Arne2 Startet Lørdag 06:42 Link til dette innlegget Startet Lørdag 06:42 Synes jeg fikk en veldig bra begrunnelse, i denne artikkelen, for hvorfor det var en del mer fornuftig å velge bobåt i stedet for bobil for gjennomføring av ferie. https://dinside.dagbladet.no/reise/campingblemme-18-000/83407590 Her ble det altså gitt 18.000,- i bot, for det som vi (noen av oss) holder på med til daglig, ombord i båt. "Uthavn med campingvogn" blir åpenbart ikke det helt det rette å satse på. Men hvis man enten låner eller tar med seg en hest. eller har med et litt stort reisefølge, så lar det seg kanskje gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Lørdag 07:44 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:44 Jeg prater av og til med bobilfolk i Europa også, inkludert land hvor det tilsynelatende er OK å ta med seg bil og campingvogn helt ned i strandkanten. Ting var visst enklere før i tiden, da var det mer fritt frem for å overnatte i bil ut i naturen, nå er det blitt stadig vanskeligere, mer forbud overalt, inkludert opparbeidede parkeringsplasser hvor det er forbudt å overnatte. Jeg har stor respekt for forbudet mot kjøring i utmark, vi ville ikke hatt samme gleden av å kunne oppsøke relativt urørt natur dersom det var fritt frem å ferdes hvor som helst med motorisert kjøretøy. Skal man campe i urørt natur, så kan man bruke apostlenes hester (eller hest) og sette opp telt. Hva med sjøen? Vi er sannelig priviligerte. En landkrabbe kan ta med seg telt i ryggsekk, passere masse forbudsskilt mot motorisert ferdsel og vandre i et døgn for å kunne sove alene i den perfekte urørte sandstranda - og når de kommer frem, så finner de ut at de ikke er alene allikevel, for der har jeg tatt med meg min motoriserte bolig, kastet anker, tatt jolla i land, og der griller jeg med venner. Er det rettferdig? Bør det være slik? Skalerer det at alle og enhver kan bruke motoriserte kjøretøy til å oppsøke ethvert sted langs kysten? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart Lørdag 07:50 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:50 Ja, det er faktisk rettferdig. Begrensningen bør jo ligge i den skade man gjør på miljø og natur rundt seg som følge av besøket. Har ikke inntrykk av at fritidsbåtene utgjør noen større grad av skade på miljøet rundt seg. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart Lørdag 08:05 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:05 Kjølvannet setter ikke mye spor. Ankeret kan sette spor, men det er strengt tatt et minimalt problem. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Roger jo Svart Lørdag 10:20 Link til dette innlegget Svart Lørdag 10:20 Arne2 skrev for 3 timer siden: "Uthavn med campingvogn" blir åpenbart ikke det helt det rette å satse på. Så den på TV 2 nyheter , Vil kalle det godt opparbeidet vei i utmark, så det blir spennende hva retten sier. Har snakker med mange norske med bobil i Danmark da de fleste havner og er tilrettlagt for bobil også. 75% vil konvertere tilbake til båt, men kona sier nei er lei av grøv sjø / fortøyning og en vet hvem som har vetorett. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SveinHa Svart Lørdag 11:56 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:56 Etter noen tiår på sjøen har jeg konvertert til bobil og camper KONSEKVENT utenom bobilcamper. Det er ikke enkelt å finne gode plasser for der dukker stadig opp nye skilt over alt med "Parkering forbudt mellom kl 00 og 06". Det tok litt tid før jeg skjønte hva som var i ferd med å skje men det handler rett og slett om at bobiler som fricamper "snylter", de betaler ikke for seg. Det er overhode ikke det det handler om for meg for jeg har betalt tilsvarende mange år i campingavgift for å utstyre bobilen til fricamping og jeg klarer nå 6 døgn i 10 blå grader uten landstrøm og slikt er på ingen måte gratis. Klart jeg kunne campe der jeg får strøm men slike plasser trives jeg ikke... En veldig fin plass i mitt nærområder benyttet jeg meg av i annenhver uke i et lite år, en uke på og en uke av. Dette er en stor parkeringsplass like ved et fint turområde. Kunne fint plassert 20-30 bobiler der men i praksis var der bare opptil 10 personbiler og på