OleSunds Startet Mandag 19:09 Link til dette innlegget Startet Mandag 19:09 Hei, har 3stk paneler på 60w, to som monteres på hver sin side av rekken og et rett foran kalesjen over luken. har kjøpt mppt regulator og kabel, panelene skal serie kobles og slik jeg har forstått det må jeg ha en sikring mellom regulatoren og batteriene. Jeg er ikke kyndig og har ikke peiling på hva slags eller hvor stor sikring som skal sitte her. Finnes det noen her som har peiling på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart Mandag 19:25 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:25 Jeg er ikke ekspert på dette, men dette er slik jeg forstår det: Max strøm som regulator kan levere må jo være basert på 180W effekt (60W x 3) Men mesteparten av (hele) tiden mindre enn det. Så da er maks strøm: 180W/ 12V = 15A Men lader vil nok levere minimum 13,3V, og da bør det være maks 13,4A strøm. 180W/ 13,3V = 13,4 V ca. Målet med sikring er å sikre regulator og ledning fra å brenne/ bli overbelastet. Den bør være ca 1,25 ganger høyere enn maks belastning. Så jeg ville valgt 20A sikring, plassert så nære batteriet som mulig. Jeg ville også hatt mppt så nære batteriet som mulig, og tykke kabler mellom paneler og mppt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
aileenll Svart Mandag 21:16 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:16 Obs! Trepaneler i serie? Har panelene samme vinkel mot sola? Vil det falle skygge på et eller to panel, mens solen skinner på de øvrige? Da står du i fare for å få svert dårlig effekt. Du bør kople de parallelt med hver sin kurs på mppt regulator, evt tre stk mppt regulatorer. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
finnarne Svart Tirsdag 07:47 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:47 Anbefaler å forsøke litt med parallell eller serie er best. På tidligere båt hadde jeg 3 paneler i parallell, med diode som sperret for at ikke strøm skulle gå feil vei inn på de panelene som ikke ladet. Til Vifa kjøpte jeg ett 100watt panel som jeg la på dekk mellom sprayhood og mast, dvs omtrent med konstant skygge fra bom og mast (ligger med baugen omtrent rett syd). Det ga dårlig effekt. Byttet ett 100watt panel med 2x75watt som ligger omtrent på samme sted, koblet i parallell. Testet hvordan det virket om ett av panelene kom i skyggen ved å legge pappesken de kom i over. Det virker ikke som det virker inn på det som da blir liggende i sola. Mulig det er diode på panelene som gjør at de ikke påvirker hverandre. Panelene ligger flatt på dekk. Finner peak på 140 watt de siste 2 ukene når sola treffer uten skygge. Så langt idag er peak på 36 watt. Tipper sola kommer skrått inn på panelene, det andre litt i skyggen av mast, bom eller sprayhood (eller en kombinasjon av alle tre) Med 3 paneler i serie, tipper jeg du får omtrent den samme effekten som jeg hadde med ett panel på 100w, dvs at du alltid har skygge på ett, og dermed alltid mangler effekt Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Fantino Svart Tirsdag 07:58 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:58 Ut fra plasseringen som ble skissert i opprinnelig innlegg skulle en tro at parallellkopling blir det beste? Ang sikring mellom MPPT og batteri så tenker jeg at den bør være større enn det MPPT kan levere av strøm iht spec. Og så lenge den ikke kan levere mer så blir egentlig ikke det hensikten, men å beskytte ledningen mot evt kortslutningsstrøm fra batteriet - så dermed ville jeg satt den i batterienden. Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart Tirsdag 12:41 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:41 Begge panelene er festet på rekken slik at de kan vippes og vendes så og si 180 grader, panelet mellom mast og kalesjen er montert slik at man kan vippe opp den ene siden så den kan få vinkel mot sola. Jeg kan ta bilde og legge i tråden her også, så blir det enklere for enkelte å få oversikt. Hvis jeg forstår det riktig vil da panelet under bommen lage en bottleneck for de andre panelene. da må jeg enten parallelkoble eller seriekoble de to på rekken og den under bommen for seg selv (med en ekstra regulator?) