R.ØST Startet Søndag 22:53 Link til dette innlegget Startet Søndag 22:53 Jeg tenker at tiden er inne for å endelig oppfylle drømmen om seilbåt. Jeg har vært helt bestemt på båt i størrelsen opp til 26 for og spesifikt Marieholm IF har pekt seg ut som et godt sted å starte. Så dukker det opp en H323 i marinaen. Finner svært lite om denne på nett, men regnes visstnok til «H-båt klassen». Båten er nydelig, og virker å seile godt (vinner lokale regattaer). Samtidig virker den å være trygg i dårligere vær med CSF godt under 2 (som visstnok er et viktig parameter om man beveger seg utaskjærs?) Eier skriver at den er lettseilet med alle fall ført til cockpit og selvslående rullefokk. Gaper jeg over for mye som helt fersk seiler med en båt på 32fot? Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart Mandag 08:02 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:02 Det er jo bare å ta det i små skritt det. Lese bøker, og teste ut ting. Har du aldri vært i en seilbåt så anbefaler jeg å ta et kurs, eller hør med noen av de andre på havna de om du kan få være med en tur. Så lærer man fort. Det er nok ikke nevneverdig forskjell på en 26 og 32 foter. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 08:41 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:41 Jeg ser det ligger en her (bare for sammenligning), som har selvslående rullefokk og lazyjacks/zip-pack. Slik utstyrt vil den båten være enkel å håndtere. Kanskje vel så enkel som en IF. Autopilot bør det være, og gjerne anker og ankervinsj forut, om man tenker å ligge på svai. Evt. ankervinsj akter, hvis det er mer aktuelt å ligge i uthavn med tau i land. Sitér dette innlegget Link to post
R.ØST Svart Mandag 20:19 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:19 Takk for svar. Fornuften sier å starte med en enklere og mindre konstruksjon og heller kjøpe noe større når/om man finner ut at seilbåt er tingen. Men så var det følelsene da, noen båter er jo rent ut sexy….. Sitér dette innlegget Link to post
skagenekspressen Svart Mandag 21:16 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:16 En H323 er mye lettere å manøvrere enn en IF. IFen er langkjølet og har ikke-balansert ror. Derfor svinger den seint og krever mye kraft. H323 har innenbordsmotor som enkelt kan startes også i sjø. Det er vanskeligere med påhengsmotor, som IFen. Jeg syns begge er pene båter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Tirsdag 07:41 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:41 R.ØST skrev On 11.8.2025 at 0.53: Gaper jeg over for mye som helt fersk seiler med en båt på 32fot? Jeg har ikke peiling på seilbåt, men jeg tenker at 32 fot er en grei kombinasjon av overkommelig å lære seg seiling i og stor nok til å bruke når du har lært det. Det er klart at prinsippene gjerne setter seg fortere i en 20 foter, men når du da har lært det grunnleggende er risikoen stor for at du føler at båten er i minste laget både for tur og regatta. En 32 foter er liten nok til å håndtere alene og stor nok til å ha med familien på tur. Tenker jeg. Andre ser det kanskje helt annerledes. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
R.ØST Svart Tirsdag 19:08 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:08 Takker og bukker. Blir visninger til helga så får kanskje et annet inntrykk av å se båtene annet enn på bilder Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.