjøme-siden, så er det alltid vær- og bølgevarsel for Svenner fyr som må legges til grunn. Det er det mest vindfulle stedet på denne delen av kysten, og vil være mest representativt for været (inkl bølger) som du i praksis møter på vei over fra Tjøme til Stavern. Noter deg særlig input fra @dennrick ang. bølgehøyder. Har selv gått der svært mange ganger, (og har angret noen ganger). Startet med "småbåt" 31 fot 2005-14, mellomstor 42 fot 2014-19, og 50 fot siden. Noen velmente råd: Legg alltid til grunn at høyeste oppgitte vindkast på Yr er det som gjelder. Ikke se på middelvind! Bølgehøyde, jfr @dennrick. Strøm- og dybdeforholdene på strekningen, gjør at du bør beregne minst 2-gangeren på enkeltbølger. Litt mer om hvorfor strekningen fra Tønsberg/Tjøme til Stavern er så lunefull (jfr også @Hulda). I det du krysser utløpet av Sandefjordsfjorden og videre over strekket mellom Ula og Svenner, og så til slutt må krysse Larviksfjorden, så får du noen av de merkeligste og skumleste strøm- og bølgeformasjonene på Sør-/Østlandet. Kombinert med store havdønninger som piskes opp i dårlig vær langt sydover og vestover i Skagerak, så får du tidvis bølger som er uvirkelig store, sammenliknet med hva du finner i bølgevarselet. Du kan til en viss grad forebygge dette ved å gå lengst mulig ut i havet på dypt vann. Men du må jo uansett komme deg inn mot Stavern, og må da passere et av de aller verste strekkkene uansett, enten du går inn øst eller vest av Svenner fyr. Årsaken til dette er følgende: Det kommer en kraftig havstrøm oppover langs svenskekysten. Den tvinges mot venstre ut i havet på en 180-graders tørn i det den møter ytre Oslofjord. Yttersvingen (hvor strømmen alltid er sterkest), tangerer utløpet av Sandefjordsfjorden og videre vestover mot Rakkebåene forbi Stavern før den bøyer sydvestover nedover langs Sørlandskysten. Denne strømmen kommer omtrent 90 grader på hovedretning for bølger (på denne strekningen) når det blåser fra sørvest (som det alltid gjør). Denne kombinasjonen skaper helt spesielle bølgeforhold. For å skape ytterligere kaos kommer en (tidvis) svært kraftig strøm utover Larviksfjorden fra utløpet av Lågen. Denne bidrar til at akkurat strekket fra Svenner til Svavern kan ha ekstremt krappe bølger fordi Lågenstrømmen krysser Skagerakstrømmen og som igjen krysser vinden. Erfaringsmessig må du beregne i alle fall et døgn fra maksvind og til sjøen roer seg. Med vindstyrke siste dager, inkl varsel for i morgen (torsdag) og fredag, så er mitt syn at det ikke er forsvarlig å gå med en så liten båt som 30 fot, med mindre det er en svært sjødyktig en, type Windy med skrog som skjærer gjennom sjøen. De fleste planere/halvplanere på 30 fot anser jeg som uegnet før tidligst på mandag, basert på Yr-varsel for Svenner fyr. Er du riktig heldig, så vil nordavind natt til mandag bidra til å dempe kjempebølgene som nå står inn fra sør-vest. Men les samtidig vindforhold for Skagerak lenger syd/vest, fordi det er derfra bølgene kommer, selv om vinden ved Svenner kan ha roet seg. Lykke til og god tur. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Onsdag 15:50 Link til dette innlegget Svart Onsdag 15:50 Bra innlegg @HansH. @Tjodleif her er en annen tråd som @Bitteliten lagde i 2020 etter at dette strekket ble diskutert i tråden "Status på Sørlandet/Østlandet". Vi har forøvrig nesten alltid støtt på større sjø ved Tvistein enn lengre øst. