Jump to content

Hvor stort forbrug har en Volvo Penta 41A i tomgang? Arduino viser et urealistisk højt tal ... måske

mthoms

Recommended Posts

Jeg er i gang med at bygge en forbrugsmåler baseret på to flowmålere (Badger Meter 56547-163-2F66, 22000 pulser per liter) og en Arduino Uno.

Konceptet er tested med kunstige tal (2 stks LM555 med forskellige frekvenser), og resultatet ser fornuftigt ud når jeg regner efter i hånden (frekvensen fra de to LM555 passer med de tal jeg ser i displayet efter de er regnet om til l/h).

Nu har jeg så monteret hele herligheden i båden og jeg får da også et tal, men det ser i min verden ud til at være alt, alt for højt ... knapt 16 l/h synes jeg ikke kan passe?

Indtil videre har jeg kun sikret mig, at der ikke lækker brændstof ud, dvs der rimeligvis heller ikke suges luft ind, som kan forstyrre målingerne. Signalkablet er meget langt, rundt 25m, og jeg bruger to ledere til +5 og 0 (nul) og to ledere til signalet fra henholdsvis fremløbs- og tilbageløbsmåleren. De ligger i samme kabel, og jeg er klar over, der måske kan være interferrens og jeg skal benytte et kortere kabel og eventuelt to kabler.

Inden jeg slæber oscilloscopet ned i båden og ser på de signaler jeg får tilbage (og går i gang med at forkorte/duplere signalkablerne), så ville det være dejligt hvis nogen har et nogenlunde realistisk bud på forbruget i tomgang for en VP 41A.

J-Å skrev 7 minutter siden:

Er du sikker på at retur trekkes fra, og ikke legges til ?

Da ville det blitt ennå mer. Totalt flow er mer enn 16l/h sjøl på tomgang.

Men er nok e noe med kalkulering uansett ja.

Er en grunn for det ikke er noen billige løsninger for måling av forbruk.

En må også huske på det kan være luftbobler i retur,da blir det fort kluss med måling.  Har jo holdt på en del med dette vi, når vi importerte å solgte målere.

22 minutes ago, Okkaby said:

Er en grunn for det ikke er noen billige løsninger for måling av forbruk.

Absolut ... man aner hvorfor.

26 minutes ago, Okkaby said:

luftbobler i retur

Jeg vil sætte et stykke klar slange ind for at undersøge om det er et problem; god pointe.

Selve udregningen er jeg ganske sikker på er korrekt, men jeg forsøger en gang til i "laboratoriet" ... en faktor 10 i udregningen kunne være forklaringen.

Hvor mye leser du av på full belastning? Det gir en indikasjon på om du leter etter en kommafeil. Tommelfingerregelen er vel 5hk per liter/time, så 150hk tilsvarer ca 30 l/time. Får du 300 er det bare å dele på 10…

D3-190 ligger på ca 0,8 på tomgang (varm) og 40 på full pinne. 

Er jo flere firma som har forsøkt seg på dette med måling av forbruk, å fleste er borte igjen.

Når det gjelder luftbobler, så har de som levere målere idag, en egen deaerator som monteres mellom motor å måler på retur linjen. Denne fjerner da bobler. Men har ikke opplevd at dette var nødvendig på VP sine 41-42-43 motorer. 

24 minutes ago, subwoofer said:

Hvor mye leser du av på full belastning

Det har jeg ikke prøvet endnu ... indtil videre har jeg kun monteret og set jeg får en aflæsning.

Der er ikke tale om en kommafejl. Jeg har lige nu forsøgt med at påtrykke indgangen for fremløb firkantimpulser på 487 Hz og indgangen for returløb 365 Hz

487 Hz svarer til 1753200 impulser på en time, og divideret med 22000 (antal af impulser per liter fra måleren) får jeg ~80 l/h, hvilket ikke  er urealistisk - forfilteret er rated til 90l/h.

Jeg må konkludere, indtil videre, at der er støj på indgangen(e) og se om jeg kan løse den del; frem med oscilloskopet 😎

Mange tak for tankerne ... det har været en god hjælp.

På tomgang? Jeg har også 90l/time filter (CAV 796) og det holder helt fint følge med D3-en. Om det så skulle sirkulere så mye som 90l/time på 4000 snurringer vil den ikke sirkulere mer enn 14 l/time på tomgang på 700 omdreininger. 

Sikker på at du trekker fra returen og ikke legger den til?

Skop er fint, men hvordan er sensorene dine jordet? Jord i flere retninger kombinert med lange kabelstrekk er oppskriften på trøbbel, falske trigg osv. Eventuelt kan en Schmidt-trigger på hvert signal gjøre underverker. 

27 minutes ago, subwoofer said:

På tomgang?

Det var en testopstilling, hvor jeg har erstattet de virkelige målere med impulser fra to lm555 ... bare for at se, om der skulle være en fejl i koden. Jo, jeg er sikker på returen bilver trukket fra, det er hævet over enhver mulig tvivl ... jeg har prøvet at afbryde forbindelsen til signalet fra returen, og "forbruget" steg voldsomt ... der er ingen tvivl.

33 minutes ago, subwoofer said:

Jord i flere retninger kombinert med lange kabelstrekk

Det er nok i den retning jeg skal lede. Indtil videre er kabeltrækket lidt uordentligt, så det er der jeg vil begynde.

25 m kabel gir nok også en kraftig parasittisk kapasitans som kan gi resonans? RS232 spec er max 50 fot. Kan du ikke teste midlertidig med korte kabler for å være sikker? Et lavpassfilter på utgangene kan evt fjerne resonans. Eller i verste fall, om du må ha så lange kabler så kan du bruke en TTL til RS485 i hver ende for å få differensialsignal  som er mye mer robuste. Disse får du en håndfull av på Ali for et par dollar. 

