fritidsfiskeren Startet 15.August Link til dette innlegget Startet 15.August Jeg har en Lowrance Link-9 som jeg sliter med å få gode sendesignaler på. Kabelen er byttet, og da mottar jeg mer, men jeg sliter fremdeles med sendingen. Jeg har en bærbar VHF også, den lot jeg stå på samme kanal når jeg testet å sende, men den reagerte ikke (altså, det virker ikke som om jeg sender noe i det hele tatt). Jeg har forsøkt med en gammel antenne også, da fikk jeg beskjed fra Kystradio om at jeg var veldig vanskelig å lese. Nå lurer jeg på om jeg skal prøve med en annen antenne, jeg begynner å gå litt tom for alternativer. Men, i manualen står det følgende: Hva betyr dette? Er det ikke vanlig med 3dBi på antenner? Jeg vil jo helst ikke ha en antenne som er over 2 meter lang, ideelt sett en på 90 cm eller deromkring. Noen som har noen innspill her? Hva slags antenne bør jeg gå for? Må jeg ha 6dBi når det står i brukerhåndboken? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August Vet ikke hvilken antenne type du har nå eller kabel og om du har kortslutning i kabel eller plugger. Legg ved bilder av antenne og festet, så blir det litt enklere å se om noe er feil. Antenne som har 6dB gain er gjerne 8 fot eller ca 2,4m lange. Om du har en på ca 1,2-1,5 m så er det en 3dB antenne. Du vil nok nå kystradio med en 3dB. Viktig at antennen er montert høyt som mulig. For å få best resultat må du ha riktig kabel Rg58 og plugg, PL259. Og du bør få målt antenne signalet med et SWR meter. Da kan du se hva du får av verdi og om det er innenfor. Bør være minst 1.5:1 til 2:1. Antenne alene har som regel 1.5:1. SWR står for standing wave ratio og angir forholdet radiobølgene som blir reflektert tilbake i antenne og kabel. Større verdi demper utgående signal. Jeg har en 6dB antenne i båten og fungerer veldig bra. Legger ved link til tilsvarende på ebay om du er vant med å kjøpe derfra. Trenger antennen og festet. Shakespeare 5101 VHF Radio Boat Antenna 8FT Classic Centennial Marine w/Cable | eBay Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Gunga Din Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August Sjekk også att radion sender på 25W……så att den ikke står på Lo (1 W) når du tester mot din håndholdte vhf, så må du teste på en simplex-kanal eks 06 eller 72….undvik 16 tester du på en ’kystradio-kanal’ så er de duplex dvs de sender og mottar på ulike frekvenser. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
fritidsfiskeren Svart 15.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August Mange takk for innspill! Gunga Din har et bra poeng, jeg testet på kanal 60 (så vidt jeg kan forstå så er det arbeidskanalen som er nærmest meg, men 02 er også en kandidat..) Jeg har byttet kabel til en Glomex RG8X: https://www.maritim.no/glomex-vhf-rg8x-antennekabel Hjalp ingenting. Antennen jeg har nå er en ... Vent litt, når jeg ser nærmere på modellbetegnelsen så tror jeg at det kan være problemet. Jeg trodde jeg hadde denne: https://www.maritim.no/glomex-vhf-antenne-3db-sb-pb-25cm-sort-fme Men når jeg ser på modellnummeret, så tror jeg heller at jeg har fått med meg denne fra butikken: https://www.maritim.no/glomex-ais-antenne-sort-ra304ais-bk Her er bilde av min: Her er koblingen, FME ferdig montert fra fabrikken, skrudd rett inn i antennen: Men hvis det er en AIS-antenne jeg har, så kan vel det forklare saken? Jeg får inn AIS på den, og de vises på plotteren min via NMEA2000. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 16.August Link til dette innlegget Svart 16.August Ja, da har du nok feil antenne. VHF frekvensene er lavere enn Ais, så det blir dårlig effekt og swr. Du har to andre alternativer derfra, en 3dB og en 6dB. Du får som sagt best effekt med den på 6dB om du har mulighet til plassering. Det er antenner med 6dB som har skru feste der anntennen kan vinkles og legges ned. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Gunga Din Svart 16.August Link til dette innlegget Svart 16.August Du har rett antenn, det du har er en vhf-antenn……det står på antennfoten på din bilde hade du hatt en AIS-antenn så hadde du kunnet snakke i den også, AIS-frekvenserna är gamla VHF-frekvenser… men jeg blev litt skeptisk når Glomex sier att den lilla antennen 25cm har ett gain på 3dB…det er umulig om det ikke sitter en antenneforsterker i røret……. Så jeg googlede litt på Glomex RA304….. fann dette…….. har du nylig kjøpt den……gå tilbake til butikken…. Kjøp en antenn som er rundt 1,2-1,3m lang, 3 dBi……du kan kjøpe ett antennfeste, så du kan felle eller demontere antennen om båten skall inn i garasje/telt på vintern. Jeg er veldi fornøyd med Procom antenner (dansk) eller Comrod (norsk)…det er antenner du finner i proffe fartøy ett tips kan vare å ringe til en firma som monterer skipsradio, om du har en sånn i nærheten, og hør om de har noe brukt. jeg fikk kjøpt både en 3dBi og en 6dBi Comrod til 250kr/stk Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
