Jump to content

Innkjøring av ny Tohatsu MFS50 - hvor nøye?


ko-stens

Recommended Posts

Har akkurat begynt innkjøring av ny Tohatsu MFS50. Har gjort første timen etter boka så langt, men så lurer jeg litt. Innafor de første to, tre timene er det maks 3000 o/min. På min båt er det verste turtallet mellom ca 2000 og 3000 o/min. Dvs det er da båten «pløyer» og motoren må jobbe hardest. Fra ca 3 600 o/min går den i plan, og motoren jobber lettere. 
 

Tar jeg feil om jeg tenker at det er bedre å ligge rolig i plan på ca 3 600 - 3800 o/min enn å «pløye» i 2500 - 3000?

 

Går ikke lenge i ca 3000 uansett. Rusler rolig i dorgefart mye av tiden og varierer på turtallet.

 

IMG_6387.jpeg

Link to post

Ville så langt det går ha gjort som produsenten anbefaler, så vet du at det i alle fall ikke er din feil om noe skulle skje med motoren😉

 

Det finnes mange som har forskjellige meninger om dette med innkjøring av motorer, men hvilken bakgrunn har de? Er det folk som jobber motorer til vanlig (f.eks. Nilsen Motor i Stavanger, som driver med blant annet maskinering og trimming av motorer) hadde jeg hørt etter, men hvis det er folk som "bare har hørt noe på brygga" vet du ikke hvilken reell erfaring og kjennskap de har til akkurat din motor. Følger du produsenten sine anvisninger har du i alle fall gjort ditt😊

Link to post

Har gjort det så langt. En heeel time! Rakk ikke mer i dag, dessverre. Bare testet planingsterskelen kort et par ganger, kjedet meg…, og fant ut at den så vidt holder seg i plan på ca 3 400 - 3600 o/min. 3400 på flatt vann. Gikk så pent da, sammenlignet med å jobbe i «motbakke», så tenker det nok er mindre slitsomt i innkjøring, men jeg varierte for det meste fra forgefart, ca 850, til ca 2000 o/min. Innafor det i hvert fall. Om en time eller to kan jeg øke på litt, og da er det i grunn å bruke båten som jeg gjør til vanlig, uten å ta helt av før en passerer ti timer. Jeg «herjer» aldri uansett. 

Link to post

Du kan gjøre som du vil selvsagt. Er din motor. Produsenten har nok det kravet av en grunn. 
 
Men du kan ta deg en god dram på at om noe går til helvete, så ligger både turtall og timer logget i ECU eller noe, så om det blir behov for bruk av garanti/reklamasjon så må du regne me å betale sjøl om du ikke har fulgt produsentens anvisninger. 

MAKS 3000 vil ikke si at du ikke kan gå med 1500. eller  1700. Du MÅ ikke pløye sjø på 2500. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
ko-stens skrev for 7 timer siden:

Tar jeg feil om jeg tenker at det er bedre å ligge rolig i plan på ca 3 600 - 3800 o/min enn å «pløye» i 2500 - 3000?

Som andre har skrevet så er 3000 maks turtall, så du kan ligge på andre turtall under det også ser det ut som fra oversikten du linker til.

 

Jeg har selv i 2022 innkjørt både Mercury og Yamaha 6 hk og der var det litt ulike innkjøirngsprosedyrer, men jeg fulgte prosedyren på begge motorene da det kan være lurt  i tilfelle det skulle være reelevant siden for arantien, og fordi det er best for motoren.

 

Husk på at årsaken til innkjøringa er at etter maskinering er det en litt grov overflate som rasper litt  ekstra og som må finslites litt eksta før overflaten er helt som den skal, og man bør unngå at motoren går varm når den kjøres med ujevn overflate, derfor skal man ta det rolig på innkjøring.

 

Begge mine innkjøirner av 6 hk ble gjennomført med båt som veier et tonn, og det gikk helt fint. de har ikke neon timeteller, men Yamahaen har gått hvertfall 400 timer ettersom den bruker 2 liter i timen på full gass og den har slurpet i seg over 800 liter bensin. Også har den fått 7 oljeskift på både motor og gir, noe som vel er litt over normalen for 6 hestere fra 2022. Impeller er byttet en gang.

Link to post

Jeg ville nok ha kjørt i plan ja. Iallefall etter den første timen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev for 7 timer siden:

Jeg ville nok ha kjørt i plan ja. Iallefall etter den første timen.

Hvorfor ikke feks 1500-2000 o/min så man nåde belaster motoren lite og holder seg under 3000 så man beholder garantien?

