Lars H. Svart 12.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August enslagsgjest skrev for 2 timer siden: Hva med noen fine fliser da Lars? Nei, som jeg har sagt noen ganger nå, det skal være teak eller se ut som teak. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 12.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August Hakkannen skrev for 1 time siden: Regner med teaken er finert? Skal du fjerne gammel morro er det greit å være litt forsiktig, så slipper du å slipe gjennom det ytterste laget med teak. Det beste er hvis du får løsnet hele plata for å jobbe med den i benk. Varsom sikling, eventuell pussing, avfetting med aceton (ikke rødsprit!), gjerne to ganger og lakkering med 2K-lakk. Teakfargen vil forandre seg litt ved pussing, bare så du er klar over det, så det vil muligens bli en fargeforskjell i forhold til resten av teaken i båten. Det er en god prosedyre og slik jeg stort sett har gjort det mange ganger på andre teak-finerte skuffer og skapdører i de 38 årene jeg har hatt båten. Jeg har også brukt varmepistol for å skrelle av det meste av gammel lakk med en skrape. Dette blir jo et vinterprosjekt, så da tar jeg hele platen med hjem. Den er festet med 4 skruer. Ellers kunne jeg jo bare vippe opp platen under matlaging, men da ville service og glass få stekeosen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 12.August Link til dette innlegget Svart 12.August Da har du kontrollen Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 12.August Link til dette innlegget Svart 12.August Hmmm Kanskje en tynn alu plate hengslet på baksiden av teakplata? Den kan normalt følge med opp når du skal hente et glass etc i skapet, men enkelt løsnes i overkant, en krok, og hengsles ned dersom du skal koke/steke. Da får du til 3 ting på en gang. 1. Brannsikker bakvegg 2. Beskyttet/beholde teakplate as is 3. Ingen stekeos direkte på glass i skapet Make sense? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August Nå må du ikke gi meg fikse ideer! Men OK, jeg har vært inne på en eller annen Petter Smart løsning selv. På bildet under ser man en åpning nedover bak kokeapparatet. Kanskje en metallplate hengende ned der som vie litt mikk makk kunne løftes og henges opp bak kasseroller og stekepanne? Men uansett så må det ny lakk på platen, nåværende lakk er stygg og klissete. Enn så lenge er BT sin 2komp PE lakk det jeg tror blir valget for lakk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober Så var platen over kokeapparatet skrudd løs og tatt med hjem klar for fjerning av gammel klissete ekkel lakk. Nå er det bare å få bort gammel lakk og gå løs på den med BT sin 2-komp. lakk. Samtidig tok jeg med hjem teakbordet da det trenger et nytt lag lakk. Tidligere er det behandlet med Jotun Clipper II, og det har holdt seg pent i svært mange år. Men nå har Jotun sluttet å produsere både Clipper I og Clipper II som jeg har vært så godt fornøyd med. De er erstattet av Jotun Wood Expert oljegrunning og Wood Expert klarlakk, eventuelt Wood Expert gyllen. Disse lakktypene skriver de at skal ha kortere tørketid, bedre lagring og slitestyrke. Men, de skal være bedre på miljøkrav (?). Men det er vel bare å pusse ned bordet litt og kjøpe en boks Wood Expert Klarlakk? Den kan vel ikke være dårligere enn Clipper II? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 6.Oktober Link til dette innlegget Svart 6.Oktober Det burde gå helt greit vil jeg tro. Den er neppe langt unna egenskapene til Clipperen. Men jeg vil gjerne tipse om hva jeg har brukt hos meg. Da jeg kjøpte båten for 20 år siden så teakfineren sliten ut etter vannlekkasjer med flasset lakk og misfarging. Jeg siklet vekk all løs lakk, pusset lett og behandlet alle stående flater med Owatrol teakolje. Benkeplater og bordet ville jeg ha mer slitestyrke på, men helst ikke lakk. Så der ble det Owatrol Edelolje i stedet. Etter dette har jeg ikke gjort annet enn å vaske nå og da. Og Edeloljen har virkelig imponert, bord og benker er like fine 20 år etterpå! Det hadde jeg aldri forventet! