Lars H. Svart Tirsdag 10:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:32 enslagsgjest skrev for 2 timer siden: Hva med noen fine fliser da Lars? Nei, som jeg har sagt noen ganger nå, det skal være teak eller se ut som teak. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart Tirsdag 10:41 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:41 Hakkannen skrev for 1 time siden: Regner med teaken er finert? Skal du fjerne gammel morro er det greit å være litt forsiktig, så slipper du å slipe gjennom det ytterste laget med teak. Det beste er hvis du får løsnet hele plata for å jobbe med den i benk. Varsom sikling, eventuell pussing, avfetting med aceton (ikke rødsprit!), gjerne to ganger og lakkering med 2K-lakk. Teakfargen vil forandre seg litt ved pussing, bare så du er klar over det, så det vil muligens bli en fargeforskjell i forhold til resten av teaken i båten. Det er en god prosedyre og slik jeg stort sett har gjort det mange ganger på andre teak-finerte skuffer og skapdører i de 38 årene jeg har hatt båten. Jeg har også brukt varmepistol for å skrelle av det meste av gammel lakk med en skrape. Dette blir jo et vinterprosjekt, så da tar jeg hele platen med hjem. Den er festet med 4 skruer. Ellers kunne jeg jo bare vippe opp platen under matlaging, men da ville service og glass få stekeosen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart Tirsdag 11:59 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:59 Da har du kontrollen Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart Tirsdag 12:04 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:04 Hmmm Kanskje en tynn alu plate hengslet på baksiden av teakplata? Den kan normalt følge med opp når du skal hente et glass etc i skapet, men enkelt løsnes i overkant, en krok, og hengsles ned dersom du skal koke/steke. Da får du til 3 ting på en gang. 1. Brannsikker bakvegg 2. Beskyttet/beholde teakplate as is 3. Ingen stekeos direkte på glass i skapet Make sense? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Tirsdag 12:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:24 Nå må du ikke gi meg fikse ideer! Men OK, jeg har vært inne på en eller annen Petter Smart løsning selv. På bildet under ser man en åpning nedover bak kokeapparatet. Kanskje en metallplate hengende ned der som vie litt mikk makk kunne løftes og henges opp bak kasseroller og stekepanne? Men uansett så må det ny lakk på platen, nåværende lakk er stygg og klissete. Enn så lenge er BT sin 2komp PE lakk det jeg tror blir valget for lakk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.