Skiboms1 Startet 10.August Link til dette innlegget Startet 10.August Hei Er det andre her som har en Volvo Penta 5,7 GXI V8 i båten sin? Jeg sliter med en ulelyd som ifølge verksted kommer fra bensinpumpa. Men etter to besøk på verksted og 50 k i regning er ikke problemet løst. Noen andre som opplever ulelyd fra sin motor? Eventuelt forslag til hva som kan gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August Jeg har en slik. Litt usikker på hva du mener med ulelyd, men bensinpumpene på disse er kjent for å lage diverse ulyder (inkludert min egen) avhengig av hva problemet er. Hviner den konstant? Endrer lyden seg med turtall? Gjengangere er tette filter i pumpene. Ta av trykkregulatoren på fuelrailen og se etter bøss i filteret der. Du kan forsøke å koble ut kontakten fra lavtrykkspumpa og høytrykkspumpa etter tur mens motor går og høre om lyden forsvinner. Høytrykkspumpa kan byttes enkelt, mens lavtrykkspumpa krever mer jobb. Man får nye, uoriginale pumper til 5000kr, mens en original vel koster det firedobbelte. Byttes på 30 minutter. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Fusebox Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Hei. Vi har en VP 5.0 GXI (2002-mod), som sikkert ikke er så ulik din. Kjøpte båt for noen måneder siden, og hørte det samme. Tenkte da kanskje det kunne være lurt med en ventil justering, og sjekket de vanlige globale forum, og fant da at man ofte misforsto "tikke-lyden" fra bensin pumpen som ventil tikking. Bensinpumpen skal visstnok tikke på det viset, så jeg anser min motor som OK. Vi har tidligere hatt, for det meste, diesel motorer. Jeg har tatt feil før, men min motor fungerer i alle fall foreløbig utmerket. -Fbx Redigert: Leste innlegget til OP litt mer nøye , og ser at det nok kanskje ikke er samme problem, var litt kvikk der. Lar likevel meldingen stå... Sitér dette innlegget Link to post
Skiboms1 Svart 10.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September Løsningen var å bytte hele drivstoffpumpa. Da forsvant lyden. Skulle ønske de bare hadde gjort det med en gang for det hadde spart meg mye penger. Men der er fremdeles problemer. Motoren sviver litt «ureint» på tomgang når den er kald. Synes det forbedrer seg noe når den har fått arbeidstemperatur. Skal en kunne se noe særlig vibrasjon i denne motoren på tomgang? Den legger også et lite bensinslør på vannet. Dyser ble montert ut og sendt til sjekk med beskjed om at de var ok. Men det er fremdeles bensin på vannet. Så på vei hjem fra verkstedet nå for fjerde gang denne sommeren opplevde jeg at motoren plutselig døde når den ble satt i fri. Den ebbet bare sakte ut og døde. Fyrte med en gang en vridde på nøkkelen igjen. Men dette skjedde 5 ganger. Ved tidligere demontering ble det funnet vann og skit i både hovedfilter og forfilter. Dette ble byttet. Det ble foreslått fra verksted at det kunne kommet nytt. Men vannutskilleren ble tappet og det var ikke antydning til vann. Dagen etter starter motoren som en klokke og sviver på tomgang. Verksted har foreslått coil problemer og vil komme og feilsøke. Denne motoren har kostet tett på 100.000 denne sommeren. Mest fordi verkstedet vil feilsøke…! Og jeg er jo langt fra i målet om å ha en motor som fungerer 100% . Dette båtkjøpet har blitt et mareritt! Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 10.September Link til dette innlegget Svart 10.September Det blir fort dyrt når verksted skal feilsøke. Har du evne og/eller vilje til å bruke litt tid på dette selv så er det mye å spare. Jeg er ikke mekaniker (eller spesielt mekanisk anlagt), men jeg har drodlet litt med denne motoren noen sesonger nå. Min motor vibrere for øvrig også litt på tomgang, men det er ikke dermed sagt at det skal være slik. Ut fra dine beskrivelser så ville jeg startet med å sjekke gnist og bensintilførsel. 1. Sjekke gnist: Det finnes billige testere du kobler mellom tennplugg og fordeler. Sjekk at du har gnist på alle 8 sylindre. Om en sylinder ikke tenner vil bensinen gå ut sammen med bensinen, kan forklare filmen du ser. 2. Sjekk de elektriske koblingene til injektorene. Se etter irr som kan gi dårlig kontakt, rens med elektronikkrens/isopropanol. 3. Sjekke bensintilførsel: Pumpa er byttet og bensinen er uten forurensing ut fra hva du skriver. Vil du være helt sikker på det så kan du kjøre motor fra en 10-liters kanne med 98-oktan. Så ville jeg skaffet en trykkmåler og målt trykket på fuelrailen. Det sitter en schraederventil der og du skal ha rundt 50psi når motor går på tomgang. Det sitter en mindre ventil på pumpa, mener du skal ha rundt 5psi der, men denne bør være ok med ny pumpe og ekstern kanne. Når du stopper motor, bør trykket holde seg rundt 50psi en liten stund hvertfall. Om det synker fort eller du aldri får 50psi, kan det tyde på en injektor som lekker. For å finne ut hvilken det eventuelt er, kan du skru ut tennpluggene og se om de er tørre. Våt tennplugg kan indikere en lekkasje. Det finnes som kjent flere veier til Rom. En annen, raskere test du kan gjøre, er å nappe av og sette på tennplugghettene en og en mens motor kjører på tomgang. Du vil høre motoren endre lydbilde og vibrere litt annerledes. Om det ikke skjer, så mangler den aktuelle sylinderen drivstoff, gnist, luft, kompresjon eller en kombinasjon av disse. Personlig ville jeg hoppet over denne testen og gått rett på å sjekke gnist og tilførsel. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Skiboms1 Svart 11.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September Her var det mange gode tips! Tusen takk!🤩 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.