Jump to content

Artekno 323 (H323). Egnet båt for nybegynner?

R.ØST

Recommended Posts

Jeg tenker at tiden er inne for å endelig oppfylle drømmen om seilbåt. Jeg har vært helt bestemt på båt i størrelsen opp til 26 for og spesifikt Marieholm IF har pekt seg ut som et godt sted å starte. Så dukker det opp en H323 i marinaen. Finner svært lite om denne på nett, men regnes visstnok til «H-båt klassen». 

Båten er nydelig, og virker å seile godt (vinner lokale regattaer). Samtidig virker den å være trygg i dårligere vær med CSF godt under 2 (som visstnok er et viktig parameter om man beveger seg utaskjærs?) Eier skriver at den er lettseilet med alle fall ført til cockpit og selvslående rullefokk. 

Gaper jeg over for mye som helt fersk seiler med en båt på 32fot? 

Jeg ser det ligger en her (bare for sammenligning), som har selvslående rullefokk og  lazyjacks/zip-pack. Slik utstyrt vil den båten være enkel å håndtere. Kanskje vel så enkel som en IF.  Autopilot bør det være, og gjerne anker og ankervinsj forut, om man tenker å ligge på svai. Evt. ankervinsj akter, hvis det er mer aktuelt å ligge i uthavn med tau i land. 

R.ØST skrev On 11.8.2025 at 0.53:

Gaper jeg over for mye som helt fersk seiler med en båt på 32fot? 

Jeg har ikke peiling på seilbåt, men jeg tenker at 32 fot er en grei kombinasjon av overkommelig å lære seg seiling i og stor nok til å bruke når du har lært det. Det er klart at prinsippene gjerne setter seg fortere i en 20 foter, men når du da har lært det grunnleggende er risikoen stor for at du føler at båten er i minste laget både for tur og regatta. En 32 foter er liten nok til å håndtere alene og stor nok til å ha med familien på tur. Tenker jeg. Andre ser det kanskje helt annerledes. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...