det aller meste i den tiden jeg var der så var der 3 bobiler der jeg inviterte den ene... Et år senere dukker der opp skilt med parkering forbudt for bobiler mellom kl 00 og 06... I den tiden jeg var der var der et helsikkes leven på fredag- og lørdagskvelden med ungdommer som sladdet og slengte fra seg pizzaesker og burgeremballasje og så ut som et grisehus på søndagen men hva skjer så? Jo bobilfolket rydder opp og enten tar med seg emballasjen til søppelcontainere 100 meter unna eller tar det med seg i bobilen til andre steder. Enkelte av bobilfolket går også tur i utmarken og tar med seg flasker og annen søppel tilbake... Men plutselig er altså bobilfolket blitt bannlyst... Jeg klarer ikke med beste velvilje å forstå logikken men har etterhvert skjønt at dette ikke er logikk i det hele tatt kun et simpelt ran av frihet. Vi SKAL underordne oss systemet, koste hva det koste vil... Og det blir bare verre... Om ikke folket våkner vil vi se stoooore endringer innen bare de 5 neste årene... Båtfolk, kos dere mens dere kan, denne slags smålighet kommer til dere også etterhvert, vær sikker på det Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Hulda Svart Lørdag 12:31 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:31 Det er ikke lenge før vi har tilstander der nærmeste havn kommer RIB'ende rundt i skjærgården og krever ankerpenger. Hvorfor skulle de ikke det? Noen steder setter de ut toaletter og søppeldunker som i kommunal regi blir tømt. Undskyldning god nok. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Lørdag 14:54 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:54 2 hours ago, SveinHa said: Båtfolk, kos dere mens dere kan, denne slags smålighet kommer til dere også etterhvert, vær sikker på det Det kan vel være, men da forholder det seg heldigvis slik at det er bedre plass på havet, enn de flesta andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Lørdag 16:31 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:31 Hulda skrev for 3 timer siden: Hvorfor skulle de ikke det? Noen steder setter de ut toaletter og søppeldunker som i kommunal regi blir tømt. Og den kostnaden betaler du for over skattsedlen og det er bra. Som da sugestasjonene kom til norden, så var noen frampå og skulle ha betaling. men flertallet i nordisk råd sa at en betaler renovasjon det en bor, så noe ekstra skatt skulle en ikke ta fordi en tømte tanken i nabolandet/fylke., Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart Lørdag 17:54 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:54 Men når du ikke er 'hjemme', så betaler du ikke over din skatteseddel. I Tyskland kostet det 3 euro å tømme septiktanken. Minimumkost for 3 minutter. Selv om jeg betalte leie for bryggeplassen i marinaen, som i seg selv ikke var rasende billig. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart Lørdag 20:13 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:13 Det er godt at ein har noko å klage på! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden 12 hours ago, Roger jo said: Og den kostnaden betaler du for over skattsedlen og det er bra. Som da sugestasjonene kom til norden, så var noen frampå og skulle ha betaling. men flertallet i nordisk råd sa at en betaler renovasjon det en bor, så noe ekstra skatt skulle en ikke ta fordi en tømte tanken i nabolandet/fylke., Nå har vel politikerene her i landet overstyrt Nordisk Råd og bestemt at det er anledning til såkalt "brukerbetaling" for septiktømming i Oslofjorden, og etter hva jeg har forstått så har om ikke annet Vollen marina valgt å ta betaling for tjenesten. Siden man nå har innført forbud og båtfolket forventes å rette seg etter gjeldende lover og regler, og etter prinsippet "forurenser betaler" anses det som mer rettferdig at de som benytter tjenesten betaler for det enn at det går over renovasjonsavgiften i utsatte kystkommuner. Vel og bra, bortsett fra at forutsetningen "båtfolket forventes å rette seg etter gjeldende lover og regler" ikke holder (og dette har vært en av mine kjepphester). 