mthoms Startet 9.August Link til dette innlegget Startet 9.August Jeg er i gang med at bygge en forbrugsmåler baseret på to flowmålere (Badger Meter 56547-163-2F66, 22000 pulser per liter) og en Arduino Uno. Konceptet er tested med kunstige tal (2 stks LM555 med forskellige frekvenser), og resultatet ser fornuftigt ud når jeg regner efter i hånden (frekvensen fra de to LM555 passer med de tal jeg ser i displayet efter de er regnet om til l/h). Nu har jeg så monteret hele herligheden i båden og jeg får da også et tal, men det ser i min verden ud til at være alt, alt for højt ... knapt 16 l/h synes jeg ikke kan passe? Indtil videre har jeg kun sikret mig, at der ikke lækker brændstof ud, dvs der rimeligvis heller ikke suges luft ind, som kan forstyrre målingerne. Signalkablet er meget langt, rundt 25m, og jeg bruger to ledere til +5 og 0 (nul) og to ledere til signalet fra henholdsvis fremløbs- og tilbageløbsmåleren. De ligger i samme kabel, og jeg er klar over, der måske kan være interferrens og jeg skal benytte et kortere kabel og eventuelt to kabler. Inden jeg slæber oscilloscopet ned i båden og ser på de signaler jeg får tilbage (og går i gang med at forkorte/duplere signalkablerne), så ville det være dejligt hvis nogen har et nogenlunde realistisk bud på forbruget i tomgang for en VP 41A. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August På tomgang er du nok nede i 1-2Liter. Husker ikke lengre hva min brukte, men var ikke mye. Jar hadde da skikkelig måler på, samme som jeg bruker nå på nye motor. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Du kan jo evt. sjekke returmålingen ved å la den gå i en bøtte. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August J-Å skrev 7 minutter siden: Er du sikker på at retur trekkes fra, og ikke legges til ? Da ville det blitt ennå mer. Totalt flow er mer enn 16l/h sjøl på tomgang. Men er nok e noe med kalkulering uansett ja. Er en grunn for det ikke er noen billige løsninger for måling av forbruk. En må også huske på det kan være luftbobler i retur,da blir det fort kluss med måling. Har jo holdt på en del med dette vi, når vi importerte å solgte målere. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 9.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August 22 minutes ago, Okkaby said: Er en grunn for det ikke er noen billige løsninger for måling av forbruk. Absolut ... man aner hvorfor. 26 minutes ago, Okkaby said: luftbobler i retur Jeg vil sætte et stykke klar slange ind for at undersøge om det er et problem; god pointe. Selve udregningen er jeg ganske sikker på er korrekt, men jeg forsøger en gang til i "laboratoriet" ... en faktor 10 i udregningen kunne være forklaringen. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Hvor mye leser du av på full belastning? Det gir en indikasjon på om du leter etter en kommafeil. Tommelfingerregelen er vel 5hk per liter/time, så 150hk tilsvarer ca 30 l/time. Får du 300 er det bare å dele på 10… D3-190 ligger på ca 0,8 på tomgang (varm) og 40 på full pinne. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Er jo flere firma som har forsøkt seg på dette med måling av forbruk, å fleste er borte igjen. Når det gjelder luftbobler, så har de som levere målere idag, en egen deaerator som monteres mellom motor å måler på retur linjen. Denne fjerner da bobler. Men har ikke opplevd at dette var nødvendig på VP sine 41-42-43 motorer. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 9.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August 24 minutes ago, subwoofer said: Hvor mye leser du av på full belastning Det har jeg ikke prøvet endnu ... indtil videre har jeg kun monteret og set jeg får en aflæsning. Der er ikke tale om en kommafejl. Jeg har lige nu forsøgt med at påtrykke indgangen for fremløb firkantimpulser på 487 Hz og indgangen for returløb 365 Hz 487 Hz svarer til 1753200 impulser på en time, og divideret med 22000 (antal af impulser per liter fra måleren) får jeg ~80 l/h, hvilket ikke er urealistisk - forfilteret er rated til 90l/h. Jeg må konkludere, indtil videre, at der er støj på indgangen(e) og se om jeg kan løse den del; frem med oscilloskopet 😎 Mange tak for tankerne ... det har været en god hjælp. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August På tomgang? Jeg har også 90l/time filter (CAV 796) og det holder helt fint følge med D3-en. Om det så skulle sirkulere så mye som 90l/time på 4000 snurringer vil den ikke sirkulere mer enn 14 l/time på tomgang på 700 omdreininger. Sikker på at du trekker fra returen og ikke legger den til? Skop er fint, men hvordan er sensorene dine jordet? Jord i flere retninger kombinert med lange kabelstrekk er oppskriften på trøbbel, falske trigg osv. Eventuelt kan en Schmidt-trigger på hvert signal gjøre underverker. Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Lag deg en debug-logg ved å printe ut avlesninger og utregninger f.eks hvert 5. sekund så finner du vel fort ut om det er målingene eller koden som svikter. Kunne vel også bridget signalet trådløst med en esp, nrl e.l. for å slippe lang signalkabel? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 9.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August 27 minutes ago, subwoofer said: På tomgang? Det var en testopstilling, hvor jeg har erstattet de virkelige målere med impulser fra to lm555 ... bare for at se, om der skulle være en fejl i koden. Jo, jeg er sikker på returen bilver trukket fra, det er hævet over enhver mulig tvivl ... jeg har prøvet at afbryde forbindelsen til signalet fra returen, og "forbruget" steg voldsomt ... der er ingen tvivl. 33 minutes ago, subwoofer said: Jord i flere retninger kombinert med lange kabelstrekk Det er nok i den retning jeg skal lede. Indtil videre er kabeltrækket lidt uordentligt, så det er der jeg vil begynde. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August 25 m kabel gir nok også en kraftig parasittisk kapasitans som kan gi resonans? RS232 spec er max 50 fot. Kan du ikke teste midlertidig med korte kabler for å være sikker? Et lavpassfilter på utgangene kan evt fjerne resonans. Eller i verste fall, om du må ha så lange kabler så kan du bruke en TTL til RS485 i hver ende for å få differensialsignal som er mye mer robuste. Disse får du en håndfull av på Ali for et par dollar. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Bare lure hva alt dette vil koste gor ferdig oppsett samt om dette da kun leses av på ekstern skjerm eller inn på plotter? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 9.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August 48 minutes ago, Fantino said: Kan du ikke teste midlertidig med korte kabler for å være sikker? Det færdige oplæg bliver med ca 5m kabler. Lige nu bruger jeg en rulle jeg ikke vil klippe i (den er lånt), så den del bliver ændret snarest. 40 minutes ago, Okkaby said: Bare lure hva alt dette vil koste Det dyreste er de to målere. Dem fandt jeg i Tyskland til ialt 151 Euro. Arduinoen er en UNO klon til ca 60DKr og displayet kostede 40Dkr; og der kommer et signalkabel til også. Resten er komponenter jeg har haft liggende i flere år, så de er svære at prissætte. Hvis jeg siger det har kostet knapt 1500 Dkr, så rammer jeg nok ikke helt ved siden af (og så har jeg også haft fornøjelsen). Udlæsningen er kun i et dedikeret display som det ser ud nu, men jeg har tanker om at lave kommunikation til plotteren - men én ting ad gangen. Jeg skal også have koblet udgangen fra min Sumlog til, så jeg kan beregne nm/l (eller omvendt) Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 17.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August Måske har det ingen interesse for andre end mig selv, men jeg har fundet forklaringen. Den ene af de to målere er helt udenfor specifikationerne. Den giver alt for mange impulser per liter, ~26500/l i værste tilfælde, i stedet for 22000/l, og den er ikke lineær. Lavt flow (ca 13l/h) giver, sjovt nok, relativt flere impulser per liter end maksimalt opnået flow (ca 80l/h). Måleren er rated til mellem 0,1l/min og 2,5l/min (6 - 150 l/h). Den anden måler rammer indenfor de lovede +/- 3% i samme opstilling, og tallene fra den måler er meget konsistente uanset flowet. Opstillingen er en 20l "jerry can", en trykpumpe fra Biltema 0,38bar (52-3236), et 0,5l målebæger med 0,01l inddeling, en flowbegrænser (bedre kendt som en svejsetang, meget effektiv og gav faktisk mere stabilt flow end jeg havde forventet), et stopur (til bestemmelse af flowet) og klare slanger (så jeg kan udelukke luft som en faktor). Jeg er klar over det nok ikke er det mest præcise videnskablige eksperiment, men resultaterne lå indenfor +/- 2% over 10 målinger. Målerne er lovet til at kunne afvige +/- 0,5% fra tidligere resultater (den absolutte præcision er +/- 3%, ikke at forveksle). Længden af signalledningen er uden betydning i den opsætning jeg har lavet; det vil sige om kablet er ca 25m eller ca 25cm giver det samme resultat. Nu afventer jeg blot leverandørens svar på min reklamation ... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.August Link til dette innlegget Svart 17.August Jeg er interessert, da jeg har liggende tilsvarende sensorer fra AliExpress. Men det ligger så mye annet på ‘roterommet’ at jeg ikke aner når jeg kommer så langt 😝 Men da har jeg i alle fall notert meg at det kan lønne seg å teste de ut i et ‘laboppsett’ først. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 17.August Link til dette innlegget Svart 17.August Sett begge målerne i serie på samme slange, så skal forbruket blir null. Enkel test. Sitér dette innlegget Mons Link to post
mthoms Svart 18.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August 8 hours ago, mons said: Sett begge målerne i serie på samme slange, så skal forbruket blir null. Enkel test. Det prøvede jeg og fik 3,4 l/h ... som skrevet, så holder den ene af de to målere ikke specifikationerne. Producenten tillader +/- 3% afvigelse på det absolute tal, så i værste tilfælde kan man se 6% afvigelse fra den virkelige verden. Jeg har overvejet at skrive koden om, så jeg korrigerer for målernes afvigelser; det betyder selvfølgelig omkodning skulle de fejle senere ... jeg tænker endnu. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 18.August Link til dette innlegget Svart 18.August 6% er jævla mye. De jeg solgte hadde 0,5%. Men det var jo ferdige målere da. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.August Link til dette innlegget Svart 18.August mthoms skrev for 3 timer siden: Det prøvede jeg og fik 3,4 l/h ... som skrevet, så holder den ene af de to målere ikke specifikationerne. Producenten tillader +/- 3% afvigelse på det absolute tal, så i værste tilfælde kan man se 6% afvigelse fra den virkelige verden. Jeg har overvejet at skrive koden om, så jeg korrigerer for målernes afvigelser; det betyder selvfølgelig omkodning skulle de fejle senere ... jeg tænker endnu. Om du oppgraderer fra Arduino til ESP så kan du ganske enkelt lage deg en liten kalibreringsfunksjon via mobil så du slipper å dra hele greia inn i laben igjen? Og evt et par ventiler slik at du midlertidig kan reroute til-flow gjennom begge sensorer? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 18.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August 7 minutes ago, Fantino said: Om du oppgraderer fra Arduino til ESP så kan du ganske enkelt lage deg en liten kalibreringsfunksjon via mobil så du slipper å dra hele greia inn i laben igjen? Og evt et par ventiler slik at du midlertidig kan reroute til-flow gjennom begge sensorer? Se ... nu bliver det avanceret ... Du vil reroute til-flowet gennem begge sensorer og ved hjælp af kalbreringsroutinen få begge målere til at vise den samme værdi? Det lyder som en god idé. Jeg tror nu nok vi er nået til det niveau, hvor jeg vil stoppe, for selv om det er et spændende nyt projekt, så har jeg et par andre ting jeg hellere vil bruge tid på. Omkodningen af Arduinoen er ikke noget større problem, for jeg skal bare have min komputer med en enkelt gang, så tager det ~42 sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.August Link til dette innlegget Svart 18.August mthoms skrev for 3 timer siden: Se ... nu bliver det avanceret ... Du vil reroute til-flowet gennem begge sensorer og ved hjælp af kalbreringsroutinen få begge målere til at vise den samme værdi? Det lyder som en god idé. Jeg tror nu nok vi er nået til det niveau, hvor jeg vil stoppe, for selv om det er et spændende nyt projekt, så har jeg et par andre ting jeg hellere vil bruge tid på. Omkodningen af Arduinoen er ikke noget større problem, for jeg skal bare have min komputer med en enkelt gang, så tager det ~42 sekunder. Du må prøve ESP + ESPUI library før eller senere i alle fall. Og la Grok gjøre kodingen. Det setter fart på prosjektene 😄 It’s not the kill, it’s the thrill of the chase.. 😎 Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 18.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August 3 minutes ago, Fantino said: It’s not the kill, it’s the thrill of the chase.. 👍👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.