Faxen Svart Søndag 17:16 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:16 jeg fatter ikke spørsmålet på et sted, som Baatplassen. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
tobixen Svart Søndag 18:03 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:03 On 8/9/2025 at 10:05 AM, S/Y Emma said: Kjølvannet setter ikke mye spor. Ankeret kan sette spor, men det er strengt tatt et minimalt problem. Det er ikke bare varige spor som kan være et problem. Midlertidige spor, inkludert kjølvannsstripe, hekkbølger, eksos, støyforurensing og lysforurensing etc kan bl.a. skremme bort dyr og gjøre livet utrivelig for andre mennesker, I eksempelet mitt over, hvor andre mennesker har lagt ned masse krefter i å komme seg bort fra sivilisasjonens svøpe, trekke inn frisk og uforenset luft (når man har vært på fjellet i en dag og kommer noen hundre meter nært en bilvei hvor det kjører bare én bil, så kan man faktisk merke eksoslukta etter den ene bilen ganske så godt) og komme seg ned til en øde sandstrand uten annen bagasje enn hva man kan bære med seg på ryggen, så blir opplevelsen uten tvil vesentlig forringet dersom jeg har tatt med meg "campingbåten" med grill og lukten av brent tennvæske og motoreksos, samt kanskje usmakelig musikk i tillegg. Jeg er ikke kajakkpadler, men jeg ser for meg at en kajakktur hadde vært vesentlig mye mer trivelig om det ikke hadde vært for alt av kjølvannsstriper, hekkbølger, eksos, og ikke minst risikoen for å bli meiet ned av en uoppmerksom cabincruiser hvor fører er nede på toalettet en tur i planfart. Jeg har selvfølgelig mang en gang irritert meg over støy, bråk og hekkbølger fra hensynsløse naboer, samt minst to ganger at den samlede mengden eksos fra alt for mange båter på fjorden har vært merkbar. Sist var da jeg kom hjem fra Sverige i sommerferien i Covid-tiden og "alle" hadde innenriks ferie, ekstremt mange båter i Bærum. Jeg hadde meg en liten opplevelse for noen år siden, da jeg ankret opp mot et av de bedre friluftsområdene på Bygdøy, med en taustump mot land. Det var folk som kom dit for å fiske som var ganske så oppgitt over at jeg hadde tatt med meg den svære båten og okkupert deres beste fiskeområder. Jeg synes først vedkomne var ganske så ufin, men jeg er jo i stand til å se dette fra andre siden også. Episoden endte opp med en rolig og vennlig samtale hvor vi ble enige om at jeg forflyttet meg litt etter en halvtimes tid. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart Mandag 04:43 Link til dette innlegget Svart Mandag 04:43 20 hours ago, Arne2 said: Førte ingen logg over temperatur, men tror ikke det var spesielt kaldt. Akkurat. Jeg har også oppholdt meg mye i båten vinterstid (også før jeg forlot Norge, og til og med i Nord-Norge med første båt), men -10C, det er det sjeldent at jeg opplever - og selv om lufta er -10C, så er jo vannet en god del varmere. Det at man har store deler av båten eksponert i vann som holder mellom -1C og 4C kan vel både sees på som en fordel og en ulempe. I bobil må man forvente langt flere døgn med -10C i lufta enn i båt, og i bobilen er samtlige flater eksponert for den kalde lufta. Dieselvarmeren trekker mye med strøm. I dag (etter å ha installert noen rimelig svære Li-Ion-batteribanker) har jeg trolig nok strøm til å drive det over en helg uten ekstra lading, men før i tiden var det rett så ofte at jeg måtte starte opp motor for å holde spenningen oppe på batteribanken (og litt ekstra varme). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart Mandag 05:13 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 05:13 17 minutes ago, tobixen said: Akkurat. Jeg har også oppholdt meg mye i båten vinterstid (også før jeg forlot Norge, og til og med i Nord-Norge med første båt), men -10C, det er det sjeldent at jeg opplever - og selv om lufta er -10C, så er jo vannet en god del varmere. Det at man har store deler av båten eksponert i vann som holder mellom -1C og 4C kan vel både sees på som en fordel og en ulempe. I bobil må man forvente langt flere døgn med -10C i lufta enn i båt, og i bobilen er samtlige flater eksponert for den kalde lufta. Ja, det kan nok ligge noe der. På hytta, så har jeg opplevd ved noen anledninger at gassflasken har vært så kald at jeg først måtte varme opp gassflasken, for å få gasstrykk nok til en varm kopp kaffe. Det har så langt aldri skjedd ombord i båten. Webastoen skaper bare varme, og så må man følge opp både med strøm og diesel, så den gikk jeg ganske lei av, etter et par dager. Taylors brenneren, der i mot, den kjører helt av seg selv, og så skaper den på et vis en veldig trivelig stemning rundt seg selv. (Når den er i godlage og velger å ikke eksplodere.) En seilbåt ligger jo forholdsvis dypt i vannet, og med 2 dyner fra Jysk sengetøylager og noen plussgrader i sjøen utenfor, så var det faktisk ikke noe problem i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Mandag 06:36 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:36 Ingen tvil om at en båt som ligger godt nede i vannet er en fordel om vinteren (og gjerne om sommeren også med motsatt fortegn...). Bodde en kort periode i en 58 fot Danskekutter og måtte på slipp en stund rundt årsskiftet. Hadde en 3kW vifteovn og en stor Refleks ovn og sleit med å holde plussgrader i salongen... I bobilen har jeg Alde sentralvarme og det gir hjemmekomfort i -10, barbeint i t-skjorte er helt fint. Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Okkaby Svart Mandag 07:39 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:39 SveinHa skrev 58 minutter siden: Ingen tvil om at en båt som ligger godt nede i vannet er en fordel om vinteren (og gjerne om sommeren også med motsatt fortegn...). Bodde en kort periode i en 58 fot Danskekutter og måtte på slipp en stund rundt årsskiftet. Hadde en 3kW vifteovn og en stor Refleks ovn og sleit med å holde plussgrader i salongen... I bobilen har jeg Alde sentralvarme og det gir hjemmekomfort i -10, barbeint i t-skjorte er helt fint. Å bobilen er bygget i 1960 som Danske kutteren? En moderne fiskebåt er nok like goe komfort som bobilen. Ikke er en fiskekutter fra 1960 bygget som bobåt heller. Men har brukt mer tid på en blå fiskekutter enn fleste andre her inne jeg, å vi hadde det altid fint å varmt sjøl om vinteren når vi lå ute i forbindelse med torske fiske. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Mandag 07:43 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:43 Okkaby skrev Just now: Å bobilen er bygget i 1960 som Danske kutteren? Neida, Danskekutteren var fra 1875 (men har vel omtrent samme standarden som denslags båter opptil 1960 tallet eller noe sånn) og bobilen fra 2008 Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.