Wilmer Startet Lørdag 11:08 Link til dette innlegget Startet Lørdag 11:08 Min ibiza 19 sport(1993) med 125 hk mariner totakt (2002)gikk ned i brygga her forleden og IF vil ikke dekke skadene. Jeg vet ikke hva som har skjedd, men den er jo litt sær med den selvlensingen om den blir baktung. Så om 2-3 voksne menn setter seg til helt bakerst i båten antar jeg at selvlensingen heller mot selvsynking. Jeg var i båten ca 10 dager før uhellet. Det har regna ca 15 mm fra den dagen jeg var i båten til den dagen den gikk ned, 2 regndager på 10 dager. De påstår at utettheter i dørken har gjort at vann har havna i dobbelt bunn og videre bak. Og dermed forårsaket at båten har blitt vaktung og vann har strømmet inn via selvlensingen. Nå er det jo ikke sånn at denne båten er helt tett mot dobbelt bunn. De har sett noen sprekker i gelcoaten helt forerst, samt mener at skruehull rundt styrekonsoll ikke er tette. I tillegg har jo båten fabrikkmonterte luker på bakvegg ned mot dørken. Så jeg mener uansett at denne båten ikke er naturlig tett met skott bak og dubbelbunn. Det er montert en lensepumpe i skott bak. Jeg har funnet litt vann her fra tid til annen. Men aldri noe i nærheten slik at båten har vært i færd med å ta inn vann. Jeg har fulgt opp båten hver uke siden jeg kjøpte den i Mai. Det har vært dager med opp til 45 mm regn uten at det har vært noe problem. Verkstedet som hevet båten sier de ikke finner noen lekkasje under vannlinja på båten. Forsikringselskapet nekter foreløpig å dekke noe som helst. Kan nevne at jeg har vært trofast kunde i årevis hos dem. Når jeg leser i vilkårene har de egentlig gardert seg mot det aller meste…dekker ikke skader forårsaket av :Snø,is,frost,nedbør,korrosjon,material tretthet, feil eller svak konstruksjon. Dette kan jo vinkles på mange måter om uhellet skulle være ute. Tenker skrive en klage til forbrukerombudet hos forsikringsselskapet. Noen innspill på hva jeg skal legge vekt på? Min første tanke er at det er vanskelig å beviselig hva som egentlig er årsaken og at det bør komme meg som kunde tilgode. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart Lørdag 11:57 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:57 Hvis du ikke finner noen årsak (må oftest være plutselig eller uforutsett) eller tegn på hærverk er det vel mest sannsynlig at selvlensingen har vært tett av et enslig bjørkeblad eller at du har et lite hull ned under dobbelt dørken. Da er det for lite tilsyn og du kommer ingen vei. Vet ikke, men tror det er mye vanligere at selvlensende båter synker i fortøyningene enn andre. På selvlensende båter vil man gjerne ha dørken lavest mulig over vannlinja pga stabilitet, og da er det ikke så mye vann som skal til før dørken er under vannlinja. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Roger jo Svart Lørdag 12:25 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:25 Wilmer skrev 31 minutter siden: Tenker skrive en klage til forbrukerombudet hos forsikringsselskapet. Noen innspill på hva jeg skal legge vekt på? Det du har skrevet burde holde. Wilmer skrev 1 time siden: De påstår at utettheter i dørken har gjort at vann har havna i dobbelt bunn og videre bak. Og dermed forårsaket at båten har blitt vaktung og vann har strømmet inn via selvlensingen. Forlang at selskepet tar en test med 2 X 7,5 mm nedbør og se hva som hender på 10 dager. Du må først anke til selskapet og spørre om de forlanger dagelig kontroll. og fortelle av erfaring at 45 mm ikke har hvert noe problem så 15 mm på 10 dager så må noe annet ha skjedd. Og spørre om en må belaste Finansklagenemnda, med denne saken. https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/forsikring/forsikring-misfornoyd/#korleis-gar-eg-fram-for-a-klage-pa-forsikringa https://minsak.finkn.no/select/2 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Janoho Svart Lørdag 17:59 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:59 Hei, du kan legge inn et innlegg på båtadvokaten svarer, vi har en meget dyktig advokat her på forumet som er båtmann samtidig. Du vil finne hans område på fremsiden av baatplassen Sitér dette innlegget Link to post
