Jump to content

Valg av VHF-antenne til Lowrance Link-9, forvirret av brukerhåndboken (6dbi? Dipole?)

fritidsfiskeren

Recommended Posts

Jeg har en Lowrance Link-9 som jeg sliter med å få gode sendesignaler på. 

Kabelen er byttet, og da mottar jeg mer, men jeg sliter fremdeles med sendingen. Jeg har en bærbar VHF også, den lot jeg stå på samme kanal når jeg testet å sende, men den reagerte ikke (altså, det virker ikke som om jeg sender noe i det hele tatt).

Jeg har forsøkt med en gammel antenne også, da fikk jeg beskjed fra Kystradio om at jeg var veldig vanskelig å lese.

Nå lurer jeg på om jeg skal prøve med en annen antenne, jeg begynner å gå litt tom for alternativer. 

Men, i manualen står det følgende:

image.png.b0361181246a8cd0acd3f419e9ac4cfe.png

Hva betyr dette? Er det ikke vanlig med 3dBi på antenner?

Jeg vil jo helst ikke ha en antenne som er over 2 meter lang, ideelt sett en på 90 cm eller deromkring.

Noen som har noen innspill her? Hva slags antenne bør jeg gå for? jeg ha 6dBi når det står i brukerhåndboken? 

Vet ikke hvilken antenne type du har nå eller kabel og om du har kortslutning i kabel eller plugger.

Legg ved bilder av antenne og festet, så blir det litt enklere å se om noe er feil.

Antenne som har 6dB gain er gjerne 8 fot eller ca 2,4m lange.

Om du har en på ca 1,2-1,5 m så er det en 3dB antenne.

Du vil nok nå kystradio med en 3dB. Viktig at antennen er montert høyt som mulig.

For å få best resultat må du ha riktig kabel Rg58 og plugg, PL259.

Og du bør få målt antenne signalet med et SWR meter. Da kan du se hva du får av verdi og om det er

innenfor. Bør være minst 1.5:1 til 2:1.

Antenne alene har som regel 1.5:1.

SWR står for standing wave ratio og angir forholdet radiobølgene som blir reflektert tilbake i antenne og kabel.

Større verdi demper utgående signal.

Jeg har en 6dB antenne i båten og fungerer veldig bra.

Legger ved link til tilsvarende på ebay om du er vant med å kjøpe derfra. Trenger antennen og festet.

Shakespeare 5101 VHF Radio Boat Antenna 8FT Classic Centennial Marine w/Cable | eBay

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Mange takk for innspill! 

Gunga Din har et bra poeng, jeg testet på kanal 60 (så vidt jeg kan forstå så er det arbeidskanalen som er nærmest meg, men 02 er også en kandidat..)

Jeg har byttet kabel til en Glomex RG8X:

https://www.maritim.no/glomex-vhf-rg8x-antennekabel

Hjalp ingenting. 

Antennen jeg har nå er en ... Vent litt, når jeg ser nærmere på modellbetegnelsen så tror jeg at det kan være problemet. 

Jeg trodde jeg hadde denne: 

https://www.maritim.no/glomex-vhf-antenne-3db-sb-pb-25cm-sort-fme

Men når jeg ser på modellnummeret, så tror jeg heller at jeg har fått med meg denne fra butikken: 

https://www.maritim.no/glomex-ais-antenne-sort-ra304ais-bk

Her er bilde av min: 

IMG20250815211010.jpg.f494c265b85b176290c0d011d5f83c8c.jpg

Her er koblingen, FME ferdig montert fra fabrikken, skrudd rett inn i antennen: 

IMG20250815211019.jpg.742e71a5f20dcfd3d3d25236b0e38a38.jpg

Men hvis det er en AIS-antenne jeg har, så kan vel det forklare saken? 

Jeg får inn AIS på den, og de vises på plotteren min via NMEA2000.

Ja, da har du nok feil antenne. 

VHF frekvensene er lavere enn Ais, så det blir dårlig effekt og swr.

Du har to andre alternativer derfra, en 3dB og en 6dB.

Du får som sagt best effekt med den på 6dB om du har mulighet til plassering.

Det er antenner med 6dB som har skru feste der anntennen kan vinkles og legges ned.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...