16 hours ago, Hulda said: Noen steder setter de ut toaletter og søppeldunker som i kommunal regi blir tømt. I Norge, Sverige og Italia er det vel normalt sett brukerbetaling for renovasjon, altså at det for båthavnen innebærer en ekstra kostnad om folk som ligger for anker stikker innom båthavna og dumper søppel. Særlig i Sverige og Italia kan det være et kjempeproblem å kvitte seg med søppel. Jeg kunne godt ha betalt noe for å bli kvitt søpla ombord, men siden behovet er marginalt og administrasjonskostnadene ganske høye så finnes det ikke lettvint tilgjengelige tilbud for "dump søpla her mot betaling" eller "få søpla plukket opp fra båten mot betaling". I de fleste andre land så er renovasjon en selvfølgelig offentlig tjeneste som er lettvint tilgjengelig og ikke koster noe. Noe annet innebærer insentiver til å dumpe søpla ulovlig (og gjør det vanskelig for oss som ikke lever et A4-liv). Vi er kanskje heldige i Norge, Sverige og Italia hvor folk flest er såpass lovlydige at det faktisk kan fungere. (Jeg gjentar mine undringer over øya Hydra i Hellas, som i turistbrosjyrene antageligvis fremmes som en veldig "økovennlig" øy - biler, mopeder og til og med tråsykler er stort sett forbudt på øya, det fungerer tilsynelatende fint å få fraktet tonnevis mat og diverse fra kaia opp til butikken og deretter hjem til kjøkkenet ved hjelp av esler eller apostlenes hester, men det fungerer overhodet ikke å få fraktet noen kilogram med emballasje i retur! Så de har opptil flere søppelbiler som kjører rundt på disp, og mye av øyas søppel havner på en åpen søppelfylling uten noe beskyttelse bl.a. mot at søpla blir tatt av vinden, helt ulovlig ihht EU-direktiver. Avfall som er for tungt til å kastes i en vanlig søppelcontainer, det bare hensettes på vilkårlige steder) 11 hours ago, Hulda said: I Tyskland kostet det 3 euro å tømme septiktanken. Siste tømming kostet meg (ihht Google) det ekvivalente av 157 norske kroner. Det var kraftig vind, beløpet inkluderte buksering i havna og ca fem minutter administrativt tidsbruk for en dame på kontoret for å få dokumentasjon og betaling på stell. Jeg betalte mindre for fylling av vanntanker (som var den viktigste grunnen til at vi valgte å ta oss inn i en marina i så dårlig vær). Som nevnt tidligere, i Tyrkia har de et omvendt kontrollregime hvor man risikerer trøbbel og kjempebøter om man ikke kan vise til at man har besøkt tømmestasjonene nå og da. Jeg ønsker meg ikke noe tilsvarende i Norge, forferdelig mye administrasjon for å kunne få det sånn nogenlunde riktig, hindrer på ingen måte tømming i fjorden, og veldig lite GDPR-kompatibelt. Er det steder i dag hvor det koster å ankre opp? Jeg vet i allefall av følgende: Mange steder fylles de mest populære ankringsplassene opp av eide fortøyningsbøyer, hvor eier av fortøyningsbøya da vil kreve havnepenger. Dette innebærer helt klart en snikprivatisering av offentlig grunn. I Norge vet jeg bare av at Son har noen bøyer til utleie ... så har det vært uttrykt mye misnøye på dette forumet over fortøyningsbøyer utsatt av Oslofjordens Friluftsråd. I Kroatia er det visstnok enkelte steder hvor man må betale ankringsavgift (jeg har bare vært der i desember - da ble jeg ikke innkrevd noe som helst). I Italia (Sardinia, i allefall) har de noen nasjonalparker hvor man må betale avgift via websider for å kunne ankre opp lovlig. I det meste av ex-Joguslavia og Hellas må man betale båtskatt for i det hele tatt å bruke båt utover "innocent passage", enten man ligger for anker eller besøker havn. I tillegg er det enkelte steder som har tidsbegrensning på oppankringer (og nei, selv om mange later til å tro det, todøgnsregelen eller tredagersregelen nedfelt i Friluftsloven gjelder ikke for normale oppankringer, heller ikke normale oppankringer med tamp mot land, såfremt man ikke er til "utilbørlig ulempe for grunneier"). Jeg er mot begrensninger på steder med lite pågang, men for de mest populære stedene så skalerer det ikke at alle og envher kan slå seg ned på ubegrenset tid. