Ballen19 Startet Torsdag 08:00 Link til dette innlegget Startet Torsdag 08:00 Ny her på forumet og ser mange erfaren her så kanskje kan hjelpe meg. har nylig kjøpt en båt hvor eier tidligere eier var strålende fornøyd med nymalt bunn så han sa jeg så ikke så nøye på det, men når jeg kom hjem finner jeg ut han har brukt hus maling som bunnstoff.. så det jeg lurer på, hva er beste måten og få dette fjernet på så jeg ikke skader lakken under, han har malt litt opp på siden så jeg vil ha kantlinjen lenger ned hvor det opprinnelig gikk. skal sies jeg har prøvd grafitiex fra wurth Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Torsdag 08:34 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:34 Kaustikk soda Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Torsdag 10:23 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:23 husky dane 85 skrev for 1 time siden: Kaustikk soda 1 del Kausisk soda til 3 deler varmt vann (ca 65 grader). Sodamengden i vekt må ikke overstige halve vannmengden. Kaustisk Soda kan evnt. blandes med tapetklister pulver og litt salo, da får du den konsistensen du ønsker, slik at den til og med kan bli hengende på stående flater. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ballen19 Svart Torsdag 11:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:12 Takk for svar, da prøver jeg dette! er det best og la det ligge på litt og virke, eller er det bare til og vaske det med en gang med en fille eller svamp? Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart Torsdag 11:16 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:16 La det virke en stund før du koster/spyler det vekk. Men det er sterke saker så bruk hansker og vernebriller. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Torsdag 11:51 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:51 Tilsett tapetklister, smør på og dekk med gladpack. La det virke noen timer og skav av. Spyl av det siste. Er det latexmaling (vanlig Lady eller tilsvarende) holder det med litt kraftig grønnsåpevann for å få malinga til å slippe fra plast. Anbefales til rengjøring av lokk til stikkontakter hvis noen glemte å ta dem av før maling. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Torsdag 12:06 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:06 Jeg ville ha brukt skikkelig malingsfjerner i stedet. Har prøvd meg med kaustiksoda før, og jeg gjør det ikke igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Faxen Svart Torsdag 14:43 Link til dette innlegget Svart Torsdag 14:43 La det stå 2 timer, så prøver du med skrape. Går det lett av, kjør på med høytrykks spyler. Been there, done that. Jeg brukte tapetklister, oxalsyre og vann. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Korsfjord Svart Torsdag 15:38 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:38 index skrev for 3 timer siden: Jeg ville ha brukt skikkelig malingsfjerner i stedet. Har prøvd meg med kaustiksoda før, og jeg gjør det ikke igjen... Samme her. Sitér dette innlegget Link to post
Ballen19 Svart Torsdag 16:18 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:18 index skrev for 4 timer siden: Jeg ville ha brukt skikkelig malingsfjerner i stedet. Har prøvd meg med kaustiksoda før, og jeg gjør det ikke igjen... vil ikke det ta lakken på baksiden ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Torsdag 16:52 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:52 index skrev for 4 timer siden: Har prøvd meg med kaustiksoda før, og jeg gjør det ikke igjen... Kaustisk soda+tapetklister høres smart ut, men ut fra min erfaring har det ingen effekt. Blandet sterkere og sterkere inntil 100% kaustisk soda. Fortsatt ingen effekt. (1-komponent lakk) Denne fungerer, men ikke i nærheten av den gode gamle Reprin'en. Det har vel også betydning om det er olje eller vannbasert (plast) maling. Oljebasert er lettere å løse opp. Ballen19 skrev 27 minutter siden: vil ikke det ta lakken på baksiden ? Kommer an på hva du mener med "lakk". Under bunnstoff skal det være grunnet med 2-komponent epoksy. Og under denne den originale gelcoat'en. Ingen av disse skades av vanlig malingsfjerner. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Torsdag 17:29 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:29 Ballen19 skrev 1 time siden: vil ikke det ta lakken på baksiden ? Hvis du er uheldig så. Men kaustiksoda er ikke mildere, bare mer uberegnelig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart Torsdag 18:35 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:35 Anbefaler Marine Strip/Dilunett. Kaustisk gelé med litt ekstra gøy i, funker gull på gammelt bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Torsdag 19:37 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:37 Ingar skrev for 2 timer siden: Kommer an på hva du mener med "lakk". Under bunnstoff skal det være grunnet med 2-komponent epoksy. Og under denne den originale gelcoat'en. Ingen av disse skades av vanlig malingsfjerner. Husmalinga vsr brukt litt lenger opp enn ønskelig. Og det er vel lite sannsynlig med korrekt grunning for bunnstoff før det åføres husmaling. Ballen19 skrev for 11 timer siden: så det jeg lurer på, hva er beste måten og få dette fjernet på så jeg ikke skader lakken under, han har malt litt opp på siden så jeg vil ha kantlinjen lenger ned hvor det opprinnelig gikk. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Torsdag 19:46 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:46 Ballen19 skrev for 11 timer siden: har nylig kjøpt en båt hvor eier tidligere eier var strålende fornøyd med nymalt bunn så han sa jeg så ikke så nøye på det, men når jeg kom hjem finner jeg ut han har brukt hus maling som bunnstoff.. Det jeg er litt nysgjerrig på er hvordan tidligere eier har endt opp med å bruke husmaling istedenfor bunnstoff? Har han sett at alle båter er malt under og dermed utført samme malejobben på egen båt uten å vite at de andre ikke bruker maling, men bunnstoff? Har han hatt stående et umerket spann han trodde var bunnstoff, men som viste seg å være husmaling? Brøvde han å lure deg ved å late som om båten var bunnstoffet, mens han istedenfor dyrt bunnstoff hadde brukt noen gratis rester av husmalingen? Og hvordan fant du ut at det var husmaling? Forøvrig ikke så veldig pent og jevnt malt heller, uten at jeg akkurat skal skryte av bunndtoffingen min, men jeg bruker i drt minste maskeringstape. Sitér dette innlegget Link to post
Ballen19 Svart Fredag 05:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 05:32 19 fot skrev for 9 timer siden: Det jeg er litt nysgjerrig på er hvordan tidligere eier har endt opp med å bruke husmaling istedenfor bunnstoff? Har han sett at alle båter er malt under og dermed utført samme malejobben på egen båt uten å vite at de andre ikke bruker maling, men bunnstoff? Har han hatt stående et umerket spann han trodde var bunnstoff, men som viste seg å være husmaling? Brøvde han å lure deg ved å late som om båten var bunnstoffet, mens han istedenfor dyrt bunnstoff hadde brukt noen gratis rester av husmalingen? Og hvordan fant du ut at det var husmaling? Forøvrig ikke så veldig pent og jevnt malt heller, uten at jeg akkurat skal skryte av bunndtoffingen min, men jeg bruker i drt minste maskeringstape. dette var en polsk mann, mulig de gjør dette i polen 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart Fredag 05:40 Link til dette innlegget Svart Fredag 05:40 Hvis båten er brukt eller skal brukes i ferskvann trenger du ikke bunnstoff med gift. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ask Svart Fredag 07:20 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:20 Må malinga fjernast? Er "husmalinga" utemaling eller innemaling Eg trur eg hadde byrja med å hatt båten på sjøen nokre veker, og sett om malinga ramlar av av seg sjølv. Om malinga heng godt er vel det enklaste å mala over med botnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Ballen19 Svart Fredag 10:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 10:39 Ask skrev for 3 timer siden: Må malinga fjernast? Er "husmalinga" utemaling eller innemaling Eg trur eg hadde byrja med å hatt båten på sjøen nokre veker, og sett om malinga ramlar av av seg sjølv. Om malinga heng godt er vel det enklaste å mala over med botnstoff. problemet er at de har malt så høyt over vannlinja og det vil jeg ha bort :) Sitér dette innlegget Link to post
Ballen19 Svart Fredag 10:40 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 10:40 Da fant jeg løsningen, dette funket helt topp og lakk på båt er som nytt! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart Fredag 14:22 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:22 Ballen19 skrev for 3 timer siden: Da fant jeg løsningen, dette funket helt topp og lakk på båt er som nytt! Takk for at du meldte tilbake. Om båten kun ligger på vannet om sommeren er det ikke viktig hvordan bunnen er behandlet. Bare en bonus om både husmaling og alt annet forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.