Mastiff Startet Torsdag 11:26 Link til dette innlegget Startet Torsdag 11:26 Jeg har en femkanals marin MTX Thunder-forsterker i båten som har tre 25-amperes flatstiftsikringer, én for fronthøyttalerne, én for bakhøyttalerne og én for subwooferen. Disse skulle jeg gjerne byttet ut mot automatsikringer (jeg har liggende en kloss med fire automatsikringer til det formålet) og releer, så jeg kan kutte strømmen til forsterkerdelene hver for seg. Det er ikke alltid jeg vil ha lyd framme mens jeg har lyd bak og omvendt, og heller ikke alltid jeg vil kjøre subwooferne samtidig med resten. Det beste ville jo vært å ha separate triggerinnganger, men det har den ikke. Jeg regner ikke med at det er noe som tar skade av å bli slått av og på sånn, for da ville det jo også tatt skade når man kobler ut hovedstrømmen. Fins det noen løsning med en vanlig "flatstiftsikring" som istedenfor har kabler ut, eller er det noe jeg må mekke til selv? Det ville vært greit å slippe, jeg ville foretrekke en ferdige løsning for akkurat dette, jeg vil tro det er mindre fare for at det da vil bli vakkel. Jeg er klar over at vanlige flatstiftkabelsko er nesten lik i størrelsen, men jeg er redd de kan løsne av vibrasjoner etter hvert, og jeg vil helst ikke ha plusspolen i kontakt med kabinettet til forsterkeren. Uten å ha sjekket, antar jeg at det leder strøm som bare f... Jeg kjenner også til Biltemas "strømtyver" for flatstiftsikringer, men den er maksimum 10 ampere, så under halvparten. I tillegg er de vinklet, så jeg tror ikke det er plass til tre sånne så tett. Sånn ser det ut på den siden av forsterkeren, med de tre sikringene ved siden av hverandre: Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart igår klokken 09:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:21 Jeg tror jeg har tenkt litt for vanskelig, det hender iblant... En moderne forsterker har ingen problemer med at det ikke er tilkoblet høyttalere på en kanal, som gamle forsterkere hadde (det kunne bli masse morsom, blå røy hvis man skrudde opp volumet og en av høyttalerne ikke var tilkoblet, husker jeg). Så det enkleste blir selvsagt bare å sette 30 amperes Biltema-releer på pluss på høyttalerutgangene. Det bruker jeg for å veksle mellom de vanlige utehøyttalerne og de mye kraftigere PA-høyttalerne jeg bruker ute når jeg har fest på hytta. 🤘 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Litt vanskelig må du i alle fall ha tenkt for jeg hadde ikke nubbesjans til å forstå hva du ville gjøre i første innlegg 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2 timer siden @Fantino Jeg som syntes det var så klart... Ledning ut fra hvert av de to koblingspunktene på hver sikring, og så koble inn relé og automatsikring på de ledningene... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.