 

Kjenner du mer til denne motoren enn motorprodusenten selv?

 

Kan du overstyre garantireglene hvis det trengs gsrantireparasjon og de leser av 3700 o/min mesteparten av time 2?

 

Har det så mye å si om man kjører litt sakte en time? Jeg kan jo skjønne at hvis man skal redde noen fra å drukne så gir man gass, men ellers?

Link to post

Innkjøringsprosedyren for min Mercury F115 var veldig grei for 10 år siden.

Her ser vi faktisk at motoren skal kjøres på full gass helt fra innkjøringen starter.

Nå planer jo båten min fint på knappe 3000 rpm men uansett. 

 

Tviler på at Tohatsu er produsert på en helt annen måte (toleransemessig ?) slik at det kan få store konsekvenser om man ikke følger innkjøringsprosedyren til punkt og prikke. 

Motorer havarerer generelt ikke i garantitiden (bortsett fra Yamaha og Suzuki da :fniser: ).

Kvalitetsprodukter som Mercury, Honda og Tohatsu er stort sett bombesikre så lenge de får den nødvendige smøring og kjøling.

 

innkjring.jpg.414f28985f993adce9e303b2fea664ea.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Dette med innkjøring virker det å bli mindre og mindre av.

 

På biler, før el tok over kan jeg ikke huske sist jeg hentet ut en bil hvor det stod noe som helst om innkjøring og enda mindre det første oljeskiftet som typisk var på mellom 2-5000 km.

Det var rett på inn på longlife interval som typisk var 2 år eller opp mot 40.000 km.

På bilene byttet jeg alltid olje selv etter 5000 km og deretter ca dobbelt så ofte som longlife intervallen etter å ha pratet med private bekjentskaper hos flere merkeverksteder. Alt går bra i begynnelsen, men historiene om slitte kammer, havarerte dobbeltclutch kasser lenge før tiden, men utenfor garantitid er alt for mange.

 

I båtverden husker jeg fra når D4 og D6 var nye, så skulle de inn på 50 timer og bytte olje på motor og gir/ drev..

Uten å ha studert manualen på dagens motorer, mener jeg alt disse går rett inn på vanlig intervall på 200-250 timer/ 1 gang i året.

Ang innkjøring så er det første som som regel skjer under den første prøveturen hos verft eller forhandler at båten kjøres på maks belastning og fart + turtall noteres.

Dette skal inn skjemaet som sendes fra forhandler eller produsent til VP for å verifisere at motoren yter det den skal og er utstyrt med riktig størrelse på propell og dermed turtall i forhold til spec.

 

Det jeg har hørt uoffisielt både fra bil og båtverden er at toleranser på de bevegelige delene i en motor kombinert med bedre oljer enn for ett tiår eller 2 siden er grunnen til at innkjøring mer eller mindre er utgått og motorene går rett inn på vanlig skiftintervall av olje.

 

Garantert mange meninger og følelser rundt dette, men med egen ny båt hadde jeg nok tatt det litt roligere de første timene, samt tatt et oljeskift etter 20-50 timer og deretter ca dobbelt så ofte som de forskrevede 200-250 timene.

 

Gjorde det slik på Cumminsen jeg hadde sist som jeg hadde fra ny(ca 25 timer). Når jeg solgte den med ca 1300 timer var olja fremdeles klar på slutten av intervallen før neste skift. 

Sikkert unødvendig, men kostet relativt lite i olje + filter og det ga en god følelse.

Neste eier hadde heller ikke noe imot det...

Mvh. SAP

Link to post

Takker for innspill :smiler:

 

Jeg får holde meg til det som står i håndboka. Da er det i hvert fall ingen som kan si at jeg har gjort noe feil. Nå har jeg jo gjort det et par ganger, i og med at jeg har prøvd i ca 3500 o/min i kanskje ca 20 sekunder, men om dette skulle føre til problemer med fabrikant, ja da kan de umulig ha særlig trua på at de har laget et holdbart produkt! Det har nok uansett neppe særlig å si om jeg kjører i 3 500 eller 2500 o/min, men motoren går jo ganske mye tyngre i sjøen når båten bare nesten planer. Jeg mååå jo ikke ligge midt på 3000 blank heller, selv om jeg liker å variere litt mer enn fra dorgefart til litt over dorgefart. Gjør det enkelt og kjedelig jeg (er jo tålmodig som en treåring...). Tar med fiskestanga og dorger etter et par abbor! Da går tida litt fortere! 