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 6.Oktober Link til dette innlegget Svart 6.Oktober Lars H. skrev On 11.8.2025 at 13.12: Det tror jeg hadde blitt fælt å sitte å se på hele dagen, ellers en god ide. Det går an å få glassplater mot sprut også, da kan du nok se det fine treverket gjennom platen Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober index skrev for 2 timer siden: Benkeplater og bordet ville jeg ha mer slitestyrke på, men helst ikke lakk. Så der ble det Owatrol Edelolje i stedet. Dette bordet er spisebordet vårt, så det blir nok en hard glatt lakk som egner seg her. Egentlig ser bordplaten fin ut, men ved nærmere ettersyn er den nok litt slitt med noen småskader i lakken. Så det blir bare å pusse litt over og gi det et lag eller to med lakk. Kanskje jeg til og med har litt Jotun Clipper II igjen også på en boks. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Førstefender Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober D1 Owatrol, med Owatrol Edelolje på toppen, blir hard som lakk og fungerer fint på spisebordet. Det holder bare utrolig mye bedre enn lakk. Men når det først er lakkert er det vel like greit å fortsette.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Oktober Link til dette innlegget Svart 7.Oktober Lars H. skrev for 7 timer siden: Dette bordet er spisebordet vårt, så det blir nok en hard glatt lakk som egner seg her. Samme bruk her. Men Edeloljen holder den! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober Så var jeg igang med platen over kokeapparatet. Jeg bruker varmluftblåser, skrape og sikling. Litt slitsomt fremoverbøyd (82 år gammel rygg) med blåser i en hånd og skrape i den andre, så jeg tar noen pauser. Jeg må jo ikke være ferdig før til våren. Med denne metoden forsvinner gammel lakk uten at jeg sliper ned i øverste teaklaget i kryssfineren. I og med at jeg får bort all gammel lakk, risikerer jeg ikke koking når jeg legger på BT sin 2-komp lakk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
El barco de Sol Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Jeg så dette innlegget idag den 9.oktober 2025. Jeg har ingen mening om lakktyper, men gjør meg betraktninger når jeg ser dine innlegg: Herregud så flott båten din er etter omlag 40år ! Jeg ser at den innvendig er blankere enn vår Saga 315 fra 2010. Enten er deg deg eller kona,eller begge, som fortjener ros ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Dette har du stålkontroll på, Lars! Man skal ikke kimse av 82 år med erfaring! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober El barco de Sol skrev for 8 timer siden: Herregud så flott båten din er etter omlag 40år ! Jeg ser at den innvendig er blankere enn vår Saga 315 fra 2010. Takker så mye @El barco de Sol, men ved litt jevnlig vedlikehold er det ikke noen stor kunst å holde ting slik nogenlunde OK. Gelcoaten skulle nok vært litt blankere, de siste årene er det blitt dårlig med polering innendørs, kun vask. Nå har jeg vært en tur hos BT og kjøpt 2-k lakk og fremsiden av platen over kokeapparatet er klart skrapet og pusset. Baksiden, som kommer frem når jeg svinger opp platen, står nå for tur. Den er ikke så ille, så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med den. Det enkleste vil være å bare gjøre den godt ren, matte ned og lakkere med samme 2-k lakk. Alternativet er å fjerne all gammel lakk som på fremsiden, men den skrapingen med varmluft var et ork. Jeg tror jeg skal ta en liten test med 2-k lakken og se om det bobler opp før jeg bestemmer meg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Nå har jeg tatt et fortynnet strøk med 2-k på fremsiden og litt på den gamle lakken på baksiden. Så får jeg sjekke imorgen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 9.Oktober Link til dette innlegget Svart 9.Oktober Lurt å lakkere begge sider ja, så slipper du at plata slår seg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Oktober Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Fortsetter du i dette resertempoet så er du ferdig i slutten av oktober 2025. Og resten av vinter'n? