Lars H. Startet Mandag 09:10 Link til dette innlegget Startet Mandag 09:10 I båten min har jeg et 2-platers kokeapparat. Det står svært tett inn mot en plate av teak slik at lakken på teak'n får varm sprut av fett og varm vanndamp. dette ødelegger lakken som blir myk og vanskelig å holde ren. Noen som kan anbefale en klarlakk for teak som tåler varmt fett og høy temperatur? Ellers i båten er mye av teak'n, innvendig og utvendig behandlet med Clipper I og eventuelt Clipper II. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chiefengineer Svart Mandag 09:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:20 Ville prøvd en ordentlig tokomponent klarlakk som f.eks. denne: Spray Mipa 2K Klarlakk Blank CC 12 Premium - klarlakk på sprayboks! | Norbond AS - Det beste innen maling og lakk, billakk, lakkeringsutstyr og slipemateriell! Har testet den på enkomponent farget lakk og den koker ikke av en eller annen grunn, som tokomponent på enkomponent ofte gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Mandag 09:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:20 Pusse bort den gamle lakken og gi den et par strøk med klar epoksy eller PU-lakk kanskje? Usikker på hva som sitter på ‘feit’ teak. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 10:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 10:44 Det var det jeg også tenkte på, en eller annen 2-komponent polyurethan lakk. Jeg ser at Biltema har denne, og den er vel ikke dårligere enn andre? Prisen var jo heller ikke så ille. Jeg ser at de skriver at den tåler bensin og olje, og da burde den vel tåle litt sprut av fett fra stekepannen? Så får jeg fjerne all gammel lakk så godt jeg kan og håpe på at restene ikke koker opp. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart Mandag 10:59 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:59 Jeg hadde tenkt å foreslå Trestjerners gulvlakk. Men 2K er sikkert ikke dumt, den er jo sterkere. Om det kun er den originale lakken fra 1986 som er der så ville jeg ikke ha vært så bekymret for koking. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sørlandet2 Svart Mandag 11:04 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:04 Hva med å lime på ei plate i rustfritt? Hvis det er mulig? Tenker da er det ei skapdør dette? Hadde ikke det vert enklere, og holdbart? Uten å si lakk ikke er en god løsning, men når summen av arbeid og kostnad summeres opp, så hadde vel jeg kikka på ei plate. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 11:04 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 11:04 Det er mulig at jeg har brukt Jotun Clipper II en gang. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart Mandag 11:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 11:12 Sørlandet2 skrev 23 minutter siden: Hva med å lime på ei plate i rustfritt? Det tror jeg hadde blitt fælt å sitte å se på hele dagen, ellers en god ide. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart Mandag 11:14 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:14 Sørlandet2 skrev 8 minutter siden: Hva med å lime på ei plate i rustfritt? Hvis det er mulig? Tenker da er det ei skapdør dette? Hadde ikke det vert enklere, og holdbart? Uten å si lakk ikke er en god løsning, men når summen av arbeid og kostnad summeres opp, så hadde vel jeg kikka på ei plate. Det var min initielle tanke også. En tynn plate i aluminium eller børstet, rustfritt/syrefast stål eller noe sånt. Eller rett og slett pleksiglass, så du beholder synlig tre i bakkant. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
index Svart Mandag 11:21 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:21 Du kan jo evt prøve denne? Da burde du være relativt trygg for koking, og den tåler litt av hvert. Minuset er at den er blank, men da er den i det minste lett å tørke av... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fantino Svart Mandag 11:25 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:25 Om en skulle brukt plate så ville jeg gått for alu, som er veldig lett å holde rent for fettsprut, i motsetning til rustfritt eller pleksiglass. Har hatt dette på kjøkken selv tidligere og det var helt glimrende. Holdt å dra over med fuktig mikrofiberklut. Biltema har f.eks.: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/karosseri/stalplater/aluminiumsplate-glatt-1000-x-500-x-05-mm-2000063744 Men hadde vel hellet til lakkløsningen for å holde på utseendet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 11:34 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 11:34 index skrev 12 minutter siden: Minuset er at den er blank, men da er den i det minste lett å tørke av... Det er ikke noe minus, blank er utmerket. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart Mandag 12:48 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:48 Fantino skrev 1 time siden: Biltema har f.eks.: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/karosseri/stalplater/aluminiumsplate-glatt-1000-x-500-x-05-mm-2000063744 Den har de 10+ av på Biltema Skjetten, så @Lars H. kan hente seg en plate så snart han er hjemme fra årets båtferie. 