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden 17 hours ago, SveinHa said: jeg klarer nå 6 døgn i 10 blå grader uten landstrøm En annen fordel med båter: det er litt enklere å utstyre de med rikelig med solcellepaneler og vindmølle(r). Solcellepanelene har riktignok begrenset med nytte vinterstid i Norge, særlig nord for polarsirkelen. Jeg klarer nok ikke 6 døgn i ti minusgrader uten enten å koble til landstrøm eller fyre opp motoren ... men tomgangskjøring er i det minste lovlig på sjøen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden 2 hours ago, tobixen said: Jeg klarer nok ikke 6 døgn i ti minusgrader uten enten å koble til landstrøm eller fyre opp motoren ... men tomgangskjøring er i det minste lovlig på sjøen. Siste vinter så gjennomførte jeg et lite prosjekt med "prøvebeboelse" over en periode på 3-4 uker. Til min forbauselse så fungerte det ganske all right. Her på sydvestlandet så har vi jo litt sol, slik at solcellepanelene faktisk fungerte godt nok også om vinteren. Det er vel heller ikke så mange minusgrader her. Førte ingen logg over temperatur, men tror ikke det var spesielt kaldt. Fulgte også med på en youtube serie om en som overvintret i en seilbåt på Grønnland, og det bidro jo også til å redusere egne utfordringer til noe ganske smått. Jeg har en Webasto dieselbrenner ombord, men den bruker jo en god del diesel, pluss strøm, og så gir den jo også litt lyd, slik at den synes jeg er all right, hvis man skal ha varme i noen timer. Men så har jeg også en litt antikvarisk utgave av en Taylors dieselbrenner. Den er det litt styr å få tent opp, men når den først er i gang, så kan den kjøre i ukesvis, og den bruker også mye mindre diesel. Den har nok også litt færre kilowatt, men den står jo plassert i salongen, slik at man kan sitte ved siden av. Hvis man har en flytedress ombord, så kan den også fungere all right som termodress, hvis man ikke har fått varmen opp å kjøre. To vanlige dyner oppå hverandre fungerer også bra. Vil si at det fungerte over all forventning å være båtboer om vinteren, også uten landstrøm. Så det blir nok et par uker i løpet av neste vinter også. Det skulle nok ha vært mulig å få noe av dette til å fungere i en bobil også, men det er jo bedre plass og bedre forhold for å få varmekildene til å fungere ombord i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Bøyene i Son havn er lagt ut av Vestby kommune. Minus en bøye som ble lagt ut for å huse 'Britannia'. Den bøyen ligger der enda, regner med at den er overtatt av kommunen. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Selv om det begynner å bli vanskeligere å bruke bobil enn det burde være så kan jeg ikke si at det har plaget meg stort de 5 årene jeg har holdt på. Enkelte "kjente" plasser har fått opp disse stygge skiltene og det gir jo større press på de stedene som er igjen. På mange måter er bobil det samme som båtlivet men en har betydelig større aksjonsradius og er mindre væravhengig, en slipper å være bekymret for om dreggen holder om været skulle kvesse seg til... En har mye av de samme mulighetene så en kan jo velge å ligge i gjestehavn/bobilpark eller en kan som meg velge en øde vik/fricamp og det er sistnevnte jeg har benyttet meg av for det aller meste både i båt og bobil. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Hulda Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Men du klager ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 17 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Da jeg begynte båtlivet, for noen år tilbake, så dreide det seg jo mye om å navigere i fra gjestehavn til gjestehavn. Etter hvert så ble det i mellom uthavn, bøyer og ankringsplasser, ikke for å spare penger, men heller for å holde avstand til alle de tingene man typisk finner i en betalt båthavn. Det er kanskje heller en uforstyrret naturopplevelse i båten, på naturens egene premisser, som er det sentrale, slik at det som er av "støy" i en typisk betalt båthavn, det er noe av det som man forsøker å holde avstand til. 1 hour ago, SveinHa said: På mange måter er bobil det samme som båtlivet men en har betydelig større aksjonsradius og er mindre væravhengig, Aksjonsradien til en seilbåt kan vel være ganske stor, men det kan jo gå ganske seint hvis man har 25 hester og en forholdsvis dårlig seiler ombord. Skal man tur retur til Nord-Norge i løpet av en ukes tid, så er nok ikke en seilbåt det optimale valget. Å krysse atlanteren med bobil, og uten en båt, det er vel på den annen side heller ikke