48 minutes ago, Fantino said:

Kan du ikke teste midlertidig med korte kabler for å være sikker?

Det færdige oplæg bliver med ca 5m kabler. Lige nu bruger jeg en rulle jeg ikke vil klippe i (den er lånt), så den del bliver ændret snarest.

40 minutes ago, Okkaby said:

Bare lure hva alt dette vil koste

Det dyreste er de to målere. Dem fandt jeg i Tyskland til ialt 151 Euro. Arduinoen er en UNO klon til ca 60DKr og displayet kostede 40Dkr; og der kommer et signalkabel til også. Resten er komponenter jeg har haft liggende i flere år, så de er svære at prissætte. Hvis jeg siger det har kostet knapt 1500 Dkr, så rammer jeg nok ikke helt ved siden af (og så har jeg også haft fornøjelsen).

Udlæsningen er kun i et dedikeret display som det ser ud nu, men jeg har tanker om at lave kommunikation til plotteren - men én ting ad gangen. Jeg skal også have koblet udgangen fra min Sumlog til, så jeg kan beregne nm/l (eller omvendt)

Måske har det ingen interesse for andre end mig selv, men jeg har fundet forklaringen.

Den ene af de to målere er helt udenfor specifikationerne. Den giver alt for mange impulser per liter, ~26500/l i værste tilfælde, i stedet for 22000/l, og den er ikke lineær. Lavt flow (ca 13l/h) giver, sjovt nok, relativt flere impulser per liter end maksimalt opnået flow (ca 80l/h). Måleren er rated til mellem 0,1l/min og 2,5l/min (6 - 150 l/h). Den anden måler rammer indenfor de lovede +/- 3% i samme opstilling, og tallene fra den måler er meget konsistente uanset flowet.

Opstillingen er en 20l "jerry can",

en trykpumpe fra Biltema 0,38bar (52-3236),

et 0,5l målebæger med 0,01l inddeling,

en flowbegrænser (bedre kendt som en svejsetang, meget effektiv og gav faktisk mere stabilt flow end jeg havde forventet),

et stopur (til bestemmelse af flowet)

og klare slanger (så jeg kan udelukke luft som en faktor).

Jeg er klar over det nok ikke er det mest præcise videnskablige eksperiment, men resultaterne lå indenfor +/- 2% over 10 målinger. Målerne er lovet til at kunne afvige +/- 0,5% fra tidligere resultater (den absolutte præcision er +/- 3%, ikke at forveksle). 

Længden af signalledningen er uden betydning i den opsætning jeg har lavet; det vil sige om kablet er ca 25m eller ca 25cm giver det samme resultat.

Nu afventer jeg blot leverandørens svar på min reklamation ...

8 hours ago, mons said:

Sett begge målerne i serie på samme slange, så skal forbruket blir null. Enkel test.

Det prøvede jeg og fik 3,4 l/h ... som skrevet, så holder den ene af de to målere ikke specifikationerne.

Producenten tillader +/- 3% afvigelse på det absolute tal, så i værste tilfælde kan man se 6% afvigelse fra den virkelige verden. Jeg har overvejet at skrive koden om, så jeg korrigerer for målernes afvigelser; det betyder selvfølgelig omkodning skulle de fejle senere ... jeg tænker endnu.

mthoms skrev for 3 timer siden:

Det prøvede jeg og fik 3,4 l/h ... som skrevet, så holder den ene af de to målere ikke specifikationerne.

Producenten tillader +/- 3% afvigelse på det absolute tal, så i værste tilfælde kan man se 6% afvigelse fra den virkelige verden. Jeg har overvejet at skrive koden om, så jeg korrigerer for målernes afvigelser; det betyder selvfølgelig omkodning skulle de fejle senere ... jeg tænker endnu.

Om du oppgraderer fra Arduino til ESP så kan du ganske enkelt lage deg en liten kalibreringsfunksjon via mobil så du slipper å dra hele greia inn i laben igjen? Og evt et par ventiler slik at du midlertidig kan reroute til-flow gjennom begge sensorer?

7 minutes ago, Fantino said:

Om du oppgraderer fra Arduino til ESP så kan du ganske enkelt lage deg en liten kalibreringsfunksjon via mobil så du slipper å dra hele greia inn i laben igjen? Og evt et par ventiler slik at du midlertidig kan reroute til-flow gjennom begge sensorer?

Se ... nu bliver det avanceret ... Du vil reroute til-flowet gennem begge sensorer og ved hjælp af kalbreringsroutinen få begge målere til at vise den samme værdi? Det lyder som en god idé. Jeg tror nu nok vi er nået til det niveau, hvor jeg vil stoppe, for selv om det er et spændende nyt projekt, så har jeg et par andre ting jeg hellere vil bruge tid på.

Omkodningen af Arduinoen er ikke noget større problem, for jeg skal bare have min komputer med en enkelt gang, så tager det ~42 sekunder.

mthoms skrev for 3 timer siden:

Se ... nu bliver det avanceret ... Du vil reroute til-flowet gennem begge sensorer og ved hjælp af kalbreringsroutinen få begge målere til at vise den samme værdi? Det lyder som en god idé. Jeg tror nu nok vi er nået til det niveau, hvor jeg vil stoppe, for selv om det er et spændende nyt projekt, så har jeg et par andre ting jeg hellere vil bruge tid på.

Omkodningen af Arduinoen er ikke noget større problem, for jeg skal bare have min komputer med en enkelt gang, så tager det ~42 sekunder.

Du må prøve ESP + ESPUI library før eller senere i alle fall. Og la Grok gjøre kodingen. Det setter fart på prosjektene 😄 It’s not the kill, it’s the thrill of the chase.. 😎

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...