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Jeg har mer enn nok å se frem til . Ventilene på motoren burde sjekkes. Jeg byttet jo motorlabber for ikke lenge siden, så en etterjustering burde nok gjøres. Da må jeg flytte frem en 40 liters varmtvannstank for å komme frem til pakkboksen og løsne den fra hylserøret for å sjekke om akslingen er sentrert i røret før justeringen på flensen mot motoren. Og så var det septiksystemet. Stigerøret ned i tanken for tømming via pumpe til sjø er nesten tett. Inn til dassen fra sjøen har jeg en stengekran som må skiftes. Kanskje skifte olje og filter? Skifte dieselfiltre? osv. . . . Nå er det imidlertid slik at jeg snart er 82 år og ikke 80 år lenger! Da er det greit med en stresslesstol fremfor TV'n! Nå gruer jeg meg til styret med med å få en 6 × 10m tung presenning over båten når den snart kommer på land. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober Så har platen ved kokeapparatet fått et siste strøk BT 2-komp lakk, og det ble bra. Bordet ble mattet ned før det fikk et godt lag Jotun Clipper II lakk som jeg hadde nok igjen av på en boks. Som sagt tidligere er nå både Jotun Clipper I og II utgått og erstattet av Jotun Yachting Wood Expert, Oljegrunning og klarlakk. Foreløpig er disse ikke kommet skikkelig ut i butikkene, men Maritim har de. Men så var det prisen da for en 0,75 liters boks klarlakk: Maritim: 569 OBS-bygg: 479 (90 kroner billigere enn hos Maritim) Maxbo: 450 (119 kroner billigere enn hos Maritim) Watski og Marineshop: 429 (140 kroner billigere enn hos Maritim, men her tilkommer frakt) Skal jeg handle den lakken, blir det nok hos Maxbo, under 5min kjøring hjemmefra. Jeg tror jeg bor ganske sentralt for butikker jeg bruker, med under 10 minutter til Maxbo, Biltema, Clas Ohlson, Kjell & Co, Jernia og Dressmann Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 12.Oktober Link til dette innlegget Svart 12.Oktober Lars H. skrev On 10.10.2025 at 16.36: Nå gruer jeg meg til styret med med å få en 6 × 10m tung presenning over båten når den snart kommer på land. Må bare tenke litt. Måtte pakke om preseningen slik, fikk hjelp av konemor. brettet den sammen tredde på en Tessstropp for hver 80 cm( eller noe tau) fikk den opp i trillebåra trillet den til båten dro enden opp og festet den til mønerøret på BB side i hele lengden. gikk over på SB side slo en stropp rindt det hele før jeg løsnet første stroppen og drog halvdelen over til SB satte på en klemme så den skulle hold seg på plass. og vips var halve preseningen på hver sin side uten hjelp og "tunge løft.". Justert inn på legneretning og løsnet stroppene og den la seg penn ned på hver sin side. Ps vurderte å rulle den inn til mitten da blir den stivere og lettere å ha med å gjøre, det hadde jeg ikke plass til (ved båten) må nok gjøres ved båten. Med to ruller er det bae å stroppe fast en pølse på hver side av mønerører med en gang. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 13.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober Takk for tips om tildekkingen, selv om jeg ikke forsto noe av det. Jeg tror jeg holder meg til å gjøre det slik jeg har gjort det i alle år. Det har jo gått greit med litt hjelp av Trude. Jeg må bare velge en dag det ikke blåser. Nå hadde jeg forresten nettopp en prat med Hanne på kontoret i havnen. Det ble avtalt opptak på kommende torsdag kl. 1130 med utsetting uke 13, siste uken i mars om isen er gått i havnen da, og de har fått lagt ut utriggerne. Bordet ble også bra etter et godt strøk med Clipper II lakk. Det og platen ved kokeapparatet tar jeg med til båten på torsdag. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 15.Oktober Link til dette innlegget Svart 15.Oktober Lars H. skrev On 13.10.2025 at 13.38: Takk for tips om tildekkingen, selv om jeg ikke forsto noe av det. Beklager at jeg er dårlig til å forklarel Håper dette er lettere å forstå. Jeg ruller sammen preseingen i to ruller mot mitten setter på muleband Så trekker jeg de to pløsene opp til mønerøret og legger en pølse på hver side og setter på en klemme så preseningen ikke forsyver seg og setter på et nytt muleban rundt de to pølsene og mønerøret, tar av neste fra pølsene og knyter det rundt pølsene og mønerørtet O.S.V.. på den måten greier jeg å håntere vekta av preseningen av lene. Når al presening er oppe og preseningen ligger rett står jeg på dekk og løsner et og et muleband og preseningen ruller seg ned på hver sin side. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.