fritidsfiskeren Svart Onsdag 06:53 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 06:53 Mange takk for svar og hjelp. Jeg fikk tak i en ny antenne og det løste problemet! Jeg trodde Glomex var et kvalitetsmerke, men nå er jeg mer usikker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Onsdag 09:54 Link til dette innlegget Svart Onsdag 09:54 Hva kjøpte du, fabrikat og typenummer? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chris284 Svart Onsdag 10:47 Link til dette innlegget Svart Onsdag 10:47 fritidsfiskeren skrev for 4 timer siden: Mange takk for svar og hjelp. Jeg fikk tak i en ny antenne og det løste problemet! Jeg trodde Glomex var et kvalitetsmerke, men nå er jeg mer usikker. Glomex vet sikkert hva de driver med. Og AIS antennen passer dårlig til VHF kanalene ellers. Når det gjelder antenner generellt, så for å få best virkning er de avstemt til frekvens båndet de skal brukes i. De mest brukte er halv bølge og kvart bølge antenner. Der det er maks spenning og strøm. En helbølge antenne gir det beste signal ut, men blir unødvendig stor når frekvensene er i VHF båndet. VHF båndet har frekvenser fra 156 - 162 MHz. Der kanal 16 (nød og oppkalls kanal) har 156,800 MHz. Og antennene er avstemt til del av bølgelengden til frekvensene. Normalt ville man ta frekvensen som er mest brukt, rundt 155 og 156MHz og beregnet bølgelengden. Da får man maksimalt signal der og avtagene for frekvenser lenger ifra midt punktet. AIS bruker kanaler i øverste del av VHF båndet, "161.975 MHz (AIS 1 or channel 87B) and 162.025 MHz (AIS 2 or channel 88B)" AIS antennen vil gjerne være avstemt til den frekvensen som ligger mellom de to kanalene og andre frekvenser vil ha mindre signal. Om det brukes en coil kan antennen bli kortere, som i tilfelle AIS antennen. Antenner for maritime VHF kanaler er for det meste halv bølge ca 2,4 m (6dB) eller kvartbølge er ca 1,3 m (3dB). En VHF antenne kan motta AIS og da kan man bruke en splitter som de fleste har gjort. Da trenger man ingen egen antenne til AIS. Så det viktigste med antenner er at de er avstemt til det frekvens båndet de er tiltenkt. Antenner og frekvenser er del av pensum om man f.eks har VHF kurs eller tar båtførerprøven. frekvensplan.xlsx (batforerproven.com) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Okkaby Svart Onsdag 12:10 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:10 Chris284 skrev 1 time siden: Glomex vet sikkert hva de driver med. Og AIS antennen passer dårlig til VHF kanalene ellers. Når det gjelder antenner generellt, så for å få best virkning er de avstemt til frekvens båndet de skal brukes i. De mest brukte er halv bølge og kvart bølge antenner. Der det er maks spenning og strøm. En helbølge antenne gir det beste signal ut, men blir unødvendig stor når frekvensene er i VHF båndet. VHF båndet har frekvenser fra 156 - 162 MHz. Der kanal 16 (nød og oppkalls kanal) har 156,800 MHz. Og antennene er avstemt til del av bølgelengden til frekvensene. Normalt ville man ta frekvensen som er mest brukt, rundt 155 og 156MHz og beregnet bølgelengden. Da får man maksimalt signal der og avtagene for frekvenser lenger ifra midt punktet. AIS bruker kanaler i øverste del av VHF båndet, "161.975 MHz (AIS 1 or channel 87B) and 162.025 MHz (AIS 2 or channel 88B)" AIS antennen vil gjerne være avstemt til den frekvensen som ligger mellom de to kanalene og andre frekvenser vil ha mindre signal. Om det brukes en coil kan antennen bli kortere, som i tilfelle AIS antennen. Antenner for maritime VHF kanaler er for det meste halv bølge ca 2,4 m (6dB) eller kvartbølge er ca 1,3 m (3dB). En VHF antenne kan motta AIS og da kan man bruke