Wilmer Svart Lørdag 19:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:07 Takk for alle svar! Kan prøve legge det ut der også. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Wilmer skrev On 9.8.2025 at 13.08: Min ibiza 19 sport(1993) med 125 hk mariner totakt (2002)gikk ned i brygga her forleden og IF vil ikke dekke skadene. det kan kanskje være relevant hva slags forsikring du har. Selv har jeg forsikring mot brann og tyveri på båene mine (hvorav en er like mange fot som din), men ikke mot grunnstøtingg og slikt selvfprskyldt. Da er det også godt mulig jeg ikke har dekning for synking ved brygga heller. Har ansvarsforsikring på båtene i tilfelle Elden snorkler der jeg kjører båt. Hvis du ikke har dekning for synking ved kai er det jo naturlig at du ikke får dekket dette, men hvis du har dekning og ikke har gjort noe galt så bør det jo dekkes. Du skriver 19 fot og 125 hk, er dette en lovlig kombinasjon på denne båten, tenker da ikke hovedsakelig på hk, men mest på vekta på motoren i forhold til å senke det selvlensende gulvet ditt. Men hk kan jo også være litt relevant da for mange hk lettere kan gi sprekker og andre skader i konstruksjonen slik at den siden får lekkasjer som kan senke båten. Har du mye tungt utstyr lagret bak, som feks dregg og bensinkanner osv? Wilmer skrev On 9.8.2025 at 13.08: I tillegg har jo båten fabrikkmonterte luker på bakvegg ned mot dørken. Så jeg mener uansett at denne båten ikke er naturlig tett met skott bak og dubbelbunn. Er denne luka originalmontert med åpning helt ned mot dørken eller noen cm opp slik at regnvann naturlig vil renne ut før det kommer opp til lukekanten? Du skriver ikke noe om hvor i landet dette er eller hvordan været har vært der båen lå. Det har jo vært unormalt mye vind i det siste endel steder og dermed også endel mer bølger enn normalt. Hvis båten ligger med akterenden mot vinden vil bølgene lett skylle over bakenden av båten og fylle den med vann fortere enn selvlensinga kan drenere, eller rett og slett med noen få store bølger på kort tid få inn nok liter til at det blir selvfyllende båt, særlig hvis noe av vannet havner på steder der det ikke dreneres ut slik at vekta opprettholdes. Virker som om det tar litt tid å få avklart hvem som skal fikse skadene, samtidig som det er viktig å få gjort dette innen rimeliig tid, hvertfall om båt og motor tas opp av vannet. Så hva har du gjort der, har du satt den inn på veksted (og har du da forholdt deg til hvilke verksted IF godkjenner, eller har du gått løs på oppgaven selv eller evt sammen med mekanikserkompis? Litt vnaskelig problemstilling det der siden det lett blir ulik fremgangsmåte med og uten dekning. Uten dekning kan det jo være aktuelt å gjøre jobben selv, eller få hjelp av venner, men om du i ettertid får dekning likevel så blir det nok kanskje dårlig timesbetaling. Om du har dekning er det jo naturlig at jobben blir gjort av proffer på verksted, men at forsikringsselskapet har en viss rett til å velge det verkstedet de har avtale med, så det kan bli trøbbel hvis du har valgt feil verksted. Men å bruke nadre verksted enn forsikringsselskapets favoritt er ikke helt utelukket, det har jeg selv gjort med bil. Hadde bestilt time til service hos merkeforhandler ganske kort tid frem i tid da en som brøt vikeplikten traff bilen min og dunket inn i venstre bakhjul så felgen ble stygg og bilen ble dunket ca en halvmeter til siden, så jeg måtte ta hjulstillingskontroll for å finne ut om det var skader i hjulstillinga (det var det ikke). Tok kontakt med forsikringsselskapet til han som brøt vikeplikten og fikk beskjed om å bestille hjulstillingskontroll på verkstedet de har avtale med i nærmeste by. Forklarte at jeg snart hadde servicetime hos merkeforhandler med lånebil og at der må de bare betale for kontrollen, mens det annet sted så må jeg også ha leiebil for at det skal gå opp med jobb (kan bare rekke verkstedet helt på slutten av åpningstiden). Da sa forsikringsselskapet at jeg kunne bruke merkeverkstedet, det blir jo tross alt billigst for dem. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Som 19 Fot er inne på, se å få reddet motoren før det er for seint. For hver time som går, blir motoren mer og mer ødelagt.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.