Gittewl Startet 19 timer siden Link til dette innlegget Startet 19 timer siden Hei vi ser etter vår første familie båt som vi vil dra på tur med, så vi tenkte å se på en litt eldre i første omgang for å se om vi liker båtlivet. Så kom vi over en Nimbus 3000, 1986 modell. Er det noe spesielt med denne båten som vi må være obs på? Eller er det noe typisk feil? Vannlekkasjer? Motor? Dette er fra annonsen; Meget pen og godt vedlikeholdt Nimbus 3000 selges. Dette er en trygg og romslig familiebåt med solide sjøegenskaper og et tidløst design – perfekt for både dagsturer og lengre ferieturer langs kysten. Marsjer fint i 20knop selv med ferielast. Motor og teknisk: Motoren er nylig overhalt av Nilsen Motor AS. Alt arbeid er profesjonelt utført, og full dokumentasjon og kvitteringer medfølger. Motoren går svært godt, og båten fremstår som både driftssikker og klar til bruk. Vi har hatt båten i 18 år, og har vært veldig fornøyd med den. Båten selges grunnet overgang til en større Nimbus. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Dette er en god båt, men motoren? Er det original motor, er den gammel? Selv har vi en Saga 27 fra 1986 med en original Yanmarmotor som vi har hatt siden 1987 som har gått drøyt 3500 timer og som jeg selv har tatt godt vare på og stoler på. Hva med Nimbusen, hva slags motor og alder på motoren har den? Er motoren original så er den jo nesten 40 år gammel. Den "overhalingen" kan jo være hva som helst,men hva med vedlikeholdet i årene før? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gittewl Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Se vedlagt bilde, er eneste dette som står. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Er nå i allefall stor motor for den båten. Disse kom vel stort set med mindre Volvo Penta fra 40(165hk) og 41(200hk) serien alt etter årstall på båten. Men få dokumentasjon på hva den overhaling består av. Mange som mener en litt større service er en overhaling eller en overmaling er samme som overhaling. Så her må det være dokumentasjon på plass. Sitér dette innlegget Link to post
rundgren Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Det er vel denne? https://www.finn.no/mobility/item/406582314?ci=31 Det står at overhaling er gjort på verksted og at det finnes dokumentasjon, som er positivt. Mitt inntrykk er at dette er en velholdt båt med en sterk motor med godt rykte for pålitelighet om den er vedlikeholdt som den skal. Jeg ville spurt om, og tatt en titt på, tilstanden på det elektriske anlegget. Ofte et svakt punkt på eldre båter og det er lite informasjon om dette i annonsen utover solcellepanelene. Sitér dette innlegget Link to post
løve Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Se etter lekkasjer mellom overbygg og skrog. Mulig det bare var på 82 - 83 modeller. ellers fin båt å kjøre langt med. Når jeg gikk fra Saga til Nimbus sluttet kaffekannene å velte. meget bra i høy medsjø. Minus er i motsjø, tar over seg mye vann. Men det lever du greit med. Sitér dette innlegget Link to post
Husky Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Nilsen Motor er et spesialverksted for motoroverhaling, så her har det garantert blitt gjort en større jobb. Nøyaktig hva finner du i dokumentasjonen. Yanmar 6LY er jo en nyere motortype, så det er jo ikke originalmotoren. Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
Ingar Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Nimbus er meg bekjent en av de få (eneste?) nordiske produsenter som bygger hele skroget i sandwich. På 80-tallet var laminatet håndpålagt. Etter 39 år, med 29kn toppfart, ville jeg vært skeptisk. De begynte med vakuumstøping ut på 90-tallet, noe som reduserer risiko for de-laminering. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden rundgren skrev for 13 timer siden: Det er vel denne? https://www.finn.no/mobility/item/406582314?ci=31 Det står at overhaling er gjort på verksted og at det finnes dokumentasjon, som er positivt. Mitt inntrykk er at dette er en velholdt båt med en sterk motor med godt rykte for pålitelighet om den er vedlikeholdt som den skal. Jeg ville spurt om, og tatt en titt på, tilstanden på det elektriske anlegget. Ofte et svakt punkt på eldre båter og det er lite informasjon om dette i annonsen utover solcellepanelene. Det er nok ikke den, da den har en 6LY2M-STE ut fra bildene. Er vel en større motor - 407 hk/5.8 liter tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.