 

Lærte forresten "i gamle dager", da bil og moped skulle kjøres inn. Den skulle ikke dra tungt, feks i høyt gir i lav fart. Motoren skulle gå lett og ledig uten særlig anstrengelse de første milene. På båten min vil jeg påstå at motoren absolutt ikke går lett og ledig mellom ca 2500 og 3000 o/min. Men, boka sier jo ikke noe om hva slags båt jeg bruker, så sunt folkevett er nok påkrevd! En lett og lettplanende båt vil kanskje plane på 3000 o/min, og da blir det jo en lettere belastning enn på min.

 

Har gjennomført det første trinnet og har igjen en time på andre trinnet, så følger altså det som står. Fra time 3 til 10 kan jeg i grunn bruke båten slik jeg stort sett alltid gjør, i behagelig marsjfart og dorgefart. 4 000 o/min er kanskje ikke langt unna toppfarten på den forrige motoren, en 30 hk. Merker i hvert fall allerede, uten at jeg har gjort "fæle ting" med gasshåndtaket, at det her kommer til å bli forskjellig fra den gamle, med mindre mas å få i plan med flere enn en person i båten, mindre mas å holde i plan og god fart. Var kjempefornøyd med 30'en, men angret jo fra dag èn (som jeg har skrevet i annen tråd) da den kanskje var litt liten til båten. Denne motoren kommer jeg aldri til å angre på at jeg kjøpte! Eller... Hvorfor kjøpte jeg ikke en 60...?:ler:

 

Når båten er innkjørt og brukt en gang eller to før sesongen er slutt, tar jeg den opp og leverer sulamitten til service/oljeskift og vinterforberedelser, så har jeg alt klart til neste vår! 

Link to post

Det ble to og en halv time i går. Rakk ikke mer, og da det i tillegg kom et kraftig regnskyll, fristet det heller ikke veldig. Egentlig en smule kjedelig å putre rundt og variere smått med gasshåndtaket, så utålmodig som jeg er, men litt abborfiske i dorgefart og litt halvkjapp kjøring innafor anbefalt turtallsområde hjalp på! Nå er i hvert fall ganske nøyaktig tre og en halv time unnagjort, og da kan en i det minste variere mer på turtallet. Det ble tre korte strekker på full gass. Artig. Tassen gikk 30,9 knop sånn helt uten videre, så det lover jo godt i fortsettelsen. Får skrubbe vekk algeskiten under båten, så kanskje det blir en tidels knop til. Litt grov sjø, gjorde at det ikke føltes helt topp. Greit å bli mer vant til de ekstra kreftene og trimme motoren til passende høyde før jeg tar sjanser. Det var også litt trafikk rundt meg, så greit ikke å ta noen sjanser. 

 

Nå kan jeg i hvert fall bruke båten tilnærmet slik jeg normalt kjører. 4000 o/min gir ca 20 knop, og det holder jo som grei marsjfart innimellom, så kan en ta korte strekk opp mot full hastighet en gang i blant for å variere enda litt til. 

 

Det er jammen stor forskjell mellom 30 og 50 hk bakpå! Og det vil jeg i hvert fall merke når det er flere enn meg i båten. Tror egentlig det vil være bedre med to enn bare meg også, faktisk. Båten blir noe lett i snuta i bølger, siden mesteparten av vekta er bak, så litt mer tyngde forover gjør nok ikke annet enn godt, vil jeg tro.

 

Så får jeg prøve å få de siste ca sju timene i løpet av uka/helga! :smiler: Må huske å fylle bensin...

 

Takker igjen for innspill! De gjorde at jeg klarte å holde meg i skinnet! Gjorde for så vidt det med forrige motor også, men minnes jo at det var minst like kjedelig da.

 

94d1ae8f-a7c9-4be6-84f1-7acb54ab25dc.jpg

Link to post
tkb skrev On 11.8.2025 at 17.06:

Det er vel stempelringene som er viktigst ved innkjøring. Run it hard sier noen. 
For rolig innkjøring er skadelig for den anleggsflaten som de skal få. 

 

Jeg har noen i bekjentskapskretsen som er litt mer opptatt av fart enn andre.   De er enige med "run it hard" - mer belastning/temperatur/trykk gjør at stempelringer vi slite seg bedre til syl.veggene og tette bedre.   For slapp innkjøring - og kjøring generelt kan gi glaserte sylindervegger. 

Men som Sørlandet sier, følger man manualen så kan ikke fabrikant ta deg på det i tilfelle noe går i stykker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...