Jump to content

Pioner 13 et godt kjøp?

Daagi

Recommended Posts

Hei,

Jeg vurder å kjøpe meg en Pioner 13. Mitt bruk er kun i ferskvann, brukes til fiske og litt turer for kos. Har vurdert å kjøpe en pioner 13 brukt da jeg syns prisen ikke ser så ille ut i tillegg til den ser ut som tåler å bli hærja litt med mot grunna da jeg fisker mye gjedde. Er dette et godt kjøp? Har noen noen erfaringer om positive eller negative egenskaper? Deilig å finne ut før jeg går på en smell!  :)

Pioner 13 er vel strengt tatt selvlensende. Plasten der tåler i praksis mye mer kontakt med land enn glassfiber da den er seig og flekser ut fremfor å skades/sprekke slik glassfiber typisk gjør. De er vel heller ikke særlig tyngre enn tilsvarende glassfiberbåter. Dersom prioritet er maksimalt fartspotensial er nok et stivt glassfiberskrog å foretrekke, men virker ikke som om det er det TS prioriterer? 

Som flere har nevnt her er Pioner 13 selvlensende ja. 

Og "bøtteplasten" tåler mye juling! Den kan blir stygg, men fungerer like bra. Og skulle det gå hull kan det visstnok repareres med plasttråder som du kan få fra fabrikken, som så smeltes inn. 

Jeg har en ca 20 år gammel hvit Pioner 13 med en Johnson GT (15HK) som har fått mye røff behandling. 

De gamle røde Pionerbåtene hadde vel en tendens til å blir blasse og stygge etter hvert, men dette er ikke noe problem med hvit farge (mulig nyere båter har mer robuste farger?). Den også grei å holde ren. Trekk den opp på land, skur med mildt såpevann og skyll etterpå. Alt renner ut gjennom selvlensingen bakerst. 

Den gjør for øvrig 23 knop med min motor, men hvis målet er å kjøre fort ville jeg nok valgt noe annet. Den flate bunnen gjør at den slår ganske mye i bølger når man kjører i plan. Den har også litt tendens til å skjære til siden når den treffer bølgene bakfra i plan. Men i lav fart oppleves den som en trygg båt også når det er litt sjø.  

Pioner13.jpeg

Finnmaster 62DC

subwoofer skrev 4 minutter siden:

Kan skrive under på at Pionerer tåler mye juling. På seint 80-tall hadde vi konkurranse om hvem som klarte å få en Pioner 10 med 4hk lengst opp på tørt land, nærmere bestemt svaberg. Du kan ikke gjøre det med en glassfiberbåt...

Den båten flyter faktisk fortsatt, forresten.

Har også vært med på det for rundt 35 år siden, men med en gammel 12 fot som var sprø i plasten vinterstid. Dørken var dermed godt sprukket opp. Vi "sank" på stranda akkurat da vi var kommet langt nok inn til at vi fikk berget motoren så den ikke gikk under. Mener denne sprø plasten var noe som gjaldt en periode for lenge siden, og at det ikke er noe problem på nyere båter.

Hadde gjerne valgt Pioner som enkel bruksbåt som skal ta imot litt juling. 

Takk for masse god feedback! Spør kanskje dumt, men er ikke  noe god på båt,. ganske ny her. Men fungerer den selvlensende på en pioner 13 ok? Gjør den alt selv? Kan den teoretisk ligge på bøye i ferskvann i en mnd uten sjekk? Eller bør jeg være redd for at den synker? Ser ikke ut som en båt som er er lett å montere elektrisk lensepumpe med nivåvakt i så derfor jeg spør

Selvlensing fungerer ypperlig fram til det ikke gjør det. Prinsippet er veldig enkelt, dørken ligger høyere enn vannlinja og fra laveste punkt på dørken har du et rør som går ut til vannet utafor. Dette funker så lenge det ikke er noe som tetter sluket, være seg iskrempapir, løv eller snø, at sluket fryser igjen eller at det legger seg vekt i båten som ikke er av typen flytende eller på et sted som ikke er drenert.

Teoretisk kan den ligge evig uten tilsyn, men det er kanskje ikke å anbefale.

Jeg oppdaget 10cm vann over dørken i min. Da viste det seg at lenseslangen var helt tett av blåskjell! Ikke noe problem med din i ferskvann, men det viser at ting kan skje. Om det ligger en fille i bpten som flytter segg i styrtregn, løv fra trær etc. Men om jeg ikke tar helt feil så vil ikke en Pioner synke uansett, bare ligge tungt med mye vann i. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har hatt denne båten i mange år i ferskvann. Vi har vært tre godt voksne på garnfiske. Ingen problemer. 

Og båten tåler en støyt, myk og føyelig. Joda det kan renne inn vann hvis den er tungt lastet, men da skrur vi bare

på et lokk på selvlensen før turen og skrur det av etterpå. Standard servant avløpsutstyr på min i allefall.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...