Jump to content

Hvor kjøpe propell til Yamaha F60AET?

rutete

Recommended Posts

Hei

Min far har vært litt uheldig og skadet propellen på sin Yamaha F60AET. Jeg tror motoren er fra ca 2005.

Nummeret jeg fant på propellen: 992409-16P gir meg noen treff på google, men å finne norske forhandlere var ikke like lett. 

Han holder til i Vestfold så Herholdt Andersen i Tønsberg blir vel nærmeste jeg kan se. Er det like greit å dra dit med en gang?

Ser noen anbefaler boatparts, men da trenger jeg nok litt mer kunnskap om hva jeg skal søke etter.

Håper noen har tips til hvor jeg kan finne en ny propell.

Stian

Finner at det er en uoriginal Michigan propell, de forhandles a Progress Ingeniørfirma her til lands. 

Kan sikkert også bruke original yamaha, mercury eller solas - ikke så stor forskjell på slike ganske standard alu propeller.  

Hvilken båt står den på ?   Dimensjonen med 16" stigning tilsier at den er antakelig er ganske liten og lett?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ok, det er nok ikke så farlig hvilket merke det er så lenge den passer. Er det noe jeg må tenke på for at den skal passe på motoren? Eventuelt noe monteringssett? 

Den står på en With 1700, tror nok båten er noe tung og kanskje det hadde vært lurt å gå ned en størrelse.. 

Har jeg skjønt det riktig at denne propellen er 10x16 og 16 er stigning? 

Går man da ned på diameter eller stigning? Og hvor mye? 

Takker for svar 🙂

viktigste tingen å passe på er skiva som sitter på propellaksling foran propellen, denne tar opp skyvekreftene, kalles for thrustskive på godt nynorsk. 
Og noen propeller har utbyttbar hub, slik at den kan brukes på flere merker.  Isåfall må man ha med monteringssett for det

om nåværende propell er 10" diameter x 16" stigning så tenker jeg at det er et litt merkelig valg til en 17 fots båt.  hadde vært interessant å visst hva som ble oppnådd av max fart og turtall før propellen ble skadd.  

En kompis av meg hadde samme motor på en båt i samme størrelse, Finnmaster 520 troller.  Han brukte en Yamaha 11 3/8 x 13" på den om jeg ikke husker helt feil 

Man justerer først og fremst stigningen for å oppnå rett turtall på full gass. Som på denne motoren er 6000 rpm.

Diameter er gjerne ikke like mye å velge i i denne hk klassen.    

Herholdt Andersen er vel en oppegående forhandler, så tenker de bør ha inne de mest kurante propellstørrelsene 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

du får gi rapport :flagg_bp:
Er absolutt en sjanse for at propellen som sto på ikke var optimal for båten, og at en bedre tilpasset prop vil gi en bedre båt å kjøre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...