👍🏻 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart Mandag 13:03 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 13:03 Metallplate er utelukket. Men hadde det vært respatex med overflate teak-look som benkeplatene, hadde det vært noe å tenke på. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Boatmad Svart Mandag 13:34 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:34 En blikkenslager kutter plater etter mål. Dem har også med farge. Beige brun sort blank etc. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Mandag 14:02 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:02 Lars H. skrev 1 time siden: Men hadde det vært respatex med overflate teak-look som benkeplatene, hadde det vært noe å tenke på. Jeg hadde godt for denne, hadde den på en kjøleskapdør . Tåler vann og varme. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart Mandag 14:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 14:44 Jeg har faktisk en rull med tilsvarende selvklebende laminat, med teakmønster liggende! Det har jeg brukt til alle hyller i skapene på båten og det er like fint etter maaange år. Det er svært slitesterkt. Spørsmålet er bare om limet er OK etter svært mange år. Så det kommer jeg til å sjekke når jeg kommer hjem, både om limet er OK, og så kan jeg teste med en bit på en plankebit på kjøkkenet fremfor en fresende stekepanne. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart Mandag 14:52 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:52 Tenkte også på teakfolie, men da har du det jo allerede. Og om limet er litt uttørket kan du vel bare bruke kontaktlim? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart Mandag 14:55 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:55 Lars H. skrev 4 minutter siden: Jeg har faktisk en rull med tilsvarende selvklebende laminat, Kjenner den, en glemmer fort hva en har i boder og garssje. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart Mandag 14:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 14:55 Jeg får teste når jeg kommer hjem, rullen med laminat er tross alt 40 år gammel! Men jeg brukte en bit for ikke alt for mange år siden. Nå ligger vi med båten på Knippla hvor vi kun er en håndfull båter. På onsdag går vi litt nordover, til Skärhamn. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tor Arild Svart igår klokken 06:08 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:08 Hva med å kjøpe en bit med glass eller lexan? Pusse ned treverket og lakke, deretter fire små skruer i hjørnene med en skive i mellom glass/lexan og treverk for pusting. Lett å vaske og rimelig å bytte samt transparent? Kan være en løsning om laminatet i fungerer. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart igår klokken 06:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:59 Som sagt flere ganger allerede, noen slik plate, om det er metall, plast eller glass er uaktuelt. Jeg orker ikke å sitte å glo på noe slikt i en flere måneders båtferie. Det eneste som er aktuelt er ny lakk, eventuelt en folie som ser ut som teak. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart igår klokken 07:21 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:21 Da ville jeg ha gått for lakk, den tåler varme bedre enn plastfoilien. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enslagsgjest Svart igår klokken 07:37 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:37 Hva med noen fine fliser da Lars? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hakkannen Svart igår klokken 09:01 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:01 Regner med teaken er finert? Skal du fjerne gammel morro er det greit å være litt forsiktig, så slipper du å slipe gjennom det ytterste laget med teak. Det beste er hvis du får løsnet hele plata for å jobbe med den i benk. Varsom sikling, eventuell pussing, avfetting med aceton (ikke rødsprit!), gjerne to ganger og lakkering med 2K-lakk. Teakfargen vil forandre seg litt ved pussing, bare så du er klar over det, så det vil muligens bli en fargeforskjell i forhold til resten av teaken i båten. Biltemas variant fungerer utmerket, bare vær litt obs på at du gjør deg ferdig før du går videre. Lar du det gå noen minutter for så finne ut at du hadde en helligdag er det fort at den nye lakken klistrer seg ujevnt til det første og begynnende seige strøket. Skumrulle eller korthåret mohair av kvalitet gir greit resultat, gjerne ved bruk av fordriver i tillegg om du er ekstra følsom for jevn finish. Biltemas 2K gir høyglans finish, selv hadde jeg nok foretrukket halvblank (for å slippe unødige refleksjoner og bedre skjule skavanker), men det er likevel en grei lakk med grei motstandsdyktighet mot både UV, varme og fett/løsemidler. Ellers, som Tor Arild tipser om, dette med plexiglassplate, kappet på mål, kan være både arbeidsbesparende og pent. Du vil fremdeles se teaken, hvis du egentlig syter litt med å ta på deg sliping og lakking av selve teakplata. Blir nesten som blank klarlakk, dermed slipper du sliping, lakkering og ikke minst fargeforandring i trevirket i forhold til resten av teaken. I tillegg er plata grei å løsne for grundig vask, om det skulle bli behov for slikt. Bildekilde Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.