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart Tirsdag 13:19 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:19 5 hours ago, finnarne said: Med 3 paneler i serie, tipper jeg du får omtrent den samme effekten som jeg hadde med ett panel på 100w, dvs at du alltid har skygge på ett, og dermed alltid mangler effekt Dersom du har skygge på et panel vil ikke panelet dette gi noen effekt, uansett om panelene er seriekoblet eller parallelkoblet. Problemet med seriekobling, er at et skyggelagt panel vil trekke ned de to panelene som gir effekt, slik at den samlede effekten blir mindre enn om du ikke hadde hatt det skyggelagte panelet i det hele tatt. Dette kan motvirkes ved å ha bypassdioder over tilkoblingene til panelene. Da vil strømmen fra de to panelene som gir effekt gå gjennom dioden til det skyggelagte panelet, du får et lite spenningsfall (< 1 V). Dersom du ikke har bypassdioder, vil det skyggelagte panelet virke som en motstand og du får et relativt stort spenningsfall. I verste fall kan du ødelegge det skyggelagte panelet siden det vil utvikles varme dersom strømmen fra de panelene som virker "presses" gjennom det skyggelagte panelet. 13 minutes ago, OleSunds said: da må jeg enten parallelkoble eller seriekoble de to på rekken og den under bommen for seg selv (med en ekstra regulator?) En ekstra regulator høres ut som en unødvendig dyr og komplisert løsning. Dersom panelene har innebygde bypassdioder, noe jeg tror de fleste panelene har, kan du koble alle tre i serie. Ellers kobler du alle tre i parallel. Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart Tirsdag 13:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:26 Jeg har ikke peiling på om panelene har innebygde bypassdioer, skjønner at hvis det seriekobles vil det ene panelet ødelegge for de andre 2. Da står jeg vel egentlig igjen med 2 valg, enten parallelkoble, eller å kjøpe en ekstra victron mppt (den minste typen vil holde, og jeg har forbindelser som gjør at jeg kan kjøpe den til innkjøpspris, 3-400kr). Skal sjekke opp om panelene har disse «diodene» hvis ikke, må jeg da kjøpe dette og koble de? Eller hvordan fungerer det? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart Tirsdag 13:52 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:52 OleSunds skrev for 18 timer siden: Jeg er ikke kyndig og har ikke peiling på hva slags eller hvor stor sikring som skal sitte her. OleSunds skrev 38 minutter siden: kjøpe en ekstra victron mppt Det er da det er lurt å lese manualen https://www.victronenergy.com/media/pg/Manual_SmartSolar_MPPT_75-10_up_to_100-20/en/installation.html#UUID-3208a08d-9911-3e75-db99-b5a1fd348b6b Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Tirsdag 13:55 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:55 Nå vet jeg ikke hvilken MPPT du allerede har men hvorfor er det et problem å kople de tre panelene i parallell inn på denne? Mener de aller fleste panel har bypassdioder når til dags da. Pleier å gå an å finne ut ved å google litt ut fra lappen med spesifikasjoner bak på panelet. Det jeg liker med seriekopling er at totalspenning blir høyere og at panelene derfor kan gi tilstrekkelig spenning inn på MPPT ved dårlige lysforhold. Men hvor mye det har å betyr her aner jeg ikke. Har 2 paneler horisontalt side ved side uten mulighet for skygge så har ikke hatt problemstillingen. Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart Tirsdag 14:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:46 Jeg tror heller ikke det går an å paralellkoble 3 paneler, utifra det jeg har lest om saken. Mest sannsynlig blir det da å seriekoblede alle sammen, også dobbelsjekke dette med diodene som nevnt av vestkystseiler ovenfor. eller å Koble de to bakre panelene sammen og det ene panelet for seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Tirsdag 14:58 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:58 OleSunds skrev 34 minutter siden: Jeg tror heller ikke det går an å paralellkoble 3 paneler, utifra det jeg har lest om saken. Hvorfor skulle ikke det fungere? Jeg har det slik koblet hele båtsesongen. Men om vinteren, når båten står på land under lys presenning kobler jeg om til serie. Da blir det faktisk nok spenning til å gi litt vedlikeholdslading. Jeg har riktignok ikke 3 paneler, men 2stk 110W paneler. Prinsippet blir det samme som med 3 paneler. