Jump to content

Jeg trenger råd om klarlakk som tåler varmt fett og varm vanndamp.

Lars H.

Recommended Posts

I båten min har jeg et 2-platers kokeapparat. Det står svært tett inn mot en plate av teak slik at lakken på teak'n får varm sprut av fett og varm vanndamp. dette ødelegger lakken som blir myk og vanskelig å holde ren. Noen som kan anbefale en klarlakk for teak som tåler varmt fett og høy temperatur? Ellers i båten er mye av teak'n, innvendig og utvendig behandlet med Clipper I og eventuelt Clipper II.

kokeapparat.jpg.5f818cb79bb726d87cb83655e7566059.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det var det jeg også tenkte på, en eller annen 2-komponent polyurethan lakk. Jeg ser at Biltema har denne, og den er vel ikke dårligere enn andre? Prisen var jo heller ikke så ille. Jeg ser at de skriver at den tåler bensin og olje, og da burde den vel tåle litt sprut av fett fra stekepannen? Så får jeg fjerne all gammel lakk så godt jeg kan og håpe på at restene ikke koker opp.

image.jpeg.66fab260405c79a6797ac7c1ed5828d1.jpeg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sørlandet2 skrev 23 minutter siden:

Hva med å lime på ei plate i rustfritt?

Det tror jeg hadde blitt fælt å sitte å se på hele dagen, ellers en god ide.

plate.jpg.93a148fd91095a4bc4852901bdeb8b5a.jpg

Sørlandet2 skrev 8 minutter siden:

Hva med å lime på ei plate i rustfritt? Hvis det er mulig? Tenker da er det ei skapdør dette? 
Hadde ikke det vert enklere, og holdbart?

Uten å si lakk ikke er en god løsning, men når summen av arbeid og kostnad summeres opp, så hadde vel jeg kikka på ei plate. 

Det var min initielle tanke også. En tynn plate i aluminium eller børstet, rustfritt/syrefast stål eller noe sånt. Eller rett og slett pleksiglass, så du beholder synlig tre i bakkant.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Om en skulle brukt plate så ville jeg gått for alu, som er veldig lett å holde rent for fettsprut, i motsetning til rustfritt eller pleksiglass. Har hatt dette på kjøkken selv tidligere og det var helt glimrende. Holdt å dra over med fuktig mikrofiberklut. Biltema har f.eks.: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/karosseri/stalplater/aluminiumsplate-glatt-1000-x-500-x-05-mm-2000063744

Men hadde vel hellet til lakkløsningen for å holde på utseendet. 

index skrev 12 minutter siden:

Minuset er at den er blank, men da er den i det minste lett å tørke av...

Det er ikke noe minus, blank er utmerket.

Metallplate er utelukket. Men hadde det vært respatex med overflate teak-look som benkeplatene, hadde det vært noe å tenke på.

Jeg har faktisk en rull med tilsvarende selvklebende laminat, med teakmønster liggende! Det har jeg brukt til alle hyller i skapene på båten og det er like fint etter maaange år. Det er svært slitesterkt. Spørsmålet er bare om limet er OK etter svært mange år. Så det kommer jeg til å sjekke når jeg kommer hjem, både om limet er OK, og så kan jeg teste med en bit på en plankebit på kjøkkenet fremfor en fresende stekepanne.

teak_laminat.jpg.01a5bd3f8d686e25be38330b2e6ef324.jpg

Jeg får teste når jeg kommer hjem, rullen med laminat er tross alt 40 år gammel! Men jeg brukte en bit for ikke alt for mange år siden.

Nå ligger vi med båten på Knippla hvor vi kun er en håndfull båter. På onsdag går vi litt nordover, til Skärhamn.

Som sagt flere ganger allerede, noen slik plate, om det er metall, plast eller glass er uaktuelt. Jeg orker ikke å sitte å glo på noe slikt i en flere måneders båtferie. Det eneste som er aktuelt er ny lakk, eventuelt en folie som ser ut som teak.

Regner med teaken er finert? Skal du fjerne gammel morro er det greit å være litt forsiktig, så slipper du å slipe gjennom det ytterste laget med teak. Det beste er hvis du får løsnet hele plata for å jobbe med den i benk. Varsom sikling, eventuell pussing, avfetting med aceton (ikke rødsprit!), gjerne to ganger og lakkering med 2K-lakk. Teakfargen vil forandre seg litt ved pussing, bare så du er klar over det, så det vil muligens bli en fargeforskjell i forhold til resten av teaken i båten.

Biltemas variant fungerer utmerket, bare vær litt obs på at du gjør deg ferdig før du går videre. Lar du det gå noen minutter for så finne ut at du hadde en helligdag er det fort at den nye lakken klistrer seg ujevnt til det første og begynnende seige strøket. Skumrulle eller korthåret mohair av kvalitet gir greit resultat, gjerne ved bruk av fordriver i tillegg om du er ekstra følsom for jevn finish. Biltemas 2K gir høyglans finish, selv hadde jeg nok foretrukket halvblank (for å slippe unødige refleksjoner og bedre skjule skavanker), men det er likevel en grei lakk med grei motstandsdyktighet mot både UV, varme og fett/løsemidler.

Ellers, som Tor Arild tipser om, dette med plexiglassplate, kappet på mål, kan være både arbeidsbesparende og pent. Du vil fremdeles se teaken, hvis du egentlig syter litt med å ta på deg sliping og lakking av selve teakplata. Blir nesten som blank klarlakk, dermed slipper du sliping, lakkering og ikke minst fargeforandring i trevirket i forhold til resten av teaken. I tillegg er plata grei å løsne for grundig vask, om det skulle bli behov for slikt. 

Plexikjkkenbenk.jpg.3232cce4ab33984e8a309572b82c0b1b.jpg

Bildekilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...