så lett. Ellers så tror jeg at det er ganske sant, at mesteparten av det som fungerer ganske OK her ombord, det skulle også kunne fungere sånn omtrent like bra omord i en bobil. Solcellepaneler, for eksempel, de kan da for eksempel tas ned under transport, og så "reipes opp" på taket under stillstand. Halvstive paneler er for eksempel ganske lette i vekt og lett å stue vekk. Bruker dette prinsippet for 2 stk 100 Watt paneler, som jeg har som "ekstra kapasitet" i uthavn. Man bør nok følge med værmeldingen når man er ombord i båt, men i havn med god nok fortøyning så kan det jo være stort sett hvilket som helst vær. (Og da og i den situasjon, så kan nok en betalt gjestehavn være veldig god å ha.) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Roger jo skrev for 17 timer siden: Og den kostnaden betaler du for over skattsedlen og det er bra. Som da sugestasjonene kom til norden, så var noen frampå og skulle ha betaling. men flertallet i nordisk råd sa at en betaler renovasjon det en bor, så noe ekstra skatt skulle en ikke ta fordi en tømte tanken i nabolandet/fylke., Kanskje ett godt argument for ikke å renovasjons avgift på hytta da? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden pipe skrev 3 minutter siden: Kanskje ett godt argument for ikke å renovasjons avgift på hytta da? Ja hvis du har hytta på hjul. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pipe Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Roger jo skrev 42 minutter siden: Ja hvis du har hytta på hjul. Får gjekke den opp å sette den opp på en henger men har kommet ditt i livet att det er bare å betale hva det koster å se glad ut. Dog hadde jeg en overnatting i Strømsstad i fjor der jeg kom sent inn og dro tidlig på morgenen uten å bruke noe annet enn noen meter av en ledig brygge. Fant ikke noe sted å betale men kikket litt rundt meg når jeg gikk for å spise. Var eneste gang jeg ikke har betalt for meg for overnatting men innrømmer att betalingsviljen er lav når jeg tar båten til byen her for å ligge ett par timer mens man spiser Dog har det blitt bedre i de senere år da man kan betale dagpris men betaler ikke frivillig for overnatting med fasiliteter når man trenger en "parkeringsplass" ett par timer. Utover det har jeg ingen problemer med å betale med glede og syntes nesten det er rart att det er gratis å ligge på opparbeidet brygge ute på noen av de kommunale øyene der det også er toaletter og renovasjon. Selvfølgelig fint att noe er gratis men på slike plasser kunne jeg fint bidratt. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Båt = ingen kø grunnet for mye biler/dårlig veier, veiarbeide++ Brakke(Bobil) masse kø å saktekjøring grunnet nevnte ting over. Altså er valget enkelt, en tar båten. På vinteren er en ikke i røysa uansett i fri perioder, da går det jo fly til plasser med strand, sol og palmer, hvor de ofte også har mulighet for båtliv hehe. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Hulda skrev 13 minutter siden: Men du klager ikke? Jeg? Neida, hvorfor skulle jeg det? Klaging medfører jo for det aller meste bare misstemning og fører lite godt med seg. Klart jeg ikke liker en mengde av det som skjer rundtom i verden og jeg prøver å opplyse litt når det passer meg. Generelt handler det jo om å lære seg spillereglene og spille litt bedre enn alle andre... Arne2 skrev for 2 timer siden: Aksjonsradien til en seilbåt kan vel være ganske stor, Joda, ser den men i en helg er det jo litt mer begrenset hvor langt en kommer i seilbåt... men så er det jo også litt slik at i seilbåt er det turen som er målet. I motorbåt/bil er det litt viktigere å komme fram... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Hulda Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Det var bare en møring som hevdet at du klagde:-) Eller kanskje var det meg? Nå ligger vi i Sæby. Oppe på Skagen blåser det 16- til 17 m/s, men vi klager ikke. I morgen går det dieselfritt over til Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden 5 hours ago, Arne2 said: Aksjonsradien til en seilbåt kan vel være ganske stor Jorda rundt, faktisk. Kan ikke si det samme om en bobil. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.