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maika Svart Tirsdag 15:28 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:28 OleSunds skrev for 2 timer siden: Da står jeg vel egentlig igjen med 2 valg, enten parallelkoble, eller å kjøpe en ekstra victron mppt Eller kjøpe ett panel til med samme styrke, og seriekoble to og to, og så paralellkoble disse. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden On 8/12/2025 at 9:58 AM, Fantino said: Ut fra plasseringen som ble skissert i opprinnelig innlegg skulle en tro at parallellkopling blir det beste? Bifaller, jeg har eksperimentert mye med dette selv, ettersom jeg har paneler av forskjellig størrelse som peker i forskjellige retninger på min båt så var resultatet av seriekobling helt begredelig. Bypassdioder kunne nok ha hjulpet noe, men allikevel, lite optimalt. Jeg forutsetter lik spenningskarakteristikk fra hvert panel nedenfor. Dersom det er tre like paneler, så stemmer jo dette. Det meste av "allminnelige" paneler man finner har optimal spenning på rundt 18V og "åpen" spenning på litt over 20V. Effekt (teoretisk maks 60W fra hvert panel) er strøm ganger spenning. MPPT-regulatorens streber etter å holde optimal spenning over panelbanken. Økt innstråling på panelene vil medføre en liten økning i optimal spenning, og en stor økning i strøm fra panelet ved denne spenningen. Ved seriekobling så får man samme strøm gjennom hvert panel, mens spenningen adderes opp - og det svakeste panelet regulerer i praksis strømmen. Ved parallellkobling så vil spenningen over hvert panel være den samme (MPPT'en justerer spenningen, og panelet med mest innstråling vil i praksis avgjøre denne), mens strømmen fra panelene adderes opp. Dersom hvert panel kobles til en dedikert MPPT-regulator så vil effekten adderes opp. Basert bare på dette og med forutsetning at panelene får ulik innstråling, så er det slik at en egen MPPT pr panel er optimalt, parallellkobling er nesten like greit, mens seriekobling er lite optimalt. Så er det jo også slik at jo høyere spenninger, jo mindre effekttap får man i ledningene. Dette betyr at dersom hvert panel gir omtrent eksakt like mye strøm (like paneler, alle panelene med lik vinkel mot sola og ingen strøskygger altså), så er det optimalt å seriekoble dem. Spørsmålet i trådtittel går på sikringsstørrelse mellom MPPT og batteri. Sikringens hovedformål er å beskytte mot brann, så maksimal sikringsstørrelse er noe mindre enn strømmen som skal til for å starte en brann. Dette avhenger av ledningstykkelse. Det skal normalt være ganske tykke ledninger mellom batteri og MPPT-regulator. Trolig vil en sikring på 100A gjøre jobben (det kan være utfordrende å finne så store sikringer). Minimal størrelse på sikringen er litt mer enn antatt maks strømgjennomgang. Dersom batteribanken er helt nedladet (10V) og solcellepanelene får maksimalt med sol (60W pr stk) så er 180W / 10V = 18A. Dette skjer ikke (særlig ikke om panelene peker i forskjellig retning), men jeg stiller meg alliikevel bak anbefaling om 20A-sikring som anbefalt i et av svarene over. Husk på at sikringsstørrelsen i såfall kanskje må økes dersom du etterhvert klatter på med enda flere paneler. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden On 8/12/2025 at 3:55 PM, Fantino said: Det jeg liker med seriekopling er at totalspenning blir høyere og at panelene derfor kan gi tilstrekkelig spenning inn på MPPT ved dårlige lysforhold. Men hvor mye det har å betyr her aner jeg ikke. Jeg har tenkt det samme, eksperimentert litt, og funnet ut at det er helt insignifikant med energi å hente her. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Det betyr alt for meg om vinteren når båten står på land under en lys presenning. Da får jeg akkurat nok til vedlikeholdslading. Om sommeren bruker jeg parallellkobling. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobixen Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden I stand corrected. "Insignifikant" versus "signifikant" avhenger jo også litt av forbruk og behov :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.