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Renzir Svart Onsdag 16:23 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:23 Hvis man ser på værmeldingen som er meldt fredag/lørdag nå på windy så ville jeg ventet og heller gjort turen tidligst utpå søndag. På lørdag meldes det 12ms med 17 i kastene ved Svenner samt 3-4m maks bølgehøyde. Da har du ikke lyst til å være der ute i båt. Stiller meg bak de andre her. Dette er ett strekk som det er tildels rotete sjø med vanskelige bølgeforhold. Har seilbåt i Sandefjord og gått dette strekket utallige ganger i en del forskjellig vær. NB: Rakkebåene trenger du ikke grue deg til. Kommer du ditt har du kjørt for langt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart Onsdag 16:32 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:32 Mye bra i referert tråd, @dennrick og @Renzir Personlig mener jeg at de krappeste og høyeste bølgene pleier å dukke opp på strekningen Svenner til litt østover langs Rakke, dvs litt forbi Naverfjorden. Der er effekten av strømmer og brå overgang fra dypt til grunt vann størst. Tipset om å komme seg lengst mulig ut er derfor svært viktig. Men om man skal til Stavern fra Tønsberg/Tjøme, så hjelper jo ikke det. La meg også sterkt fraråde å ta snarveien rundt/gjennom sundet ved Tønsberg Tønne i vær som nå. Hvis man først må passere dette området, så er tryggeste rute utover Tjømekjæla. Gå laaangt ut i dypvannsrenna før du svinger mer sydvest og legger deg på en kurs tettest mulig opp til (i le av) Rauer og Svenner. Da har du maksimalt med tid hvis noe går galt før du treffer land. I kraftig sjø med liten båt ville jeg så gått inn til Stavern ved å runde Stavernsodden fyr og inn på vestsiden av Stavernsøya. Til slutt; Får du den virkelig dårlige følelsen underveis, så drei av nordover og gå innover med sjøen. Sandefjord eventuelt Ula er trygge nødhavner. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Onsdag 17:14 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:14 Hadde begynt å skrive på et langt innlegg før jeg så @HansH med flere har sagt det meste som kan sies om dette området. Det jeg vil legge til er å ta en kikk på Windy og velg "vindkast" / "gust". Hjelper å få visualisert det som skjer. Noen ganger kan varslene langs kysten (typisk på kystfyrene) se innafor ut, men åpner man windy kan man se at det er ragnarock litt lenger ut som sender mer sjø enn forventet lenger inn. Det har jeg sett mange ganger langs Jæren f.eks Normalt sett går jeg Hvasser ut syd av Verdens ende og skipsleia på innsiden av svenner. Helt kurrant og rett lei, men endel beskyttelse fra Svenner og småøyene lenger øst. Tok en kikk på Barentswatch og Windy. Utifra det jeg ser pr nå, hadde jeg holdt meg langt inne OG gått så tidlig som mulig. Vinden skal opp utover dagen, men den skal dreie noe mer på vest som er en fordel om man holder seg inne. Klart mer sjø jo lenger ut man kommer. Hadde gått Vrengen, ut vestsiden av tønsbergfjorden forbi Tallakshavn, Tønsberg Tønne og innerste leia videre forbi Ula og over til Stavern. Forutsetter at dere vet hva dere driver med ang navigering OG har en båt man kan stole på teknisk sett. Ellers hadde jeg gått ute i skipsleia hvor man har mer plass og tid om noe skulle skje. Slenger ut noen bilder på rute, Barents og windy. Husk. Prognoser er én ting. Spesielt et par dager før. Realiteten kan være en annen. Så følg med på prognosene frem mot avgang og skulle det bli mer enn dere hadde håpet på, så er det ingen skam å snu. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
