Jump to content

2011 Evinrude Etec får ikke bensin - gått 169 timer

Jonin

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg søker etter noen svar og hjelp på Evinrude påhengsmotoren min. Gått 169 timer. Jeg har nylig kjøpt den og hadde den på henger en ukes tid. Fikk motoren på båten og håpet å bruke båten for første gang. (Nylig kjøpt den også). motoren begynner å gi meg problemer fra starten av. Motoren hadde svarte/sotede tennplugger. Fikk de skiftet. Vi hadde den inn for diagnostikk, ingen feil. Mekanikeren sa at det har noe å gjøre med drivstoff-forsyningen, og at jeg burde prøve å skifte liftpumpe. En venn av meg har samme motor bare en 2005 -modell liggende som dele motor.. Så jeg skiftet liftpumpen, men fortsatt det samme problemet.

Problemet er: Når jeg bruker blæren på drivstofftanken, fyller dette drivstoffilteret med drivstoff. Motoren starter og går bra, til den bruker opp drivstoffet som er i filteret og systemet. Så den får ikke drivstoffet fra tank til filteret med andre ord. Hva kan problemet være?

Vi har testet to forskjellige drivstofftanker. Neste vil bare være i et klart krus direkte til pumpen selv.

Den elektriske drivstoffpumpen ble testet med diagnostikken og startet og ga ingen feilkoder. (Men en kode 94 - har blitt lagret siden motoren hadde kjørt 31 timer - Første og siste gang den feilkoden kom).
- Elektrisk drivstoffpumpe starter ikke når tenningen er slått på. Vi målte spenningen som gikk til pumpen for å være 10,82 volt. Pumpen kjøres hvis den er koblet til 12V -batteriet direkte). Skal den kjøre når tenningen er på? for å prime? Mekaniker jeg har snakket med sa at ikke alle motorer har dette.

Bør jeg bruke penger på en ny elektrisk pumpe? Kjøpe en ny liftpumpe? Kanskje den fra 2005 -modellen også er feil?

Alle svar settes utrolig stor pris på, da jeg begynner å bli frustrert.

Det høres ut som dårlig elektrisk kontakt mellom batteri og pumpen. Jeg tenker at den enten skal få 0V, eller 12,6V (samme som ditt batteri). Når du bare har ca 10,8V så er det noe på veien som har for stor motstand.

Så mål BÅDE motstand i minus (strømveien for minus mellom.batteri og pumpe), og tilsvarende for pluss.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Er lite kjent med båtmotorer, men på andre motorer er det vanlig at pumpen går noen sekunder når man setter på tenning for å prime systemet og så stoppes den igjen. Når motor starter skal den gå kontinuerlig. Du får ikke målt trykk etter pumpen for å se om den er innenfor spec?

Nå med miljøvennlig spec på bensin har jeg fått drept to løftepumper i polaris atv på kort tid. De fungerte tilsynelatende, men når jeg målte trykket så var det langt under spesifisert. 

Sikkert dumt spørsmål, men har tankene lufting? 

Mboat: Vi har testet med flere tanker, en med lufte skrue og en med slik automatisk lufting. Vi har testet å skifte slangen som går fra tank til motor, da det hørtes ut som den sugde luft. Dette gav ikke ønsket effekt.

Jeg skal forsøke å bestille ny løftepumpe , se om dette hjelper. Men for meg virker det ikke som pumpen går når motor går heller. Motoren bruker opp bensinen som jeg tilfører med blæren før jeg starter. og dør ut når den går tom for bensin.

Finnes det en mulighet for å plassere tanken høyere, slik at løftehøyden for drivstoffet blir mindre?

(Har ikke peiling på hvordan pumpene er bygd opp, men hva nå enn problemet er, så ser det jo ut som at pumpene ikke klarer å overkomme løftehøyden i fra tank til motor.) 

Og en annen litt banal variant: Lufteskruen på tanken må jo være åpen.

Jonin skrev for 15 timer siden:

Takk for svar, hva tenker du kan være i veien som gir for stor motstand ?

Hvis dette var et spørsmål til meg så mener jeg elektrisk motstand. Altså ohm. Dette kan komme av dårlig kontakt mellom elektriske ledere pga irr, delvis brudd i kabel, irr på sikring, dårlig relé eller annet.

Jeg hadde funnet frem et multimeter og målt motstanden mellom pluss på pumpe og pluss på batteri, og minus på pumpe og minus på batteri. Evt på veien, altså før og etter et relé eller liknende. Motstanden (ohm) bør være tilnærmet null, da dette skal være en ganske enkel elektrisk krets.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...