en splitter som de fleste har gjort. Da trenger man ingen egen antenne til AIS. Så det viktigste med antenner er at de er avstemt til det frekvens båndet de er tiltenkt. Antenner og frekvenser er del av pensum om man f.eks har VHF kurs eller tar båtførerprøven. frekvensplan.xlsx (batforerproven.com) Hvis du ser bilde fra TS lengre oppe. Så ser du at det faktisk var en VHF antenne han hadde. Å ja den er levert av Glomex som har skrevet tydelig på den hva den er til. Så er nok like tydelig at Glomex ikke helt har kontroll på kvaliteten lengre ja. Sådan går det ofte når det skal spares for å tjene inn mer til utbytte og produksjon flyttes til lavkost land. Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart Onsdag 13:03 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:03 Hei, det var litt rare svar her, men det jeg ser med en gang er at din kabel ikke er jordet mot antenne. Du burde hatt et annet overgang mellom antenne og kabel, slik at det ser slik: https://www.hocom.no/p/14706/glomex-ra352-fme-til-pl259-adapter Når det gjelder antenna di så har den de rette frekvenser, men jeg har aldri vært borti sort Glomex, så der er jeg litt usikker. Men det ser ut som riktig antenne for meg, hvis den er ca 90cm. Som regel vil du høre andre stasjoner, men signalet fra deg blir sterkt redusert uten jord og andre får problemer med å høre deg. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart Onsdag 13:06 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:06 Ais er VHF frekvens. Ais signal er annerledes enn VHF radio, så er lettere lettere å få inn signalet. Men du kan ikke regne med å få inn noe særlig radio med en 25cm lang pisk om du leser det jeg har forklart om antenner i innlegget over. Det fungerer på et håndholdt apparat med antenne beregnet for det, men rekkevidden er deretter. Nå vet jeg ikke mye om Glomex annet enn at de har laget antenner lenge. Om det var feil på antennen han fikk først kan jo hende. Antenne ledning skal være tilkoblet riktig plugg der skjerm og leder er tilkoblet, der skjerm kobles til jord, ofte minus via apparatet. Ja, ser ut som antenne kabelen bare er koblet på signal og ikke jord, feil plugg. Dipol, som han lurte på er leder og skjerm. Hva han fikk istedet er nok en større antenne, eller byttet kabel med riktig PL259 plugg. Han linket til en ais antenne først ihverfall. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
abbor Svart Onsdag 14:05 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:05 Marineshop og Watski har Shakespeare VHF antenner. De er kjent for grei kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden svebe skrev On 20.8.2025 at 15.03: Hei, det var litt rare svar her, men det jeg ser med en gang er at din kabel ikke er jordet mot antenne. Du burde hatt et annet overgang mellom antenne og kabel, slik at det ser slik: https://www.hocom.no/p/14706/glomex-ra352-fme-til-pl259-adapter Chris284 skrev On 20.8.2025 at 15.06: Antenne ledning skal være tilkoblet riktig plugg der skjerm og leder er tilkoblet, der skjerm kobles til jord, ofte minus via apparatet. Ja, ser ut som antenne kabelen bare er koblet på signal og ikke jord, feil plugg. Dipol, som han lurte på er leder og skjerm. Hva han fikk istedet er nok en større antenne, eller byttet kabel med riktig PL259 plugg. mener dere att Glomex sitt system med FME-kontakter mangler skjerm og att antennen ikke får kontakt med jord ??? tror ikke man skall prøve å skru en PL 259 inn i en antenn gjort for FME-kontakter https://www.maritim.no/glomex-vhf-rg8x-antennekabel Adaptern FME-PL259 bør man bruke i andre enden av antennekabeln…den som skall inn i radion Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
fritidsfiskeren Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Tror problemet var feil antennetype og/eller dårlig kontakt til antennen (av en eller annen grunn). Min forståelse av FME var at man ikke trengte noen adapter, men jeg kan godt ta feil der. Antennen det var snakk om har FME-kontakt. Uansett så er problemet løst, lommeboka er slankere og signalet er på topp Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Jeg tror att du hadde en av disse defekte antenner……som hadde helt feil frekvense…Og ett gain på -20dB…..dvs 1% av effekten gikk ut Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.