alfaalfa Svart Onsdag 17:29 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:29 Hei, Jeg har en knust vindskjerm som erfaring med området rundt Lyngholmen... Havet bare åpnet seg og båten falt nedi... IKKE ta ut langs Tønsberg Tønne - det er de verste fem bølgene du får om du går ut der. De har kort avstand og bygger seg til doble høyden av området rundt. Gå heller på østsiden av fjorden og gå på utsiden av Lyngholmhausen vestover og hold utenfor Leikarene. Der er bølgene gjerne mindre rotete og lengre bølgeavstand. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Onsdag 17:56 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:56 alfaalfa skrev 28 minutter siden: Jeg har en knust vindskjerm som erfaring med området rundt Lyngholmen... Havet bare åpnet seg og båten falt nedi... IKKE ta ut langs Tønsberg Tønne - det er de verste fem bølgene du får om du går ut der. De har kort avstand og bygger seg til doble høyden av området rundt. @alfaalfa og @HansH Fullstendig enig i grov sjø og spesielt fra mer sør enn sørvest. Men, synes dere varslet på fredag formmiddag ser så ille ut pr nå? Jeg er ikke lokal, men har jo noen turer forbi der i endel forskjellig vær. Mitt inntrykk er at jo sterkere vind, og jo mer sør den blir fra sørvest, jo værre er det. Har gått nedover der (og resten av sørlandskysten) endel ganger i sterk vind, men når den beggyner å komme hakket mer innenfra enn parallelt så hjelper det mye, og mer jo lenger inn man holder seg. Det er de få gangene jeg har giddet å gå ut ved Tallakshavn innenfor eller utenfor Lyngholmane (som regel utenfor) og Tjømeleia videre da det stort sett går greit. Mer på sør og vedvarende blir en helt annen greie. Spesielt med sterk strøm motsatt vei. Da blir jeg heller hjemme. Har en video fra i fjor, motsatt vei i 15 / 18 msek i følge observasjon på Færder. Det hadde stått på noen dager med sterk SV vind som gjorde at jeg lå værfast i Egersund ett døgn før vi kom oss ut og fikk listet oss rundt Lindesnes. I slike forhold hadde jeg ikke giddet å gå motsatt vei i motsjø. Blir for slitsomt om man skal tilbakelegge litt distanser. Men i medsjø er det bare gøy så lenge greiene virker. Videoen begynner rett etter stanga på vestre Osegrunnen og viser turen forbi Verdens Ende og inn mot Røssesundet. Her er det ikke veldig grov sjø pga at Svenner og Rauer tar av litt. Grovest den dagen var vest av Tvistein samt Fra Naverfjorden, til forbi Herregårdsbåene på Rakke pga livlig strøm motsatt vei. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
HansH Svart Onsdag 18:14 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:14 sap_2000 skrev 10 minutter siden: Men, synes dere varslet på fredag formmiddag ser så ille ut pr nå? Strålende film og båt👍 Ikke så ille varsel, egentlig. Problemet er bare at det er et altfor kort tidsvindu med redusert vindhastighet. Det blåser 12-15 m/s hele natten og storm/orkan på sørvestlandet har bygget opp kjempebølger som kommer dundrende oppover Skagerak i lang tid etter at vinden løyer. Med 45-Sargoen, ikke noe å lure på, men en gjennomsnittlig 30-foter, niks. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Onsdag 18:20 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:20 @sap_2000 ihht det varselet som Barentswatch har nå med 0,5-0,7m, så har det endret seg siden tidligere idag. Vi hadde nok vurdert å gå med en grei plan B Men med det lurestrekket der, kombinert med forholdene, så hadde nok Plan B kommet på bordet raskt. Herlig video du la ut. Jeg har også et par slike - begge er fra samme dag. Vi hadde ligget værfaste i Stavern, prøvde oss sydover, men møtte en vegg av vann og knuste en helt ny kaffetrakter, så vi dro inn til Stavern igjen. Vi gikk i maks 10 knop utover. Da alle gråt, så timet jeg vendereise ifm bølgene, la spakene i vater, og inn gikk vi helt greit igjen i 27 knop. Dagen etter hadde vi ligget det lenge nok, så vi bestemte oss for svenskekysten og dro skuta opp i plan (2014 dette) i medsjøen mot øst. Fra å ha et gråtende mannskap da vi prøvde oss i