Nybegynner79 Startet Fredag 22:37 Link til dette innlegget Startet Fredag 22:37 Jeg har kjøpt ei fortøyningsbøye fra Biltema. Noen som har erfaring med den? https://www.biltema.no/batutstyr/fortoyning/boyer-og-garnblaser/fortoyningsboye-32-cm-2000060081 Hvordan skal de skruene nede ved feste/øyet festes? Skal skruen over feste/øye skrues oppover mot blåsa? Eller nedover mot de to nederste skruene. Den nederste skruen virker låst fast. Hvis den midterste av skruene skrues oppover vil det ikke bli plass til tau i øyet. Om den øverste skruen ikke skrues nedover blir det jo voldsomt slakk i øyet. Så ble usikker på hva som skal gjøres med denne. Håper noen har svaret. 😊 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Fredag 23:10 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:10 Øyet skal vel fungere som en svivel slik at ikke moringstauet tvinner seg når bøyen roterer i havet? Den midterste skruen ser ut til å være en kontramutter som skal låses fast mot den nederste mutteren og den øverste mutteren skal skrues slik at festeøyet kan roteres lett, men at det er minst mulig slakk. Edit: Eller enklere sagt, det skal se ut akkurat som på bildet Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Fredag 23:32 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:32 Sier meg så langt enig med førstvoterende. Ingen ting skal forandres eller skrus på, på selve bøya, og så ville jeg for min del ha valgt å kjøpe inn en sjakkel i passende størrelse (hva nå det måtte være), og så tredd den inn på undersiden av bøyen, og så feste den videre inn på kjetting, eller tau, eller hva man nå bruker. Hvis det er andre på forum som har bedre ideer, så får de gi en lyd. (Har faktisk aldri satt opp en slik bøye.) Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart Lørdag 07:58 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:58 Du skal vel ikke gjøre noe annet enn å feste miringstau/kjetting i det nederste øyet. Så skal du feste tau til båten. Ligger du med denne på svai bør tauet festes rett i moringstau. Ligger du med denne som eks. aktertau bruker vel de fleste det øverste øyet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Lørdag 09:35 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:35 Nybegynner79 skrev for 10 timer siden: Jeg har kjøpt ei fortøyningsbøye fra Biltema. Noen som har erfaring med den? Jeg hadde tatt årlig kontroll av stangen inne i bøya. vet at den har under gundstige forhold har tære av i vannflaten på under 2 år. willmasta skrev for 1 time siden: Du skal vel ikke gjøre noe annet enn å feste miringstau/kjetting i det nederste øyet. Så skal du feste tau til båten. Ligger du med denne på svai bør tauet festes rett i moringstau. Ligger du med denne som eks. aktertau bruker vel de fleste det øverste øyet. Helt enig ringen under holder i mangeee år og den er det lett å inspesere. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart Lørdag 11:30 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:30 Det beste er vel å feste tauet til båten til øyet på moringstauet. Eventuelt ha et kort tau fra moringstauet opp til øverste ring, som man så fester i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.