Jump to content

Bør jeg isolere en lakkert marinforsterker fra aluminiumsskroget med vinylskiver?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en MTX - TM1805 Marine-forsterker, som ser sånn ut: 

Galleribilde

Magnettesten viser at kabinettet til forsterkeren er av vanlig stål, altså ikke syrefast, bare lakkert. Den skal monteres i lagringskassa foran styrehuset, som i likhet med resten av båten er av aluminium. Bør jeg da isolere det lakkerte stålet fra aluminiumet med vinylskiver for å få minst mulig kontakt mellom dem, og bør jeg i tillegg bruke gummi for å isolere skruene, så det ikke er noen som helst kontakt? Jeg tenker på korrosjonsfare, ikke støy i lyden, det var ingen støy da jeg la den rett på aluminiumet og testet den. Hvis jeg skal bruke gummi for å isolere skruene, må jeg nok også bore opp hullene i forsterkeren, og det har jeg egentlig ikke så veldig lyst til. Det vil jo uansett være kontakt mellom aluminiumen i båten og forsterkerens innmat gjennom jordingen (siden jorden har kontakt med skroget via motoren, noe som vel er uunngåelig med alubåt og påhengs).

Lim en vannfast finerplate med MS polymer der du ønsker å montere forsterkeren og skru forsterkeren i plata. 

Jeg monterer det meste av utstyr i båten min på denne måten selv om jeg har glassfiberbåt. Bruker brunfoliert vannfast finer (også kalt finske plater). 

Veldig greit når en skal bytte til en annen modell med forskjellig skruemønster. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...