motsjøen fikk vi en stor glede i medsjøen. Videoen under er inn mot Røssesundet, fortsatt litt røft. Ungene elsket det når vi fikk vann over båten i medsjøen. Det er jo voldsomt, men opplevdes ikke som utrygt. Barna hyler og ler i bakgrunnen. Litt dårlig lyd, for dette er filmet med en GoPro som 14-åringen hadde limt fast til frontruta Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Hulda Svart Onsdag 19:04 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:04 @alfaalfaopplevde vel akkurat det jeg beskriver med energi og overflatespenning. Det blir som å ramle ned i et høl, der bølgene spretter opp rundt som troll i eske :-) Personlig ville jeg ikke gått kloss i Eftanglandet/Viksfjord uten lokalkunnskap og sikker båt. Men nå er det opp til den som skal føre båten. God tur, fin natur! Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart Onsdag 19:36 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:36 @Hulda og @alfaalfa har helt rett. Var også mitt poeng over med råd om å heller gå langt ut (tettest mulig opp mot Rauer og Svenner). Da skaper du nødvendig sikkerhetsmargin mot land hvis noe skulle skje. Plan B bør dessuten være forberedt, praktisk og mentalt. Og styr for guds skyld unna Tønsberg Tønne (sundet øst av sydspissen på Østerøya og deretter rundt tønna i sundet mot Lyngholmen) i dårlig vær. Skal du gå det sundet i høye bølger, så bør det være motsatt vei, i en god båt i plan. Kan være skummelt med ekstremt krapp sidesjø den veien også akkurat i det du må runde tønna og sette nordover. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart Onsdag 20:13 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:13 HansH skrev 1 time siden: kke så ille varsel, egentlig. Problemet er bare at det er et altfor kort tidsvindu med redusert vindhastighet. Det blåser 12-15 m/s hele natten og storm/orkan på sørvestlandet har bygget opp kjempebølger som kommer dundrende oppover Skagerak i lang tid etter at vinden løyer. Enig i at det ikke ser ut til å gå ordentlig ned først, men fra og med natt til fredag er det en endring i retning til mer vestlig for østlandet sin del samt nedgående. Barents varslet baserer seg i hovedsak på diverse prognoser, og farledvarslene er ikke alltid ferske. Så man må følge med. Ofte ser man at bølgevarslet plustlig endrer seg for en gitt tid når barents har fått med seg endring i værprognosene. I morgen kveld har vi et mye bedre utgangspunkt for å treffe på våre antagelser om hvordan strekningen ser ut for fredagen. Når på Fredag man evt skulle gått ser ut til spille en rolle også. Men absolutt greit med en plan B og C, hvor en av de er bil eller buss. Skulle egentlig vært på vestlandet nå, men utsatte det pga komboen av båt og vær. I hovedsak pga et strekk som tar en knapp halvtime å forsere i normal fart, men som kan bli ugreit ved sterk vind fra visse retninger (Staveneset S for Florø). HansH skrev for 1 time siden: Med 45-Sargoen, ikke noe å lure på, men en gjennomsnittlig 30-foter, niks. Var mer meningen å illustrere hvor mye bedre det er å gå med enn imot. Med S45 hadde det gått å gå motsatt vei med redusert fart, men hadde ikke giddet det for en lengre strekning. Blir ikke noe særlig med mil under slike forhold, så da er det alltid bedre å vente noen dager på riktige forhold, og vipps så har man passert Kr sand før klokka 12 en formiddag med utgangspunkt i Oslo. Mye bedre. dennrick skrev for 1 time siden: Videoen under er inn mot Røssesundet, fortsatt litt røft. Ungene elsket det når vi fikk vann over båten i medsjøen. Det er jo voldsomt, men opplevdes ikke som utrygt. Barna hyler og ler i bakgrunnen. Husker de filmene fra tidligere @dennrick Ja, masse vann over vinduene har ofte en stor visuell effekt på folk innenfor, men er jo ikke stort verre en å spyle båten med skikkelig slange. Unger digger sånn. Banke i motsjø, med de forferdelige lydene det lager, samt skap som åpner seg og ting som flyr veggimellom er ikke like stas . Slitsomt både for båt og mannskap er det også. En ting er å klemme seg rundt et nes i 5 minutter, men man blir fort lei når man skal 150-200 Nm og ender med en snitt på 10-12 nm i timen. Da blir milene fort alt for lange. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gullfisk Svart Torsdag 19:42 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:42 Gikk fra Arendal, syd av Jomfruland, til Stavern i går, og det var veldig rufsete. Gikk videre fra Stavern, via Tønsberg tønne og hjem i dag. Vi gikk langt ut fra sydsiden av Jomfruland i går, men det var ingen plasser på veien som var rolig på noen måte. I dag var det derimot under halvparten av gårsdagen på vei videre. Var vel som på screenshot uti der i går, og så ingen andre på vår vei. Tipper nok man bør ned på 0,5 signifikant for motsjø med en 30 foter for en noenlunde komfortabel tur. Rotete område. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart Torsdag 19:59 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:59 23 hours ago, sap_2000 said: Var mer meningen å illustrere hvor mye bedre det er å gå med enn imot. Enig. Forskjellen er superstor. 15 minutes ago, Gullfisk said: Tipper nok man bør ned på 0,5 signifikant for motsjø med en 30 foter for en noenlunde komfortabel tur. Rotete område. Det var alltid min preferanse på dette strekket da vi hadde motorbåt. Men dere hadde sjøen i hekken nå, og det gikk greit? Til tross for litt strev antar jeg? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Gullfisk Svart Torsdag 20:38 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:38 dennrick skrev 8 minutter siden: Enig. Forskjellen er superstor. Det var alltid min preferanse på dette strekket da vi hadde motorbåt. Men dere hadde sjøen i hekken nå, og det gikk greit? Til tross for litt strev antar jeg? Ble hovedsaklig skrått bakfra. Det gikk greit, men aktiv kjøring. De største bølgene var det greit å unngå å bli jaget utfor på, så vi vekslet litt på å gå rett med, og å gå litt på tvers i daler og topper. Vurderte å ta hele turen i et jafs egentlig på hentetur, men pga forsinket avreise og lavere fart tok vi Stavern før det ble mørkt. Skal jo være hyggelig også. Var mye enklere forhold i dag på resten. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart Torsdag 21:20 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:20 Dette strekket mellom Stavern og Tønsberg lærte meg et par ting da jeg var relativt fersk seiler i 2009: at ettermiddagen er fra kl. 12, og at 15-17ms fra syd/sydvest ikke er så kult i en sliten Alo28 seilbåt nærmere land enn lenger ut akkurat utenfor Sandefjord. Jeg lå i Stavern med en kompis(som for sikkerhets skyld gikk på krykker grunnet et solid ankelbrudd noe tidligere. Vi startet dagen med å kjøpe et par gummistøvler som var tre nummer for store for ham da foten var hoven selv om bruddet i seg selv hadde grodd. Kl. 12 hørte vi på værmelding mens det haglet. De meldte økning i vind utover ettermiddagen. Vi konkluderte med at det var jo lenge til - vi var jo tross alt ikke a-mennesker. Vi kastet loss og seilte med et gammelt forseil utover. Måtte hjelpe litt med motoren for å holde høyde da seilet var ganske utblåst. Jeg måtte snu meg bort for å få puste hver gang bølgene slo over cockpiten. Men vi var skjønt enige i at det ville være flaut å returnere til Stavern igjen, så vi fortsatte mot noen venner som hadde lovet hjemmelaget pizza på en hytte på Tjøme. Jeg hadde sjekket kartet og konkludert med at vi skulle holde oss på utsiden av røde staker, så skulle det gå bra. Da vi hadde kommet et stykke med det som opplevdes som akkurat på grensen av det forsvarlige var det plutselig som å skru på en bryter; bølgene ble dobbelt så store. For sikkerhets skyld fikk jeg øye på en rød stake langt ute, og satte nesa rett mot det åpne havet for å se om det gikk. Da jeg kikket opp i en bølgedal så jeg bare en vegg av vann. Det brøyt over forskipet, og det ble plutselig litt mer utrivelig. Jeg foreslo for min kompis at vi skulle suse innover med sjøen for å søke nødhavn. Han var overraskende nok veldig enig! Jeg var ganske bekymret for å snu 180 grader i den sjøen, men fikk timet det bra og snudd båten. Forseilet hadde vi sluppet fritt for lengst, og med bølgene og motoren såvidt i gir hadde vi mellom 8 og 10 knop på bølgesurf innover. Jeg hadde på den tiden en gammel håndholdt GPS som brukte laaaaaang tid på å finne posisjon. Men vi var visst på vei inn til Sandfjord. Alt i båten lå og fløt rundt. Dørkplater, alt fra hyller og skap. Og den ikke-laminerte kartboka.... jeg husker fortsatt veldig godt da vi måtte bla den siste siden over for å få oversikt over innerste del av fjorden. Jeg instruerte i klare ord at det var rimelig uaktuelt å rive i stykker det kartbladet... På vei inn satt min venn klistret til rekke bak og ga beskjed når de ekstra store bølgene kom. Der og da føltes det som å bli påkjørt bakfra av en bil hver gang. Plutselig sier han også: "jolla flyr i lufta!". Jeg snur meg og ser min kjære silver marine lande opp ned i vannet. Det rykker en gang, og på andre rykket går slepetauet tvers av. I og med at båtshaken allerede hadde flydd over bord var det vel aldri et tema å redde den. Vel inne i havna i Sandefjord la båten seg ganske godt ned bare på riggen i vindkastene før vi fikk fortøyd. Fuktmåleren i båten viste 99% luftfuktighet i to døgn etterpå. Min stakkars førstereis matros hadde blåmerke-striper på innsiden av overarmen etter å ha klamret seg fast til rekkewire et par timer. Jeg lærte mye av den turen der. Spesielt glad for at jeg gjorde unna en del sånne hjernedøde manøvre før jeg skulle ha med barn og familie. To dager senere gikk vi ut fjorden i stille sjø, fikk passende vind og cruiset over til Strømstad for fulle seil i strålende sol. Vi unnlater å nevne at jeg et par dager senere fant ut jeg skulle lære mer - og gikk ut i Kosterfjorden i 17-18ms alene;) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden @willmasta Artig fortelling TS er jo ikke her, så da tillater jeg meg å spørre om du ikke kan fortelle litt om Kosterfjorden også? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme) Link to post
Bitteliten Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Jeg fant ut hva 3,5m sign bølgehøyde i mot utenfor Stadt er første gang vi krysset Nordsjøen KrSand Edinburgh. Ble 30-40 grader mer mot Sør. Vi tok en tur nedom Ekkofisk, og kom trygt frem 1/2 døgn senere enn plan. Ble ikke bilder av sjøsykt mannskap og skipper som takket båtbyggerne på Vindön den natta. Men døgnet etter var det sånn: ruta var satt rett linje fra Stadt til Efinburgh. Blå linje er det det ble. Rød linje er turen hjem til Skagen. 2,5-3 m bakfra er greit. Max forfra for oss er 1,5 m. Har hatt 2,5-3 m sign krapp sjø med kort frekvens rett i baugen utenfor Biscaya. Et vær vi ikke visste skulle komme da vi la ut fra havn i London. Og innafor oss var det spekkhuggere. Det var ikke hyggelig. Igjen takka skippern båtbyggerne på Vindön. Men det gikk bra 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.